• 0

Partners gaan ervandoor met eerste opdracht

Mijn 2 partners hebben na een jaar samenwerken en gezamenlijke investeringen de eerste opdracht toegeëigend en mij aan de kant gezet. Omdat zij na hun ontslag nog in een uitkeringsfase zaten was het bedrijf zolang op mijn naam gezet en stond er nog niets op papier.

Heb ik geen enkel recht omdat er niets op papier is gezet?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Indegroot,

 

Welkom op Higherlevel.

 

Wat vervelend dat je deze ervaring hebt opgedaan. 

 

Dat er niets op papier staat zegt niet alles, want mondeling afspraken zijn in principe ook rechtsgeldig; het is alleen veel lastiger om je recht te halen. Zonder nadere informatie is er weinig over te zeggen. Als de onderneming alleen op jouw naam stond en de opdracht verleend is aan de onderneming, zou de opdracht wel eens aan het bedrijf kunnen toebehoren, bijvoorbeeld.

 

Hoeveel tijd, geld en energie wil je steken in het halen van je recht? Is dat het waard? Of kun je deze ervaring zien als leergeld en met frisse moed beginnen aan een nieuw avontuur?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

 

Je biedt weinig houvast. Aan wie is de opdracht verstrekt? Was het een eenmanszaak of iets anders? Wat waren die investeringen en hoe zijn die gefinancierd? Waar vindt de afschrijving plaats? Op wiens balans staan ze? Wat voor soort opdracht was het? Wiens deskundigheid is daarbij noodzakelijk? En zo voort...

 

Er zijn ook omstandigheden denkbaar waarbij de toegevoegde waarde van een 'partner' beperkt is, dus het kan alle kanten op. Wat waren de verwachtingen en wat is afgesproken?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Excuses voor het korte bericht. Ron ( dank je voor de reactie) , het antwoord op jouw vraag staat ook in dit bericht

 

Aan wie is de opdracht verstrekt? Aan het bedrijf

Was het een eenmanszaak. of iets anders? Ik heb een eenmanszaak en we zouden het bedrijf pas scheiden en officieel maken zodra zij uit de uitkering waren. 

Wat waren die investeringen  Totaal 20.000,-- 

Hoe zijn die gefinancierd? Gedeeld door drie

Waar vindt de afschrijving plaats? Het financiele gedeelte ging tot de opdracht  via mijn boekhouding.

Op wiens balans staan ze? Sinds de opdracht bij mijn ex partners

Wat voor soort opdracht was het? Product design voor een groothandel winkel

Wiens deskundigheid is daarbij noodzakelijk? Mijn 20 jaar ervaring als ondernemer /product designer en hun ervaring als ontwerpsters (maar geen ervaring in ondernemen)

 

Nadat ze 25 jaar samen voor een groot warenhuis leuke betaalbare producten hadden gemaakt wilden ze nu voor het hoge design segment gaan.  Terwijl ik juist leuke betaalbare producten wilde maken. ..zoals ze daarvoor hadden gedaan. Eigenlijk de reden waarom ik ze vroeg om samen te gaan werken na hun ontslag. Zo kwamen we er na een jaar achter dat we uiteindelijk niet hetzelfde doel hadden. We hadden geen verkopen, geen doelgroep en ik kon ze niet overreden naar een lager segment te gaan en te focussen op in eerste instantie 1 product. We hebben toen besloten om te stoppen. .. ook gezien onze leeftijd 55+. Was leuk geprobeerd maar het was misluk  en het geld was op. Maar een paar weken daarvoor had ik op eigen initiatief 1 (leuk betaalbaar) product uitgekozen uit de hele collectie waarvan ik dacht dat er een markt voor was. Ik heb het aangeboden aan een van de leukste winkels uit de stad/nederland. Het was een droom om daar je product verkocht te krijgen omdat zij een enorme instagram / facebook etalage ter beschikking hebben (60k volgers over de hele wereld) Exposure op hun account levert weer nieuwe klanten op.

Toen de winkel pas na weken reageerde en de opdracht aan ons gaf, besloten mijn partners om het zelf aan te pakken. Met als argument dat ik toch niet in de collectie geloofde. Ik had het toen goed aan moeten pakken maar wist niet hoe. Mezelf ertussen wringen was dat moment geen optie. Ik was in shock. 

Mijn droom is uitgekomen. Door de eerste winkel komen er vanuit de hele wereld opdrachten binnen en daar hoeven ze zelf geen energie in te steken. Het gaat vanzelf. Ze hebben een nieuwe goedbetaalde baan. Met 1 betaalbaar leuk product. 

Gr 

 

aangepast door Indegroot
Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Indegroot zei:

Toen de winkel pas na weken reageerde en de opdracht aan ons gaf, besloten mijn partners om het zelf aan te pakken.

 

Die partnership was slechts een onderlinge afspraak, want op dat moment waren zij uitkeringstrekkers terwijl jij een eenmanszaak had. Blijkbaar hebben ze wel geld ingelegd (de investering) dat in de loop der tijd is opgegaan aan... materialen en koffie neem ik voor het gemak maar aan.

 

Je wordt echter pas wakker nu het een succes blijkt te zijn.

 

Hoezo hebben zij een baan? Zijn ze ergens in dienst? Of hebben ze een bedrijfje opgezet?

 

Is modelrecht of auteursrecht van toepassing? Wie zou dat hebben?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Als we niets op papier hebben gezet is er ook geen modelrecht  of auteursrecht. Met baan bedoel ik ..samenwerken in een nieuw opgezet bedrijf. Dat kon pas officieel na de uitkeringsperiode. Maar ik begrijp de boodschap. Geen enkele kans dus..

Iniedergeval bedankt voor de reacties

aangepast door Indegroot
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
3 uur geleden, Indegroot zei:

Wat waren die investeringen  Totaal 20.000,-- 

Hoe zijn die gefinancierd? Gedeeld door drie

Waar vindt de afschrijving plaats? Het financiele gedeelte ging tot de opdracht  via mijn boekhouding.

Op wiens balans staan ze? Sinds de opdracht bij mijn ex partners

 

PP dus 6666, dan is er eigenlijk sprake van een vof ware het niet dat dit niet is vastgelegd vanwege hun uitkeringssituatie.

Het bedrijf is nog steeds een eenmanszaak en alles staat in jouw boekhouding. Zij kunnen niet zomaar een eigen balans creëren.

Doet het bedrijf btw aangifte en ib aangifte als ondernemer?

aangepast door henkh
Link naar reactie
  • 0
13 uur geleden, Indegroot zei:

Mijn droom is uitgekomen. Door de eerste winkel komen er vanuit de hele wereld opdrachten binnen en daar hoeven ze zelf geen energie in te steken. Het gaat vanzelf. Ze hebben een nieuwe goedbetaalde baan. Met 1 betaalbaar leuk product. 

 

 

Ik ben geen jurist, maar uit wat je stelt lijkt het mij dat hier al die tijd gehandeld is alsof er sprake van een VOF was.

En dat zal toch niet al te moeilijk zijn om aan te tonen, gezien de behoorlijke investeringen die door de 3 partijen gezamenlijk zijn gedaan.

 

Als het werkelijk zo'n buitengewoon gebeurtenis betreft (je schrijft tenslotte "Mijn droom is uitgekomen") dan zou ik toch wel mijn deel opeisen hier.

Dus een advocaat een claim laten neerleggen bij die andere twee.

Overigens zou ik denken dat zij beter eieren voor hun geld kunnen kiezen, want de vraag lijkt mij of er straks niet alleen verliezers zijn hier: lijkt mij niet ondenkbaar dat de klant afhaakt wanneer de (beoogde) samenwerkingspartners (de vennoten dus) rollebollend over straat verder gaan.

 

Maar dit allemaal zal vast een behoorlijk bedrag kosten. Dus het zal volgens mij alleen de moeite zijn als het werkelijk klopt dat het zo'n droomopdracht betreft.  

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Heb ik geen enkel recht omdat er niets op papier is gezet?

U pleegt of werkt mee aan of heeft tenminste kennis van uitkeringsfraude.

 

Dit had met alle bijbehorende voor- en nadelen beter of anders geregeld moeten worden.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, henkh zei:

Doet het bedrijf btw aangifte en ib aangifte als ondernemer?

De boekhouding is tijdens de samenwerking  via mijn bedrijf / boekhouder gegaan.

 

En het was inderdaad een droom opdracht. Hieruit zijn tot nu toe 30 opdrachten uit voortgekomen ( a 1000,00 euro)  van andere bedrijven uit diverse landen.. allemaal met een en hetzelfde product. En de opdrachten blijven binnenstromen. 

 

En het had inderdaad beter geregeld moeten/kunnen worden. Ik denk dat er bij ieder soort scheiding domme beslissingen worden genomen. Dat heeft ook te maken met de stress die een scheiding oplevert. 

 

Alle financiën zijn via mijn bedrijf gegaan

Ik heb mail bewijs dat een van de partners de opdrachtgever heeft benaderd om verdere communicatie voortaan af te handelen  via haar prive mail.

 

17 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Als de onderneming alleen op jouw naam stond en de opdracht verleend is aan de onderneming, zou de opdracht wel eens aan het bedrijf kunnen toebehoren, bijvoorbeeld.

 

Het bericht van Ron was een eye opener. Zo had ik het zelf nooit bekeken. 

 

Mark Zuckerberg is pas na zijn succes met Facebook voor miljoenen aangeklaagd door een medeoprichter die 18.000 dollar had geïnvesteerd en voor hem ongunstige contracten had getekend waardoor hij aan de kant gezet kon worden. En die medeoprichter is ook niet ineens na het succes wakker geworden. Die heeft ook moeten zoeken naar een manier om een poot aan de  grond te krijgen.

 

Dat hoop ik ook te vinden. Ik wil dat ze voelen dat er iets boven hun hoofd dreigt maar dan moet ik wel weten of ik nog rechten heb. Dan kan het misschien onderling geregeld worden

 

 

Link naar reactie
  • 0
41 minuten geleden, Indegroot zei:

Ik wil dat ze voelen dat er iets boven hun hoofd dreigt maar dan moet ik wel weten of ik nog rechten heb.

 

Maar 1 manier om dat uit te zoeken: schakel snel een ter zake kundige bedrijfsjurist of advocaat in. Die kan aan de hand van wat er is gebeurd en vastgelegd inschatten wat er aannemelijk gemaakt kan worden, wat jouw juridische positie is en wat de beste te ondernemen stappen zijn. 

 

Nota bene: verwar een jurist of een advocaat inschakelen aub niet met procederen, juridisch geweld en "rollebollend over de straat gaan"! 

De bedoeling is juist omdat de voorkomen, maar daarvoor hebben alle partijen wel even een reality-check nodig van hun juridische positie. 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Indegroot zei:

Hieruit zijn tot nu toe 30 opdrachten uit voortgekomen ( a 1000,00 euro)  van andere bedrijven uit diverse landen.. allemaal met een en hetzelfde product. En de opdrachten blijven binnenstromen. 

 

Opdrachten van duizend euro? Of bedoel je 100.000 euro?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
20 uur geleden, Indegroot zei:

Mijn 2 partners hebben na een jaar samenwerken en gezamenlijke investeringen de eerste opdracht toegeëigend en mij aan de kant gezet.

 

2 uur geleden, Indegroot zei:

Hieruit zijn tot nu toe 30 opdrachten uit voortgekomen ( a 1000,00 euro)  van andere bedrijven uit diverse landen.. allemaal met een en hetzelfde product. En de opdrachten blijven binnenstromen.

Voor mij is het een beetje wazig. Je partners hebben de eerste opdracht toegeëigend maar er zijn al 30 opdrachten uit voortgekomen?

 

De opdrachten blijven binnenstromen... (?).

Dat is dan toch prachtig. Dan heb je toch opdrachten en een goed vooruitzicht voor je bedrijf (inmiddels eenmanszaak)?

 

Of bedoel je dat de 2 partners jouw hele eenmanszaak naar zich toegetrokken hebben? En nu ook alle nieuwe opdrachten krijgen? Hoe hebben ze dat gedaan? Alles staat toch op jouw naam (bedrijfsnaam, KvK, bedrijfsmiddelen, telefoonnummer, website, e-mail, etc., etc.)?

Link naar reactie
  • 0

opdrachten van 1000,00 euro :)

 

 

1 uur terug, Rik · zei:

Of bedoel je dat de 2 partners jouw hele eenmanszaak naar zich toegetrokken hebben? En nu ook alle nieuwe opdrachten krijgen? Hoe hebben ze dat gedaan? Alles staat toch op jouw naam (bedrijfsnaam, KvK, bedrijfsmiddelen, telefoonnummer, website, e-mail, etc., etc.)?

Hallo Rik,

Op naam van mijn bedrijf zijn we opgestart dwz alle inkopen, huur studio ,boekhouding, website g etc. We waren nog niet officieel ingeschreven bij de kamer van koophandel.

1 uur terug, Rik · zei:

Voor mij is het een beetje wazig. Je partners hebben de eerste opdracht toegeëigend maar er zijn al 30 opdrachten uit voortgekomen?

Niet maar er zijn al 30 opdrachten uit voortgekomen maar en

 

 

Link naar reactie
  • 0

Blijft een merkwaardig en onduidelijk verhaal.

Ik denk dat bedoeld wordt dat de twee vertrokken vennoten-in-spe de 29 vervolgopdrachten gekregen hebben.

En dat Indegroot zonder opdrachten achtergebleven is (ná het meebetalen van 1/3 van de investeringen in de beoogde VOF).

 

Vraag mij niet hoe dit mogelijk is - ik ben met jouw vorige stelling eens: "Hoe hebben zij dat gedaan?"

 

En of mijn veronderstelling klopt, dat lezen wij straks wel neem ik aan.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Dat staat er toch ook gewoon.

 

Dit lees ik: twee ontwerpers beginnen samen een zaak met een derde die als eenmanszaak ondernemerservaring heeft. Ze steken elk geld in de nieuwe onderneming, maar zolang ze nog aan het ontwikkelen zijn en producten ontwerpen (zonder klanten) leven de twee van een bijstandsuitkering. Uit de samenwerking komen productideeën voort, en eentje wordt door de topicstarter voorgelegd aan een bedrijf. inmiddels zijn we al een jaar verder en lijkt de samenwerking tot niets te leiden. Het drietal praat al over het staken van de gezamenlijke onderneming, het geld raakt op. Dan leidt het contact met genoemd bedrijf tot een opdracht. De twee ontwerpers duwen de derde overboord en gaan samen aan de slag met die opdracht. Inmiddels is dat ene product gevraagd door een dertigtal bedrijven, en beseft de ondernemende ontwerper dat ze de boot gemist heeft.

 

Of kan ze* alsnog weer aan boord klimmen?

 

Dat van die bijstandsfraude is in dit verband wat minder van belang. Vind ik. Zie het maar als aanloopsubsidie. :smiling-face-with-halo:

 

aangepast door TwaBla
M/V speelt hier geen enkele rol

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Zo lijkt het inderdaad te zijn gegaan.

 

Maar dan hebben de twee "uittredende vennoten-in-spe" eigenlijk niets meegenomen uit de beoogde VOF (dus geen website, handelsnaam e.d. want dat was/is allemaal van de eenmanszaak) behalve:

Het product.

 

Want kennelijk hebben zij dan een nieuwe onderneming 'van scratch' opgericht.

Maar Indegroot moet dan toch allerlei documenten over de ontwikkeling/design van het product hebben neem ik aan?

Daaruit zou dan toch moeten blijken dat niet alleen de twee "uittreders" daar aan gewerkt hebben (en dus rechthebbende zijn). Zou ik denken...

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Tussen de regels door kun je ook lezen dat de twee partners vooral ontwikkelaars waren, terwijl de rol van onze vraagsteller die was van ondernemer en contact met mogelijke opdrachtgevers. Uit één contact van de ondernemer is een opdracht voortgekomen om een model van de twee ontwerpers daadwerkelijk op de markt te brengen. Zoals de ondernemer al hoopte, heeft die ene opdracht tot opdrachten van andere bedrijven geleid. Maar toen was de samenwerking al gestaakt.

 

Wellicht kan met enige juridische druk een situatie ontstaan waarbij de twee ontwerpers nog eens aan tafel gaan met de ondernemer om een faire uitkoopregeling of revenue-sharing af te spreken. Mediation!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Mediation!

