• 0

Ondernemen en vervroegd aflossen binnen MSNP

L.s., 

 

Heb nadat ik tot mijn grote verdriet op advies van op het gebied van ondernemen onervaren gemeentelijke schuldhulp moest stoppen met mijn op zich levensvatbare zaak 2 jaar in de MSNP gezeten, onder bewind.

(Door schulden problematische ex partner, zelf een hardwerkend en spaarzaam type, geen problemen met financiën. Wat ik verdiende pakte hij door een inmiddels gelukkig bezworen plotse en zware verslaving af en gaf hij in noodtempo uit.)

 

ik heb bijstand en betaal elke maand een vast bedrag af. 

Heb ondanks alle noodgeluiden ondanks ook nog een verhuizing en een nieuwe start met kids in een compleet leeg huis en geen inrichtings vergoeding

en alle kosten die hun meebrengen desondanks door spaarzaamheid heel goed kunnen sparen van het VTLB.  (Vrij te laten bedrag)

En zou nu het laatste jaar in 1 x af kunnen lossen, ook het dubbele is geen probleem. (Ook hou ik dan nog een buffer over voor mijn kinderen en om weer iets op te kunnen bouwen.)

Zou ik dan een jaar eerder uit de MSNP kunnen ?

 

ik had geen haast, was allang blij dat ik nog maar een jaar te gaan had... maar heb nu onverwachts een zakelijke absolute buitenkans die mij zeer aan het hart gaat.

Deze kans is in mijn geval eenmalig, misschien bepalend of ik ooit nog iets op kan bouwen of niet (door een handicap ligt alleen dit onverwachts na jaren vrijgekomen winkelpandje en deze kans binnen mijn bereik) en kan ik alleen NU grijpen.

ik hoef hier niet voor te lenen ofzo, ik heb eerder alles van de grond af aan opgebouwd en zonder mijn ex partner zal ik nu zonder meer zakelijk iets prima op kunnen bouwen.

Mijn bewindvoerder en gemeentelijke schuldhulp wil het simpel houden dus ondernemen onder haar zal ze te complex vinden. 

ik denk nu de hele situatie veranderd is een verzoek het bewind verlaten geen probleem zal zijn dus daar gaat het niet om.

Financieel is ook geen probleem, ik heb eerder bewezen dat ik een bloeiende zaak van de grond af met niets eigenhandig aan op kan bouwen.

 

Mijn vraag is of ik de MSNP vervroegd kan verlaten door het resterende jaar aan termijnen in een keer af te lossen (en evt. meer, tot het dubbele aan te bieden.)

ik bedoel niet de oorspronkelijke schuldsom, die ligt veel hoger en dat kan ik ook met mijn spaargeld niet opbrengen. Het gaat om het lage termijn bedrag wat ik nu betaal aan de gemeentelijke kredietbank. ik heb geen sanerngs krediet maar de andere variant schuld hulp, waarbij jaarlijks het VTLB wordt berekend. ik zit in de bijstand en hoef al zou ik dat willen niet te werken omdat ik dat door een handicap alleen in mijn zelf gecreeërde werk, mijn bedrijf aan huis kon. Dit pandje is  het enige winkelpand binnen mijn weinig mobiele bereik.

 

ik heb een paar bewindvoerders geraadpleegd en de ene zegt dat het vervroegd de resterende termijnen aflossen tegen finale kwijting niet kan en de ander met ook langdurige ervaring als bewindvoerder en curator dat dat absolute uit de lucht gegrepen nonsens  is en het ook met deze variant MSNP absoluut wel kan. Als ik vraag waar ik dat kan vinden dan verwijst zij naar websites waar ik zelf de info en wettelijke regels niet voldoende duidelijk uit weet te halen. 

 

Mijn eigen bewindvoerder wil ik dit pas voorleggen als ik weet dat het überhaubt mogelijk is en ik geen onrealistische onzin voorstel. 

Als ik weet wat mijn rechten en mogelijkheden in deze zijn.

 

ik hoop dat er iemand werkelijk raadt weet door ervaring hiermee of die de  wettelijke regels van de MSNP en de al dan niet mogelijkheid van vervroegd aflossen echt goed kent. 

 

Hartelijk dank alvast.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1
18 minuten geleden, Phoînix zei:

Mijn bewindvoerder en gemeentelijke schuldhulp wil het simpel houden dus ondernemen onder haar zal ze te complex vinden. 

 

Ondernemen zal ze niet te complex vinden eerder een risico. inkomsten zijn vaak variabel en lastig in te schatten en aan ondernemen zitten altijd risico's die niet vooraf in te schatten zijn. Bij de WSNP mag je zelfs geen ondernemer zijn, of dat bij de MSNP ook het geval is weet ik niet. Google geeft geen duidelijke resultaten.

 

24 minuten geleden, Phoînix zei:

op advies van op het gebied van ondernemen onervaren gemeentelijke schuldhulp moest stoppen met mijn op zich levensvatbare zaak 2 jaar

 

Levensvatbaar of winstgevend? Vaak schat je de zaak te rooskleurig in, begrijpelijk want het is tenslotte jouw "kindje" Was het in het jaar van stoppen echt winstgevend? En niet op bijstand of minimum loon niveau?

 

29 minuten geleden, Phoînix zei:

Mijn vraag is of ik de MSNP vervroegd kan verlaten door het resterende jaar aan termijnen in een keer af te lossen (en evt. meer, tot het dubbele aan te bieden.)

ik bedoel niet de oorspronkelijke schuldsom, die ligt veel hoger en dat kan ik ook met mijn spaargeld niet opbrengen. Het gaat om het lage termijn bedrag wat ik nu betaal aan de gemeentelijke kredietbank.

