• 0

Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek en verhuren

Beste mede forum gebruikers,

 

Ik heb een vraag over de kleinschaligheidsaftrek. De situatie is namelijk als volgt:

Er is een werkmaatschapij, een holding waar al het materieel inzit en nog een personal holding. 
De bedrijfswagens worden aangeschaft in de holding waar het materieel inzit en deze worden elke maand verhuurt aan de werkmaatschapij. 
Nu heb ik volgens de boekhouder geen recht op kleinschaligheidsaftrek omdat de bedrijfswagens worden verhuurd aan de andere bv en we op advies van diezelfde boekhouder geen fiscale eenheid hebben tussen de werkmaatschapij en de holding waar de bedrijfswagens in zitten. 

Aangezien er afgelopen jaar al voor een kleine ton aan nieuw materieel is gekomen vind ik dit nu toch wel zonde van het mislopen van de aftrek hiervan. 
Ik vraag me dan ook af hoe andere bedrijven dit doen en of er geen andere mogelijkheid is om toch in aanmerking te komen voor deze aftrekpost. 
 

Alvast bedankt voor het meedenken. 
 

Mvg Dominique

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Elk voordeel heeft z’n nadeel.

Door een fiscale eenheid te creëeren zijn alle bedrijven die tot de fiscale eenheid behoren aansprakelijk voor de schulden van die eenheid ... en dat is nu net iets wat u met de holding en werkmaatschappij wilt voorkomen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De KIA telt toch sowieso niet voor materialen die verhuurd worden?

 

https://belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeringsaftrek_en_desinvesteringsbijtelling/geen_recht_op_investeringsaftrek

Link naar reactie
  • 0

Dat klopt Jasper, maar dat is juist het "zure' in dit geval en waar Dominique naar informeert.

Vermoedelijk uit oogpunt van risico spreiding zijn de bedrijfswagens ondergebracht in een aparte materieel bv. en worden de vervoersopdrachten aangenomen in de werkmaatschappij. Om die opdrachten uit te kunnen voeren worden de bedrijfswagens gehuurd van de materieel bv.

 

Zouden de bedrijfswagens door de werkmaatschappij zijn gekocht dan zou die bij een investeringsbedrag van rond de 100k recht hebben op ca  16k investeringsaftrek.

Maar omdat de bedrijfswagens nu in de materieel bv zitten en verhuurd worden aan de werkmaatschappij kan de materieel bv die investeringsaftrek niet claimen omdat de bedrijfswagens verhuurd worden.

 

Dominique, zijn er bij het optuigen van deze constructie geen berekeningen gemaakt om dit soort effecten mee te nemen?

De vraag hoe andere bedrijven dit doen is lastig te beantwoorden, ik denk dat de meeste bedrijven met die investeringsomvang hun bedrijfswagens niet in een aparte bv stoppen en dus gewoon investeringsaftrek kunnen claimen.  Tot investeringssom van 106k kun je max 16k investeringsaftrek krijgen. met een vpb voordeel van ca 3k. Boven de 106k loopt de investeringsaftrek snel terug.

Dan zijn we terug bij de vraag of het uit oogpunt van risico spreiding een verstandig keuze is en daarmee een acceptabel "verlies" om het recht op investeringsaftrek op te geven.

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    14 leden, 270 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.