• 0

Is wat swapfiets doet legaal?

Voor zo ver bij mij bekend maakt Swapfiets gebruik van Union fietsen. Zij plakken al dan niet over het logo van Union de naam van Swapfiets en verkopen / zetten deze fietsen weg deze door in de vorm van een abonnement. Mag dit?

Anders gezegd. Zou je bv een wasmachine,  merkkleding of ander artikelen mogen kopen, hier nieuwe stickers /  nieuwe merk / nieuwe verpakking of net wat je kan bedenken om het daarna door te verkopen. Kan en mag dit zomaar...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ruudbergen, allereerst welkom op Higherlevel

 

28 minuten geleden, Ruudbergen zei:

Voor zo ver bij mij bekend maakt Swapfiets gebruik van Union fietsen. Zij plakken al dan niet over het logo van Union de naam van Swapfiets en verkopen / zetten deze fietsen weg deze door in de vorm van een abonnement. Mag dit?

 

Ja, van hun samenwerkingspartner Union mag dit.  Verkopen doet Swapfiets overigens niet.

(overigens: ik vermoed dat Swapfiets niet zelf iets over het logo heenplakt, maar dat  Union dit af fabriek verzorgt)

 

28 minuten geleden, Ruudbergen zei:

Anders gezegd. Zou je bv een wasmachine,  merkkleding of ander artikelen mogen kopen, hier nieuwe stickers /  nieuwe merk / nieuwe verpakking of net wat je kan bedenken om het daarna door te verkopen. Kan en mag dit zomaar...

 

Nee dat mag niet zomaar,  een eigen label / private label vereist toestemming van de oorspronkelijke fabrikant.

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Ze doen niet in tweedehands fietsen, maar kopen de tweewielers op grote schaal in. Dan mag je overleg met de leverancier veronderstellen. Dus 'zomaar' zal het niet gegaan zijn. Ben je zelf van plan om 'zomaar' andermans merkproducten te gaan herlabelen, dan is overleg met de merkeigenaar aan te raden. Als je grootschalig inkoopt, is veel mogelijk.

 

Dat maakt de vraag tamelijk theoretisch.

 

Kijk ook eens wat auto-tuners en keukeninbouwers doen. :nerd-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Ze zitten bij ons in de loods, ken ze dus erg goed.
Ze doen het nog een beetje anders. Union maakt fietsen naar specificaties van Swapfiets.
Denk daarbij aan de kleur band, het ontbreken van de mogelijkheid om een bagagedrager te monteren etc.

De fiesten komen hier met trailers tegelijk binnen, aan het begin van het schooljaar staan hier letterlijk duizenden fietsen te wachten op de nieuwe studenten.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Ruudbergen zei:

Neem aan dat de aantallen toen nog niet dusdanig waren dat een samenwerking met union lucratief genoeg is voor Union.

 

Denk dat je dat ook wel bij kleinere oplages kunt regelen.

De gemiddelde autodealer heeft tegenwoordig ook leenfietsen met eigen bestickering staan.

Denk niet dat ze die er zelf op geplakt hebben.

aangepast door Maxn
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Ruudbergen zei:

Zou je bv een wasmachine,  merkkleding of ander artikelen mogen kopen, hier nieuwe stickers /  nieuwe merk / nieuwe verpakking of net wat je kan bedenken om het daarna door te verkopen. Kan en mag dit zomaar...

 

Dat kan wel maar dat mag niet. Het zonder toestemming van de oorspronkelijke merkhouder in de handel brengen van een merkproduct waarvan het merk is verwijderd of vervangen, is inbreuk op het merkrecht, volgens het Hof van Justitie.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

De herkomst van deze vraag intrigeert me. Er is een wereldje van internet-traders waarin de regels anders toegepast worden. Een veel gehanteerde tactiek om geld te verdienen is het zogenaamde private labelen. Dan wordt een bestaand product van een eigen merk voorzien en als uniek verkocht op platforms als Amazon en Bol.com. We krijgen over die praktijk regelmatig vragen op dit forum, want dan beschuldigt de ene trader de volgende van merkinbreuk.

 

Dat wordt zo (één voorbeeld) geadviseerd in het wereldje van Amazontraders....

 

Quote

Moet het product echt uniek zijn? Nee, helemaal niet. Een bestaand product voorzien van je eigen merknaam en eigen EAN code is voldoende. Een term die vaak gebruikt wordt voor het “plakken” van een merknaam op een bestaand product is private labelling. 

 

Dat om-labelen gebeurt doorgaans met producten uit een verre oosten, ingekocht via Alibaba. Maar uiteraard zijn er ook slimpiepers die producten van in Europa gevestigde leveranciers gaan om-labelen. 

 

Mag dat?

 

De zaak van Mitsubishi versus Duma (importeur haalt vorkliften uit Afrika en geeft ze hier een eigen naam) speelt al heel lang, en ook met de uitspraak van eind 2018 is het laatste hoofdstuk niet bereikt - zie Gielen die signaleert dat er volgens de Advocaat Generaal geen sprake is van inbreuk op het merkrecht. 

 

Maar dan ben je zo een paar jaar aan het procederen. Ik zou het niet doen met een product van een bekende leverancier die dure advocaten kan inhuren.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Ruudbergen zei:

Thanks voor de sneller reacties. Ja ik snap dat ze nu een samenwerking hebben met Union. Maar hoe gebeurde dit in de eerste maanden/jaren? Neem aan dat de aantallen toen nog niet dusdanig waren dat een samenwerking met union lucratief genoeg is voor Union.

 

Kun je wellicht zelf iets concreter worden: waarom stel jij deze vraag, welke uitdaging ben jij aan het onderzoeken? 

 

Dan kunnen we je beter helpen dan alleen het weerleggen van aannames waarvan we nog niet snappen waarom je ze graag wilt maken :winking-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Zie ook: white label.

 

Ik heb ooit aan een webwinkel voor een fabriek meegewerkt waar ook een white label-component in moest worden opgenomen; niet alleen stond die fabrikant positief tegen omlabelen (tegen een vergoeding?), maar hij hielp de afnemers actief mee door een white label-pakket aan te bieden.

 

(Wat er, naast een prototype van of plaats in een webwinkel in dat pakket zat? Ik heb geen flauw idee.)

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

 

Een interessante partij in het domein van um-labelen is Medion, een inkoopbedrijf dat doorlevert aan Aldi, Lidl, Tchibo, Carrefour en talloze andere retailers. Overwegend technologie-producten zoals laptops, TV's en satnavs. Dan tekent een groot merk in voor een partij flatscreens die als whitelabel (merkloos) geleverd worden en vervolgens onder private label of fancy label verkocht. Je hebt zelfs traditions-marke (Duitse vakterm voor hergebruikte merken) zoals Telefunken en Gründig, allemaal in Turks bezit. Zo staat hier een Polaroid flatscreen, ooit gekocht bij ASDA. Dan heeft waarschijnlijk een Taiwanchinees een licentie op dat oude merk genomen voor TV-toestellen. Zoals Philips nu ook licenties uitgeeft. Ook Koetjesreep is zo'n traditiemerk. Kun je ook nog doen: licentie nemen op merk met reputatie uit verleden. Erres of Aristona bv.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 240 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.