 

Ook het eerder beëindigen van het minnelijke traject even door Google gehaald maar niet echt een duidelijk antwoord kunnen vinden helaas.

 

En als het wel kan dan zal je toch ook met de gemeente moeten overleggen of je weer als zelfstandige kan gaan werken met behoud van een uitkering.

 

Misschien dat Stevenk hier iets zinnigs over kan zeggen.

Link naar reactie
  • 1

Eerder mogen stoppen en toch niet de hele originele schuld te hoeven betalen, klinkt me wat raar in de oren. En zou denk ik ook niet eerlijk zijn.

Waarom niet met een bank gaan praten, waarbij je je historische cijfers laat zien.
Je kan dan misschien een startkapitaal krijgen en icm nieuwe afspraken maken met de originele schuldeisers en alles terug betalen.
Klinkt in jouw geval misschien niet eerlijk omdat je in de schulden bent gekomen door iemand anders. Maar op deze manier kun je je schuldeiser wel weer recht in de ogen aankijken en een nieuwe start maken.

Link naar reactie
  • 0

Beste Henk,

 

Bedankt voor het antwoord. 

Er is inderdaad weinig info te vinden. 

 

Zover ik weet mag je wel ondernemer zijn in de MSNP.  Angst voor risico is logisch, dat valt niet uit te sluiten. Maar nu kost ik in de bijstand ook geld. Met mijn zaak was ik zeer spoedig geheel zelfstandig, uit de bijstand.

 

Mijn bedrijf was op dat moment levensvatbaar, maar had zonder meer winstgevend kunnen zijn ware het niet dat mijn partner de spaak in 't wiel was.

Zonder dat had ik prima kunnen investeren en kunnen groeien.  Zeker nu zonder hem kan dat dus en al helemaal vanuit een winkelpand i.p.v. vanuit een klein huis.

 

Ik ben toen ik begon al na snel de aanvullende bijstand / BBZ uit gekomen dus verwacht dat nu zeker. ik heb nu veel ervaring, weet precies wat ik nodig heb en kan dus dankzij het winkelpand waar alles altijd opgeruimd klaar staat (vroeger moest ik de hele collectie trappen op en af slepen en vooraf uren schoonmaken (huisdieren, jonge kids, rommelige ex)) en ik veel makkelijker en vaker afspraken met cliënten kan maken veel professioneler aan de gang.  Waar ik vroeger maar 1 a 2 afspraken per week kon maken kan ik nu elke dag een paar afspraken maken. Toen draaide ik al goed dus ik verwacht nu heel goed te kunnen draaien. 

 

En als ik kan investeren wat vroeger dus amper ging door mijn ex zijn uitgaven dan kan ik echt steady in een paar jaar tot een sterke zaak met een grote aantrekkelijke  collectie (en eventueel ook filialen of franchise nemers) groeien.Ik  zat daar indertijd zelfs in de crisis en vanuit de moeilijke situatie tegenaan, voelde toendertijd de potentie !

En mijn conculegae's  doen het ook prima en volgens dat patroon. (Beginnen vanuit een huis, algauw een verbouwing, dan een groter pand, vervolgens filialen.) Zodra er een collectie is van circa 100 stuks, zelfs met mijn inzet en creativiteit haalbaar zonder financiering van buitenaf (dus weinig risico) maar met steeds een deel van de winst her financieren haalbaar in een paar jaar kan je niet meer stuk in mijn business.  Ook kan ik stukken in consignatie nemen of verhuren, zelf maken etc. om mee te beginnen. ik ben daar heel creatief en dus ervaren in. Het was echt enkel het spaak in 't wiel dat mij afremde. 

 

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
54 minuten geleden, Jasper S. zei:

Eerder mogen stoppen en toch niet de hele originele schuld te hoeven betalen, klinkt me wat raar in de oren. En zou denk ik ook niet eerlijk zijn.

Waarom niet met een bank gaan praten, waarbij je je historische cijfers laat zien.
Je kan dan misschien een startkapitaal krijgen en icm nieuwe afspraken maken met de originele schuldeisers en alles terug betalen.
Klinkt in jouw geval misschien niet eerlijk omdat je in de schulden bent gekomen door iemand anders. Maar op deze manier kun je je schuldeiser wel weer recht in de ogen aankijken en een nieuwe start maken.

 

Jasper, bedankt voor de reactie. Eerder stoppen ; ik betaal alles wat ik als ik niet zou stoppen en desgewenst tot dubbel. Dus de kredietbank / schuldeisers hebben het een jaar eerder en eventueel het dubbele. Voorts kost ik dan een jaar minder aan bijstand en aan bijzondere bijstand en aan schuld hulp kosten etc. 

 

En ik weet niet of de termijn van 3 jaar als een soort straf wordt gezien die iemand uit moet zitten, dan kan ik mij voorstellen dat men eerder stoppen oneerlijk vindt zeker in gevallen die zelf de schulden hebben veroorzaakt. 

