• 0

Risico bij BV

Als je nu eenmaal een BV hebt opgericht, klopt het dan dat je niet meer verantwoordelijk bent voor de "eventuele" schulden van je bedrijf. En zo ja, waarom begint dan niet iedereen gelijk een BV.

Is dat eigenlijk wel mogelijk, van start gaan en gelijk een BV vormen, en heeft dat nog invloed op de gretigheid van een bank om geld te lenen?

Wacht op de reacties, alsvast bedankt.

Niels

Live your live, the way your life lives you

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Indien je een jaar na oprichting failliet gaat, kan je alsnog persoonlijk worden aangesproken voor de schulden. Op bepaalde gronden kan je tevens bestuurdersaansprakelijk worden gesteld. Dit betekend wederom dat je in prive aansprakelijk bent. Je moet bijvoorbeeld denken aan het niet op tijd deponeren van jaarcijfers (13 maanden na afloop boekjaar). Ook kan door een enquete blijken dat je onbehoorlijk bestuur hebt gepleegd in dit geval wederom aansprakkelijk.

Ik denk dat Lawman wat gedetailleerdere info kan geven.

Fiscaal is een bv in veel gevallen niet interessant. Bepaalde faciliteiten die wel gelden voor een eenmanszaak of vof gelden niet voor een BV (startesaftrek, zelfstandigenaftrek, etc)

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Als je een BV hebt opgericht is je aansprakelijkheid in principe beperkt tot het geplaatste en gestorte aandelenkapitaal (minimaal f 40.000,-). Bestuurders aansprakelijkeheid geld alleen bij grove nalatigheid of fraude. Het aantaal veroordelingen op dat vlak is weer gering. Het niet deponeren van je jaarstukken is één van de weinige gronden, waarop wanbestuur kan worden aangetoond.

 

Waarom niet iedereen een bv begint? Je krijgt er niet zomaar geld in. Je aandelen kapitaal loopt risico, als e er meer geld in stopt en het bedrijf gaat failliet, dan ben je dat ook kwijt, als je er (te veel) geld uithaald, dan kan de curator dat bij je terug halen en als je geld leent bij een bank, eisen ze een hoodelijkheidsverklaring, waarin je je persoonlijk garant steld voor terugbetaling van het geld. Dus gaat je zaak failliet, dan mag je bank het (buiten he faillisement om) bij jouw komen halen. Heb je zo'n verklaring getekend, dan kom je daar niet of nouwelijks meer van af.

 

Het lijkt leuk, maar ook aan een BV zitten haken en ogen. Veroordeling is niet het grootste risico, maar persoonlijke garanties die je her en der moet afgeven doen je de das om.

 

Groeten,

Nils

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Beste Hermus,

 

In aanvulling op alle reeds gegeven antwoorden verwijs ik naar mijn antwoord mbt oprichtingskapitaal en wanbeleid onder de rubriek juridische zaken.

 

Het zal je nu duidelijk zijn of worden dat de BV weliswaar een zelfstandige juridische partij is die de prudente bestuurder beschermt in enige mate tegen (persoonlijke) aansprakelijkheid doch van volledige uitsluiting van aansprakelijkheid (voor schulden) is geen sprake.

 

Een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering en/of rechtsbijstandsverzekering kan nog wat helpen ter voorkoming van schade uit hoofde van persoonlijke aansprakelijkheid maar vanwege de vele uitsluitingsgronden in de meeste polissen is het "vangnet" gering.

 

Overigens zal de bank je vragen persoonlijk borg te staan voor de schulden van de BV die zij niet op de BV blijkt te kunnen verhalen. Ook op deze manier kan dus de oprichter tot de verantwoording worden geroepen.

 

Tenslotte kan in beginsel iedereen die beschikt over euro 18.000 en die ter beschikking wil stellen van de onderneming (het zgn. minimumkapitaal) een BV oprichten voor het drijven van die onderneming. Of een bank je geld wil lenen hangt af van de vraag of zij het businessplan financieringswaardig vinden. De gretigheid van de bank hangt vooral samen met de geldstromen die zij in het verschiet zien en de mate waarin de onderneming haar schulden zal kunnen voldoen.

