• 0

Jouw mening - Alibaba Trade Assurance

Hallo mensen,
 

Ik heb mijn best gedaan om het kort te houden. Ik zou uw standpunt hierover zeer waarderen, zelfs als u niets weet over Alibaba Trade Assurance. Ik denk dat niemand de exacte regels kent, maar misschien kunnen antwoorden op basis van logica  in de goede richting wijzen.
 

Ik heb een FCL voorraad ingekocht van 2 verschillende producten bij dezelfde leverancier via Alibaba. In het contract (Purchase Order) heb ik minimaal 12 uur accutijd opgegeven op een volledig opgeladen (ingebouwde en oplaadbare) batterij. Inspectie door Topwin toonde slechts 7 uur. Leverancier heeft het daarna zelf getest en zij bevestigden de 7 uur accutijd in ons Wechat-gesprek en stuurden later zelfs een verontschuldiging.
 

Het was dringend om inventaris voor Kerstmis te hebben, dus ik had haast. Ze wilden de slechte kwaliteit niet compenseren door een deel van de orderwaarde terug te betalen. Ik vroeg toen volledige terugbetaling en ze kunnen hun producten dan volledig houden, maar ze wilden dit niet accepteren. Ik vroeg of ze het toen konden repareren, voor het ene product zeiden ze nee en voor het andere product zeiden ze ja. Dit zou de verzending met 25 dagen vertragen voor beide producten en ik zou veel verkopen verliezen voor beide producten (het was veel minder duur om het samen als FCL te laten verzenden).
 

Een paar vragen:
 

1) Ik besloot om de producten toch te laten verzenden, want als ik vóór de verzending een beroep op Trade Assurance had gedaan, dan zou het resultaat zijn dat 
A) Alibaba het goedkeurt (en ik geen voorraad heb, maar wel mijn geld terug) of
B) ze weigeren de aanvraag en dan zit ik met een vertraagde zending en dus veel sales-verlies. Beide opties zouden nadelig uitpakken voor mij. Door het gewoon alvast te verzenden zou ik in ieder geval wat sales niet mislopen.

Ik wil nu Trade Assurance aanvragen om op zijn minst een vergoeding voor hun fout te krijgen.
De vraag is, dekt Alibaba Trade assurance dergelijke verliezen? Dus verliezen als gevolg van vertraagde verzending vanwege reparatie of verliezen veoorzaakt door het plaatsen van vertrouwen in een leverancier voor je voorraad en uiteindelijk zonder inventaris achterblijven in geval van volledige terugbetaling?
De Trade Assurance-regels van Alibaba zeggen wel dat Trade Assurance vertragingen in de verzending (en kwaliteitsproblemen natuurlijk) dekt, maar het zegt niet of je een vergoeding krijgt als de vertraging in de verzending wordt veroorzaakt door reparatie of als je hebt besloten deze te verzenden, ondanks wetenschap over de slechte kwaliteit.
 

 

2) Op de orderpagina/contract staat dat ik in aanmerking kom voor ''post-shipment Trade Assurance coverage. Dit betekent dat ik het kan inspecteren en beroep kan doen op Trade Assurance nadat de goederen in Nederland aangekomen zijn. De automatisch gegenereerde Alibaba overeenkomst met betrekking tot dit order geeft ook de optie om voor ''pre-shipment inspectie'' te kiezen.

 

Mijn vraag is, zou Alibaba in dit geval zeggen dat ik voor pre-shipment inspectie heb gekozen op Wechat en ondanks de inspectie rapport heb besloten om toch de producten te verzenden en daarom geen recht meer heb om beroep op Trade Assurance? Rekening houdende met het feit dat als ik een beroep op Trade Assurance zou hebben gedaan voordat ik de goederen zou verzonden hebben, dat het dan zou lijden tot twee scenario's die beiden erg nadeling zijn voor mij
1: ik krijg mijn geld terug en kom zonder voorraad te zitten  of
2: ik krijg niet mijn geld terug en mijn zending komt dan 25 dagen te laat aan?
 

