• 0

Nieuwe KOR overwegingen en onduidelijkheid

Morgen is de laatste dag om te kunnen aanmelden voor de nieuwe 'kleine ondernemers regeling' (kor) die per 1 januari 2020 in zal gaan.

 

Ik timmer nu ongeveer een jaar aan de weg als ZZP'er en mijn clientèle bestaat voor het grootste deel uit particuliere cliënten.  De omzet in het eerste jaar komt ongeveer op €10.000,- en volgend jaar verwacht ik €15.000,- omzet te kunnen halen.

 

Het lijkt misschien lucratief om mee te doen aan de nieuwe KOR maar er zijn mij twee zaken onduidelijk.

 

  1. Mag ik zakelijke cliënten die normaal BTW konden aftrekken een 'persoonlijke' korting geven van 21% zodat ik voor hen niet duurder wordt?
  2. Op de website van de belastingdienst wordt gesproken over een BTW herziening als de afgetrokken BTW in een jaar meer is dan €500,-

 

Punt 2 behoeft wellicht enige toelichting.

Ik heb dit jaar een training gevolgd waar ik €800,- aan BTW kon aftrekken. Daarnaast heb ik natuurlijk de nodige inkoopkosten en huur / gebruikskosten waarvan ik BTW heb afgetrokken.

Hoe moet ik dat nu voor mijn situatie interpreteren? Op de website van de belastingdienst spreken ze over 'investeringsgoederen' zoals een auto.

Is een training of de huur van een ruimte hetzelfde als een investeringsgoed en moet deze op dezelfde wijze worden herzien? Dan ik het wellicht toch niet zo interessant om voor de nieuwe KOR te gaan?

 

 

DISCLAIMER: Ik ben een ZZP'er en geniet van mijn werk en de vrijheid als ondernemer maar weet bar weinig van administratie, belasting en juridische zaken.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Punt 1. Je bepaald zelf je prijzen, dus ja als jij een zakelijke klant minder wil gaan rekenen dan kan dat.

 

 

Punt 2. Nee over kosten die je dit jaar hebt gemaakt hoef je geen correctie toe te passen. Die correctieregels gaan vooral over zaken die je in meerdere jaren afschrijft.

Kosten voor een training en voor huur hebben geen betrekking op meerdere jaren (en zijn dus geen investeringsgoed), die kosten zijn allemaal gemaakt toen jij nog btw  ondernemer was. 

 

Link naar reactie
  • 0

Als je gebruikt maakt van de nieuwe KOR breng je de klanten geen BTW in rekening. Die 21% btw "korting" is alleen voordeliger voor particulieren. Voor zakelijke klanten maakt het niks uit, want die kunnen de BTW wel aftrekken. Daarentegen kun je de BTW over je inkopen niet meer aftrekken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Volgens mij moest het de 20e, vandaag, binnen zijn bij de belastingdienst. Dus als het gister niet is verstuurd per post vóórdat de brievenbus werd geleegd, dan ben je sowieso al te laat om per 1 januari mee te kunnen doen. Wel wordt je dan aangemeld voor het tweede kwartaal.

 

Als je meer BTW moet afdragen dan dat je terugkrijgt en minder dan 20K omzet hebt is het best interessant. Ook hoef je minder te administreren, enkel je inkoopfacturen en je jaaroverzicht van de bank moet je volgens mij nog bewaren - voor de rest hoef je niets te doen. 

Als je meer BTW terugvordert dan dat je moet afdragen, wat bijvoorbeeld best nogal eens gebeurt als je bijvoorbeeld (digitale) diensten verhandelt aan particulieren buiten de EU of aan bedrijven in andere EU-landen (verleggingsregeling/ICP), dan is het al een stuk minder interessant lijkt me tenzij het niet hoeven doen van de administratie je als goud in de oren klinkt. Maar de omzetbelasting vind ik de makkelijkste qua administratie eigenlijk. Althans, sinds dat EUVAT gebeuren teruggedraaid is - want dat was echt rampzalig en een enorme chaos - mede omdat de belastingdienst zelf vaak ook het antwoord niet wist op vage/grijze gebieden.

aangepast door CLabs
Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, CLabs zei:

Ook hoef je minder te administreren, enkel je inkoopfacturen en je jaaroverzicht van de bank moet je volgens mij nog bewaren - voor de rest hoef je niets te doen. 

