• 0

Afschrijven tweedehands/nieuw bedrijfsmiddel

(aangepast)

Goedemiddag allemaal,

 

Uiteraard heb ik mijn voorwerk gedaan en de zoekfunctie gebruikt en eveneens op Google gezocht, echter is deze vraag weer zo specifiek dat ik hier niet een bevredigend antwoord op kon vinden.

 

Ik heb een tweedehands server aangeschaft en ben van plan hier twee 'nieuwe' SSD's (hardeschijven) in te plaatsen. Gezamenlijk  zijn deze kosten boven de € 450,00. De server zelf kostte echter onder de € 450. Ik weet dat ik over tweedehands spullen ook moet afschrijven als die boven de € 450 is. Nu zie ik deze twee dingen als een gehele investering en wil het ook zo benaderen, echter zijn dit losse aankopen waarvan een op basis van een advertentie (zonder factuur) en een factuur voor de SSD's.

 

Kan ik dit simpelweg los per product (server, en de twee sdd's samen) als afschrijving er in zetten (ook al is het bedrag onder de 450) en er bij de omschrijving bij zetten dat dit samen met de SSD's tot één investering behoort? (hetzelfde doe ik bij de twee sdd's) Dus de server los als afschrijving er inzetten en de twee ssd's (als geheel) als losse afschrijving er in zetten. (per 2 sdd's, niet één afschrijving per ssd uiteraard...)

 

Of is het verplicht dat alles onder één factuur valt en mag je die optel som niet maken? Ik heb wel ergens gelezen, misschien was dat wel op dit forum, dat bij losse computer onderdelen het eindproduct hetgeen is waar het over gaat (en dus die optelsom mag maken), maar dat gaat uit van allemaal nieuwe onderdelen, dat is hier niet het geval.

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

 

aangepast door Mart1250
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
36 minuten geleden, Mart1250 zei:

Nu zie ik deze twee dingen als een gehele investering en wil het ook zo benaderen

Je wil dus dit jaar meer winst draaien en ook meer belasting afdragen? (geen kosten maar investering)

En dan over de komende jaren (met de afschrijving) de winst drukken (met de afschrijving)?

Normaal zou ik dit direct als kosten boeken, maar goed, jouw situatie zou anders kunnen liggen (misschien wegens KIA).

 

Je zou natuurlijk op de voorraad "compleet computersysteem" kunnen zetten.

 

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/winst/inkomstenbelasting/inkomstenbelasting_voor_ondernemers/investeren_in_bedrijfsmiddelen

Quote

 

Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van  € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

 

 

Zie bijvoorbeeld ook

 

Link naar reactie
  • 1

Het is een beetje een judgement call, in dit geval. Is de server te gebruiken zonder de aanschaf van de nieuwe SSD-schijven? Dus zelfs als je de schijven niet zou aanschaffen, zou de server dan ook te gebruiken zijn binnen je onderneming? Dan zóu je de server gewoon als kosten kunnen inboeken (en de schijven ook).


Als je echter de schijven nagenoeg op hetzelfde moment aanschaft als de server en ook nog met het doel om de server bruikbaar te maken, dan is er eigenlijk sprake van één investering. Dan moet je dus het totaalbedrag van server en schijven bij elkaar optellen en het geheel activeren op de balans en op het geheel in minimaal 5 jaar afschrijven.

Ik weet niet of de fiscus zo heel zwaar tilt of je voor de eerste of tweede optie kiest. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor de tweede optie kiezen, omdat het om de aanschaf van server en schijven met elkaar verbonden zijn. Als je starter bent maakt het op zich niet zo veel uit, omdat je dan toch alles in één keer mag aftrekken. Verder is het zo dat je weliswaar maximaal 20% per jaar mag afschrijven, maar als het geheel het na 2 of 3 jaar alsnog zou begeven (het blijft tweedehands), dan mag je het restant in één keer afschrijven.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Je wil dus dit jaar meer winst draaien en ook meer belasting afdragen? (geen kosten maar investering)

En dan over de komende jaren (met de afschrijving) de winst drukken (met de afschrijving)?

Normaal zou ik dit direct als kosten boeken, maar goed, jouw situatie zou anders kunnen liggen (misschien wegens KIA).

 

Meer winst draaien? Nee, ik wil het juist afschrijven (omdat ik denk dat dat de juiste manier is, is het geen investering dan volgens jou?) waardoor ik de aftrek juist spreidt over 5 jaar. Als ik het als kosten opvoer dan drukt dat mijn winst direct. Begrijp ik je wel goed? KIA is niet van toepassing.

 

Quote

Meerdere kleine investeringen

Soms kunnen meerdere kleine investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen. Als u bijvoorbeeld voor uw onderneming een computer koopt van € 350 met een beeldscherm van € 150, een muis van  € 15 en een toetsenbord van € 25, vormt dit samen 1 bedrijfsmiddel van € 540. Dit kan van belang zijn voor de investeringsregelingen.

Uiteindelijk bepalen wij of de investeringen samen 1 bedrijfsmiddel vormen.

 

Inmiddels heeft prinsrachid mijn vraag al bevestigd. :)

 

_____________________________________________

 

Quote

Het is een beetje een judgement call, in dit geval. Is de server te gebruiken zonder de aanschaf van de nieuwe SSD-schijven? Dus zelfs als je de schijven niet zou aanschaffen, zou de server dan ook te gebruiken zijn binnen je onderneming? Dan zóu je de server gewoon als kosten kunnen inboeken (en de schijven ook).

 

Quote

Ook te gebruiken

Theoretisch wel ja, maar het zou totaal niet verstandig zijn en bereikt niet het doel wat ik wel bereik door die schijven er in te zetten. Ik denk dat dit ver gezocht is in dit geval.

 

Quote

Als je echter de schijven nagenoeg op hetzelfde moment aanschaft als de server en ook nog met het doel om de server bruikbaar te maken, dan is er eigenlijk sprake van één investering. Dan moet je dus het totaalbedrag van server en schijven bij elkaar optellen en het geheel activeren op de balans en op het geheel in minimaal 5 jaar afschrijven.

 

Deze schijven moeten nog worden besteld. Ik wil eigenlijk even wachten tot Black Friday.

 

Oke, dus als algemene naam verwerken als afschrijving en dan bij de omschrijving maar verwijzen naar de desbtreffende factuur & advertentie voor de verantwoording? Zoiets?

 

Quote

Ik weet niet of de fiscus zo heel zwaar tilt of je voor de eerste of tweede optie kiest. Persoonlijk zou ik waarschijnlijk voor de tweede optie kiezen, omdat het om de aanschaf van server en schijven met elkaar verbonden zijn. Als je starter bent maakt het op zich niet zo veel uit, omdat je dan toch alles in één keer mag aftrekken. Verder is het zo dat je weliswaar maximaal 20% per jaar mag afschrijven, maar als het geheel het na 2 of 3 jaar alsnog zou begeven (het blijft tweedehands), dan mag je het restant in één keer afschrijven.

 

Helaas kan ik niet willekeurig afschrijven, omdat ik niet aan de voorwaarde voldoe. Uren criterium. In ieder geval dit jaar niet.

 

Ja ik had ergens gelezen dat als het bedrijfsmiddel het begeeft dat je het dan direct mag afschrijven.

 

Ik denk dat ik het nu gewoon als een totaal ga opvoeren straks.

Link naar reactie
  • 1
4 minuten geleden, Mart1250 zei:

Meer winst draaien? Nee, ik wil het juist afschrijven (omdat ik denk dat dat de juiste manier is, is het geen investering dan volgens jou?) waardoor ik de aftrek juist spreidt over 5 jaar. Als ik het als kosten opvoer dan drukt dat mijn winst direct. Begrijp ik je wel goed? KIA is niet van toepassing.

 

4 minuten geleden, Mart1250 zei:

Helaas kan ik niet willekeurig afschrijven, omdat ik niet aan de voorwaarde voldoe.

Helaas?

 

Ja, als je het als kosten boekt drukt het je winst direct in 2019 (zoals je ook de uitgave hebt gedaan). Als je het als investering boekt dan heb je weliswaar meer winst maar moet je daar nu voor 2019 ook direct IB-belasting over betalen (bij winst). Je krijgt daarentegen dan de komende jaren wel 1/5 deel als (afschrijvings)aftrek.

 

Ik denk dat het in jou geval beide zou kunnen. Je kunt de aanschaf gewoon apart zien (en 'toevallig' later bij elkaar voegen maar dat 'ziet' niemand). Of als één geheel waarbij je in de betreffende boekingen refereert naar "nieuwe server" ofzo en de server op je inventarislijst (en balans) zet. Voor welke keuze je gaat ligt dan (in dit geval) aan je eigen situatie.

 

Link naar reactie
  • 0
35 minuten geleden, Rik · zei:

 

Helaas?

 

Ja, als je het als kosten boekt drukt het je winst direct in 2019 (zoals je ook de uitgave hebt gedaan). Als je het als investering boekt dan heb je weliswaar meer winst maar moet je daar nu voor 2019 ook direct IB-belasting over betalen (bij winst). Je krijgt daarentegen dan de komende jaren wel 1/5 deel als (afschrijvings)aftrek.

 

Ik denk dat het in jou geval beide zou kunnen. Je kunt de aanschaf gewoon apart zien (en 'toevallig' later bij elkaar voegen maar dat 'ziet' niemand). Of als één geheel waarbij je in de betreffende boekingen refereert naar "nieuwe server" ofzo en de server op je inventarislijst (en balans) zet. Voor welke keuze je gaat ligt dan (in dit geval) aan je eigen situatie.

 

 

Ja dat snap ik inderdaad. Ik wil gewoon de meest logische keuze kiezen.

 

Bedankt voor je zienswijze! :)

 

Quote

Helaas?

 

Wat is hier onduidelijk? Ik kan hier geen gebruik van maken omdat ik geen recht heb op startersaftrek, juist door dat ik geen recht heb op zelfstandigenaftrek omdat ik dit jaar sowieso niet aan het uren criterium voldoe.

 

 

Bedankt allebei voor de hulp! :)

 

 

Met vriendelijke groet,

 

Martijn

 

 

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Mart1250 zei:

Wat is hier onduidelijk? Ik kan hier geen gebruik van maken omdat ik geen recht heb op startersaftrek, juist door dat ik geen recht heb op zelfstandigenaftrek omdat ik dit jaar sowieso niet aan het uren criterium voldoe.

Ah, ok. Je bedoelde dus helaas geen recht op starters- en zelfstandigenaftrek. Ik dacht dat je bedoelde helaas geen willekeurig afschrijven (want daar wilde je toch geen gebruik van maken omdat je juist wel wilde afschrijven).

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 192 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.