 

Lawman

Lawman

Ondernemingsrechtadviseur

Link naar reactie
  • 0

Een ander aspect zijn de kosten bij oprichting.

Voor een BV aanzienlijk hoger dan de inschrijving van een eenmanszaak of vof.

Is je risico gering, je winst niet meteen sky-high, dan eerst gewoon een eenmanszaak. Kun je altijd later overzetten.

Fiscaal ook vaak voordeliger, zeker bij een winstnivo van minder dan Euro 50.0K

 

drs. Bernd W. Mintjes

Maxwell Group (van idee naar onderneming)

 

Kapitaaltrein bijeenkomsten over risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Nou, ik moet zeggen dat ik ondertussen toch behoorlijk blijb en met mijn bv'tje... Hoofdreden is hier eigenlijk het personeel dat ik in dienst heb moeten nemen. Mijn stelregel was: personeel? dan B.V.

 

Voor de rest is het overigens wel zo dat bedrijven liever zaken doen met een eenmanszaak of v.o.f. dan met een b.v. Dit aangezien een v.o.f. risico durft te nemen, net als een eenmanszaak en minder gemakkelijk het bijltje erbij neer kunnen gooien

Link naar reactie
  • 0

Voor de rest is het overigens wel zo dat bedrijven liever zaken doen met een eenmanszaak of v.o.f. dan met een b.v. Dit aangezien een v.o.f. risico durft te nemen, net als een eenmanszaak en minder gemakkelijk het bijltje erbij neer kunnen gooien

 

Zou je dit kunnen uitleggen, want dit lijkt me juist omgekeerd. Een BV is toch stukken moeilijker te staken dan een vof? Een BV is, lijkt mij, een veel serieuzere opzet dan een vof, die veel makkelijker, sneller en goedkoper is op te richten. Voor je een BV opricht moet je al behoorlijk zeker van je zaak zijn, dus lijkt een BV me naar klanten toe veel meer vertrouwenswaardig overkomen.

Link naar reactie
  • 0

Hmmm, beetje late reactie, maar toch...

 

Zou je dit kunnen uitleggen, want dit lijkt me juist omgekeerd.
.

 

Wij hebben zelfs ook getwijfeld, maar hebben uiteindelijk voor een B.V. en twee holdings (twee eigenaren) gekozen omdat we meteen al personeel in dienst moesten nemen. Waarom liever zaken doen met een V.O.F? De mensen laten zien dat ze risico willen nemen. Ze gaan ervoor... simpel...

 

En denk eraan. Iedereen kan een B.V. oprichten, netto kost het maar 2 a 3 duizend euro, de rest kan je natuurlijk overal vandaan toveren...

Link naar reactie
  • 0

Elk antwoord is een antwoord, maakt niet uit hoe laat :)

 

Waarom liever zaken doen met een V.O.F? De mensen laten zien dat ze risico willen nemen. Ze gaan ervoor... simpel...

 

En denk eraan. Iedereen kan een B.V. oprichten (...)

 

Ik begrijp je redenatie, maar voor mij heeft een BV toch meer 'overtuigingskracht' dan een vof, vooral als we het hebben over (zakelijke) dienstverlening (waarbij vaak niet zulke hoge investeringen gedaan hoeven worden en vaak zonder personeel gewerkt wordt, en de risico's dus laag zijn).

 

Ik ben wel benieuwd wat anderen hiervan denken eigenlijk: waar doe je liever zaken mee, een BV of een vof?

Link naar reactie
  • 0

Hmm, de bedrijfsvorm is voor mij niet een van de hoofd criteria.

 

Ik kijk voornamelijk naar:

 

- Track record

- De persoon met wie je zaken doet

- Referenties van anderen

- Prijs/kwaliteit perceptie, etc.

 

Voor grote projecten denk ik dat de bedrijfsvorm wel gaat spelen, maar daar kom je eigenlijk alleen maar BV's tegen volgens mij.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

voordeel van een bv en een holdingstructuur is dat vermogensopbouw uit de risicosfeer wordt gehaald. Door uitkering van dividend in de persoonlijke holding en het onderbrengen van het pensioen in deze holding zal dit in geval van faillissement buiten de boedel blijven (indien er geen sprake is van onbehoorlijk bestuur).

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 275 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.