Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Mikky Vrolijk

E-facturatie: Factuurwijzer en Helpdesk

Recommended Posts

De Rijksoverheid accepteert enkel nog e-facturen.

Ben je als ondernemer al klaar voor elektronisch factureren (e-factureren)?

Een elektronische factuur (e-factuur) is een gestructureerd digitaal bestand (géén pdf) waarbij de vereiste gegevens altijd op een vaste plek met specifieke-codering in het bestand staan. 

Voor ondernemers en de Rijksoverheid zijn passende e-facturatievoorzieningen beschikbaar. De e-factuur biedt praktische voordelen, zoals minder administratie, snellere boeking en betaling en de facturen worden veilig verwerkt. Het geeft u de mogelijkheid uw efficiëntie te verbeteren en het biedt uw klanten de mogelijkheid om sneller te betalen.

 

E-factuur vanuit je (boekhoud)softwarepakket?

Zorg er voor dat je leverancier van je boekhoudpakket op dit moment samenwerkt met Simplerinvoicing.

Op de helpdesk van E-factureren vind je informatie over de mogelijkheden om een e-factuur te sturen aan de Rijksoverheid via:

  • online portals: Get Simplerinvoicing (deze portals bieden een hoge gebruiksvriendelijkheid gecombineerd met en snelle service).
  • e-factuurportaal van de Rijksoverheid Logius
  • E-factuur via aansluiting dienstverlener op Digipoort

 

TIP ! Regelhulp E-factuur wijzer

De E-factuurwijzer is een  online adviestool en geeft aan welke manier voor jouw als ondernemer het beste is om te e-factureren aan de Rijksoverheid. De mogelijkheden voor jou als ondernemer om te e-factureren worden uitgelegd. De uitkomsten worden in .pdf formaat aangeboden. Deze .pdf is te downloaden en/of per e-mail te ontvangen.

 

Vragen over e-factureren?

Heb je als ondernemer of leverancier vragen over e-factureren aan de Rijksoverheid?

Dan kun je terecht bij de helpdesk e-factureren voor:

  • informatie over de verschillende manieren van e-factureren.
  • het melden van incidenten in e-factuurketens.
  • alle andere vragen over e-factureren aan de Rijksoverheid.

 

Edited by Mikky Vrolijk
Info aangevuld

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vallen de gemeentes ook onder de rijksoverheid of alleen de belastingdienst en ministeries?

Ik ben laatst bij een meeting geweest waar het uitgelegd werd, maar snapte er weinig van, omdat ik aan het werk was kon ik zelf geen vragen stellen.
Maar bij de borrel achteraf, bleek dat de mensen in de zaal ook beter vragen hadden kunnen stellen, want ze snapte er maar weinig van.

Wat ik van het hele verhaal begreep is dat je administratiesoftware naast de standaard pdf ook een ander bestand aanmaakt.
Dit bestand bevat alle benodigde bedrijfsgegevens icm de factuurgegevens en dit alles via een vooraf afgesproken format.

Ons systeem ondersteund het niet en zal zover ik het weet dit ook niet gaan doen.
Dit heeft er vooral mee te maken dat het systeem uit GB komt en het daar nog niet gebruikt wordt (Tenminste dat is wat ze zeggen)

Ik zou er voor kunnen kiezen om via 1 van de 5 portals te werken, je kan dan een pdf uploaden en zij versturen het dan of je maakt via het portal je facturen, wat in mijn geval niet handig is omdat je dan het werk dubbel uitvoert. Ons boekingssysteem maakt namelijk al de factuur automatisch aan.

- Wat ik me afvraag, kun je dan nog wel  communiceren met je klant, bij ons is het versturen van de factuur altijd een moment om nog even te kijken of de klant tevreden was, vragen om een review en altijd een persoonlijk berichtje.

 

- Als je een factuur als e-factuur binnen krijgt kun je het dan nog wel inzien of heb je daar ook aparte software voor nodig?
 

Share this post


Link to post
Share on other sites
51 minuten geleden, Jasper S. zei:

Vallen de gemeentes ook onder de rijksoverheid of alleen de belastingdienst en ministeries?

Decentrale overheden verplicht klaar per 18 april 2019

 

Gemeenten, provincies, waterschappen en daarnaast ook alle andere aanbestedende diensten zijn gehouden aan de verplichting in de Aanbestedingswet om per 18 april 2019 e-facturen te kunnen ontvangen en verwerken. Decentrale overheden en alle andere aanbestedende diensten zullen zelf hun eigen voorzieningen tijdig ingericht moeten hebben.

 

Nu maar hopen dat de betaling ook wat sneller gaat.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Overheden en snel betalen? Oei dat bijt.

Op gemeente niveau kunnen wij tot nu toe gelukkig nog gewoon factureren via de normale pdf bestanden. Laten we hopen dat dit voorlopig nog even door kan gaan totdat het UBL wat meer ingeburgerd is.

