• 0

Kapitaal opbouwen voor de toekomstige financiering van productontwikkeling

Beste,

 

Op dit moment ben ik bezig met onderzoek voor de ontwikkeling van een product. De ontwikkeling van dit product zal of in-house gaan gebeuren (eigen personeel en eigen voorzieningen) of uitbesteed worden aan een derde partij. In de tussentijd ben ik part-time freelance aan het werk bij opdrachtgevers (circa 28-32 uur/week). Ik verwacht echter eind 2020 / begin 2021 een grote investering te maken voor de ontwikkeling van bovengenoemde product.

 

Wat ik me afvraag is wat financieel de beste manier is om voor deze investering kapitaal te sparen: als zelfstandige in een BV of als IB-ondernemer? Op dit moment is mijn omzet €100.000 per jaar als zelfstandige met weinig extra kosten, waardoor ik netto meer overhoudt dan ik minimaal nodig heb. Het liefste zou ik dit geld bruto opsparen voor de investering op een later moment (+12 maanden). Daarom vraag ik me af of het effectief zou zijn om een BV op te richten waarin ik mijn activiteiten zal verrichten, een aanvraag in te dienen om het DGA-salaris per jaar op €20.000 te laten zetten, om de rest van de omzet te reserveren voor een investering in 2021.

 

Vraag: mag dit? Omdat (1) het minimum salaris van een DGA €45.000 is (2) mijn freelance activiteiten op dit moment mijn enige activiteit in de BV zou zijn.

 

De komende week ga ik met een adviseur praten, maar ik ben ondertussen wel benieuwd naar andere inzichten.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ook in een bv kun je niet "bruto sparen" wat je niet als salaris uitgeeft zul je vpb over betalen.

bij een omzet van 100k ga jij echt geen toestemming krijgen voor een verlaagd gebruikelijk loon van 20k. Een lager gebruikelijk loon is alleen mogelijk als een bv in opstartfase veel te weinig winst maakt om dat te kunnen betalen, bij jou is dat zeker niet zo.

Dus je zult minimaal 45k salaris moeten uitkeren, en mogelijk al meer bij 100K winst.

Bij 100k winst zal de belastingdruk van inkomstenbelasting en een bv niet veel ontlopen dus het lijkt me niet zinvol om de boel nu om te zetten.

 

Het lijkt mij verstandig dus voorlopig eenmanszaak te blijven en zoveel mogelijk (netto)geld te sparen in prive. Als je eenmaal overgaat naar een bv kun je altijd zelf bepalen hoeveel privégeld erin moet en of dat in de vorm van aandelenkapitaal gaat of een (achtergestelde) lening. Je zou ook kunnen bekijken om so wie so je eenmanszaak te houden voor je huidige activiteiten en daarnaast (in de toekomst) een bv op te richten voor de productontwikkeling.

 

Ik kan me voorstellen dat het voordelig kan zijn om een grote productontwikkeling in een bv te doen om vanaf dag 1 daar de intellectuele eigendomsrechten te hebben maar ook omdat bij een bv makkelijker extra kapitaal kan worden aangetrokken in de volgende ontwikkelfases. Maar je hoeft dat niet nu al te beslissen, je hebt tijd zat om de juiste constructie uit te zoeken. Je kunt met een eenmanszaak immers ook altijd nog met terugwerkende kracht vanaf 1 januari in een bv als je dat voor 1 oktber van een jaar aanvraagt / aanmeld bij de belastingdienst.

 

Ik zou dus alle opties op dit moment open houden.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zie de mogelijkheden van WBSO en investeringsaftrek in relatie tot jouw onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten en bijbehorende investeringen.

 

Jouw introductie is te mager om een financieringsbehoefte vast te stellen. Bij de genoemde omzet kun je zowel in een eenmanszaak als in een BV geen substantiële middelen voor het financieren van onderzoek en ontwikkeling (R&D) vrijmaken lijkt mij.

 

Ben je zelf 'het personeel'?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Misschien dat Roel het sommetje even voor kan rekenen, want ik denk dat als TS 45k salaris heeft, hij in een bv maar 20% betaalt over het restant en dus van die 55k 45k in kas kan houden. 

 

Juist in een situatie als deze, waar het geld niet naar privé gehaald wordt, is een bv best snel voordeliger. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Eens, maar waar zitten of vallen dan de personeelskosten (?) bij:

 

Quote

Op dit moment is mijn omzet €100.000 per jaar als zelfstandige met weinig extra kosten,

 

Ons online advies of de persoonlijke adviseur heeft betere informatie nodig, denk ik. En daar bovenop moet misschien ook nog zoiets als opstart van productie (grondstoffen of machines) en voorraad en marketing t.b.v. productintroductie (voor)gefinancierd worden.

