• 0

IB - vorderingen (gedeeltelijk rechtswege gevorderd) en financieringen

Beste Leden!

 


Vraag 1:

Ik ben op dit moment ruim 6 jaar bezig, en het is me toch opgevallen dat ik nogal wat fouten in de boekhouding heb gemaakt.

Ik ga nu alles vanaf Q2-2013 (start) herzien, en ook wat extra BTW aftrekposten declareren enz. Het doel is gewoon met een hele schone lei beginnen, en een puike boekhouding te hebben. Ik zit op dit moment ook in een aanvraag BBZ, dus "laat het verleden" gaat niet op helaas.

Nu is het in 2016 wat complex geworden met de IB:

- Q3 2016, twee facturen werden niet betaald (vorderingen debiteuren totaal a 100%)
- procedure gestart, factuur 1, deze is in Q3 2017 gedeeltelijk gewonnen (50%) ( en op buitegewone baten geboekt in IB 2016, en afgeboekt van vorderingen)
- factuur 2 is daarna ook - gedeeltelijk - betaald (20%) voor de verjaringstermijn van oninbaarheid (eveneens afgeboekt van vorderingen)
- direct (nog steeds 2017) hoger beroep gestart voor de rest (30%) (loopt nog)

wat doe ik in 2017 met die rest? blijf ik die elk jaar vooruit schuiven op vorderingen debiteuren, nu de procedure nog loopt op dit moment?


Vraag 2:

Ik heb eind 2017 een financiering ontvangen, alleen is zijn er in hetzelfde boekjaar wel nog vier termijnen afgelost..
Vervolgens moet op langlopende schulden -> kredietinstellingen, een nominale waarde worden ingevoerd voor einde boekjaar, wat dan het oorspronkelijke leenbedrag moet zijn (bij rentedragende leningen).
Die snap ik niet.
Ik zou verwachten dat er een afwaardering zou zijn van die schuld, ik los immers niet alleen rente af.
Waar zouden die bedragen dan in de balans verwerkt zijn?

Dank!

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Eerwaarde Bishop,

 

Welkom op het Forum!

 

  • Vraag 1:
    Inkomen en kosten dien je te boeken in het jaar waarop ze betrekking hebben. Nu je toch bezig bent een schone lei te creëren, kun je de  facturen (Q3 2016) in 2016 bij de omzet tellen. Als je in 2017 of later de vordering betaald krijgt, hoef je alleen de vordering maar af te boeken (dus niet meer bij de winst van die jaren te tellen). Op het moment dat je zeker weet, dat je een deel van het geld niet meer krijgt, kun je dat deel als kosten boeken. 
  • Vraag 2:
    Waar kom je die nominale waarde precies tegen? In de aangifte inkomstenbelasting? Verder moet je in de boekingen een verschil maken tussen de betaling van rente en de aflossing van de lening. De rente is zakelijk aftrekbaar (als de financiering geheel zakelijk is) en moet op de W&V-rekening terecht komen als kosten. De aflossing is geen kostenpost, maar je ziet het effect van de aflossing wel als een vermindering van de schuld op de balans.

 

Groet, Ruud.

 

 

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, B&T Belastingadvies zei:

Eerwaarde Bishop,

Welkom op het Forum!

Dank!

 

1 minuut geleden, B&T Belastingadvies zei:

 Nu je toch bezig bent een schone lei te creëren, kun je de  facturen (Q3 2016) in 2016 bij de omzet tellen.


 Als je in 2017 of later de vordering betaald krijgt, hoef je alleen de vordering maar af te boeken (dus niet meer bij de winst van die jaren te tellen). Op het moment dat je zeker weet, dat je een deel van het geld niet meer krijgt, kun je dat deel als kosten boeken. 


Ik moet nog even controleren hoe het precies nou zat (ook met OB), maar hoe ik het opgelost had, was wat de BD mij heeft aangeraden.
Dat maakt verder niet veel uit voor de uiteindelijke vraag "wat met het restant", welke je hier volgens mij al impliciet beantwoord als zodoende:  zolang er kans is het geld nog te innen valt, moet er een openstaande vordering handelsdebiteuren open staan,  (2017, 2018, en straks 2019)

Interpreteer ik dat juist?

