• 0

ZZP Als Maatschappelijk Werker

Hoi, 

 

Ik probeer me te oriënteren hoe ik als maatschappelijk werker als ZZP'er aan de slag zou kunnen. Ik kan hier namelijk heel weinig over vinden. 

Ik denk dat ik een idee heb, wat nog niet bestaat. Ik kan deze functie nergens vinden, binnen bestaande organisaties. Het wordt op vrijwillige basis uitgevoerd in de regio Amsterdam, maar verder in Nederland is er weinig te vinden in deze variant van hulpverlening. 

 

Als ik google op zzp in de zorg of hulpverlening. Kom ik veel uit bij beroepen als verpleegkundige, verzorgende of iets medisch. Maar niet als maatschappelijk werker. 

Ik heb geen idee waar ik moet beginnen als ik dit wil opzetten. Het is ook niet echt een bedrijf, het is geen commercieel idee. Dus ook qua financiering is het lastig, het zal vanuit de WMO of de zorgverzekering betaald moeten worden. Wat lastig is, want je kun niet steeds lobbyen voor nieuwe cliënten, zoals een journalist wel kan lobbyen voor opdrachtgevers bijvoorbeeld. De cliënten ontvangen geen PGB voor hun problematiek, dus direct financieren door de cliënt zelf is ook nauwelijks een optie. 

 

Is er iemand die ervaring heeft in iets opzetten waarin je jezelf verhuurt aan cliënten als maatschappelijk werker? En mij een beetje wegwijs kan maken in waar ik overal aan moet denken? En of dit ontzettend moeilijk is qua financiering? Is dit haalbaar? Of moet je dan echt aansluiten bij een bestaande organisatie? En zo ja, hoe verkoop je dan je eigen idee aan een organisatie? Huren zij jou dan in als ZZP'er?

 

Help me out.. 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
23 minuten geleden, MeikeGJA zei:

Het is ook niet echt een bedrijf, het is geen commercieel idee.

Als je doelstelling ideëel is, is dit misschien niet het juiste forum. Wil je wel ondernemer worden?

 

24 minuten geleden, MeikeGJA zei:

Is er iemand die ervaring heeft in iets opzetten waarin je jezelf verhuurt aan cliënten als maatschappelijk werker?

Die cliënten hebben veelal het geld niet, schrijf je al. Financiering kun je zoeken bij de partijen die belang/verantwoordelijkheid hebben dat jouw doelgroep zichzelf beter kan redden in hun sociale omgeving. Waarschijnlijk is dat in dit geval de gemeente of daarmee verbonden welzijnsorganisaties. Klop daar eens aan of men bereid is je in te huren in plaats van aan te stellen. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
46 minuten geleden, MeikeGJA zei:

Ik denk dat ik een idee heb, wat nog niet bestaat. Ik kan deze functie nergens vinden, binnen bestaande organisaties. Het wordt op vrijwillige basis uitgevoerd in de regio Amsterdam, maar verder in Nederland is er weinig te vinden in deze variant van hulpverlening. 

 

Als de dienst al bestaat, maar vooralsnog alleen op vrijwillige basis, zul je moeten lobbyen (pleiten) voor professionalisering. Dat is een bekend fenomeen. Dan heb je om te beginnen beroepskwalificaties nodig: wat moet een professional allemaal kunnen? Is dat te certifiëren (diploma)? Is er een opleiding/training voor? Is er een gedragscode?

 

Misschien belangrijker nog: wie zijn je medestanders? Zijn er instellingen, overheden, wetenschappers die het voordeel van professionalisering zien?

 

Begin met enkele medestanders de stichting of vereniging ter bevordering van... :face-with-monocle:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Nou, de dienst zelf is al een beroep, namelijk maatschappelijk werk. 

Wat ik wil is mensen die in transitie zijn, op maatschappelijk gebied ondersteunen. Dus niet vanuit het ziekenhuis of medisch gebied. Maar juist de praktische kanten waar ze tegenaan lopen. 

Dus qua beroepskwalificaties ben je dan maatschappelijk werker, met de daarbij behorende diploma's en gedragscodes..

 

ik denk dat er wel organisaties zullen zijn die het een goed idee vinden, maar er zijn overal bezuinigingen in hulpverlenersland. Dus vraag me af zij zitten te wachten op een zzp'er die haar eigen diensten wil komen uitvoeren. 

 

In eerste instantie wil ik dit dus zelf gaan doen. Of aanbieden..

 

Ron van der Kolk Het is dan wel een ideële doelstelling, maar uiteindelijk moet ik er wel ook mijn huur van kunnen betalen. 

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, MeikeGJA zei:

Nou, de dienst zelf is al een beroep, namelijk maatschappelijk werk. 

 

Okay, jij noemt het een functie.

 

Wanneer die nu alleen door vrijwilligers wordt uitgevoerd, is het blijkbaar geen erkende professionele dienst functie. Dus mijn verhaaltje blijft van toepassing. Behalve aan overheidsfinanciering, kun je ook denken aan bedrijfsbetaling of sponsoring. 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 92 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.