Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
OuweJoop

Stripe connect & Xero boekhoudkundig verwerken

Recommended Posts

Goedemiddag,

Ik heb een vraag wat betreft het boekhoudkundig verwerken van verkopen in een online marktplaats die wij gaan lanceren.

Het idee is om via een online marktplaats tours en activiteiten te presenteren door Europa, aanbieders van tours en activiteiten kunnen ervoor kiezen om gepresenteerd te worden in ruil voor een commissie op de verkoop. Wanneer er een verkoop plaats vind zal het financiele process er als volgt uitzien:

Voorbeeld:
De consument koopt een boot tour voor 2 personen, prijs: 100 EURO
Stripe connect: ontvangt deze 100 euro en  verstuurd de supplier (verkoper van de activiteit) het bedrag - de 20% commissie die wij in rekening brengen (80 EURO).
Stripe connect: stuurt de overige 20% commissie naar ons (20 EURO).

Hoe verwerken wij dit in onze boekhouding? 

Wij ontvangen nooit het totale bedrag, Stripe connect verdeelt direct  het bedrag tussen ons en de suppliers, volgens de psd2 wet.

Wij werken met het boekhoud programma Xero.



 




 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Wat heb je precies met PSD2 te maken dan? Je bedoelt dat Stripe (niet jouw bedrijf) met PSD2 te maken heeft denk ik?


Als je een agency/bemiddelaar bent (als de lokale operator rechtstreeks aan de reiziger factureert (ongeacht of de betaling ook zo gaat), en jij je commissie aan de operator factureert) dan mag je gewoon geld aannemen van klanten zonder PSD2 moeilijkheden volgens mij? Of heb jij andere info?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
15 hours ago, shoptillyoudrop said:

Wie verkoopt aan de consument?

Wie (in de B2B) factureert c.q. crediteert aan wie?

 

Beste ShopTillYourDrop,

 

Bedankt voor uw reactie.

 

Wij zullen aan de consument verkopen. Stripe Connect zal de betaling direct doorsturen naar de lokale touroperator voor wie wij een ticket hebben verkocht, minus het afgesproken commissie bedrag. Op deze manier zullen wij dus nooit het geld van de consument op onze rekening hebben, zodat wij voldoen aan de PSD2 wet. 

Edited by OuweJoop

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, OuweJoop said:

 

Beste ShopTillYourDrop,

 

Bedankt voor uw reactie.

 

Wij zullen aan de consument verkopen. Stripe Connect zal de betaling direct doorsturen naar de lokale touroperator voor wie wij een ticket hebben verkocht, minus het afgesproken commissie bedrag. Op deze manier zullen wij dus nooit het geld van de consument op onze rekening hebben, zodat wij voldoen aan de PSD2 wet. 

 

OuweJoop, als zij de tour operator zijn, dan ben jij het dus niet? Dan ben jij slechts agency/bemiddelaar? Je bent niet echt duidelijk.

Verkopen  (verkoopfactuur van jou aan klant) betekent op zich dat jij de hele boel uit je eigen naam aanbiedt aan de klant (dan ben jij de tour operator, en zijn zij de onderaannemer/sub-operator waar jij inkoopt)
Maar misschien bedoel je dat je het verkoopt als een agent vanuit de naam van een ander, dwz dat jij niet verantwoordelijk bent voor de afhandeling/service/claims, en alleen zij.

Edited by Lucas777

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minute ago, Lucas777 said:

 

OuweJoop, als zij de tour operator zijn, dan ben jij het dus niet? Dan ben jij slechts agency/bemiddelaar? Je bent niet echt duidelijk

 

Beste Lucas777, 

 

Nee dat klopt, wij zijn niet de tour operator, wij zijn een commercieel agent die de activiteiten van tour operators zal aanbieden. Excuses voor de onduidelijkheid.

Share this post


Link to post
Share on other sites
5 minutes ago, OuweJoop said:

 

Beste Lucas777, 

 

Nee dat klopt, wij zijn niet de tour operator, wij zijn een commercieel agent die de activiteiten van tour operators zal aanbieden. Excuses voor de onduidelijkheid.