Ik heb Alibaba customer service hierover benaderd en zij zeggen dat ik kan beslissen om de zending al te verzenden en pas later Trade Assurance kan doen, maar ik weet niet hoeveel gewicht ik hieraan kan hangen aangezien het niet zegt of ik dan ook een vergoeding krijg.
 

Mijn Alibaba gegenereerde contract zegt dit over inspectie:

''If Buyer and Seller agreed to arrange for the products go through a product inspection process, the parties may agree on the terms of the inspection, such as method, inspection institution, fees, and etc., by way of a supplemental agreement. If both Parties have agreed “Inspection & Logistics Service Trade Assurance”, Buyer shall also be entitled to have the Products inspected before shipping (and Seller shall provide all necessary assistance to complete the relevant inspection so that the shipping of Products remains unaffected), so that Buyer can benefit from information relating to the inspection and shipping of the Products. "

Maar ik heb een paar leveranciers benaderd en zij zeggen allemaal dat ze niet kunnen kiezen welke Trade Assurance type er zal gelden. Alibaba zet hem automatisch op ''post-shipment coverage''. Misschien betekent dit dat onze afspraak voor pre-shipment inspectie het geldige regel is? Maar, het kan ook zijn dat het woord ''also'' in ''...Buyer shall also be entitled to...''  erop duidt het doen van pre-shipment inspectie niet post-shipment inspectie uitsluit.
 

 

3) Is de zin in onze koopovereenkomst '' batterij minimaal 12 uur duren op een volledige lading '' geformuleerd op een manier die in aanmerking komt voor Trade Assurance? Is het technisch genoeg? Want de formulering in de koopovereenkomst maakt veel uit op de vraag of je in aanmerking komt voor Trade Assurance.

4) Denkt u dat het mijn relatie met de leverancier in gevaar zal brengen als ik een compensatie vraag en zij daardoor niet meer aan mij willen verkopen? Ze hebben zichzelf toegegeven dat ze fout zijn geweest. Ik ben tot nu toe een goede klant voor hen geweest en heb hun vorige batches gewoon geaccepteerd.

5) Ik wil 50%  van de  totale prijs vergoed willen krijgen, maar ik ben bang dat Alibaba het onredelijk zal vinden en dus het hele verzoek om terugbetaling zal afwijzen. Is het beter om een lagere waarde terug te vragen om zo veiliger te zijn, of zal Alibaba naar het bedrag kijken en het verlagen als ze het redelijker vinden? Dus geen gevaar om een hoger bedrag te vragen?

6) In dit geval heb ik inspectie uitgevoerd door Topwin en niet een inspectiebedrijf dat is aangesteld door Alibaba (SGS, TUV of BV). De fabrikant heeft ook een excuusbrief gestuurd en heeft op Wechat toegegeven dat de batterij niet was zoals beloofd. Is het nog steeds verstandig om eerst een inspectie te laten uitvoeren door SGS, TUV of BV voordat ik Trade Assurance aanvraag of is het huidige bewijs voldoende om ermee te beginnen en af te wachten totdat Alibaba zelf verzoekt om een inspectie te doen door een erkend bedrijf?
 

Oprechte dank bij voorbaat!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 1
(aangepast)

 

Heb  er 0% verstand van maar vind het wel interessant om te zien of Alibaba in staat is een oplossing te bieden voor dit soort problemen met leveranciers.

 

Als je nog tijd hebt: zet even witregels tussen je opsomming 1/2/3. En een W in JOUW MENING...  :smiling-face-with-sunglasses:

 

aangepast door TwaBla
d/t

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 2
47 minuten geleden, TwaBla zei:

Als je nog tijd hebt: zet even witregels tussen je opsomming 1/2/3.

 

Als "service van de zaak" heb ik (bij wijze van uitzondering) maar even wat witruimte toegevoegd in deze "longread". Hopelijk helpt het bij het krijgen van antwoorden op de vragen..

