• 0

Giften uit de BV aan een ANBI

(aangepast)

Ik heb twee vragen, waarbij ik graag hoor wat jullie daarvan denken:

 

1. Is er een besluit van de AVA nodig voor een gift vanuit de BV aan een ANBI?

Een BV met meerdere aandeelhouders wenst een aftrekbare gift te schenken aan een ANBI (op grond van art 16 Wet VPB). Wie zou hierover een besluit moeten nemen?

  • De directie, of
  • De AVA, want het betreft het bestemmen van winst.

 

2. In de jaarrekening van een BV zie ik dat de 'aftrekbare giften' zijn opgenomen onder de 'Algemene kosten'.

Is dit juist? Hiermee wordt het operationeel resultaat lager, terwijl ik zou denken dat een dergelijke gift losstaat van de bedrijfsvoering.

 

aangepast door Matt_
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
10 minuten geleden, TwaBla zei:

Kanttekening: veel giften worden verpakt als sponsoring. Daar staat echter een tegenprestatie tegenover (naamsvermelding bijvoorbeeld) en is als kostenpost sowieso aftrekbaar. Dat kan vanuit een marketing- of PR-budget.

 

Daarmee zijn mijn vragen nog niet beantwoord:angry-face: 

 

Wel roept het een nieuwe vraag op: Waarom zou je giften verpakken als sponsoring, als je op grond van de Wet VPB ze ook als gift mag geven? (Zij het onder voorwaarden: max 50% van de winst, max 100.000 euro, aan een ANBI).

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, Matt_ zei:

Daarmee zijn mijn vragen nog niet beantwoord. :angry-face: 

 

Beetje geduld, er reageren ook nog wel andere mensen. En het was een kanttekening.

 

Ik heb geen idee waarom bedrijven kiezen voor constructie A of B. Misschien dat het vanuit de ANBI's zo wordt aangeboden: u kunt helpen als sponsor of met een gift. Bij sponsoring betreft het echter geen bestemming van de winst, want het is een kostenpost.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1

Er is geen toestemming van AvA nodig want in tegenstelling tot wat jij denkt is er geen sprake van winstbestemming.

 

Een gift is niet anders dan het kopen van een bureaustoel of het bestellen van voorraad. Het zijn normale bedrijfshandelingen die een directie mag uitvoeren.

uiteraard worden giften vaak wel gedaan voor zover het resultaat het toelaat, maar dat is iets anders dan dat het een formele winstuitdeling is (zoals dividend).

 

Vraag 2.

Vermelding onder algemene kosten is juist, giften vallen wel onder normale bedrijfsvoering, het zijn hooguit bijzondere lasten, maar bijzondere lasten horen gewoon onder het normale winstbegrip  immers elke onderneming doet wel eens een gift. Het feit dat het niet tot de hoofdactiviteiten behoord om giften te doen wil niet zeggen dat het niet onder normale bedrijfsvoering in de zin van de wet op de jaarrekeningen valt.

 

Uiteraard staat het je vrij om ook nog een interne jaarrekening of interne winst en verliesrekening te maken waarin je je winst anders presenteert om een beter inzicht te verkrijgen in het resultaat op de hoofdactiviteit, er zijn vele winstbegrippen in gebruik om de dagelijkse sturing van de onderneming zo goed mogelijk te kunnen doen die afwijken van de standaard richtlijnen tbv fiscale - of publicatie jaarrekeningen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Giften aan een ANBI zijn inderdaad gewoon aftrekbare kosten. Verder niets bijzonders mee, behalve dat er wel een aftrekbeperking en/of -verruiming geldt voor de bepaling van je belastbare winst. Die vermindering of vermeerdering voor de winstbelasting verwerk je overigens niet in je boekhouding, maar vul je alleen in in je aangifte voor de bepaling van je belastingaanslag (voor de vennootschapsbelasting).

 

Als je meer dan 50% van je winst aan giften weggeeft, is het meerdere niet aftrekbaar van de winst voor de vennootschapsbelasting. Ook als je meer dan een ton aan giften weggeeft, is het meerdere niet aftrekbaar. Omgekeerd geldt dat je voor de vennootschapsbelasting 50% (met een maximum van 2.500 euro) méér mag aftrekken van de winst dan je daadwerkelijk hebt weggeven. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 1
9 uur geleden, prinsrachid zei:

 

 Omgekeerd geldt dat je voor de vennootschapsbelasting 50% (met een maximum van 2.500 euro) méér mag aftrekken van de winst dan je daadwerkelijk hebt weggeven. 

 

Alleen bij een gift aan een culturele ANBI mag je meer aftrekken dan je daadwerkelijk hebt gegeven. Bij een gift aan een 'gewone' ANBI dus niet.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 236 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.