• 0

Over de margeregeling en aangifte omzetbelasting

(aangepast)

Hallo,

Het zal vast aan mij liggen, maar hoe komt het dat bij de margeregeling de BTW-bedragen net iets afwijken?
Stel ik zou iets verkopen voor €110 onder normale regeling. Incl. BTW is het €133,10; de BTW is €23,10. Afgerond €23.

Nu gebruik je de margeregeling. De inkoop was €1400, verkocht voor €1510. Marge volgens globaliseringsregeling: €110.
€110 * 21/121 = €19,09. 

Tussen normale BTW en BTW berekend over de margeregeling zit dus een verschil van €4,04 in mijn voordeel.

Nu heb je een gecombineerde aangifte. Dus bijvoorbeeld €500 normale BTW en die €110 uit de margeregeling.

Over die €500 is het gewoon 21%, maar over die €110 uit de margeregeling is het maar €19,09 dus iets minder dan 21%. 

Dan komt het bedrag bij "Bedrag waarover omzetbelasting wordt berekend" toch niet meer overeen met vrijwel exact 21%? Het bedrag is anders dan als het €610 totaal zou zijn zonder die margeregeling. 

 

Is dat niet vreemd...? Want dan komt de berekening toch niet uit als je ernaar gaat kijken adhv 21%?

Of is dat normaal en gewoon een verwacht resultaat? :) 
Of begrijp ik het verkeerd en moet je resultaat uit de margeregeling niet onder 1a (hoog tarief) invullen? 

aangepast door CLabs
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
2 uur geleden, robberttk zei:

Bij een margeregeling is het rekensommetje anders. Je marge is gelijk, maar die marge is al inclusief 21% btw.  Dus je BTWt is: 121/110 *21ipv de gebruikelijke rekensom. Als je het narekent zul je zien dat het dan exact overeen komt. 

 

Bedankt! Okee, maar het omzet bedrag in de linkerkolom is toch altijd exclusief BTW? 

Dus dat moet je dan verhogen met €90,91 in plaats van met die €110? 
Als 110 marge reeds incl BTW is, dan is het excl. BTW €90,91 en is de BTW inderdaad €19,09.

 

De site van de belastingdienst zegt helemaal niets over de linkerkolom bij de margepagina, enkel dat je dus de te betalen belasting moet verhogen met die €19,09. (Afrondingen daargelaten.) Ze vermelden niet met welk bedrag die linkerkolom dan verhoogd dient te worden hehe.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.