voor de start van mijn bedrijf heb ik een ondernemingsplan en financiële plannen gemaakt
Nu ben ik sinds 1 juni daadwerkelijk bezig en loop tegen bepaalde zaken aan.
zaken lopen redelijk (zelfs iets boven prognose) maar zitten ook dingen tegen, en dingen lopen anders als verwacht.
Al met al niet ontevreden maar in de praktijk blijkt dat ik bepaalde zaken beter anders kan aanpakken om een toekomstbestendig bedrijf op te bouwen.
Hiervoor zijn echter investeringen nodig.
Dus druk met actualiseren en aanpassen ondernemingsplan. maar ook met de financiele plannen daarvoor.
1 van die zaken is een liquiditeitenbegroting.
Hierin loop ik echter enigzins vast. heb het wat te ingewikkeld gemaakt ben ik bang.
Ik heb het volgende gedaan voor berekening omzet en toekomstige omzet:
er zijn 3 soorten omzet:
1. de huidige omzet welke komt uit producten die ik niet op voorraad heb maar binnen 1 tot 3 dagen bij de klant kan hebben (geen dropshipping)
2. Omzet uit producten die ik op voorraad heb en bij verkooppartners in het magazijn heb liggen (dit heb ik nu in beperkte mate)
3. Omzet uit producten die ik als privatelabel op de markt breng (hier wil ik mee beginnen)
Bij start was doel om volledig via eerste (1.) te werken. Maar uit praktijk blijkt dat tweede (2.) veel beter werkt, die producten verkopen beter, heb een hogere marge en minder werk aan.
Optie drie (3.) is een manier om zware concurrentie te voorkomen en prijsdumpingen te voorkomen. En dit zou een veel hogere marge kunnen opleveren. maar is wel weer tak apart.
in liquiditeitenbegroting ben ik vanuit gegaan dat omzet uit 1. elke maand stabiel zal groeien
Dat als ik extra omzet uit 2. wil halen ik dus extra op voorraad moet kopen.
Hierbij ben ik vanuit gegaan dat dit zich vertaald naar omzet als volgt:
maand 1: inkoop
maand 2: verkoop van 50% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 3 uitbetaald wordt)
maand 3: verkoop van 25% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 4 uitbetaald wordt)
maand 4: verkoop van 15% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 5 uitbetaald wordt)
Maand 5: verkoop van 5% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 6 uitbetaald wordt)
Hierbij ga ik dus vanuit dat 5% niet verkocht wordt of nog later.
Op dit moment is het zo dat 70 tot 80% van ingekochte voorraad binnen 4 weken verkocht is (vaak zelfs binnen 2 weken). Bovenstaande is dus voorzichtige schatting aangezien het steeds wat lastiger wordt om die hardlopende producten te vinden.
Voor omzet uit private label producten ben ik ook van ongeveer bovenstaande uitgegaan echter met een maand vertraging.
Dit alles met formules in de liquiditeitenbegroting verwerkt.
Nu ontstaan de problemen:
de 3 omzetten bij elkaar opgeteld samen is de omzet van die maand. dat is duidelijk
Maar van de producten die ik via 2. op voorraad neem is de bedoeling dat die (zolang goed lopen) ook op voorraad gehouden worden en elke 1 a 2 maanden uitgebreid wordt met nieuwe producten volgens 2. Dat is dus iets wat elkaar versterkt/uitbreid. (laten we zeggen dat 70% van die producten zodra (of ervoor dus) uitverkocht zijn opnieuw op voorraad gelegd worden)
Voor omzet uit 3. geld ongeveer hetzelfde.
Nu heb ik echter moeite om die door 2. en 3. toegevoegde omzet goed herhaald in de begroting te verwerken.
Heb daar wat dingen voor geprobeerd maar leverde of een onrealistische groei op omdat voor alles wat verkocht is direct de volgende maand weer op voorraad genomen wordt (terwijl dus nog niet allemaal verkocht is) of het wordt niet goed als groei meegenomen. Ik kom dus of op torenhoge omzetten/winst uit of hoge verliezen. daartussenin lijkt niks te zitten.
Ik staar me er dus al enige tijd blind op of ik nu inderdaad fout doen en zo ja hoe anders moet of dat het wel klopt.
