• 0

Verliezen uit opstart onderneming

Beste allemaal!

 

Ik kom er niet meer uit.. Help!

 

Per half oktober 2019 heb ik mezelf ingeschreven bij de KvK en run ik naast mijn fulltime baan een eenmanszaak (’s avonds, weekenden ed).

 

Vanaf mei 2017 ben ik kosten gaan maken om het ooit om te zetten in een bedrijfje. Steeds was het er de juiste tijd niet voor en nu eindelijk de stap gemaakt.

 

Vanaf 1 oktober betalende klanten en de prognose voor volgend jaar is erg goed.

 

Echter..

 

Ik heb dus vanaf 2017 (wanneer ik netjes een beginbalans maak, afschrijf enz) tot en met het moment van inschrijven KvK een verlies van 80.000,-

 

Omdat ik alle voorgaande jaren winst uit werk en woning heb gehad kan ik dit verrekenen met voorgaande jaren.

 

De vraag is:

 

Moet ik wachten met aangifte toen totdat ik aangifte 2019 kan doen en dan meteen een voorlopige verliesverrekening aanvragen?

Kan ik direct een verzoek indienen tot verrekening verliezen uit aanloopkosten?

 

Het zou qua liquiditeit nogal veel uitmaken en moet begin 2020 eigenlijk een paar flinke investeringen doen waar dit toch wel goed bij van pas zou komen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welkom op het ondernemersforum HL.

 

7 minuten geleden, Lost78 zei:

Ik heb dus vanaf 2017 (wanneer ik netjes een beginbalans maak, afschrijf enz) tot en met het moment van inschrijven KvK een verlies van 80.000,-

De beginbalans is natuurlijk pas vanaf half oktober 2019 van toepassing. Over welke afschrijvingen heb je het dan?

 

Je kunt natuurlijk opstartkosten hebben (waar je eventueel wel of niet op afschrijft vanaf oktober 2019). Verder kun je het hebben over inbreng (in de nieuwe zaak). Maar of dat zal resulteren tot een verlies van €80.000 bij opstarten vraag ik me af.

 

Verder is het (dan) ook de vraag over hoeveel tijd je met afschrijvingen e.d. echt winst zult gaan draaien. Na een aantal jaar verlies kan het zijn dat de belastingdienst je niet (meer) ziet als ondernemer.

 

https://ondernemingsdatabank.indicator.nl/fiscale_winst/meer_kosten_dan_omzet__fiscus_meteen_op_de_stoep_/NLTATEAR_EU06060501/related

 

Link naar reactie
  • 0

Je onderneming begint feitelijk bij de eerste (voorbereidende) ondernemershandelingen. Als je de kosten met het oog op het starten van de onderneming hebt gemaakt, ben je dus eigenlijk al in 2017 met je onderneming begonnen. Ik zou gaan voor een ambtshalve vermindering van de jaren 2017 en 2018. De kosten gemaakt in 2019, neem je in 2019 mee. Omdat het om een redelijk hoge kostenpost gaat, zou ik het schriftelijk doen. Dan kun je het meteen uitleggen, zodat ze niet op je stoep hoeven te komen staan. En je kunt gelijk vragen of ze een formulier opsturen om de btw nog terug te vragen (als je ondernemer voor de omzetbelasting bent) voor 2017 en 2018. 

 

Mochten ze hier niet mee akkoord gaan omdat ze vinden dat er nog geen bron van inkomen is, dan kun je altijd nog artikel 3.10 Wet IB 2001 toepassen (opvoeren van aanloopverliezen). Daar heb je qua directe liquiditeit niet zoveel aan, omdat je niet meer kosten dan inkomsten mag opvoeren , waardoor je geen verlies creëert. Maar de kosten gaan dan niet verloren. 

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
7 minuten geleden, B&T Belastingadvies zei:

Je onderneming begint feitelijk bij de eerste (voorbereidende) ondernemershandelingen. Als je de kosten met het oog op het starten van de onderneming hebt gemaakt, ben je dus eigenlijk al in 2017 met je onderneming begonnen. Ik zou gaan voor een ambtshalve vermindering van de jaren 2017 en 2018

Er schijnen hier niet alleen kosten gemaakt te zijn maar ook investeringen (omdat er gesproken wordt over afschrijvingen). Gaat die ambtshalve vermindering dan ook op voor eventueel aangeschafte voorraad en inventaris e.d. en de afschrijving daarover?

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Misschien moet ik het iets verduidelijken.. Ik denk ook dat Ruud gelijk heeft echter het volgende (zal het even in grote lijnen uitleggen)..