...Tenzij het dus enkel een financiële kwestie is waarbij het tempo niet uitmaakt waarin je afbetaald als je maar afbetaald BINNEN een periode van 3 jaar en dus niet persé 3 jaar lang, wat dan dus ook versneld zou kunnen mits je het overeengekomen bedrag / percentage maar voldoet (wat dus bij berekening elk jaar wel variabel is, ware het niet dat men in mijn geval niet verwacht dat het bedrag hoger wordt omdat ik omdat ik behalve met mijn eigen zaak (die ik geheel op mijn handicap kan aanpassen en afstemmen) arbeidsongeschikt ben en dus ook geen sollicitatie plicht heb, wat uitzonderlijk is, juist omdat je geacht wordt om je inkomen te vergroten.)  Mij lijkt dat ik dan dat laatste jaar kan afkopen. in de WSNP kan dat vervroegd afkopen en zeker kans bij het aanbieden van wat meer als ik het goed begrepen heb wel, dus kan mij slecht voorstellen dat dat in de MSNP niet zou kunnen. Juist ook omdat dat minder verplichtingen kent dan de WSNP. Maar dat is mijn redenatie als leek.

 

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 1
27 minuten geleden, Phoînix zei:

kan dat dus en al helemaal vanuit een winkelpand i.p.v. vanuit een klein huis.

 

Heb je de kosten van het winkelpand goed ingecalculeerd? Vanuit huis ondernemen is een heel ander iets. Minder ruimte en minder flexibel maar een stuk goedkoper. Kosten van een winkelpand zijn niet alleen huur en energie. Aankleding en voorraad kosten ook geld zeker bij een groter vloeroppervlak. Heb j een duidelijk ondernemingsplan met een goede financiële onderbouwing? En hoe financier je het? in jouw geval zal alleen een beroep op bbz mogelijk zijn.

Link naar reactie
  • 2
(aangepast)

Ik ben dit voor je tegengekomen:


 

Quote

Betalingsvoorstellen

Naar aanleiding van uw situatie is uw afloscapaciteit berekend. Op basis van uw afloscapaciteit wordt berekend welk percentage van uw schulden u in 3 jaar kunt aflossen. Al uw schuldeisers zullen een onderbouwd betalingsvoorstel ontvangen waarin wordt verzocht om akkoord te gaan met een betaling van een percentage van de schuld. Er wordt verzocht om het onbetaalde bedrag kwijt te schelden.
Deze voorstellen berusten op uw huidige inkomen. Indien u meer gaat verdienen dan is dit bedrag bestemd voor de schuldeisers.

Het staat een schuldeiser vrij om met het voorstel akkoord te gaan of om te weigeren. De schuldregeling slaagt pas op het moment dat alle schuldeisers hebben ingestemd met het voorstel. Indien er enkele schuldeisers weigeren zullen zij worden verzocht om het besluit te heroverwegen.

 

Als ik het stuk goed heb begrepen, zorgt de toename van inkomsten binnen de 3 jaar, ook voor een toename aan aflossing.

Let hierbij ook op de hercontroles:
https://fidima.nl/msnp/hercontroles/

Het feit dat je nu meer kunt afdragen, betekend in dit geval dat je dat ook moet doen. Versneld aflossen kan dus niet, want dat betekend dat je niet alle financiële middelen hebt opgegeven. Zuinig leven is in dit geval dus niet perse een beter iets.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, henkh zei:

 

Heb je de kosten van het winkelpand goed ingecalculeerd? Vanuit huis ondernemen is een heel ander iets. Minder ruimte en minder flexibel maar een stuk goedkoper. Kosten van een winkelpand zijn niet alleen huur en energie. Aankleding en voorraad kosten ook geld zeker bij een groter vloeroppervlak. Heb j een duidelijk ondernemingsplan met een goede financiële onderbouwing? En hoe financier je het? in jouw geval zal alleen een beroep op bbz mogelijk zijn.

 

Het winkelpand kost betrekkelijk weinig, het is niet van een commerciële verhuurder en vrij klein, maar groot genoeg voor mijn doel. Een goede locatie maar geen top locatie. Ook niet nodig omdat mijn publiek vrijwel enkel op afspraak komt. En wel een stuk groter dan ik had. Omdat ik ook een dienst aanbied hoef ik niet persé te beginnen met een voorraad, dit kan dus langzaam erbij groeien. Ik heb ook geen financiering nodig voor voorraad. Het zou fijn zijn en de boel drastisch versnellen maar is geen noodzaak. En juist omdat ik zelf ook niet van risico hou heb ik de neiging om dingen als het ook maar even kan op eigen kracht te doen. Wat direct ook een antwoord is op Henk. Maar op zich zou het kunnen om met een goed plan naar een bank te gaan. Ik weet uit ervaring als gedegen vakvrouw heel exact wat ik nodig heb.

 

Ik heb een nieuw ondernemingsplan geschreven, wel nog een schets omdat ik pas net weet dat het pand vrij komt, maar ik kan dat moeiteloos bijschaven. Ik weet hierdoor dat het financieel prima haalbaar is. Ik weet wat ik minimaal moet verkopen om hetzelfde inkomen te bewerkstelligen als waar ik nu van leef en de bijkomende kosten van het winkelpandje etc, ik weet wat ik moet verkopen om break even te draaien, en om winst te kunnen maken om te kunnen gaan investeren en groeien. Omdat ik lage kosten heb en gewend ben aan een spartaans bestaan (voedselbank in het begin en nu kom ik prima rond van een laag bedrag aan leefgeld) en het om vrij grote producten gaat met een hoge winstmarge hoef ik maar vrij weinig te verkopen. En ik verwacht dus wel meer dan dat, maar ga even uit van het minimale en een worst case scenario. ik ben bovendien erg flexibel, pas mij eenvoudig aan aan de vraag.