 

Decimus, wat voor soort of type adviseur ga je raadplegen? Hier zijn we multidisciplinair! :winking-face:

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, StevenK zei:

Misschien dat Roel het sommetje even voor kan rekenen,

 

Ik heb het wellicht wat te kort door de bocht geformuleerd. maar zal het kort toelichten

 

Ik denk dat 45K salaris bij 100K winst ook niet reëel is. Bij 100K winst is meestal een hoger loon nodig.

Ik heb echter geen recente (praktijk) ervaring met welk salaris wel acceptabel is maar ik denk dat je snel richting 70k gaat.

 

IB scenario

100K winst resulteert in  ~65,2K netto 

 

BV met 70K gebruikelijk loon

70K loon is na lb ~41,5K netto
30K winst na vpb is ~24,3K netto (vpb is 19%)

Te samen is dat ~65,8K netto

 

BV met 45K gebruikelijk loon

45K loon is        na lb  ~29,5K netto

55K winst na vpb is ~44,5K netto

Te samen is dat ~74K

 

Als 45k loon mogelijk zou zijn (wat ik betwijfel) zou er (74K-65,2K) ~9K euro meer cash kunnen zijn.

Als het gebruikelijk loon echter rond de 70K moet liggen zoals ik denk dan kom je per saldo op netto op nagenoeg hetzelfde netto bedrag uit.

 

Daar komt bij dat dit zijn slechts de bedragen voor 1 jaar zoals opgegeven door TS. De keuze voor BV of IB ondernemerschap moet echter gebaseerd zijn op alle relevante factoren en op basis van een meerjarige prognose.  Nu de keuze vooral te laten ingeven door een potentieel cashflow voordeel van max negen duizend euro lijkt mij onverstandig want door de verschuiving van de ondernemersfocus naar productontwikkeling en opbouw van de nieuwe activiteit zal de winst in de bv komende jaren vermoedelijk lager zijn en dan wordt de bv al snel duurder als het aankomt op belastingdruk op inkomen.


Kortom de enige manier dat TS zekerheid kan krijgen over wat de beste route is voor zijn toekomst is om daadwerkelijk de scenario's goed door te laten rekenen.

 

 


 

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
48 minuten geleden, herman van der helm zei:

Heb je een toekomstige uitvoerder op het oog? Dan kun je alvast een voorschotnota vragen om de winst van het lopende jaar te drukken.

Nee, dat kan juist niet. Want die vooruitbetaalde kosten gaan naar de balans.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dag heren,

 

Bedankt voor jullie input. Het is me allemaal een stuk duidelijker geworden. Ik merk dat het bepalen van een DGA-salaris met de "afroom-methode" toch minder vrijheid geeft dan ik had gehoopt. En dat daarmee het voordeel t.o.v. het IB scenario (op de korte termijn) te verwaarlozen is. 

 

Voor nu laat ik het even voor wat het is. De tip omtrent het omzetten naar een BV met terugwerkende kracht houd ik zeker in m'n achterhoofd.

 

Op 9-11-2019 om 20:43, Highio zei:

Zie de mogelijkheden van WBSO en investeringsaftrek in relatie tot jouw onderzoeks- en ontwikkelactiviteiten en bijbehorende investeringen. Jouw introductie is te mager om een financieringsbehoefte vast te stellen. Bij de genoemde omzet kun je zowel in een eenmanszaak als in een BV geen substantiële middelen voor het financieren van onderzoek en ontwikkeling (R&D) vrijmaken lijkt mij.

 

Ben je zelf 'het personeel'?

 

Het plan is helaas nog niet concreet genoeg om een duidelijk beeld te hebben van de benodigde middelen. De WBSO had ik al op het oog, alleen de investeringsaftrek is nieuw voor me. Bedankt!

 

Zelf zie ik een optie om ook werk op te pakken, maar ik verwacht wat meer capaciteit en kennis nodig te gaan hebben.

 

Op 9-11-2019 om 21:32, Highio zei:

wat voor soort of type adviseur ga je raadplegen? Hier zijn we multidisciplinair! :winking-face:

 

Het plan is om eind deze week met een accountant samen te zitten om o.a. dit ook te bespreken :face-with-monocle:

aangepast door Decimus
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 229 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.