 

Quote

Vraag 2:
Waar kom je die nominale waarde precies tegen? In de aangifte inkomstenbelasting? 

 

Correct, onder "langlopende schulden" moet ik de nominale waarde invullen in het veld voor einde boekjaar.

Wat ik zou verwachten is dat ik waardevermindering op de schuld toe zou passen met de betaalde aflossingen.
Vorderingen werken inmiddels toch ook zo?

Link naar reactie
  • 0

Die vraag over langlopende schulden ziet er zo uit.

En ik snap de verwarring hier wel

1610777789_sc_langlopendeschuldennominaalbedrag.thumb.png.e20b377c03c359ed1deab5d7e89f4c10.png

 

Die tekst over uitleg wat het nominale bedrag is klopt maar is hier verwarrend.

Waar het om gaat is dat jij op de balans de waarde van de schuld op het einde van het jaar toont, dus minus de 4 aflossingen.

MAAR waar je wel op moet letten is dat in de maandelijkse afschrijving zowel een aflossings- als een rentecomponent kunnen zitten, dat hangt af van de lening.

Je moet er dus voor zorgen dat je bij de langlopende lening Alleen de de aflossingen verminderd op de schuld en dat je de rente kosten boekt in het resultaat.

 

Stel je leent 10.000 euro en je betaald die terug met 100 euro aflossing en 20 euro rente per maand. dan wordt er dus 120 euro per maand afgeschreven.

Jij moet dan zorgen dat op de langlopende schulden na 4 aflossingen 9600 euro staat en in het resultaat 80 euro rente kosten.

Omdat die scheiding tussen aflossing en rente vaak lastig is verstrekken kredietinstellingen jaarlijks een fiscaal jaaroverzicht zodat je kunt zien hoeveel je in een jaar hebt afgelost en hoeveel je aan rente hebt betaald. Bij zakelijke kredieten kan het zijn dat je specifiek om zo'n opgave moet vragen omdat het soms niet automatisch wordt verstrekt.

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, Roel J zei:

Die vraag over langlopende schulden ziet er zo uit.

En ik snap de verwarring hier wel

1610777789_sc_langlopendeschuldennominaalbedrag.thumb.png.e20b377c03c359ed1deab5d7e89f4c10.png

 

Die tekst over uitleg wat het nominale bedrag is klopt maar is hier verwarrend.

Waar het om gaat is dat jij op de balans de waarde van de schuld op het einde van het jaar toont, dus minus de 4 aflossingen.

MAAR waar je wel op moet letten is dat in de maandelijkse afschrijving zowel een aflossings- als een rentecomponent kunnen zitten, dat hangt af van de lening.

Je moet er dus voor zorgen dat je bij de langlopende lening Alleen de de aflossingen verminderd op de schuld en dat je de rente kosten boekt in het resultaat.

 

Stel je leent 10.000 euro en je betaald die terug met 100 euro aflossing en 20 euro rente per maand. dan wordt er dus 120 euro per maand afgeschreven.

Jij moet dan zorgen dat op de langlopende schulden na 4 aflossingen 9600 euro staat en in het resultaat 80 euro rente kosten.

Omdat die scheiding tussen aflossing en rente vaak lastig is verstrekken kredietinstellingen jaarlijks een fiscaal jaaroverzicht zodat je kunt zien hoeveel je in een jaar hebt afgelost en hoeveel je aan rente hebt betaald. Bij zakelijke kredieten kan het zijn dat je specifiek om zo'n opgave moet vragen omdat het soms niet automatisch wordt verstrekt.

 

Inderdaad, het ging om dat hulp ballonnetje, waardoor ik het geheel niet meer snapte. 
Het bereikte eigenlijk het tegenovergestelde voor wat het bedoeld is :)
Bedankt voor de verheldering!

Betreft scheiding rente/aflossing:

Dan moet ik dus ook voor dit veld, het bedrag minus rente invullen, en  daar de aflossing (ook minus rente) op af boeken ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    12 leden, 208 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.