• 0

Aansprakelijkheid bij een STAK (Stichting Administratiekantoor)

Beste HL,

 

Ik ben met een groep een nieuw bedrijf aan het opstarten. Het idee is om eerst een werk BV te creëren. daarboven komt een stak waarna er doormiddel van certificaten de rest geregeld wordt. Reden van de stak is anonimiteit voor aandeelhouders ( certificaathouders).

 

Om eea een beetje te versnellen wil ikzelf alvast even de werk bv oprichten waarna ik vervolgens de aandelen aan het stak geef.

Wat mij echter niet goed duidelijk is; hoe zit dit met aansprakelijkheid. Wat ik begrijp is dat het bestuur van het stak ( bestuurlijk?) aansprakelijk is. Maar zijn er nog (extra) risico's voor mij zodra ik als bestuurder van de werk bv bekend ben. Als enige in principe. Of geef je simpelweg alle rechten een aansprakelijkheden "weg" aan het stak?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1
4 uur geleden, Tryout24 zei:

Reden van de stak is anonimiteit voor aandeelhouders ( certificaathouders).

 

Begrijp de reden niet helemaal.

Het handelsregister vermeld geen aandeelhouderS, tenzij het er maar 1 is.

Ook zonder STAK zijn die dus redelijk anoniem voor de gemiddelde buitenstaander.

 

En heb je maar 1 aandeelhouder, dan moet ie dadelijk alsnog in het openbare UBO register, hoeveel schakels je er ook tussen zet.

Daar moet immers ook elk INdirect belang van >25% in vermeld worden...

Link naar reactie
  • 0
3 uur geleden, Maxn zei:

 

Begrijp de reden niet helemaal.

Het handelsregister vermeld geen aandeelhouderS, tenzij het er maar 1 is.

Ook zonder STAK zijn die dus redelijk anoniem voor de gemiddelde buitenstaander.

 

En heb je maar 1 aandeelhouder, dan moet ie dadelijk alsnog in het openbare UBO register, hoeveel schakels je er ook tussen zet.

Daar moet immers ook elk INdirect belang van >25% in vermeld worden...

 

Déjà vu uit een eerder topic van TS :smiling-face-with-sunglasses:

 

Op 5-11-2019 om 10:38, Norbert Bakker zei:

Helder,  en zolang ze geen belang van 25% of meer hebben blijven ze ook redelijk anoniem, want geen verplichting/melding registratie in het UBO-register 

 

Je kunt je wel afvragen wat het extra nut van deze STAK is: als je niet als bestuurder staat ingeschreven bij de KvK ben je als aandeelhouder ook erg anoniem namelijk...het aandeelhoudersregister is immers niet openbaar. 

 

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Het gaat nu inderdaad niet om de stal zelf maar om de aansprakelijkheid vanuit de werk bv waarop ik maar geen antwoord lijk te vinden. 
 

De bv verkoopt alle aandelen in principe aan het stak. Die geven de certificaten uit en het stal krijgt een bestuur dat naar mijn weten verantwoording draagt voor de onderliggende werk bv. En dus niet de eigenlijke bestuurder van de oprichting. Zo begreep ik het en ik zoek naar het antwoord of dit juist is 

Link naar reactie
  • 0

Je verwart bestuur nog steeds met eigendom. De STAK kan 100% van de aandelen kopen of krijgen, maar dat verandert op zich niets aan het bestuur van de BV.

 

Tenzij ook het bestuur wijzigt: jij directeur af, en de STAK benoemd tot nieuwe bestuurder? (In dat geval gaat die anonimiteit van de aandeelhouders niet lang goed...)

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 232 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.