Misschien is er iemand die met me mee kan kijken/denken in prive naar mijn opgestelde liquiditeitenbegroting.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daniel_Nijmegen
Daniel_Nijmegen
voor de start van mijn bedrijf heb ik een ondernemingsplan en financiële plannen gemaakt
Nu ben ik sinds 1 juni daadwerkelijk bezig en loop tegen bepaalde zaken aan.
zaken lopen redelijk (zelfs iets boven prognose) maar zitten ook dingen tegen, en dingen lopen anders als verwacht.
Al met al niet ontevreden maar in de praktijk blijkt dat ik bepaalde zaken beter anders kan aanpakken om een toekomstbestendig bedrijf op te bouwen.
Hiervoor zijn echter investeringen nodig.
Dus druk met actualiseren en aanpassen ondernemingsplan. maar ook met de financiele plannen daarvoor.
1 van die zaken is een liquiditeitenbegroting.
Hierin loop ik echter enigzins vast. heb het wat te ingewikkeld gemaakt ben ik bang.
Ik heb het volgende gedaan voor berekening omzet en toekomstige omzet:
er zijn 3 soorten omzet:
1. de huidige omzet welke komt uit producten die ik niet op voorraad heb maar binnen 1 tot 3 dagen bij de klant kan hebben (geen dropshipping)
2. Omzet uit producten die ik op voorraad heb en bij verkooppartners in het magazijn heb liggen (dit heb ik nu in beperkte mate)
3. Omzet uit producten die ik als privatelabel op de markt breng (hier wil ik mee beginnen)
Bij start was doel om volledig via eerste (1.) te werken. Maar uit praktijk blijkt dat tweede (2.) veel beter werkt, die producten verkopen beter, heb een hogere marge en minder werk aan.
Optie drie (3.) is een manier om zware concurrentie te voorkomen en prijsdumpingen te voorkomen. En dit zou een veel hogere marge kunnen opleveren. maar is wel weer tak apart.
in liquiditeitenbegroting ben ik vanuit gegaan dat omzet uit 1. elke maand stabiel zal groeien
Dat als ik extra omzet uit 2. wil halen ik dus extra op voorraad moet kopen.
Hierbij ben ik vanuit gegaan dat dit zich vertaald naar omzet als volgt:
maand 1: inkoop
maand 2: verkoop van 50% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 3 uitbetaald wordt)
maand 3: verkoop van 25% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 4 uitbetaald wordt)
maand 4: verkoop van 15% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 5 uitbetaald wordt)
Maand 5: verkoop van 5% van de in maand 1 ingekochte voorraad (welke in maand 6 uitbetaald wordt)
Hierbij ga ik dus vanuit dat 5% niet verkocht wordt of nog later.
Op dit moment is het zo dat 70 tot 80% van ingekochte voorraad binnen 4 weken verkocht is (vaak zelfs binnen 2 weken). Bovenstaande is dus voorzichtige schatting aangezien het steeds wat lastiger wordt om die hardlopende producten te vinden.
Voor omzet uit private label producten ben ik ook van ongeveer bovenstaande uitgegaan echter met een maand vertraging.
Dit alles met formules in de liquiditeitenbegroting verwerkt.
Nu ontstaan de problemen:
de 3 omzetten bij elkaar opgeteld samen is de omzet van die maand. dat is duidelijk
Maar van de producten die ik via 2. op voorraad neem is de bedoeling dat die (zolang goed lopen) ook op voorraad gehouden worden en elke 1 a 2 maanden uitgebreid wordt met nieuwe producten volgens 2. Dat is dus iets wat elkaar versterkt/uitbreid. (laten we zeggen dat 70% van die producten zodra (of ervoor dus) uitverkocht zijn opnieuw op voorraad gelegd worden)
Voor omzet uit 3. geld ongeveer hetzelfde.
Nu heb ik echter moeite om die door 2. en 3. toegevoegde omzet goed herhaald in de begroting te verwerken.
Heb daar wat dingen voor geprobeerd maar leverde of een onrealistische groei op omdat voor alles wat verkocht is direct de volgende maand weer op voorraad genomen wordt (terwijl dus nog niet allemaal verkocht is) of het wordt niet goed als groei meegenomen. Ik kom dus of op torenhoge omzetten/winst uit of hoge verliezen. daartussenin lijkt niks te zitten.
Ik staar me er dus al enige tijd blind op of ik nu inderdaad fout doen en zo ja hoe anders moet of dat het wel klopt.
Misschien is er iemand die met me mee kan kijken/denken in prive naar mijn opgestelde liquiditeitenbegroting.
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/62864-liquiditeitenbegroting-worstelingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
24 antwoorden op deze vraag