• 0

Nul-urenovereenkomst en voorwaarden

Van TQL (een website met vraag-antwoord over een heleboel onderwerpen, niet diepgaand maar soms wel handig) komt onderstaande quote. De bold-opmaak is van mij afkomstig.

 

Vraag:

Wat houdt een nul-uren overeenkomst in?

 

Antwoord:

Als de werkgever u oproept moet u aan het werk. Er is geen afspraak over het aantal uren dat u werkt, maar er bestaat wel een doorlopende arbeidsovereenkomst. De werkgever betaalt alleen de uren dat er gewerkt wordt. Deze afspraak moet op papier staan. Zo’n contract is alleen geldig gedurende de eerste 6 maanden van de arbeidsrelatie. Na die 6 maanden moet de werkgever loon doorbetalen, ook als hij geen of minder werk heeft. De hoogte van die doorbetaling wordt bepaald door het gemiddeld aantal gewerkte uren in de laatste drie maanden.

 

Mijn vraag is nu: volgens mij werken heel veel supermarkten met nul-urencontracten. Maar ik heb nog nooit (zelf niet, en ook van anderen niet) gehoord dat na zes maanden dat contract omgezet is naar een (voor werknemers meer zekerheden gevend) 'echt', doorlopend betaald dienstverband. Iemand enig idee waar het verschil in zit?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

  • 0

Ha Decorum,

 

Wat ik er van weet (ben geen expert) is dat 0 uren contracten heel populair waren in de dienstverlenende sector. Detailhandel, horeca, schoonmaakbedrijven, maat ook in de verpleging.

 

Dat zat de overheid niet lekker. Het betekende rechtsonzekerheid voor de werknemers (die de 0 urencontracten overigens prima vonden). De wetgever heeft vervolgens een jaar of 2 geleden de wet aangepast. Er wordt nu gekeken naar de feitelijke arbeidsverhoudingen. Volgens mij worden tijdelijke arbeidsovereenkomsten ook na een half jaar omgezet in vaste arbeidscontracten. Dat geld ook voor de 0 uren contracten. Heb je in een half jaar gemiddeld 3 dagen per week gewerkt, dan krijg je automatisch een vast contract voor 3 dagen per week. Iets dergelijks geld dacht ik ook voor uitzendkrachten.

 

Op zich kan een werkgever andere afspraken maken met de werknemer, maar als de werknemer zich beroept op de wet, is het contract niks waar. Ik vraag me zelf af of het mag.

 

Misschien dat de juristen op dit forum een aanvulling kunnen geven op mijn observaties.

 

Vriendelijke groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.