Vanuit welke wet heb jij dan met PSD2 te maken? Alleen stripe heeft daar mee te maken, en is ook gewoon bang dat jij rot-leveranciers wellicht zal aanbieden en dat ze alles moeten refunden, daarom willen ze geld afschermen/blokkeren (ringfencen heet dat), denk ik? Gaat het daar niet meer om?

Edited by Lucas777

Share this post


Link to post
Share on other sites
Just now, Lucas777 said:


Vanuit welke wet heb jij dan met PSD2 te maken? Alleen stripe heeft daar mee te maken, en is ook gewoon bang dat jij rot-onderleveranciers wellicht zal krijgen en dat ze alles moeten refunden, daarom willen ze geld afschermen/blokkeren (ringfencen heet dat), denk ik? Gaat het daar niet meer om?

 

Beste Lucas,

 

Ik citeer van: https://www.emerce.nl/achtergrond/hoe-marktplaats-peertopeer-platform-online-reisagent-psd2compliant

 

"Voor marktplaatsen, peer-to-peer platforms en online reisagenten is de verandering echter het grootst. Stel, ik verkoop laptops via het platform, ‘Handelen.nl’. De consument plaatst een bestelling voor zo’n laptop en de afhandeling van die transactie vindt plaats bij Handelen.nl, inclusief de betaling van de koper en aan de verkoper. Volgens de EU-regels betekent dit dat Bol.com aan gelden van derden zit en in PSD2 staat dat daarvoor gecontroleerde en juiste processen geïmplementeerd moeten zijn. Je wordt als handelsplatform, maar ook als peer-to-peer platform of online reisagent, beschouwd als commercieel agent en daarvoor gelden strikte regels om ervoor te zorgen dat het geld van de consument zo veilig mogelijk is.

 

Commerciële agenten hebben twee keuzes

 

Wat betekent PSD2 nu concreet voor zogeheten ‘commerciële agenten’? Je hebt twee keuzes. Ofwel je wordt een betaalinstelling, wat een prima scenario is voor grote partijen maar wel behoorlijk afleidt van de core business.

 

De tweede mogelijkheid is om voor een payment service provider te kiezen die een betaaloplossing integreert in de app of website van het bedrijf waarmee mensen kunnen betalen. Geld wordt dan overgeboekt naar de derdenrekening van de payment service provider en die handelt de transactie vervolgens af. De marktplaats krijgt zijn commissie en de verkoper de rest van het totaalbedrag. In dit scenario ontvangt de marktplaats (of het peer-to-peer platform of de online reisagent) dus zelf geen gelden en fungeert derhalve niet als betaalinstelling.

 

De kern van de regelgeving: ook al raak je maar heel even het geld aan van een consument, toch bestaat er een risico en dus moet je aan de in PSD2 vastgelegde eisen voldoen. Denk dus goed na hoe je ervoor kunt zorgen dat je compliant bent."

 

 

Wij hoeven dus niet direct aan de PSD2 vastgelegde Eisen te voldoen, omdat wij geen betaalinstellingen kunnen of willen worden. Daarom werken bedrijven dus samen met Stripe, die wel compliant kan zijn aan de PSD2 wet. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, TwaBla zei:

 

Wat is stripe connect eigenlijk?

 

Zelf maar even opgezocht. Het is dus een payment provider.

 

Quote

Marketplaces and platforms use Stripe Connect to accept money and pay out to third parties. Connect provides a complete set of building blocks to support virtually any business model, including on-demand businesses, e‑commerce, crowdfunding, fintech, and travel and events.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
2 minutes ago, TwaBla said:

 

Zelf maar even opgezocht. Het is dus een payment provider.

 

 

 

Dag TwaBla,

 

Excuses, ik was bezig met het beantwoorden van de andere reageerders. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, OuweJoop zei:

Excuses, ik was bezig met het beantwoorden van de andere reageerders. 

 

No problemo. Volgens mij was de vraag zelf in eerste instantie wat cryptischer, maar nu is het openingsbericht duidelijk. :face-with-monocle:

Share this post


Link to post
Share on other sites
23 minutes ago, Lucas777 said:


Vanuit welke wet heb jij dan met PSD2 te maken? Alleen stripe heeft daar mee te maken, en is ook gewoon bang dat jij rot-leveranciers wellicht zal aanbieden en dat ze alles moeten refunden, daarom willen ze geld afschermen/blokkeren (ringfencen heet dat), denk ik? Gaat het daar niet meer om?