 

En Jasper ; "Het feit dat je nu meer kunt afdragen, betekend in dit geval dat je dat ook moet doen. Versneld aflossen kan dus niet, want dat betekend dat je niet alle financiële middelen hebt opgegeven. Zuinig leven is in dit geval dus niet perse een beter iets." ;

 

ik heb gespaard van het VTLB, het vrij te laten bedrag. Dat is dus rechtens van mij, alles wat boven het VTLB valt draag ik al af, en wat daaronder valt mag ik van leven met mijn kinderen en dus ook wat van sparen als ik daar iets van weet over te houden, gespaard uit eigen mond en door b.v. geen bed, gordijnen, oven of kleding etc etc voor mijzelf te kopen. Het is niet dat ik het zomaar over heb, ik heb alleen juist ook door de angst geen buffer te hebben door het uitgaven patroon van mijn ex maar ook door mijn eigen ingebaken zuingheid kunnen sparen. De meesten kunnen dat echt niet als alleenstaande bijstands moeder (/vader), met kinderen en al helemaal niet binnen de schuldhulp / MSNP. Maar ik verbaas mij er wel over dat het gelukt is en ben daar ape trots op.

 

Ik denk juist door een jaar aan aflossingen ineens en vooruit en indien ze wensen tot het dubbele aan te bieden aan  mijn schuldeisers ze meer te kunnen geven dan ik vanuit rechtswege nu hoef te doen. Ik wil ze dus juist meer geven en kan dat nu door mijn spaarzaamheid ook. ik heb wel iets nodig om als buffer voor mijn kids te houden en om opnieuw te kunnen beginnen (1ste huur en borg en iéts van een showmodel) maar daardoor hoef ik prompt dra minder op de maatschappij te steunen en mijn hand niet meer op te houden en kost ik dus veel minder, integendeel breng ik weer op.  

En op zich ben ik ook graag bereid om als ik wat  verdien ook een deel af te dragen (naast iets te kunnen investeren en naar volle bedrijfs gezondheid te kunnen groeien) maar nu, zolang ik niet aan de slag mag en niet zelf werk creëer kán ik dus niets verdienen.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, henkh zei:

 

Goed zoekwerk Jasper, als ik het zo bekijk is het voor TS beter om de 3 jaar gewoon uit te zitten en met een schone lei opnieuw als ondernemer te starten.

Ja dank voor het zoeken. Een schone lei bestaat niet in de MSNP,  wel een finale kwijting, ik wil alleen weten of dat daadwerkelijk zoals een geraadpleegde bewindvoerder / curator mij vertelde vervroegd kan worden afgelost.  Een ander zei van niet, zij zei dat is uit de lucht gegrepen nonsens dat dat niet tegen finale kwijting in versneld tempo zou kunnen en noemde hem een niet bekwame schuldhulp verlener waar ik voor op moest passen. Maar hoe achterhaal ik de waarheid, wat mijn rechten in deze zijn.

Link naar reactie
  • 0
  • 0

Deze is het meest gedetaileerd duidelijk hoe een akkoord tegen finale kwijting in de WSNP exact in zijn werk gaat ;

https://www.bureauwsnp.nl/voor-burgers/veelgestelde-vragen/uitleg-akkoord

 

Maar vraag mij dus af werkt dit ook zo in de MSNP ? Mij lijkt logisch van wel... maar nogmaals das mijn boeren verstand en ben geen expert.

(MSNP is minnelijk, buiten de rechter om,  WSNP is aan veel meer verplichtingen regels gebonden, dus mij lijkt het dan zeker in de MSNP mogelijk.)  (???)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Ik weet niet of ik hier een kort artikel mag plakken (Zet het hier even omdat veel mensen geen linkjes willen volgen), anders verwijder ik het wel ;

 

"Wat is een Wsnp-akkoord?

Bij een Wsnp-akkoord sluit u een overeenkomst met de schuldeisers. U biedt alle schuldeisers een bedrag aan. De schuldeisers verklaren dan dat ze de rest van de schuld niet meer zullen opeisen. Dit heet finale kwijting.

Een Wsnp-akkoord heeft vooral kans van slagen als schuldeisers méér geld ontvangen dan bij de normale voortzetting van de Wsnp.

Een Wsnp-akkoord heeft vooral kans van slagen als het aanbod hoger is dan de (te verwachten) Wsnp-uitdeling.
Een Wsnp-akkoord is vaak voor alle partijen gunstiger dan de Wsnp-uitdeling. Het levert schuldeisers vaak méér geld op. Daarbij ontvangen ze het bedrag direct (en dus niet aan het eind van uw Wsnp-traject). Ook voor degene met de schulden is een akkoord gunstig. De Wsnp eindigt immers direct na het ingaan van het akkoord. Dat is als de rechter-commissaris én de rechtbank het akkoord hebben goedgekeurd.

U kunt gedurende de hele Wsnp-termijn een akkoord aanbieden. Meestal gebeurt het in het eerste jaar van de Wsnp. Maar later kan ook, zeker als er dan wel of meer middelen beschikbaar zijn. De Wsnp-bewindvoerder kan u hierbij adviseren en/of ondersteunen.

Meer informatie over het Wsnp-akkoord."

Bron    ;    https://rechtwijzer.nl/schulden/schuldsanering-wsnp/kan-ik-ook-tijdens-de-wsnp-een-akkoord-aanbieden

 

Maar mijn vraag is dus  kan dit dus ook in MSNP ???

 

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 1

Geen idee of dat kan, maar mocht het niet kunnen; is het wellicht een optie om iemand anders dat pandje voor je te laten huren? Familie ofzo? Als je toch arbeidsongeschikt bent verklaard zullen ze er wellicht geen problemen mee hebben als je in een pandje van je familie gaat "hobbyen" toch?

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, Bob de webbouwer zei:

Geen idee of dat kan, maar mocht het niet kunnen; is het wellicht een optie om iemand anders dat pandje voor je te laten huren? Familie ofzo? Als je toch arbeidsongeschikt bent verklaard zullen ze er wellicht geen problemen mee hebben als je in een pandje van je familie gaat "hobbyen" toch?

 

Wat een lieve gedachte. Het is wel in mij opgekomen maar afgezien dat ik niet zulke toeschietelijke familie heb helaas, bij een hobby hoeft het niet te blijven. Ik ben arbeidsongeschikt omdat ik niet mobiel ben en niet goed tegen prikkels kan etc maar in mijn eigen vertrouwde omgeving en met behulp van mijn toegenomen netwerk bij nood kan ik (al is het soms voor mij innerlijk een strijd, voor mijn cliënten onzichtbaar) prima functioneren. Buiten mijn vertrouwde omgeving kan ik helemaal niets helaas, maar het betreffende winkelpandje valt net binnen mijn vertrouwde omgeving. En daar kan ik heel professioneel, dus na een eerste begin die best even gezien ik zonder collectie / showmodellen zit heel moeilijk zal zijn,  niet hobby matig  maar echt professioneel werken.

 

Helaas heeft mijn ex mijn (en hij had geen enkel aandeel in de opbouw daarvan) mijn met bloed zweet en tranen opgebouwde collectie indertijd op een slecht moment volledig ongemerkt volledig tegen mijn wil in achter mijn rug om verkocht voor een habbekrats (een enorme schok toen ik  daar achterkwam, ik zit nu weer in tranen als ik eraan terug denk) , daarmee had ik opnieuw willen beginnen. Maar ik heb door zelf op droog brood te zitten weer een paar modellen bij elkaar weten te sparen en al zal het begin heel moeilijk zijn hiermee kan ik weer wat opbouwen. ik ben vorige keer ook begonnen zonder voorraad, één showmodel was voldoende, nu heb ik er een paar.  Zodra ik begin, een opdracht heb en verkoop en dus een deel kan herinvesteren kan ik er elke keer een nieuwe bijnemen. Uiteindelijk een sneeuwbal effect. Evt. kan ik ook kijken of ik iets van een voorraad financiering kan krijgen maar ik weet niet of dat na een BKR notering die ik neem aan nog 5 jaar na de finale kwijting blijft staan nog lukt en het houdt toch weer een risico in wat ik indien mogelijk wil vermijden. Werkt het niet deze keer zonder start voorraad kan ik altijd nog kijken of ik iets van financiering nodig heb en kan vinden (maar ik heb ook een dienst, ik ben een exclusieve ontwerper om maar even een tipje van de sluier op te lichten haha) dus ik heb niet persé veel show modellen nodig om mee te beginnen. 

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
4 minuten geleden, StevenK zei:

Eerder stoppen met een MSNP kan niet, omdat bij een MSNP - als het goed is - sprake is van een prognoseakkoord en dus uiteindelijk afgerekend wordt op basis van je daadwerkelijke inkomsten.

 

Dag Steven, bedankt voor de reactie.

Werkt dat dan in de MSNP anders dan in de WSNP ? Is daar geen sprake van een prognoseakkoord ? (ik heb geen idee). Omdat het in de WSNP wel kan.

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 1

In de msnp is de zwakke plek de vrijwillige medewerking van schuldeisers. En zoals Jasper ook al quote. De betalingsregeling is gebaseerd op het inkomen op moment van aangaan van de msnp. Maar extra inkomen (boven vtlb) valt ook toe aan de schuldeisers.

 

Door de vrijwilligheid zullen schuldeisers niet zo snel ingaan op een afkoopregeling omdat ze aan zullen voelen dat er meer te halen valt als er opeens 12 resterende termijnen betaald kunnen worden. De 3 jaarstermijn is geen straf, in tegendeel zou ik zeggen, die termijn is ingevoerd in de wsnp om mensen weer uitzicht te geven op een schuldenloze toekomst, voor invoering van de wsnp, en soms nog steeds, zitten mensen 10 jaar of langer op het minimumniveau vooral als de schulden groot zijn.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt met je schuldhulpverlener te bespreken wat de mogelijkheden zijn. En dat kan best wel eens aankomen op de manier hoe je het brengt. Wat ik zou doen is het volgende.

1. Laat weten dat je een kans hebt je onderneming weer te hervatten en dat dit nu een min of meer eenmalige (buiten)kans is.
2. Toon aan dat je de middelen hebt om ALLE resterende termijnen tot einde msnp te betalen, maar dat dit je spaargeld is opgebouwd uit VTBL bedrag (en dus geen extra inkomen waar schuldeisers toch al recht op hebben)
Je blijft echter gewoon de resterende 12 maanden je maandelijkse termijnen betalen in principe uit je inkomen maar anders uit dat potje.
3. Dat je naast alle schulden ook nog een buffertje hebt waarmee je ook je prive huishouden op de been kan houden bij tegenvallers. (je noemde dat je tot 2x de termijnen kan aanbieden)
4. laat door een ondernemersplan zien dat je met laag risico op verlies kan ondernemen. Sleutel daarbij is dat de huurovereenkomst geen molensteen is. Laat de verhuurder eventueel een duidelijke verklaring opstellen dat hij bereid is een soepel contract op te stellen waar je indien nodig makkelijk weer vanaf kan.
5. Dat indien de onderneming winst maakt er ook extra ruimte voor aflossing is van de schulden. Dat laatste is namelijk een belangrijke taak van de schuldhulpverlener, zorgen dat schuldeisers krijgen wat hen toekomt.

