• 0

Nike- en Adidas-shirts bedrukken en verkopen

Beste ondernemers, Ik heb een leuk idee omtrent het bedrukken van t-shirt.  Nu is mijn vraag, omdat ik het zelf niet direct kon vinden, Is het toegestaan om Nike/Adidas shirts te bedrukken en te verkopen? Ik heb dit vaker gezien, bijvoorbeeld bij het merk Banlieu, die een design had op het merk Nike en Robey, ook Yessir Merchandise die een design heeft met een Nike shirt. Is dit dus zomaar toegestaan, of moet je via een bepaalde weg toestemming vragen aan Nike of Adidas?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Merkrecht is er niet alleen om te voorkomen dat jij in het economisch verkeer gebruik maakt van dat merk, maar ook om te voorkomen dat jij een merk beschadigt.

 

Als jij een lelijk design op een Adidas-shirt drukt, heb je kans dat mensen Adidas gaan associëren met lelijke ontwerpen. Ik vermoed dat je daarom toestemming zult moeten vragen.

 

Ik weet niet of je altijd toestemming moet vragen. Ik kan me voorstellen dat als het merk alleen in het waslabeltje vermeld staat, een fabrikant er minder snel over zal vallen.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het werkt andersom. Dat soort merken nodigt hippe ontwerpers uit om samen een collectie op de markt te brengen. Je moet dus eerst zelf iets hips bedenken en doen, voordat je uitgenodigd wordt. 

 

Bij Yessir vraag ik me af of Nike wel weet van de collaboration

 

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Branko Collin zei:

Merkrecht is er niet alleen om te voorkomen dat jij in het economisch verkeer gebruik maakt van dat merk, maar ook om te voorkomen dat jij een merk beschadigt.

... een grijs schemergebied.

 

Productdifferentiatie door derden kan gezien worden als een vorm van rebranding, wat zonder toestemming van de rechtmatige eigenaar/licentiehouder niet is toegestaan.

De ene merkhouder is daar gevoeliger voor dan de andere.

Adidas is daar eentje van die daar heel gevoelig voor is.

 

1 uur terug, Branko Collin zei:

Ik weet niet of je altijd toestemming moet vragen.

Ik kan me voorstellen dat als het merk alleen in het waslabeltje vermeld staat, een fabrikant er minder snel over zal vallen.

De beste manier om daar achter te komen is de vraag aan Adidas te stellen.

Voorkomen is beter dan genezen ... betalen.

 

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 2

Een paar jaar geleden konden ons soort bedrijven via de groothandels in promotioneel textiel gewoon (een kleine selectie van) Nike inkopen, bedrukken en doorleveren.  Dat is in Europa nu weer een stuk minder maar ik kan nog wel wat vinden in de vs: https://www.epromos.com/nike-promotional-products/_/N-4294959931

 

als ik me niet vergis werd er destijds wel al bij vermeld dat het niet de bedoeling was om het zelf door te verkopen aan particulieren. 

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Verrek zeg. Dan zet je de achterdeur wel open.

 

Puma staat ook in dat lijstje. En als je Adidas-kleding wil voorzien van een bedrijfslogo, kun je hier terecht. 

 

Als je bij Bol.com kijkt, staat de pagina van Nike x Banlieue nog online, maar is de leverancierspagina en zijn de reviews verwijderd.

aangepast door TwaBla

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.