• 0

Redenen / achterliggende zaken "nep bedrijf"

Goedemiddag,

 

Een tijdje geleden hebben wij uit goed vertrouwen goederen geleverd aan een klant, tot op heden weigert deze klant te betalen. Het gaat om bijna 4000 euro. De laatste aanmaning is de deur uit gegaan, waarschijnlijk reageert hij hier ook niet op. Dan gaan we het uit handen geven aan een incasso advocaat.

 

Nu vroeg hij ons de factuur op naam van zijn zaak te zetten, een sales bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan. Maar nadat betaling uit bleef toch eens onderzoek gaan doen naar dit bedrijf.

Staat pas 4 maanden ingeschreven, met een amateuristische website zonder enige informatie. Hij claimt het super druk te hebben met veel klanten etc, maar waar zou hij die vandaan kunnen halen? Ik geloof er helemaal niks van. Nu ben ik toch bang dat het hier om een dekmantel voor het een of ander gaat. 

 

Wat zouden de redenen kunnen zijn hiervoor? Is hij van plan lekker veel spullen te kopen, dit niet te betalen en zich vervolgens lekker failliet te laten verklaren? Dan zou dreigen met een faillissementsaanvraag ook geen zin hebben dus.

 

Wat zijn jullie gedachten hier over?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
(aangepast)

Maak even een babbeltje met de wijkagent of jouw lokale HL-vrienden...

 

...staat zijn emz ingeschreven op het woonadres? Dan zou ik de verhuurder even achterhalen als ik jou was.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 1
1 uur geleden, AuthenticImport zei:

Er is geen gesprek mogelijk met deze man. Toen ik om betaling vroeg zei hij zelfs: "Als je krap zit met geld zijn daar ook andere mogelijkheden voor". Waar haal je het lef vandaan! 

 

Dat is het lef van iemand die of zelf krap zit of dit trucje vaker heeft uitgehaald..

 

Je zit op de goede route met de incasso advocaat. Laat dat traject nu lopen. Als je zelf ook andere acties neemt kan dat de zaak schaden..

Link naar reactie
  • 1
9 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Edit: Moderatoren HL Misschien moet de titel / categorie van dit artikel inmiddels worden aangepast? 

 

Het was al niet zo'n duidelijke titel.

 

Misschien Wanbetaler verstopt zich achter nepbedrijf

 

Verder past het in de serie over Behandeling van Wanbetalers, dat nepbedrijf doet er niet zoveel toe eigenlijk.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Een tijdje geleden hebben wij uit goed vertrouwen goederen geleverd aan een klant, tot op heden weigert deze klant te betalen

Was dit in eerste instantie een consument of een ander bedrijf?

 

31 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Nu vroeg hij ons de factuur op naam van zijn zaak te zetten, een sales bedrijf. Zo gezegd, zo gedaan.

Waarom verander je dat als je al met een betalingsprobleem zit? Heb je de oorspronkelijke factuur aangepast of gecrediteerd en een nieuwe factuur gemaakt? Welke rechtsvorm heeft dat salesbedrijf?

 

33 minuten geleden, AuthenticImport zei:

Wat zouden de redenen kunnen zijn hiervoor?

Daar kunnen we over filosoferen, maar ik zou me richten op het betaald krijgen van de factuur.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
20 minuten geleden, Ron van der Kolk zei:

Was dit in eerste instantie een consument of een ander bedrijf?

 

Ik dacht in eerste instantie een consument, maar hij vroeg direct de factuur op naam van zijn bedrijf te zetten. De spullen zijn bij hem thuis afgeleverd.

Gezien de factuur op naam van een bedrijf staat is de klant ook een bedrijf dus.

 

Quote

 

Waarom verander je dat als je al met een betalingsprobleem zit? Heb je de oorspronkelijke factuur aangepast of gecrediteerd en een nieuwe factuur gemaakt? Welke rechtsvorm heeft dat salesbedrijf?

 

Daar was toen nog geen sprake van, de factuur is direct bij het aanmaken op het bedrijf gezet.

Het gaat om een eenmanszaak.

