Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Tryout24

Aansprakelijkheid bij een STAK (Stichting Administratiekantoor)

Recommended Posts

Beste HL,

Ik ben met een groep een nieuw bedrijf aan het opstarten. Het idee is om eerst een werk BV te creëren. daarboven komt een stak waarna er doormiddel van certificaten de rest geregeld wordt. Reden van de stak is anonimiteit voor aandeelhouders ( certificaathouders).

Om eea een beetje te versnellen wil ikzelf alvast even de werk bv oprichten waarna ik vervolgens de aandelen aan het stak geef.

Wat mij echter niet goed duidelijk is; hoe zit dit met aansprakelijkheid. Wat ik begrijp is dat het bestuur van het stak ( bestuurlijk?) aansprakelijk is. Maar zijn er nog (extra) risico's voor mij zodra ik als bestuurder van de werk bv bekend ben. Als enige in principe. Of geef je simpelweg alle rechten een aansprakelijkheden "weg" aan het stak?

Die aansprakelijkheid waar je op doelt ligt uiteindelijk toch bij de persoon of personen die het feitelijk bestuur uitvoeren, ongeacht of de eigendom wel of niet in de STAK ligt.

Partner bij Storm van 's Gravesande Advocaten te Ede: www.advocaatstorm.nl

Focus op ondernemers- en insolventierecht

Mijn bijdrage aan de maatschappij lever ik in het (jeugd)strafrecht

Dag Steven, dank je.

Dat snap ik. Maar het feitelijk bestuur zal het bestuur van de Stak zijn. zij zullen dan ook aansprakelijk zijn als bestuurder in deze, toch? 

Het lijkt me sterk dat het bestuur van een STAK de feitelijke dagelijkse operationele leiding  (directie) voert van een bedrijf, het is veel aannemelijker dat jij dat doet.

Verwar eigendom niet met bestuur: 2 totaal verschillende zaken.

Partner bij B2Bsure,  vooruithelpers in risicomanagement en verzekeren. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

Blog: verzuim verzekeren wordt duurder, kijken naar alternatieven loont!

4 uur geleden, Tryout24 zei:

Reden van de stak is anonimiteit voor aandeelhouders ( certificaathouders).

Begrijp de reden niet helemaal.

Het handelsregister vermeld geen aandeelhouderS, tenzij het er maar 1 is.

Ook zonder STAK zijn die dus redelijk anoniem voor de gemiddelde buitenstaander.

En heb je maar 1 aandeelhouder, dan moet ie dadelijk alsnog in het openbare UBO register, hoeveel schakels je er ook tussen zet.

Daar moet immers ook elk INdirect belang van >25% in vermeld worden...

3 uur geleden, Maxn zei:

Begrijp de reden niet helemaal.

Het handelsregister vermeld geen aandeelhouderS, tenzij het er maar 1 is.

Ook zonder STAK zijn die dus redelijk anoniem voor de gemiddelde buitenstaander.

En heb je maar 1 aandeelhouder, dan moet ie dadelijk alsnog in het openbare UBO register, hoeveel schakels je er ook tussen zet.

Daar moet immers ook elk INdirect belang van >25% in vermeld worden...

Déjà vu uit een eerder topic van TS :smiling-face-with-sunglasses:

Op 5-11-2019 om 10:38, Norbert Bakker zei:

Helder,  en zolang ze geen belang van 25% of meer hebben blijven ze ook redelijk anoniem, want geen verplichting/melding registratie in het UBO-register 

Je kunt je wel afvragen wat het extra nut van deze STAK is: als je niet als bestuurder staat ingeschreven bij de KvK ben je als aandeelhouder ook erg anoniem namelijk...het aandeelhoudersregister is immers niet openbaar. 

Vragen over risico's, verzekeringen of wil je een offerte? Neem dan contact met mij op.

Het gaat nu inderdaad niet om de stal zelf maar om de aansprakelijkheid vanuit de werk bv waarop ik maar geen antwoord lijk te vinden. 

De bv verkoopt alle aandelen in principe aan het stak. Die geven de certificaten uit en het stal krijgt een bestuur dat naar mijn weten verantwoording draagt voor de onderliggende werk bv. En dus niet de eigenlijke bestuurder van de oprichting. Zo begreep ik het en ik zoek naar het antwoord of dit juist is 

Je verwart bestuur nog steeds met eigendom. De STAK kan 100% van de aandelen kopen of krijgen, maar dat verandert op zich niets aan het bestuur van de BV.

Tenzij ook het bestuur wijzigt: jij directeur af, en de STAK benoemd tot nieuwe bestuurder? (In dat geval gaat die anonimiteit van de aandeelhouders niet lang goed...)

Ja laatste gaat gebeuren. Echter de aandeelhouders die anoniem zullen blijven zullen niet deelnemen in het bestuur.  Maar de situatie die je schetst is inderdaad de set-up