 

Moraal van het verhaal focus je niet alleen op het afkopen van je schuld, maar bekijk meerdere mogelijkheden. Ik snap dat je graag van dat "stempeltje" af wil, maar een belangrijk deel van een msnp (en wsnp) traject is het herwinnen van vertrouwen dat je alle gemaakte afspraken nakomt, daarbij is het standaard recept 3 jaar lang gestaag aflossen naar vermogen zodat de schuldeisers met de indruk achterblijven dat jij alles hebt gedaan wat kon en dat meer vragen niet redelijk is.
Bij msnp weegt dat wat zwaarder omdat de schuldhulpverlener minder middelen heeft om de schuldeisers te dwingen tot meewerken. Daarom is het juist belangrijk dat je de schuldhulpverlener aan jou kant hebt bij elke (afwijkend) voorstel dat je wilt doen.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
1 uur geleden, Roel J zei:

Beste Roel,  hartelijk dank voor de uitgebreide en heldere punts gewijze reactie. 

Deze sluit erg aan bij hoe ik het voel en stemt mij hoop gevend. ik ga tussen jouw tekst vet gedrukt erop in.

 

Quote

 

In de msnp is de zwakke plek de vrijwillige medewerking van schuldeisers. En zoals Jasper ook al quote. De betalingsregeling is gebaseerd op het inkomen op moment van aangaan van de msnp. Maar extra inkomen (boven vtlb) valt ook toe aan de schuldeisers.

 

Door de vrijwilligheid zullen schuldeisers niet zo snel ingaan op een afkoopregeling omdat ze aan zullen voelen dat er meer te halen valt als er opeens 12 resterende termijnen betaald kunnen worden.  Meer dan dat valt er voorlopig niet te halen. Het is gespaard van het VTLB. Wel zou het natuurlijk kunnen dat als ik de zaak kan herstarten ik na een hele moeilijke aanloop periode waarin ik vooral alles wát ik verdien zal moeten herinvesteren (wordt dat dan als dat aantoonbaar is vrijgelaten ???) uiteindelijk een mooie winst kan gaan maken. Dan hebben we het wel over een aantal jaar verder. En op zich ben ik dan graag bereid om achterom te kijken of ik nog iets recht kan zetten naar de oude schuldeisers toe. Ik weet dat dat geen verplichting is maar ik heb een hoge moraal, als ik dat kán doen dan doe ik dat.

 

De 3 jaarstermijn is geen straf, in tegendeel zou ik zeggen, Absoluut niet, ik ben daar heel dankbaar om.  En ik moet zeggen in het begin was het even heel moeilijk, in het 2de jaar wat frustrerend en nu is het met nog maar een jaar te gaan bijna een feest dat het einde in zicht begint te raken. die termijn is ingevoerd in de wsnp om mensen weer uitzicht te geven op een schuldenloze toekomst, voor invoering van de wsnp, en soms nog steeds, zitten mensen 10 jaar of langer op het minimumniveau vooral als de schulden groot zijn. ik ben uitermate dankbaar dat deze kans in het leven is geroepen en ik hem gekregen heb.

Ik denk dat je er niet aan ontkomt met je schuldhulpverlener te bespreken wat de mogelijkheden zijn.  Klopt en dankzij dit forum en vooral nu ook jouw schrijven sta begin ik de moed te vatten en sta ik op het punt dat te gaan doen. En dat kan best wel eens aankomen op de manier hoe je het brengt. Dat gevoel heb ik ook sterk. Daarom wilde ik mij ook gedegen voorbereiden.  Wat ik zou doen is het volgende. Nou kom maar op.

1. Laat weten dat je een kans hebt je onderneming weer te hervatten en dat dit nu een min of meer eenmalige (buiten)kans is.

Eens, Klopt.
2. Toon aan dat je de middelen hebt om ALLE resterende termijnen tot einde msnp te betalen, maar dat dit je spaargeld is opgebouwd uit VTBL bedrag (en dus geen extra inkomen waar schuldeisers toch al recht op hebben)

Klopt ook als een bus.
3. Dat je naast alle schulden ook nog een buffertje hebt waarmee je ook je prive huishouden op de been kan houden bij tegenvallers. (je noemde dat je tot 2x de termijnen kan aanbieden)