 

Quote

 

Daar kunnen we over filosoferen, maar ik zou me richten op het betaald krijgen van de factuur.

 

Dat is zeker de prioriteit, ik vraag me dus echter af, mocht het er op aankomen, of het dreigen met faillissementsaanvraag zin gaat hebben.

 

11 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Want die klant was voordien een trouw betalende afnemer?

 

Nee, het ging om een nieuwe klant, maar hij woont om de hoek van de winkel, kwam voor de aankoop een paar keer langs om een praatje te maken en producten te bekijken, en we hebben de levering uiteindelijk samen gedaan. De dag van de levering is nog wel om een aanbetaling gevraagd, maar die hebben we niet ontvangen. Stom genoeg wel geleverd dus.

 

Ook niet onbelangrijk om te vermelden is dat we een van de items hebben teruggevonden op Marktplaats.

aangepast door VintageAdventures
Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, logistieke dienstverlening zei:

Voor mij persoonlijk red flags.

Maar misschien is er toch een plausibel verhaal.

 

Kort op zitten, langs gaan, goed gesprek en alleen met geld of een deel van de spullen terug naar de zaak.

 

Er is al herhaaldelijk contact geweest via WhatsApp wat niet heel vriendelijk eindigde. In eerste instantie reageerde hij kwaad op een betaalverzoek met "Je komt je zooi maar ophalen". Toen ik hier een afspraak voor wilde maken werd het "Er wordt hier helemaal niks opgehaald, die spullen zijn van mij" etc etc..

Link naar reactie
  • 0

Dat laatste is natuurlijk grote onzin, niet betaalde spullen zijn geen eigendom van de koper.  Spullen terugvorderen is dus heel legitiem. 

Succes & Groet, 

Hans (J.H.) van den Bergh MSc BEc

HL-Deelnemer en -Moderator I Social Designer I Consultant Communicatie -, Innovatie - en Marketing-Strategie I Ontwerpend Onderzoeker Gediplomeerd Specialist Arbeidsrecht  Bedrijfsidee? Toets het gratis: HIERMEE!

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
12 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Is er over die factuur mail- of app-verkeer geweest? Of is dat ook mondeling besproken? 

 

Volgens mij ben je gewoon ordinair opgelicht, want hij kan makkelijk beweren dat er cash betaald is.

 

En je hebt zelfs je handel nog naar zijn adres versjouwd. :tired-face:

 

De factuur is eerst per mail verstuurd, er is via whatsapp gevraagd wanneer hij betaald zou worden, de hele correspondentie heb ik bewaard en daaruit blijkt ook van zijn kant dat er idd nog niet betaald is. Er is een betalingsherinnering verstuurd per mail waar ook nog contact over geweest is via whatsapp. De aanmaning is verstuurd naar 2 emailadressen, per aangetekende post en via whatsapp. Die heeft hij zeker ontvangen.

 

Mocht hij niet betalen dan gaat de zaak naar een incasso advocaat. Als er dan nog niet betaald wordt ga ik zeker aangifte doen! 

 

Ik zou me nog kunnen beroepen op het recht van reclame, maar dat moet dan via de rechter waarschijnlijk want hij gaat zelf waarschijnlijk niet akkoord met een afspraak voor ophalen.

aangepast door VintageAdventures
Link naar reactie
  • 0

Mocht betaling echt niet plaats gaan vinden ben ik zeker niet van plan het er bij te laten zitten. Het gaat mij dan niet eens zo zeer meer om het geld, maar vooral om te voorkomen dat hij zijn activiteiten kan doorzetten. Eventueel faillissement zou zeer vervelend kunnen zijn, maar het zou hem ook kunnen helpen overal vanaf te zijn. Het zou mij niet verbazen als de huur ook niet betaald wordt bijvoorbeeld.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Klaploper is het kennelijk om BTW-teruggave (en ondernemersfaciliteiten) te doen (en dan is er dus geen noemenswaardige omzet). Mooie vuistregel voor credit management is jouw gemiddelde verkoopbedrag. Daarboven alleen met 50% aanbetaling. Dit neemt heel veel risico weg als je al op krediet wilt leveren...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, AuthenticImport zei:

Wat zijn jullie gedachten hier over?