In april 2017 begonnen met rustig opzetten eenmanszaak naast mijn fulltime baan. Veel geïnvesteerd, echter was het niet de tijd om destijds de markt op te gaan. Geen omzet.


Een jaar later ontslag gekregen, werkgever failliet wel ww.


Starten onderneming in de koelkast, te onzekere periode, wel ben ik alle tijd die ik naast mijn gewone baan eraan zou besteden aan blijven besteden zo'n 25 uur per week. Nog geen omzet.

 

September 2019 nieuwe baan, fulltime.

Uit ww en medio oktober toch de stap gezet onderneming op te richten bij kvk.

 

Oktober 2019 wel omzet - laatste kwartaal zo'n 25.000

 

Even los van het soort onderneming en of de kosten wel juist zijn en ook afschrijvingen.. 

 

Wanneer ik me per 2017 laat aanmerken als ondernemer bij de belastingdienst wat ik aannemelijk zou kunnen maken om de verliezen te verrekenen, kom ik dan alsnog in de knoei met ww? 

 

Hoe pak ik dit aan? Heb er echt veel geld in gestoken en wil die verliezen om het zo maar te zeggen niet kwijt raken..

 

Normaliter was het namelijk geen probleem geweest en had ik dit zo kunnen doen. Alles, tot de kleinste bonnetjes bewaard en netjes op orde.. 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Lost78 zei:

Wanneer ik me per 2017 laat aanmerken als ondernemer bij de belastingdienst wat ik aannemelijk zou kunnen maken om de verliezen te verrekenen, kom ik dan alsnog in de knoei met ww? 

 

1 uur geleden, Lost78 zei:

wel ben ik alle tijd die ik naast mijn gewone baan eraan zou besteden aan blijven besteden zo'n 25 uur per week. Nog geen omzet.

 

Dat zou zo maar kunnen, bij de ww aanvraag had je aan moeten geven dat je bezig was met de plannen voor een bedrijf.

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Lost78 zei:

Starten onderneming in de koelkast, te onzekere periode, wel ben ik alle tijd die ik naast mijn gewone baan eraan zou besteden aan blijven besteden zo'n 25 uur per week. Nog geen omzet.

 

Let even goed op hoe je dit hebt aangepakt. Het lijkt erop dat je 25 uur per week aan je onderneming hebt gewerkt, zodat je voldoet aan het urencriterium. Op die manier kun je in de inkomstenbelasting gebruik maken van de zelfstandigen- en startersaftrek. Het gevolg is wel dat het UWV dit aangrijpt aan aannemelijk te maken dat je dus 25 uur per week hebt gewerkt en dat er dus sprake had moeten zijn van een navenante korting op de WW (deze informatie wordt volgens mij gedeeld tussen fiscus en UWV). Dit is te voorkomen als je bij aanvang van je WW aangeeft dat je tijdens je dienstverband 25 uur per week ondernam naast je werk. 

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
18 uur geleden, Rik · zei:

Gaat die ambtshalve vermindering dan ook op voor eventueel aangeschafte voorraad en inventaris e.d. en de afschrijving daarover?

 

Uiteraard mag je alleen kosten meenemen, als die betrekking hebben op het betreffende boekjaar.

Voorraad:

Afschrijving:

  • Als in 2017 de bedrijfsmiddelen, waarover afgeschreven dient te worden, in gebruik zijn genomen, dan kun je de afschrijvingsmethodiek bepalen en de afschrijvingskosten meenemen.
  • Afschrijven over nog niet in gebruik genomen bedrijfsmiddelen, is een ander verhaal. De voortbrengingskosten van een immaterieel activum, kunnen mee in het jaar van aanschaf. Voor de rest ben je aangewezen op goed koopmansgebruik. 

 

17 uur geleden, Lost78 zei:

Hoe pak ik dit aan? Heb er echt veel geld in gestoken en wil die verliezen om het zo maar te zeggen niet kwijt raken..

 

Die verliezen raak je niet kwijt, maar het is wel zaak  dat je nog even uitzoekt wat er met de uitkering gebeurt, als er achteraf een bron van inkomen wordt aangemerkt door de Belastingdienst. Vanwege de WW-uitkering is het wellicht niet handig om voor de ambtshalve vermindering te gaan. Als er in 2017 en 2018 geen bron van inkomen is, dan kun je de kosten als verliezen in de aanloopfase van de onderneming in aanmerking nemen. Je mist dan wel de ondernemersaftrek, waar Prinsrachid het over heeft en je hebt niet gelijk de gewenste liquiditeit. Wel zijn de eerste inkomsten over het aftrekbare bedrag belastingvrij voor de inkomstenbelasting. 

 

Groet, Ruud

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.