• 0

Startende ondernemingen en DGA salaris 2019

(aangepast)

Beste Leden,

 

Ik heb al redelijk wat topics doorgespit rondom dit onderwerp. Omdat het regime in 2019 gewijzigd lijkt te zijn zou ik deze vraag toch nog even tegen iemand aanhouden.

 

Ik heb een aantal maanden geëxperimenteerd om te zoeken naar een markt voor een technisch product. Ik deed dit vanuit een werkmaatschappij en een persoonlijke holding met toestemming van UWV (startersregeling). 

 

1 van de zaken die me bezig hield toen ik startte was de regeling rondom DGA salaris. Er is veel bangmakerij rondom dit thema. Ook op dit forum is er (genuanceerd) veel over geschreven. Mijn online notariskantoor was er helaas laconiek over: "stuur gewoon een briefje met verzoek om salaris op 0 te stellen". Ik heb dat uiteraard geprobeerd (met de juiste onderbouwing) maar kreeg 0 op het rekest. Niet de 0 stelling die ik zocht ;-)

 

 Ik vind dit vrij lastig omdat ik mijn passie gevonden heb en de onderneming wel in de lucht wil houden als 'Side Hustle'. Mits mijn nieuwe baas daarmee akkoord gaat uiteraard.

 

Ik heb op aangeven van de belastingdienst het handboek loonheffingen (versie 1 jan 2019) er nog eens op nageslagen en nu  lijkt het toch dat de soep niet zo heet wordt gegeten. Hier staat namelijk dat er een speciale regeling is voor maximaal 3 jaar:

 

Quote

Startende ondernemingen die niet aan de voorwaarden voor een start-up voldoen, kunnen voor een aanmerkelijkbelanghouder toch tijdelijk uitgaan van een loon dat lager is dan wat gebruikelijk is voor het niveau en de duur van het werk. Maar het loon mag niet lager zijn dan het wettelijk minimumloon dat past bij het aantal uren dat de aanmerkelijkbelanghouder voor u werkt.

 

en

 

Quote

Krijgt een aanmerkelijkbelanghouder geen loon voor zijn werkzaamheden en is zijn gebruikelijk loon niet hoger dan € 5.000? Dan hoeft u geen loonheffingen over dat gebruikelijke loon te betalen.

 

 Ik hoop dat er iemand is die zijn licht kan schijnen over drie  voorzichtige conclusies die ik heb getrokken:

 

-1 Het verplichtte loon hoeft niet echt uitbetaald te worden (dat zou broekzak vestzak zijn). Het gaat er enkel  om dat de loonheffingen worden betaald.

-2 Ik heb een startende onderneming dus de loonheffingen die ik zou moeten betalen als werkgever van de aanmerkelijkbelanghouder ((ikzelf) zijn ongeveer 140 euro per maand.

-3 Indien ik niet actief omzet zoek en maak en bijvoorbeeld een jaar alleen de boekhouding doe en wat facturen betaal (4 uurtjes per maand), dan kom ik onder die 5.000 euro en hoef geen gebruikelijk loon uit te keren.

 

groet

Johannes

 

 

 

aangepast door JohannesHW
typos
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0
14 uur geleden, HesselW zei:

Mijn online notariskantoor was er helaas laconiek over: "stuur gewoon een briefje met verzoek om salaris op 0 te stellen". Ik heb dat uiteraard geprobeerd (met de juiste onderbouwing) maar kreeg 0 op het rekest.

 

Ik geloof dat de fiscus dit sowieso niet meer doet. Als ze al akkoord gaan met het toepassen van een lager dan het gebruikelijk loon (minimaal 45.000 euro per jaar), dan gaan ze meestal niet lager dan zo'n 20.000 euro (minimumloon plus 8% vakantiegeld).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 131 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.