 

Klassiek geval van oplichting (zo vaak vertoond op TV, bij J. Jongbloed, A. Hertsenberg en Co.) zou ik denken. 

 

Dingen kopen, niet betalen, weer doorverkopen...

 

Ik vind het trouwens een flink bedrag, vier ruggen handel op krediet alleen op je blauwe ogen en door een vlotte babbel...

Maar dat is waarschijnlijk een basisvereiste om in deze handel verder te komen.

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 minuten geleden, Highio zei:

Klaploper is het kennelijk om BTW-teruggave (en ondernemersfaciliteiten) te doen (en dan is er dus geen noemenswaardige omzet). Mooie vuistregel voor credit management is jouw gemiddelde verkoopbedrag. Daarboven alleen met 50% aanbetaling. Dit neemt heel veel risico weg als je al op krediet wilt leveren...

 

Groet,

 

Highio

 

Goede vuistregel idd, maar in het verleden nog nooit geleverd zonder volledige betaling, en dit gaan we dus ook nooit meer doen!

 

8 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Klassiek geval van oplichting (zo vaak vertoond op TV, bij J. Jongbloed, A. Hertsenberg en Co.) zou ik denken. 

 

Dingen kopen, niet betalen, weer doorverkopen...

 

Ik vind het trouwens een flink bedrag, vier ruggen handel op krediet alleen op je blauwe ogen en door een vlotte babbel...

Maar dat is waarschijnlijk een basisvereiste om in deze handel verder te komen.

 

Zeker, het is echt de allereerste keer dat we dit gedaan hebben, facturen worden altijd volledig betaald voordat de spullen geleverd worden. Rede dat we nu wel zijn overgegaan tot leveren (hoe stom dan ook) is vanwege het eerst nog goede contact, feit dat "klant" om de hoek woonde, en dat we de levering samen zouden doen.

 

Bijzonder voor zo'n geval van oplichting is wel om welk soort product het gaat. 2 grote antieke massief teakhouten openslaande deuren in zwaar frame, en nog een kleiner exemplaar. Die eerste 2 waren nog van de eerste inkoopreis, en hebben meer dan anderhalf jaar in de winkel gestaan. Loodzwaar en niet makkelijk door te verkopen dus. Het is geen snel doorloop product als een iPhone bijvoorbeeld. Heb het beetje een idee dat deze persoon een luxe lifestyle wilt showen aan de buitenwereld.

aangepast door VintageAdventures
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, AuthenticImport zei:

Mocht betaling echt niet plaats gaan vinden ben ik zeker niet van plan het er bij te laten zitten. Het gaat mij dan niet eens zo zeer meer om het geld, maar vooral om te voorkomen dat hij zijn activiteiten kan doorzetten. Eventueel faillissement zou zeer vervelend kunnen zijn, maar het zou hem ook kunnen helpen overal vanaf te zijn. Het zou mij niet verbazen als de huur ook niet betaald wordt bijvoorbeeld.

Ik weet niet hoe de zaak 'klaar ligt', maar als het professionele oplichting is dan heb je niet veel aan aangifte of faillissement.

-Informeer bij jouw deurwaarder/ incasso advocaat of er verhaalsmogelijkheden zijn.

-Toch zou ik bij de buurman mijn handel veiligstellen, is de kortste en eenvoudigste weg voor beide partijen.

Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, AuthenticImport zei:

 

En hoe moet ik dat doen? Door mij te beroepen op het recht van reclame, of door beslaglegging? Beide zal via de rechter moeten

met een paar sterke kerels langsgaan.

Dat soort types wanen zich door wat geschreeuw onschendbaar.  Maar zullen er ook van uit gaan dat bepaalde "transacties" worden teruggedraaid

Persberichten opmaken en versturen - logo & grafisch design

Link naar reactie
  • 0
Quote

Ook niet onbelangrijk om te vermelden is dat we een van de items hebben teruggevonden op Marktplaats.

Goed vastleggen met screenshots en downloaden van de pagina en overige advertenties van verkoper. En daarna rapporteren.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.