Link naar reactie
  • 1
20 uur geleden, JacobSX zei:

De Trade Assurance-regels van Alibaba zeggen wel dat Trade Assurance vertragingen in de verzending (en kwaliteitsproblemen natuurlijk) dekt, maar het zegt niet of je een vergoeding krijgt als de vertraging in de verzending wordt veroorzaakt door reparatie of als je hebt besloten deze te verzenden, ondanks wetenschap over de slechte kwaliteit.

 

Ik ken de specieke regels van Alibaba niet, maar in algemene zin zou ik zeggen dat er geen sprake meer is van een onzeker voorval  (het gebrekkige product) én je niet de inspectieprocedure hebt opgevolgd. 

 

20 uur geleden, JacobSX zei:

5) Ik wil 50%  van de  totale prijs vergoed willen krijgen,

 

Waarop is die vordering gebaseerd? Ga je ook aantoonbaar 50% derving oplopen?

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Bedankt allemaal en Roel J voor het toevoegen van de nodige spaties.

Norbert Bakker Bedankt voor je reactie. Wat bedoel je met dat er geen sprake meer is van een gebrekkig product? Bedoel je dat vanwege de beslissing om het al te verzenden, ik het gebrekkig product heb geaccepteerd?  

En met de inspectieprocedure opvolgen bedoel je dat ik na de inspectie meteen Trade Assurance had moeten doen, voordat ik het had verzonden?

Dat 50% is inderdaad gewoon wat ik denk dat ik gecompenseerd verdien. Met alle respect, maar als er in het contract duidelijk 12 uur staat en je levert een product met 7 uur batterijduur, dan is dat toch een grove mankement? De winstderving is moeilijk te bepalen, maar dit betekent wel dat ik een inferieur product moet aanbieden aan mijn consumenten en zo competitief minder goed af ben vergeleken met de andere verkopers van dit product en zo minder sales. De accuduur was een grote selling point.

Ik zou het erg waarderen als je mij een idee zou kunnen geven over hoe ik de winstderving moet berekenen of wat nou redelijk is om te vragen als compensatie. Je zou de winstderving ook kunnen baseren op  hoeveel ik in de 25 dagen vertraging kan verkopen. Maar zelfs dit is moeilijk te bepalen, want wellicht start ik een advertentiecampagne die heel goed loopt.

Nogmaals bedankt!

aangepast door xbcc
Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, JacobSX zei:

Wat bedoel je met dat er geen sprake meer is van een gebrekkig product?

Dat schreef ik niet. Ik schreef dat er geen sprake meer is van een onzeker voorval 

 

1 uur geleden, JacobSX zei:

Bedoel je dat vanwege de beslissing om het al te verzenden, ik het gebrekkig product heb geaccepteerd?  

Ja als je al weet dat het gebrekkig is of was vóór verzending

 

1 uur geleden, JacobSX zei:

En met de inspectieprocedure opvolgen bedoel je dat ik na de inspectie meteen Trade Assurance had moeten doen, voordat ik het had verzonden?

Nee,  ik doel op dat je gebruik hebt gemaakt van een andere partij dan die voorgeschreven waren. 

 

1 uur geleden, JacobSX zei:

. Met alle respect, maar als er in het contract duidelijk 12 uur staat en je levert een product met 7 uur batterijduur, dan is dat toch een grove mankement? 

Wellicht, maar met alle respect: waarop baseer jij die 50%?  

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Dat schreef ik niet. Ik schreef dat er geen sprake meer is van een onzeker voorval 

 

Ja als je al weet dat het gebrekkig is of was vóór verzending

 

Nee,  ik doel op dat je gebruik hebt gemaakt van een andere partij dan die voorgeschreven waren. 

 

Wellicht, maar met alle respect: waarop baseer jij die 50%?  

 

Erg bedankt voor je reactie Norbert Bakker. Zou je mij een idee kunnen geven over hoe ik kan bepalen/uitrekenen wat de winstderving is zodat ik de case goed kan voorbereiden?