Klopt, ik heb van het VTLB een mooie buffer voor mij en de kids gespaard en kan daarnaast tot 2x de termijnen van het laatste jaar mee aanbieden, en kan daar als mijn bewindvoerder akkoord gaat daar ook nog een eerste (betrekkeklijk lage) huur en eeen borg van voldoen, en er blijft dan ook nog iets over om een belangrijk schow model van in te kopen, een publieks trekker (tegen een betrekkelijk lage inkoopsprijs). De winkel zelf is keurig onderhouden en gestoffeerd en neutraal geschilderd, er ligt tapijt en anders heb ik nog zelf voldoende onuitgepakt laminaat liggen.
4. laat door een ondernemersplan zien dat je met laag risico op verlies kan ondernemen. Heb ik opgesteld, is door de haast wel nog een vooral of het financieel haalbaar is (ja dus) wat ruwe schets. ik schrijf erg makkelijk en snel en weet precies wat ik nodig heb dus dat is op zich geen punt. Alleen weet ik niet hoe ik alles exact volgens de regelen der Ondernemings plan kunst zou moeten schrijven op financieel gebied maar dat kan ik van een ander plan afspieken. Sleutel daarbij is dat de huurovereenkomst geen molensteen is. De huur is betrekkelijk laag, het pand is van een niet commerciële verhuurder en wel op een druk punt, nabij maar niet op een top locatie. Geeft niet want ik werk op afspraak, verwerf mijn cliëntele via een webwinkel/ virtuele showroom moet het niet hebben van de inloop.  Laat de verhuurder eventueel een duidelijke verklaring opstellen dat hij bereid is een soepel contract op te stellen waar je indien nodig makkelijk weer vanaf kan. De verhuurder is een sympathieke kennis die het in samenwerking met een sociale woningbouw vereniging verhuurt waar ik goed contact mee heb, met haar zijn ze ook altijd heel coulant geweest (zij mag nu zelf een nieuwe huurder zoeken nu zij en haar man ziek is geworden) en ik stel me ook bijzonder flexibel naar hun en het bestemmingsplan en de buurt etc op (mijn zaak geeft geen overlast of parkeerdruk en enkel open op afspraak, geen inloop of drukte, ze zullen erg blij met mij zijn) dus bespreekbaarheid is een optie, weet alleen niet of ze iets afwijkends zwart op wit willen stellen. Voorts kennen ze mijn situatie en handicap en hebben mij ook aan woonruimte geholpen en hebben goed contact met mijn bewindvoerder etc.
5. Dat indien de onderneming winst maakt er ook extra ruimte voor aflossing is van de schulden. Dat laatste is namelijk een belangrijke taak van de schuldhulpverlener, zorgen dat schuldeisers krijgen wat hen toekomt.

Dat lijkt mij niet meer als terecht. Vraag me alleen dus af of ik dan wel kan / mag herinvesteren  ??? Op zich ook niet heel erg een jaar lang, omdat ik dat dan nog wel uit weet te zingen 1 jaar met weinig schow modellen en met mijn dienst in de hoofdrol, als ik maar in elk geval de winkel vast heb en alle vaste lasten kan voldoen.

 

Moraal van het verhaal focus je niet alleen op het afkopen van je schuld, maar bekijk meerdere mogelijkheden.  Eens, en er is evt. nog een mogelijkheid, in dienst te te treden van mijn eigen bedrijf zoals b.v. de stichtng Mabor dat aanbied. (de oprichter is hier wel bekend meen ik). Echter dat is een constructie die ik pas aan wil gaan als er geen andere mogelijkheid is.

Ik snap dat je graag van dat "stempeltje" af wil, maar een belangrijk deel van een msnp (en wsnp) traject is het herwinnen van vertrouwen dat je alle gemaakte afspraken nakomt, daarbij is het standaard recept 3 jaar lang gestaag aflossen naar vermogen zodat de schuldeisers met de indruk achterblijven dat jij alles hebt gedaan wat kon en dat meer vragen niet redelijk is. Dat is inderdaad het beste gebaar wat je kan maken om zeg maar geestelijk en qua uiterste inspanning ook zoveel mogelijk terug te doen en te laten zien. Ik had wel gehoopt dat het juist ook wat verrassends aan hun laat zien als ik ineens tevoren een jaar aflos en daarbovenop nogmaals eenzelfde bedrag dus het dubbele aanbied. ik hoop toch nog dat dat een wetelijke rechtmatige mogelijkheid is, het zit me dwars dat ik daar maar niet achterkom, moet ergens te vinden zijn, maar als dat niet kan dan is dit hopelijk een werkelijk mogelijk te bewandelen en prettige weg. Hoop dat mijn bewindvoerder daar oo zo over denkt dat het niet te complex wordt voor haar. Ik ben haar heel dankbaar en wil haar niet verliezen of tegen mij krijgen.  Maar het feit dat ik moest stoppen met mijn zaak voordat ik in de schuld hulp van deze op dit gebied op de een of andere manier onervaren en toch grote gemeente en deze bewindvoerder terecht kon doet mij vrezen dat ik niet zomaar zonder slag of stoot aan de slag kan en misschien wel helemaal niet de kans krijg tenzij ik mijn rechten mocht ik de hebben weet te bewijzen. Dan kom je misschien oo niet helemaal lekker te zitten met elkaar. Wel hoop ik dat nu de hele situatie ten positieve is veranderd ze minder risico zien en mij meer kans willen en durven geven mij weer te gaan bewijzen nu ik financieel volkomen los sta van mijn ex (en het met hem ook gelukkig weer goed gaat, hij is afgekickt voor het begin van het traject en vormt geen financiële bedreiging meer en ik heb nu mijn eigen woning en inkomen).
Bij msnp weegt dat wat zwaarder omdat de schuldhulpverlener minder middelen heeft om de schuldeisers te dwingen tot meewerken. Daarom is het juist belangrijk dat je de schuldhulpverlener aan jou kant hebt bij elke (afwijkend) voorstel dat je wilt doen.  Ik ben wel heel huiverig dat zij het als een soort dolle sprong ervaren, tenzij ze er ook op vooruit gaan en dat is zowiezo het geval. Zowel bij een akkoord waarbij ze het geld eerder ontvangen en als zij wensen tot het dubbele bedrag en ook mochten ze liever nog een jaar blijven wachten op de resultaten van komend jaar en dan pas berekenen en afrekenen dan zit er wellicht nog wat meer aan, maar dat valt nog te bezien, misschien hebben ze dan uiteindelijk minder dan ik nu in mijn enthousiasme het jaar bedrag vooruit en dubbel dus, aan wil bieden. 