 

Voorwaarde voor succesvolle mediation is dat alle betrokkenen vrijwillig meedoen en de intentie hebben om samen tot een oplossing te komen. Dat wil zeggen dat alle betrokkenen erkennen dat ze een conflict hebben en samen willen voorkomen dat het verder escaleert. Op dit moment zie ik nog dat, ook niet bij Indegroot; ik zie vooral eenzijdige teleurstelling en de zoektocht naar rechten. @Indegroot, hoe schat je dat in bij jezelf en bij de andere betrokkenen?

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, TwaBla zei:

Wellicht kan met enige juridische druk een situatie ontstaan....

 

De prequelude...

 

...al eerder gesuggereerd door onze Bakker.

 

6 uur geleden, Norbert Bakker zei:

Nota bene: verwar een jurist of een advocaat inschakelen aub niet met procederen, juridisch geweld en "rollebollend over de straat gaan"!  De bedoeling is juist omdat de voorkomen, maar daarvoor hebben alle partijen wel even een reality-check nodig van hun juridische positie. 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Dit lees ik: twee ontwerpers beginnen samen een zaak met een derde die als eenmanszaak ondernemerservaring heeft. Ze steken elk geld in de nieuwe onderneming, maar zolang ze nog aan het ontwikkelen zijn en producten ontwerpen (zonder klanten) leven de twee van een bijstandsuitkering. Uit de samenwerking komen productideeën voort, en eentje wordt door de topicstarter voorgelegd aan een bedrijf. inmiddels zijn we al een jaar verder en lijkt de samenwerking tot niets te leiden. Het drietal praat al over het staken van de gezamenlijke onderneming, het geld raakt op. Dan leidt het contact met genoemd bedrijf tot een opdracht. De twee ontwerpers duwen de derde overboord en gaan samen aan de slag met die opdracht. Inmiddels is dat ene product gevraagd door een dertigtal bedrijven, en beseft de ondernemende ontwerper dat ze de boot gemist heeft.

 

Klopt bijnat! Alleen kwam mijn besef niet achteraf. Ik wist precies wat er zou gaan gebeuren toen de opdracht door ging..Ik had toen actie moeten ondernemen. Heb ik niet gedaan. Ik had.. ze de studio uit moeten gooien, slot moeten veranderen op de deur, product in beslag moeten nemen en eisen dat ze eerst de uitstaande rekeningen aan mij moeten betalen en daarna overleg hoe we dit gaan oplossen.  Heb ik niet gedaan. Ik maakte me op dat moment alleen maar zorgen over de financiële afwikkeling en zonk in zelfmedelijden. 

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Tussen de regels door kun je ook lezen dat de twee partners vooral ontwikkelaars waren, terwijl de rol van onze vraagsteller die was van ondernemer en contact met mogelijke opdrachtgevers. Uit één contact van de ondernemer is een opdracht voortgekomen om een model van de twee ontwerpers daadwerkelijk op de markt te brengen. Zoals de ondernemer al hoopte, heeft die ene opdracht tot opdrachten van andere bedrijven geleid. Maar toen was de samenwerking al gestaakt.

 

Zo is het een ander verhaal. Niet die van mij.  Ik was geen ondernemer die verantwoordelijk was voor de marketing van het product van 2 ontwerpsters. Wij zijn alledrie ontwerpsters. Daar komt nog bij dat ik ze over heb moeten halen met rekensommen om de opdracht aan te nemen.  Zij wilden hoog segment design en niet 1 product maken tegen groothandel prijzen. 

 

Maar ik snap de verwarring. Je vraagt je terecht af hoe iemand zo stom kan zijn. Maar ik had ook nooit verwacht dat partners zo meedogenloos kunnen zijn.

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

 

Voorwaarde voor succesvolle mediation is dat alle betrokkenen vrijwillig meedoen en de intentie hebben om samen tot een oplossing te komen. Dat wil zeggen dat alle betrokkenen erkennen dat ze een conflict hebben en samen willen voorkomen dat het verder escaleert. Op dit moment zie ik nog dat, ook niet bij Indegroot; ik zie vooral eenzijdige teleurstelling en de zoektocht naar rechten. @Indegroot, hoe schat je dat in bij jezelf en bij de andere betrokkenen?

 

Dat zou voor mij perfect zijn maar dat zie ik hun niet doen zonder dwang. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 201 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.