• 0

inkoop en verkoop licentie artikelen?

Hoe zit het nu met de licentie voor het verkopen van artikelen aangezien de 'Kamer van koophandel' aangeeft dat ik als ondernemer toestemming moet vragen aan de eigenaar in mijn situatie is dat 'Playstation' en 'Xbox' ik heb zelf all contact opgenomen met deze twee bedrijven alleen kom niet veder en krijg alleen maar te horen dat ze niet weten bij wie ik terecht moet met deze vraag!

en dat ze hier veder over geen kennis hebben.

 

Ik heb ook gelezen dat als je artikelen binnen de 'EU' inkoopt en verkoopt dat je hier geen licentie voor nodig hebt en dus dat je deze artikelen zonder licentie kan verkopen.

klopt dat? 


 

Ik hoop dat iemand mijn hier wat meer informatie over kan geven. 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0
Zojuist, TwaBla zei:

Van wie is Xbox en van wie is Playstation?

 

Wat verkoop je? Het heeft iets met games te maken.

 

Hoezo bemoeit de KvK zich daarmee? Ben je ingeschreven als ondernemer?

De artikelen die ik wil gaan verkopen zullen worden geleverd door een leverancier en zijn games, consoles en accessoires van de merken 'Playstation' en 'Xbox' na contact te hebben gehad met de  'Kamer van koophandel' met de vraag als ik toestemming nodig heb om deze artikelen te mogen verkopen vertelde de  'Kamer van koophandel' mijn dat ik hier toestemming moest voor vragen. 

Na aanleiding van hun antwoord ben ik gaan bellen naar  'Playstation' en 'Xbox' alleen kom ik niet veder aangezien niemand hier kennis van heeft blijkt. 

Link naar reactie
  • 0

Je moet toestemming hebben op basis van het merkenrecht.

Als je bij de fabrikant of distributeur die artikelen koopt met als doel ze door te verkopen, dan heb je al toestemming en hoef je dat niet nog eens apart te vragen.

 

Als, zoals je zelf al aangeeft, de producten in de EU al legaal op de markt zijn gebracht, dan zijn de rechten uitgeput (zoek op: uitputting merkrecht) en mag je ze gewoon verkopen. Dat is de wet.

 

Problemen ontstaan pas als het om luxeartikelen gaat waarvan de fabrikant wil dat ze alleen voor een bepaalde prijs en via bepaalde winkels worden verkocht. Dan kunnen er problemen ontstaan. De wetgever heeft daar namelijk een uitzondering voor bedacht. De fabrikant kan niet altijd van die uitzondering gebruik maken, maar kan wel weigeren aan jou te verkopen of aan de distributeur die aan jou verkoopt.

 

Je moet bij de fabrikant dus niet bij de afdeling licenties zijn, maar bij de afdeling verkoop.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Het betreft geen luxeproducten, dus dat probleem speelt niet.

 

PlayStation is van Sony en Xbox van Microsoft.

 

De vraagsteller klinkt alsof hij nog (heel) jong is, en blijkbaar de weg niet kan vinden. De KvK is alleen van belang om je in te schrijven als ondernemer. Is dat al gebeurd? Wil je ondernemer zijn? Of is het een bijverdienste?

 

Koop je in bij een Europese leverancier? Want als je uit het Verre Oosten importeert snap ik wel waarom ze je doorsturen naar de relevante afdelingen bij Sony en Microsoft. Niet dat die daar op zitten te wachten. In deze markt zijn zoveel scharrelaars actief dat je gewoon het voorbeeld van anderen kan volgen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 13-11-2019 om 11:22, TwaBla zei:

Het betreft geen luxeproducten, dus dat probleem speelt niet.

 

PlayStation is van Sony en Xbox van Microsoft.

 

De vraagsteller klinkt alsof hij nog (heel) jong is, en blijkbaar de weg niet kan vinden. De KvK is alleen van belang om je in te schrijven als ondernemer. Is dat al gebeurd? Wil je ondernemer zijn? Of is het een bijverdienste?

 

Koop je in bij een Europese leverancier? Want als je uit het Verre Oosten importeert snap ik wel waarom ze je doorsturen naar de relevante afdelingen bij Sony en Microsoft. Niet dat die daar op zitten te wachten. In deze markt zijn zoveel scharrelaars actief dat je gewoon het voorbeeld van anderen kan volgen.

Als u mijn vraag niet begrijpt wil niet zeggen dat ik niet weet wat ik doe en dat ik heel jong ben neem ik als compliment aan. 

middels is mijn vraag ook beantwoord door de 'Kamer van Koophandel' en wil ik u bedankt voor u reactie. 

Met vriendelijke Groeten

Sven van Zijl  
 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Sven van Zijl zei:

Als u mijn vraag niet begrijpt wil niet zeggen dat ik niet weet wat ik doe...

 

Jong ondernemen is toe te juichen, maar je krijgt geen andere behandeling als andere ondernemers - die games verkopen op Marktplaats. Vandaar een schopje onder je kont: zoek nou eerst eens zelf uit van wie Xbox en Playstation zijn, die eigenaars geven immers licenties uit. Daar ging je vraag toch over? 

 

Succes. :smiling-face-with-sunglasses:

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

 

Jong ondernemen is toe te juichen, maar je krijgt geen andere behandeling als andere ondernemers - die games verkopen op Marktplaats. Vandaar een schopje onder je kont: zoek nou eerst eens zelf uit van wie Xbox en Playstation zijn, die eigenaars geven immers licenties uit. Daar ging je vraag toch over? 

 

Succes. :smiling-face-with-sunglasses:

Zo als ik al benoemde als je me vraag niet snap wil dat niet zeggen dat ik niet weet wat ik doe. maar dat terzijde misschien volgende keer iets minder schoppen onder de kont: over van wie Xbox is en Playstation ga ik niet op in aangezien je momenteel een gamer vraagt als hij wel weet van wie Playstation en Xbox is mischien een idee om de volgende keer wat meer info te vragen als je mijn vraag niet begrijpt. 

En bedankt! gaat zeker lukken. 

  

Link naar reactie
  • 0

Ben je al ingeschreven? 

 

Een VAR-wuo is een 'diploma' van de belastingdienst dat "schijnzelfstandigheid" uitsluit met betrekking tot een bepaalde activititeit (=sbi?) zolang je deze onderneemt/hebt geregistreerd bij de kvk. 

Goed voor het werven van opdrachtgevers voor langere klussen en verzekering tot het mogen rekenen tot winst uit onderneming.

 

Een merknaam (playstation/xbox) is niet letterlijk toegestaan in de bedrijfsomschrijving zonder toestemming van de merknaameigenaar. 

In een handelsnaam wordt het afgewezen, op eigen risico geregistreerd. Het vragen naar een franchise overeenkomst kan daarbij voorkomen. Met of zonder waarschuwing.

 

Je komt uit op vrijetijds-artikelen. Consumentenelektronica met elektronica of computers. Vermelden van het leveren aan bedrijven is niet nodig als dat via een eigen voorraad doet.

 

CHeck www.boip.int voor merknamen. 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.