• 0

Auteursrecht vs merkrecht

(aangepast)

Ik heb een naam voor artiest bedacht (logo gemaakt, website vastgelegd en gemaakt, instagram, fb, etc). Een collega bedrijf wilde graag meedoen en hebben afgesproken dit samen te doen en op te zetten op 50/50. Nu hebben we de artiest in de markt gezet en begint te lopen. Nu kom ik er achter dat mijn collega bedrijf de naam heeft vastgelegd, bij boip, met mijn ontworpen logo. Bijna navraagt zegt hij dat het zijn idee is en nu ook zijn merk. Kan je hier nu wat tegen doen of ben ik nu alles kwijt. We hebben het niet zwart op wit gezet. 

aangepast door C. Laar
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Het auteursrecht op het logo blijft bij de maker (mits het een origineel ontwerp betreft). Het logo gebruiken mag alleen met toestemming van de maker dus ook het registreren bij BOIP mag met alleen met toestemming. De eventuele afspraken die gemaakt zijn bijvoorbeeld in het bijzijn van getuigen kunnen de zaak wel wat complexer maken. Les moet zijn om alle afspraken zo veel mogelijk vast te leggen. Dat kan simpel per mail waarbij een reply volstaat om te bewijzen dat iemand iets gelezen heeft en er wel of niet overeenstemming is.

Als de collega vasthoudt aan het eigendom van het merk zou ik een advocaat in de arm nemen. 

aangepast door Hans v N
Link naar reactie
  • 0

Auteursrecht verkrijg je heel eenvoudig automatisch op het moment dat je iets creëert. Dat geldt dus ook voor een logo.
Echter bewijzen dat jij diegene bent die het heeft gecreëerd is vaak een stuk lastiger. Heb je misschien op je computer nog de meest originele ontwerpbestanden van het logo? Vaak kun je op je computer zien op welke datum het bestand is aangemaakt. Dat is misschien een begin van bewijsvoering.

Succes! 

Kleding bedrukken doe je natuurlijk bij de leukste online kledingdrukkerij van NL en BE.

Bezoek 👕Kleding bedrukken op Bedrukt.nl voor: 

✔Goede kwaliteit ✔Betaalbare prijzen ✔Zelf online ontwerpen ✔Modieuze kleding ✔Bedrukken vanaf 1 stuk

Link naar reactie
  • 0

Die toestemming is er niet voor gebruik van het logo. Dus dat is al een probleem en ik kan zeker bewijzen dat het mijn logo is. Dan is alleen de tweede vraag als ik het logo blijf gebruiken maar dan bijvoorbeeld met een andere zangeres, heb ik dan een probleem? Want heb tenslotte wel de auteursrechten op het logo. Het logo is namelijk de artiestennaam.

Link naar reactie
  • 0

Is er al een artiest, of bestaat het concept alleen uit een naam en een logo? 

 

Je kan jouw beeldmerk gewoon gaan blijven gebruiken, dan moet de zgn merkhouder namelijk in actie komen. Dan kun jij simpel aantonen  dat het logo al bestond voordat het beeldmerk was geregistreerd. 

 

Heb je nog een paar spaarcentjes om advocaten te betalen? Heeft jouw voormalige vennoot die? Of zijn het allemaal luchtkastelen?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Wanneer er niets is afgesproken dan liggen de auteursrechten van het logo in beginsel nog bij jou. (Mits je dit niet hebt gemaakt in dienstbetrekking, dit kan ik niet helemaal goed uitmaken uit jouw bericht).  Zonder jouw toestemming mag niemand dat logo gebruiken.

 

Uiteindelijk komt het er wel op neer wat jij kunt bewijzen. Daar valt of staat deze kwestie mee.  Kun jij bewijzen dat jij het logo hebt gemaakt? In dit geval sta je in beginsel sterk en kun je jouw 'collega'  verbieden dit logo verder te gebruiken en/of een vergoeding eisen voor het gebruik. 

 

Ook kun je natuurlijk 'nakoming' vorderen van de oorspronkelijke afspraak, maar ook hier hangt het er helemaal vanaf wat jij kunt bewijzen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 117 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.