Uiteraard moet je ook je verkoop(facturen) bijhouden anders weet je niet eens of je onder die €20.000 blijft. Kortom... Het blijft een hele administratie die je bij moet houden. Je zult voor je IB-aangifte toch echt ook nog steeds de w&v en balans moeten hebben. Je hoeft alleen geen BTW aangifte meer te doen.

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, CLabs zei:

Ook hoef je minder te administreren, enkel je inkoopfacturen en je jaaroverzicht van de bank moet je volgens mij nog bewaren - voor de rest hoef je niets te doen. 

 

Je administratie blijft exact hetzelfde, zoals ↑ Rik ↑ al opmerkte. Het wordt door de overheid gebracht als een kostenbesparende regeling, maar is eigenlijk een verkapte belastingverhoging. De regeling is eigenlijk alleen interessant voor de kleine ondernemer die diensten levert aan particulieren en geen groei ambieert.

Voor ondernemers die verkopen of diensten leveren aan andere ondernemers, en zitten te jojoën met die grens van 20K, kan het een erg vervelende maatregel zijn die in hun situatie behoorlijk wat geld kost.

Ik zou wel eens willen weten hoe groot de groep is die benadeeld wordt door deze regeling.

Link naar reactie
  • 0

Verkoopfacturen zijn verplicht voor je administratie voor de omzetbelasting, niet voor de inkomstenbelasting.

 

De nieuwe KOR is in zoverre een verlichting van je administratie in dat je:

 

- niet aan de factuurverplichtingen hoeft te voldoen

- geen btw hoeft uit te rekenen of bij te houden

- geen btw hoeft aan te geven

- geen btw hoeft te betalen

 

Voor ondernemers die alleen of hoofdzakelijk aan particulieren leveren, gold dat eerste al.

 

Het klinkt mij inderdaad als een lichte verlichting in de oren, maar dat is waarschijnlijk omdat ik nooit moeite heb gehad met die vier punten. Ik ken ondernemers die nog elk kwartaal de spreekwoordelijke schoenendoos met bonnetjes naar de boekhouder sturen, die ze dan à 50 euro per kwartaal invoert.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 minuut geleden, Branko Collin zei:

Ik ken ondernemers die nog elk kwartaal de spreekwoordelijke schoenendoos met bonnetjes naar de boekhouder sturen, die ze dan à 50 euro per kwartaal invoert.

Zouden die ondernemers die bonnetjes dan niet aan het einde van het jaar aan de boekhouder moeten geven (voor de gehele IB administratie)? Uiteindelijk dus net zoveel werk voor die boekhouder alleen is het dan in één keer.

 

Goed, misschien zit er wat overhead in 4x per jaar tegenover 1x per jaar maar dat is inderdaad maar een hele lichte verlichting. Ik denk zelfs dat het met "geen factuurverplichting" uit zou kunnen draaien op een rotzooi waar de boekhouder zelfs meer (uitzoek)werk aan zal hebben bij het jaarwerk. Maar goed... ik ben benieuwd hoe dat straks uit zal pakken.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
15 uur geleden, Rik · zei:

Uiteraard moet je ook je verkoop(facturen) bijhouden anders weet je niet eens of je onder die €20.000 blijft.

Wanneer er ook sprake is van (voorheen) onbelaste omzet, moet je ook nog steeds onderscheid blijven maken tussen (voorheen) belaste en (voorheen) onbelaste omzet. Ik voorzie ook weinig kostenbesparing qua administratie, behalve een paar klikken voor de BTW-aangiftes.

aangepast door Lex van Roode

Lexicom Administratie & Belastingen - Haarlem - www.lexicom-administratie.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 107 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.