• 0

MIA aftrek voor EV auto, laadpaal en zonnepanelen

(aangepast)

Goedenavond,

 

Ik heb elektrische auto besteld en wordt in december geleverd. Ondertussen heb ik de laadpaal en zonnepanelen geplaatst. Nu moet ik uitzoeken voor de fiscale voordelen voor prive en zakelijk voordat ik keuze ga maken.

 

Ik ben nu de milieulijst van MIA lezen, https://www.rvo.nl/sites/default/files/2019/02/Brochure en Milieulijst 2019.pdf

Op pagina 55 van de lijst schreef het volgende:

 

bestaande uit: een uitsluitend elektrisch aangedreven voertuig en al dan niet de volgende onderdelen: een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en een oplaadstation.Het bedrijfsmiddel komt voor ten hoogste € 40.000 van het investeringsbedrag in aanmerking voor milieu-investeringsaftrek.

 

Wat bedoelen ze met  "een vast aan het voertuig verbonden zonnepaneel en een oplaadstation". Betreft het zonnepaneel op de auto of bedoeld het zonnepanelen op dak gekoppeld is met EV via een oplaadstation?  Bij de laatste, dan wordt 2500kwh p/j opbrengst zonnepanelen (geschatte EV verbruik) mee met MIA aftrek of de complete zonnepanelen op de dak?

 

De laadpaal kosten zal ik meenemen met EV auto bij MIA want laadpaal is minder dan 2500 euro excl. btw aangeschaft.

 

Mijn situatie volgt:

 

25 zonnepanelen op dak  bij de combinatiepand (winkel en woning)

 

Geschatte opbrengst: 7500 kwh

Zakelijk verbruik: 2800 kwh

Prive verbruik: 2200 kwh

Geschatte EV verbruik: 2500 kwh (bij 20.000 km per jaar)

 

 

aangepast door franske84
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 1

Ik denk dat hiermee bedoeld wordt een laadpaal waarbij een zonnepaneel is geïntegreerd in de laadpaal. Het gaat niet op losse zonnepanelen die je ergens anders op je dak hebt gelegd.

 

De laadpaal zelf kun je inderdaad bij de kosten van de electrische auto betrekken en deze gebruiken  voor de MIA.

 

De zonnepanelen kun je echter ook los zakelijk etiketteren als je deze voor meer dan 10% zakelijk gebruikt. Let er daarbij wel op dat wat je nu als "zakelijk verbruik" aanduidt waarschijnlijk fiscaal niet als zakelijk wordt gezien. Je kunt zakelijk electriciteitsverbruik alleen aannemelijk maken als je de electriciteit gebruik binnen een ruimte die zakelijk is geëtiketteerd of gebruikt wordt door fiscaal zakelijk geëtiketteerde investeringsgoederen (bijvoorbeeld een PC). Maar dit zul je moet meten met bijvoorbeeld een tussenmeter. Anders zal het fiscaal gewoon als privé verbruik worden gezien. Hetzelfde is het geval met het verbruik van de electrische auto. Je zult hier een tussenmeter moeten plaatsen om aan te kunnen tonen hoeveel er daadwerkelijk wordt verbruikt.

 

Als je die 2500 kWh EV verbruik aannemelijk kunt maken, dan heb je al 33% zakelijk gebruik van de zonnepanelen aannemelijk gemaakt en mag je de zonnepanelen (separaat!) op de balans zetten. Je kunt hiervoor ook apart KIA toepassen in je aangifte - en soms ook EIA, als het om zeer veel zonnepanelen gaat. Let op dat je de zonnepanelen moet afschrijven over een vrij lange tijd (bijvoorbeeld 6% van de aanschafwaarde per jaar) of degressief (bijvoorbeeld 15% van de restwaarde per jaar).

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Hoi PrinsRachid,

 

Dank voor je reactie. Ik heb net uitgerekend over zakelijke of prive voor mijn situatie:

BTW krijg ik sowieso terug als de zonnepanelen bij prive of zakelijk etiketteren.

7800 euro ex btw aanschaf + installatie

6800-7500 kwh per jaar opbrengst (afhankelijk van de zonnige uren)

Laadpaal heeft eigen verbruiksmeter (officieel) en de winkel heeft ook eigen verbruiksmeter (ook officieel).

Eenmanszaak

 

Zakelijk:

 

28% KIA, 2184 aftrek (874 euro minder belasting betalen bij 40% belasting)

468 afschrijving per jaar, 15 jaar en de restwaarde is 780 euro (10%). 187,20 minder belasting bij 40% belasting.

 

Prive bijtelling/ontrekking van 2200 kwh x 0,20 (ex btw) = 440 euro (176 euro meer belasting bij 40%)

 

enige voordeel is voor 2019 874 euro minder belasting betalen

Volgende jaren rond 11-12 euro minder belasting betalen (afschrijving 187,20 - prive onttrekking van 176 euro).

 

BTW moet ik ook 88 euro per jaar betalen voor prive gebruik (van 2200kwh per jaar)

 

Prive:

 

BTW moet ik 88 euro per jaar betalen van 2200 kwh prive gebruik. Dat is stuk minder dan forfait.

Geen KIA en afschrijving

5300kwh declareren aan bedrijf (2800kwh winkel + 2500kwh laadpaal) x 0,23 = 1219 euro per jaar aftrek (bij ex. BTW 1007,43 indien geval is)

487,60 (402 ex btw) minder belasting betalen per jaar bij 40%.

 

Voor mijn situatie is toch voordeel om prive houden en jaarlijks 1219/1007,43 declareren aan bedrijf. Ik betaal dan ieder jaar 487,60 minder belasting.

Klopt mijn redenatie?  of zie ik iets over het hoofd?

 

EV auto + laadpaal worden bij de zakelijk geëtiketteerd. Ik betaal dan 4% bijtelling. BTW bijtelling betaal ik dan 2,7% van de cataloguswaarde. Ook laadpaal erbij of alleen auto?

aangepast door franske84
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 127 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.