• 0

Nieuwe KOR

Hallo allen,

 

Hopelijk kan iemand hier me helpen met deze vraag. Ik ben sinds kort ZZP'er voor 1 opdrachtgever voor wie ik een dienst verleen zonder inkopen.

 

Ik voldoe aan alle voorwaarden voor de nieuwe KOR, en heb een vraag. Bij deelname aan de nieuwe KOR hoef ik geen btw-aangifte meer te doen en hoef ik niet langer btw in rekening te brengen aan mijn opdrachtgever. Mijn vraag is, wat houdt mij tegen om dit wel te blijven doen en de extra 21% in eigen zak te steken?

 

Ik vermoed dat er vast iets is wat ik daarbij over het hoofd zie, en hoop dat meer ervaren/deskundige ondernemers mij dit uit kunnen leggen. Alvast bedankt voor uw antwoord.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Welkom op het ondernemersforum HL.

 

Wanneer je meedoet met de nieuwe KOR MAG je geen BTW meer in rekening brengen. Maar je mag uiteraard je verkoopbedrag wel verhogen naar wat het zou zijn als je wel BTW zou rekenen. Je steekt dan inderdaad het hogere bedrag (natuurlijk het hele) in eigen zak.

 

Maar.... als jij verkoopt aan een ondernemer die de BTW af mag trekken, dan zal die niet zo blij zijn dat jij je verkoopprijs verhoogt. Want hij mag van die verkoopfactuur ook geen BTW als voorbelasting opgeven (want er is helemaal geen sprake meer van BTW). Let op. Je moet dus een factuur sturen waar GEEN BTW op staat.

 

Dus de vraag is... is je opdrachtgever een ondernemer voor de BTW?

 

Uiteindelijk is het zo dat de nieuwe KOR alleen gunstig is wanneer je aan particulieren levert en zelf niet al te veel inkoop/investeringen hebt (want van jouw inkoop mag je betaalde BTW ook niet meer aftrekken).

 

aangepast door Rik ·
Link naar reactie
  • 0

Beste Rik,

 

Bedankt, dit zou dus belastingfraude zijn (dat vermoeden had ik al), en wordt makkelijk gezien wanneer de opdrachtgever de "btw" die ik in rekening zou brengen probeert af te trekken. Helder, dankuwel! Weer wat geleerd.

Link naar reactie
  • 0

Tenzij de invoeringswet van het belastingplan 2020 ook artikel 37 van de wet op omzetbelasting aanpast, geldt het volgende:

 

Quote

 

Artikel 37

Hij die op een factuur op enigerlei wijze melding maakt van omzetbelasting welke hij, anders dan op grond van dit artikel, niet verschuldigd is geworden, wordt die belasting verschuldigd op het tijdstip waarop hij die factuur heeft uitgereikt; hij is gehouden deze belasting op de voet van artikel 14 te voldoen.

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 114 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.