Ministeries doen wij eigenlijk altijd via een evenementen organisatie. Enerzijds is het goed om andere ook wat te gunnen en anderzijds heb je dan wel op tijd je geld.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Quote

- Wat ik me afvraag, kun je dan nog wel  communiceren met je klant, bij ons is het versturen van de factuur altijd een moment om nog even te kijken of de klant tevreden was, vragen om een review en altijd een persoonlijk berichtje.

Ik neem aan dat je gewoon een contact persoon hebt, waar je dat aan vraagt, dat is meestal een ander (mail)adres dan waar de factuur heen moet.
Facturen gaan meestal rechtstreeks naar de boekhouding, daar zitten mensen die vaak niet eens weten waar het over gaat.
 

Quote

 Als je een factuur als e-factuur binnen krijgt kun je het dan nog wel inzien of heb je daar ook aparte software voor nodig?

De e-factuur komt in je boekingsprogramma terecht; daar kun je deze dus gewoon inzien.


Wij werken al enige tijd bij diverse leveranciers en klanten met deze e-facturen.
dat houd in dat niet meer de PDF (welke ook word meegestuurd) over getypt hoeft te worden voor elke factuurregel maar dat het boekhoudprogramma dit allemaal al volledig overneemt uit de e-factuur.
 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dank je wel, altijd goed om te lezen hoe iemand er mee werkt. Praktijk zegt toch altijd meer dan een website.

 

Ik stuur een factuur altijd naar de contactpersoon met het factuur emailadres in de cc.
Zodat de inkoper ook weet welke factuur er verstuurd is.
Ik denk dat wij niet veel voor zulke grote bedrijven werken en bij bedrijven de KPN gaat het nooit regelrecht naar de factuurafdeling, maar via de inkoper zodat die hem kan goedkeuren en kan doorsturen. Wellicht gaat dit dan in de toekomst ook veranderen.

Onze planningssoftware ondersteund geen inkoop facturen, maar ik denk die van mijn boekhouder denk ik wel.
Maar wellicht komen er binnenkort dan ook wel viewers zodat ze toch in te zien zijn, maar zolang de pdf's meegestuurd worden, zie ik totaal geen probleem.
Ik heb op dit moment nog geen leveranciers die werken met efacturen, maar wat niet is kan nog komen.

Edited by Jasper S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voor kleine bedrijven, die zelden een factuur naar de overheid sturen, is het duidelijk bewerkelijker dan een pdf-factuur versturen.

Daarbij is het een extra administratieve stroom, naast de verzending van de overige facturen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ik heb me vorige week aangemeld bij die gratis portal van de overheid. En feitelijk is dat redelijk simpel.

Het is niet de bedoeling dat je in die portal een aparte facturatie reeks start. 

 

Feitelijk maak je gewoon in je eigen factuur of boekhoudpakket een factuur aan net als voor alle andere klanten.

Vervolgens maak je in de overheidsportal een UBL factuur aan. Je kunt je eigen PDF als bijlage toevoegen en daarna moet je inderdaad een aantal factuurgegevens overtikken van jou eigen factuur, zoals factuurnummer, factuurdatum en de factuurregels met bedragen en btw bedrag e.d.

Voor incidentele facturatie is dat prima te doen. Feitelijk wordt je voor 5 minuten boekhouder voor de overheid :)

MAar goed uiteindelijk is dat gratis portal er alleen maar omdat de overheid voor bijna alle dienstne een gratis variant beschikbaar te maken..

Voor iemand die met enige regelmaat zaken doet met de overheid of andere ondernemingen die graag UBL facturen ontvangen daarvoor zal het abonnementje op een dergelijke facturatiedienst al snel rendabel zijn

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rijksoverheid dwingt verdere standaardisatie voor e-facturen af



 

De Rijksoverheid gaat een aantal oude versies van e-factuurstandaard uitfaseren. Dit is in lijn met de voorwaarden die gelden binnen het afsprakenstelsel Simplerinvoicing (SI). Ondernemers die e-facturen willen versturen naar de Rijksoverheid kunnen gebruik maken van het netwerk van Simplerinvoicing. De uitwisseling van e-facturen binnen dit netwerk wordt verzorgd door acces points. Zij gebruiken hiervoor een e-factuurstandaard (de inhoudelijke structuur van factuurgegevens) met enkele versies.

Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) hoopt met dit besluit het signaal af te geven aan de markt dat het van groot belang is om het afgesproken versiebeheer binnen Simplerinvoicing na te leven. Naleving is van groot belang om laagdrempelig e-facturen uit te kunnen wisselen.

 

Het volledige bericht kun je lezen in de bijlage.E_factureren uitfasering Simplerinvoicing 0.9.docx

 

 


Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 20 leden online en 403 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept