• 0

Management fee wel of niet verhogen

Beste HL,

 

Ik heb even een vraag waar wij gisteren ( enkele ondernemers) onder een genot van een biertje niet uit kwamen. :)

Het gaat even over de beste manier om netto zoveel mogelijk over te houden.

 

De casus is volgens mij vrij simpel:

Holding A is eigenaar van holding B.

Holding B is verantwoordelijk voor enkele werk bvs

 

Nu gaat het even om het volgende. Stel de DGA van holding A stuurt een management fee van 50 k naar holding b.

In mijn optiek kan er dan 50 k betaald worden vanuit holding b naar holding a.

 

Op het moment dat de DGA het geld naar prive haalt zal er inkomstenbelasting moeten worden betaald.

 

Nu maakt Holding B onder aan de streep ook 100K winst. Deze winst wordt volledig opgenomen door de holding A.

Er zal dan winst belasting moeten worden betaald : 20 %. En bij opname naar prive vanuit holding A zal er 25% dividend belasting moeten worden betaald.

 

Althans zo dacht ik dat het was.

 

Wanneer je dan gewoon de management fee omhoog zet naar ca. 100k. dan blijft de winst 50 k.

Maar stel dat je van die 100K die als fee binnen komt in holding A 50 K wordt betaald als inkomsten ( dus met inkomsten belasting) en 50 k als dividend ( dus maar 25 %) dan is dat toch veel interessanter om te doen?

 

Het tegen argument is dat onder aan de streep ca. hetzelfde aan belasting moet worden betaald. Deze begrijp ik echter niet want uiteindelijk bespaar je toch enorm als je de management fee omhoog doet en daarmee de winst drukt. Over de management vee van holding b naar a betaal je toch geen belasting?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
9 minuten geleden, Tryout24 zei:

Over de management vee van holding b naar a betaal je toch geen belasting?

Waarom niet? Het is toch omzet/inkomen/winst voor holding a? Als je het direct weer 100% uitkeert als salaris dan blijft er 0% over om te belasten (aan de holding). Maar als je dit niet uitkeert als salaris is het toch gewoon omzet.

 

Je betaald dus over die extra 50k eerst venootschapsbelasting en dan pas dividendbelasting wanneer je het naar privé trekt.

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

omdat de winst onbelast in de holding blijft, en als je hem uit keert als dividend je "maar" 25 procent betaald en geen 52 ?

 

Ik zie het zo: https://blog.ligo.nl/de-voordelen-van-een-persoonlijke-holding

Met andere worden je betaald 100 K management fee uit holding b naar A. 50 k trek je er uit als salaris (52%). DE andere helft laat je staan ( onbelast) of neem je als dividend op (25 %)

aangepast door Tryout24
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 minuten geleden, Tryout24 zei:

omdat de winst onbelast in de holding blijft, en als je hem uit keert als dividend je "maar" 25 procent betaald en geen 52 ?

De holding heeft 50k winst (meer inkomsten dan uitgaven). Daar betaal je vennootschapsbelasting over. Daarna kun je het pas als dividend naar privé trekken.

 

Het is dus even van belang hoeveel vennootschapsbelasting precies om te bepalen wat het gunstigste is. Maar heel veel zal dat niet schelen.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Waarom wordt er in de link dan gesteld dat dit niet zo is. Wat mis ik..?

"Zoals hierboven uitgelegd, is het salaris van de DGA vastgesteld op minimaal €45.000,- per jaar. Over inkomen uit loon betaal je maximaal 52% inkomstenbelasting. Van de winst die de holding ontvangt, wordt eerst het salaris van minimaal €45.000,- betaald. De winst die achterblijft, kan je als dividend uitkeren aan de DGA. Over deze winst betaal je maar 25% belasting. Keer je deze winst niet als dividend uit, dan blijft deze onbelast in de holding. Je kan hier bijvoorbeeld mee investeren in je onderneming."

Link naar reactie
  • 0

nogmaals ik heb het dus niet over winst vanuit holding b naar a ( vennootschpsbelasting) maar over het feit dat je de management fee verhoogd. over de management fee van holding B naar a betaal je in principe toch geen belasting ( tussen holding a en B) maar pas als je het naar prive haalt. ?

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Tryout24 zei:

Over deze winst betaal je maar 25% belasting.

Vergeet niet dat je over die winst wel 19% venootschapsbelasting betaald !!!

 

Je komt dan echter wel onder de 52% grens uit.

€100 - 19% = €81 dit kun je onbelast in de holding laten staan.

Uitkeren als dividend krijg je -25% = €60,75.

Dus je betaald dan maar 39,25%

 

(Percentages kunnen afwijken van de werkelijkheid)

 

Maar in geen geval is dat maar 25%.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Maar die snap ik dus niet. Waar betaal je die 19% dan? Als je geen winst uitkeert maar een hogere ( tot redelijkheid) management fee en je dat deel dus in de holding houdt ( onbelast, zoals ik het lees??) en 25 % bij dividend uitkering?

 

dat je over de 50 k van b naar a nog vennootschapsbelasting betaald dat snap ik maar bij een management fee betaal je toch geen vennootschap belasting?

 

aangepast door Tryout24
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 minuten geleden, Tryout24 zei:

Als je geen winst uitkeert maar een hogere ( tot redelijkheid) management fee en je dat deel dus in de holding houdt ( onbelast, zoals ik het lees??) en 25 % bij dividend uitkering?

Over winst betaal je vennootschapsbelasting. Daar kon je niet onderuit. Dus als je 100k factureert (man.fee.) maar slechts 50k aan salaris uitkeert heb je 50k winst in de holding. Die kun je niet onbelast laten voor de vennootschapsbelasting.

 

Pas als de winst belast is kun je besluiten om het in de holding te laten staan. Het wordt dan niet voor dividendbelasting belast. Het is echter dan wel al 19% minder dan oorspronkelijk.

 

Kijk verder even goed in die link. Daar staat dat er dividend vanuit holding b komt (werkb bv). Die is dus al in holding b belast met de VB. Dus dan kun je hem inderdaad onbelast in holding a laten. Maar dan is er dus al in holding b 19% afgegaan. Misschien dat daar de verwarring vandaan komt.

 

maar bij een management fee betaal je toch geen vennootschap belasting?

Management fee is gewoon omzet voor de holding. Die keer je doorgaans gelijk uit als salaris. Maar als je dat niet doet is het gewoon winst.

 

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 1
2 uur geleden, Tryout24 zei:

Waarom wordt er in de link dan gesteld dat dit niet zo is. Wat mis ik..?

 

Je mist dat dat stuk in het artikel gewoon redelijk beroerd is verwoord waardoor jij verkeerde conclusies trekt.

Maar goed met een biertje in je hand en zonder spreadsheetberekening is de wereld al gauw een paradijs :winking-face:,

Als de bierbuzz weer weg is zet gewoon je gezond verstand weer aan. Als je winst tussen bv's kan schuiven in de vorm van managementfee en zo vennootschapsbelasting kan voorkomen, dan zou geen enkele ondernemer met een BV vennootschapsbelasting betalen, dan schuif je toch alles in de vorm van managementfee in je (top) Holding om het daar op te potten met een klein salaris en af en toe wat dividend voor wat extra's.

 

Helaas pindakaas er is in de afgelopen 30 jaar (sinds introductie van gebruikelijk loon) een heel web aan wetten en uitvoeringsregelingen opgetuigd waardoor het nog nauwelijks uitmaakt waar je winst maakt en hoe je het doorschuift. Tegen de tijd dat je winst uit je onderneming(en) in prive hebt heb je altijd rond de 40-42% belasting betaald door eerst vpb te betalen en daarna box 2 heffing.

 

Maar voor het inzicht ipv een hoop woorden.. Dit is hoe beide constructies eruit zouden zien in cijfers.

afbeelding.thumb.png.38e845d4abea565e5b24de60bd263893.png

 

In constructie 1 Kan Holding B 81.000 euro winst uitkeren aan holding A, dit mag zonder belasting ivm deelnemingsvrijstelling (geen dividendbelasting over die transactie)

Holding A heeft vervolgens 81.000 beschikbaar voor uitkering aan de Aandeelhouder(s) tegen 25% Box 2 heffing

 

In constructie 2 Kan Holding B nog maar 40.500 euro winst uitkeren aan Holding A. Maar holding A maakt zelf ook 40.500 euro winst.

Holding A heeft nu nog steeds 81.000 euro om uit te keren aan de aandeelhouder(s)

 

Linksom of rechtsom betaal je dus precies evenveel Vpb en evenveel box 2 heffing op dividenduitkeringen

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.