Richard Theuws Ik respecteer en  waardeer zijn inzichten enorm, vandaar ook dat ik vragen aan hem stel ;)  
En inderdaad, ik ga het goed onderbouwen!

Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, JacobSX zei:

Zou je mij een idee kunnen geven over hoe ik kan bepalen/uitrekenen

 

  • je heb extra kosten moeten maken (inspectiekosten) voor dit dossier = kosten 
  • door de vertraging loop je omzet X mis  keer marge Y = derving
  • je hebt al marketingkosten gemaakt die je nu nog een keer moet maken = kosten
  • je kunt deze minder goede producten niet verkopen voor de oorspronkelijke prijs met marge A maar voor een lagere prijs met marge B.  A-B x aantal = derving.

 

Maak je berekening zo concreet en realistisch mogelijk, en stel vervolgens - als compensatie van deze véél hogere schade - een vast bedrag of percentage korting voor. Zet hoog in (maar onderbouwd!) , zodat je de wederpartij (fabrikant of A.T.A.) ook nog wat onderhandelingsruimte laat. 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, Norbert Bakker zei:

 

  • je heb extra kosten moeten maken (inspectiekosten) voor dit dossier = kosten 
  • door de vertraging loop je omzet X mis  keer marge Y = derving
  • je hebt al marketingkosten gemaakt die je nu nog een keer moet maken = kosten
  • je kunt deze minder goede producten niet verkopen voor de oorspronkelijke prijs met marge A maar voor een lagere prijs met marge B.  A-B x aantal = derving.

 

Maak je berekening zo concreet en realistisch mogelijk, en stel vervolgens - als compensatie van deze véél hogere schade - een vast bedrag of percentage korting voor. Zet hoog in (maar onderbouwd!) , zodat je de wederpartij (fabrikant of A.T.A.) ook nog wat onderhandelingsruimte laat. 


Heel erg bedankt Norbert, ik waardeer het enorm. Hier kan ik zeker mee aan de slag!

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

De leverancier is bereid 7,5% korting te geven op alle toekomstige bestellingen + 1000 USD credit om te verspreiden over 4 toekomstige bestellingen. Dus ik kan 250 USD per bestelling besteden van deze credit. Ik stelde voor dat ik deze 1000 USD nu meteen zou kunnen besteden aan een nieuwe batch (in 1 keer), omdat ik anders geen garantie heb dat ze hun belofte zullen nakomen als de tijd van Trade Assurance voorbij is. Ze zijn niet bereid om dat te doen. Ik ben niet blij met dit voorstel, omdat het veel te weinig is voor het kwaliteitsverlies dat ze hebben veroorzaakt.
 

Nu kan ik nog steeds Trade Assurance doen, maar de kans is zeer klein dat het zal lukken, zoals iedereen heeft opgemerkt. Denk je dat de leverancier die korting nog steeds zal geven indien ik Trade Assurance doe en Alibaba het niet honoreert? Dus zou het de moeite waard zijn om Trade Assurance te doen?
 

De leverancier wil natuurlijk mijn bestellingen in de toekomst hebben, dus misschien geven ze die korting nog steeds als ik niet zou bestellen zonder de korting. Tot nu toe hebben ze me (nog steeds) de beste prijzen en kwaliteit gegeven van alle 5 fabrikanten waar ik monsters van kreeg. Het zou ook veel tijd kosten om nieuwe leveranciers enz. Te vinden.
 

Ik zou jullie mening erg op prijs stellen Tonino, Norbert Bakker en alle anderen.

Link naar reactie
  • 0

Lijkt me typisch een afweging die je zelf zult moeten maken. ga je voor de korting en blijf je er klant, koop je volgende order nog daar maar ga je snel op zoek naar een alternatieve leverancier of probeer je het onderste uit de kan te halen met een forse kans dat je later met een slechter of geen product zit.. Moeilijke keuze, succes!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.