 

Ontzettend bedankt voor het heldere en positieve meedenken Roel en ook de anderen tut dusver, ik krijg het zo helder en vat nu goede moed.  ik heb altijd veel aan dit fantastische forum gehad. Graag hoor ik het nog als iemand raad weet vooral ook op het gebied van wat mijn rechten nou werkelijk zijn qua aanbieden van een vervroegd akkoord tegen aanbod van meer. Mocht dat echt onomstotelijk niet kunnen dan ga ik absoluut voor de door Roel geadviseerde weg. Aanvullingen en feedback blijven van harte welkom. 

 

 

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 1
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur
4 uur geleden, Phoînix zei:

 

Dag Steven, bedankt voor de reactie.

Werkt dat dan in de MSNP anders dan in de WSNP ? Is daar geen sprake van een prognoseakkoord ? (ik heb geen idee). Omdat het in de WSNP wel kan.

In de WSNP is er sprake van een wettelijk kader waarin de mogelijkheden van een akkoord zijn geregeld. Voor de MSNP bestaat in het geheel geen wettelijk kader. Los daar van: juist bij een prognoseakkoord kun je niet eerder klaar zijn, omdat je meer inkomsten hebt, *omdat* de basis van het akkoord is drie jaar lang afdragen op basis van je daadwerkelijke inkomsten.

Link naar reactie
  • 0
31 minuten geleden, StevenK zei:

In de WSNP is er sprake van een wettelijk kader waarin de mogelijkheden van een akkoord zijn geregeld. Voor de MSNP bestaat in het geheel geen wettelijk kader. Los daar van: juist bij een prognoseakkoord kun je niet eerder klaar zijn, omdat je meer inkomsten hebt, *omdat* de basis van het akkoord is drie jaar lang afdragen op basis van je daadwerkelijke inkomsten.

 

Okay, duidelijk. Dank !  

Link naar reactie
  • 1
14 uur geleden, Phoînix zei:

 

Wat een lieve gedachte. Het is wel in mij opgekomen maar afgezien dat ik niet zulke toeschietelijke familie heb helaas, bij een hobby hoeft het niet te blijven.

 

Ik bedoelde ook niet dat het bij een hobby moet blijven, vandaar de aanhalingstekens. Je familie hoeft het ook helemaal niet te betalen, dat kun je zelf blijkbaar.

Het gaat er om dat je de winkel toch kunt huren, maar het huurcontract op naam van iemand anders komt te staan als het niet op jouw naam kan. Die iemand anders moet natuurlijk wel iemand zijn die je vertrouwt, vandaar mijn suggestie voor familie. 

De term "hobbyen" kun je gebruiken als je niet mag werken van de bewindvoerder.  Je kunt het ook "bezigheidstherapie" ofzo noemen.

Onder de naam Bob de webbouwer bouw en verbeter ik websites.

Daarnaast verzorg ik dj's en drive-in-shows op bruiloften, bedrijfsfeesten, verjaardagen enzovoorts.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, Branko Collin zei:

Om hoeveel schuldeisers gaat het? Wat is de orde van grootte van de schulden? Als ik het goed begrijp, is het MSNP informeler dan het WSNP. Zou je het MSNP in overleg met de schuldeisers kunnen openbreken?

 

Ga hier liever geen bedragen noemen maar ga maar uit van een circa gemiddelde schuld. (niet heel laag en niet extreem hoog).

Ook het aantal schuldeisers is gemiddeld.  De zakelijke schuld ( lage B2C schuldjes) is overigens niet meegenomen, dat vond mijn bewindvoerder en de gemeente te vertragend en te complex, al heb ik aangeboden die te helpen benaderen.  Ze zei dat dat geen verplichting was in mijn geval om nog af te betalen. (Wat ik wel nog ooit hoop te kunnen doen.) 

 

De MSNP is op zich buiten de rechter om geregeld, maar kent wel (vrij starre) regels (wellicht zijn die wel open te breken zijn.) het gekke is dat ik tot dusver meer mogelijkheden bij de WSNP zie die mij direct zouden kunnen redden.  (De mogelijkheid tot verkorte looptijd, afkopen tegen finale kwijting en dan direct eruit kunnen.)  Helaas is dat bij mijn variant van de MSNP (geen sanerings krediet maar schuldhulp traject) tot dusver niet te vinden. 

 

Wel zie ik nu net dat het mensen gelukt is (echter na 1 jaar en ik zit al op 2 jaar) om mijn variant om te laten zetten in een sanerings krediet, waarbij afkoop wel mogelijk is.  https://www.hotforum.nl/forum/schulden/538225/minnelijk-traject-restant-saneringskrediet/   (onderaan beginnen met lezen naar boven toe).

Maar dan moet er misschien echt sprake zijn van geen vooruitzichten op een hoger inkomen (wat er overigens bij mij zolang ik in de bijstand zit en dit niet kan beginnen / niet kan beginnen met ondernemen  er ook niet is.)

 

 

aangepast door Phoînix
Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Phoînix zei:

ga maar uit van een circa gemiddelde schuld. (niet heel laag en niet extreem hoog).

Ook het aantal schuldeisers is gemiddeld.  De zakelijke schuld ( lage B2C schuldjes) is overigens niet meegenomen,

  

De MSNP behelst dus jouw privé schulden zoals bijvoorbeeld zorgverzekering, energie, huur, postorderbedrijven enz.  Zakelijke schuld is mij niet duidelijk, B2C zijn toch ook  gewoon privé schulden?

 

Topic net nog eens doorgelezen en ik denk dat je toch op een (te) roze wolk zit. Ondernemen met een "rugzakje" lopende schulden en uitkeringssituatie is geen ideale basis.

Tijd voor een second opinion van jouw plannen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 263 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.