 

Wat dat refunden betreft; dat zal Stripe weinig uitmaken.  Stripe verdient op de transacties zelf en hoeft zelf geen refunds uit te voeren. Wanneer een commercieel agent met een tour operator werkt, en er dient een refund gemaakt te worden, dan kan de commercieel agent dit aangeven bij de tour operator en die maakt vervolgens in zijn Stripe panel een refund (waarop Stripe dus weer een aantal cent verdient).

Share this post


Link to post
Share on other sites
3 uur geleden, OuweJoop zei:

Wij zullen aan de consument verkopen.

 

Nou, uit latere reacties blijkt toch dat de touroperator aan de consument verkoopt (de reishandeling in rekening brengt dus) en niet jullie.

 

Dan blijft mijn 2e vraag dus over:

"Wie (in de B2B) factureert c.q. crediteert aan wie?"

 

Maar op zich verandert het antwoord niet heel veel inzake de verdere verwerking:

Het geld dat straks dan binnenkomt wordt weggestreept tegen de factuur die jullie gemaakt hebben aan de touroperator c.q. de creditnota die jullie van dezelfde touroperator gekregen hebben.

 

Overigens moet je wel de BTW verleggen naar de touroperator wanneer deze in de EU gevestigd is. En als men in NL gevestigd is, dan moet je gewoon NL BTW berekenen. Is men buiten de EU gevestigd, dan is BTW niet van toepassing hier.  

 

Edited by shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Shoptillyoudrop,

Wij zullen inderdaad de activiteit presenteren op onze marktplaats, het is echter zo dat wanneer de verkoop plaats vind, het bedrag via stripe naar de supplier wordt gestuurd        - de commissie die wij in rekening brengen voor het presenteren van de activiteit op onze website.  De supplier verzorgt de verkoopfactuur aan de consument.
Dit zorgt ervoor dat wij slechts een b2b transactie hebben wat betreft de commissie toch? Het verleggen van de btw lijkt me daardoor ook niet noodzakelijk omdat de verkoop op papier direct via de supplier is verlopen en dus moet de supplier dit opnemen in zijn aangifte omzetbelasting.

Ik geloof dat wij hierom maandelijks een factuur moeten samenstellen aan de supplier gericht m.b.t de ingehouden commissie op de verkopen?


 

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur terug, OuweJoop zei:

Het verleggen van de btw lijkt me daardoor ook niet noodzakelijk omdat de verkoop op papier direct via de supplier is verlopen en dus moet de supplier dit opnemen in zijn aangifte omzetbelasting.
 

 

Uiteraard wordt (door jullie) de BTW verlegd bij deze B2B transactie wanneer de afnemer (touroperator) in een ander EU land gevestigd is. Een wettelijke verplichting, net als ook het doen van een ICP opgaaf in deze.

En wordt er gewoon NL BTW berekend wanner hij/zij in NL gevestigd is.

 


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Goedemiddag Shoptillyoudrop,

Wij ontvangen het geld nooit en gebruiken de payment service van stripe. De supplier verzorgt de verkoopfactuur aan de consument waardoor wij nooit  als tussenpersoon in het bezit komen van de betaling. Wij ontvangen slechts de commissie die wij in rekening brengen.  

op welke factuur zou volgens u dan de btw verlegt moeten worden? Wij factureren slechts de commissie (20% van het nettobedrag van de verkoop) die stripe voor ons heeft ingehouden van de betaling aan de supplier

Ik hoop van u te horen!

Edited by OuweJoop

Share this post


Link to post
Share on other sites
7 minuten geleden, OuweJoop zei:

Wij factureren slechts de commissie (20% van het nettobedrag van de verkoop) die stripe voor ons heeft ingehouden van de betaling aan de supplier
 

 

Daar gaat het toch over!

B2B, de BTW wordt verlegd als de afnemer in de EU zit en NL BTW als deze in NL zit.


"What, me worry?"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hoi Shoptillyoudrop,

Daar heeft u gelijk in, op deze factuur zal de btw worden verlegt naar de supplier. bedankt voor uw hulp als u nog verdere opmerking heeft dan hoor ik dat graag!

Groet,

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 11 leden online en 250 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept