• 0

Diner/lunch kosten bon verplicht?

Onlangs vroeg ik mijn boekhouder of hij van mij geen bonnetjes nodig heeft van zakenlunches of diners. Ik dacht namelijk dat je dit altijd moest indienen, mocht er een controle op komen. 
Omdat hij me er nooit naar vraagt, vroeg ik hem zelf laatst of hij dit niet nodig had. Zijn antwoord: 

- Boek ik vanaf de bank. Lunch en diner mag je de BTW toch niet van verrekenen

Klinkt op zich logisch maar een relatie trok dit in twijfel. Vandaar mijn vraag, moet ingeboekt worden of niet nodig?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BTW op eten mag over het algemeen niet teruggevorderd worden, maar het bonnetje mag wel als aftrekpost worden opgevoerd voor de inkomstenbelasting. 
Dus een heel slecht advies lijkt me van jouw boekhouder om te zeggen dat je de bonnetjes niet hoeft te bewaren. 
Mijn advies: bewaar alle bonnetjes van alle uitgaven!

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0
4 minuten geleden, jpvdmeer zei:

Dus een heel slecht advies lijkt me van jouw boekhouder om te zeggen dat je de bonnetjes niet hoeft te bewaren. 

Zover ik kan lezen was dit helemaal niet het advies van de boekhouder. De boekhouder heeft gezegd dat hij de bonnetjes niet nodig heeft om het bedrag in te boeken. En dat is dus ook zo.

 

Uiteraard is het nodig alles van je boekhouding te bewaren (tot je handgeschreven post-it toe).

 

Link naar reactie
  • 0
13 minuten geleden, Rik · zei:

Zover ik kan lezen was dit helemaal niet het advies van de boekhouder. De boekhouder heeft gezegd dat hij de bonnetjes niet nodig heeft om het bedrag in te boeken. En dat is dus ook zo.

 

Uiteraard is het nodig alles van je boekhouding te bewaren (tot je handgeschreven post-it toe).

 

 

 

Vraag: "Onlangs vroeg ik mijn boekhouder of hij van mij geen bonnetjes nodig heeft van zakenlunches of diners."
Antwoord:  "Boek ik vanaf de bank. Lunch en diner mag je de BTW toch niet van verrekenen"

Ik lees het antwoord van de boekhouder toch impliciet als "nee, bonnetjes niet nodig, want geen btw bla bla".

Als de boekhouder ze niet nodig heeft komen ze niet in zijn administratie toch? 

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, jpvdmeer zei:

Als de boekhouder ze niet nodig heeft komen ze niet in zijn administratie toch? 

Natuurlijk wel want de boekhouder houdt alleen het boekhoudprogramma bij. Dat omvat niet de complete administratie. Zo moet je bijvoorbeeld ook offertes, orders en orderbevestigingen bewaren (en e-mail etc. etc.). Die gaan echt niet naar de boekhouder.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, Rik · zei:
9 uur geleden, jpvdmeer zei:

Als de boekhouder ze niet nodig heeft komen ze niet in zijn administratie toch? 

Natuurlijk wel want de boekhouder houdt alleen het boekhoudprogramma bij.

Dat omvat niet de complete administratie. 

Ik zou bijna willen zeggen ... natuurlijk niet.

De taak van een boekhouder gaat wel iets verder dan blindelings alles inboeken wat in de spreekwoordelijke schoenendoos zit ... of vanaf een bankafschrift.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
12 minuten geleden, Cosara zei:

De taak van een boekhouder gaat wel iets verder dan blindelings alles inboeken wat in de spreekwoordelijke schoenendoos zit ... of vanaf een bankafschrift.

Prima. Maar voor de boekhouding zelf heeft die boekhouder niet de complete administratie nodig.

 

Onder boekhouding versta ik de w&v boekingen + balans. De administratie omvat alles.

 

Het zou overigens natuurlijk wel verstandig zijn van die boekhouder wel inzicht te hebben in de bonnetjes om te bepalen of ze ook goed geboekt (mogen) worden.

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rik · zei:

Het zou overigens natuurlijk wel verstandig zijn van die boekhouder wel inzicht te hebben in de bonnetjes om te bepalen of ze ook goed geboekt (mogen) worden.

Inderdaad, wel zo verstandig ... anders kan je net zo goed je 10-jarige zoon of dochter het inboeken laten doen  ... gaat waarschijnlijk net zo goed en zonder enige twijfel veel goedkoper.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Wat ik persoonlijk opvallend vind is dat 'de boekhouder' in kwestie kennelijk een soort kristallen bol heeft om te weten waar afschrijvingen van een bankrekening eigenlijk betrekking op hebben. Klein voorbeeld van een paar afschrijvingen van mijn eigen rekening vorige week:

 

"Y. Woah Amstelveen" euro xxxx

"J.W. Brons Volendam" euro yyyy

 

Betreft allebei horeca. Maar hoe weet die beste man/vrouw dat nou...?

 

Lijkt mij eigenlijk een beetje 'haastwerk' allemaal maar misschien zie ik het verkeerd. 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
29 minuten geleden, shoptillyoudrop zei:

Betreft allebei horeca. Maar hoe weet die beste man/vrouw dat nou...?

Chinees en Vis. Lang leve Google.

Maar je hebt gelijk, soms zal dat een stuk moeilijker zijn. Lijkt wel of de boekhouder het allemaal op een hoop gooit. Vraag me dan ook af of de btw afhanding ook correct gedaan wordt.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 264 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.