• 0

Ervaringen met MKBREIZEN, ‘Mkb op reis’, MKB Topdeal of MKB Top deal?

Mag een bedrijf je laten betalen als hun mail door spamfilter niet is gezien?

 

Sinds kort worden 'kleine zelfstandigen' door MKB Reizen of MKB Op Reis gebeld. Dit zijn allebei dezelfde organisatie en horen bij MKB Diensten (dit bedrijf uit Hengelo levert naast reizen ook korting op energieproducten, verstuurt pakketten, levert drukwerk, verkoopt soft- en hardware, verzorgt enquêtes en kan zakelijke afspraken voor je inplannen).

 

MKB Reizen en MKB Op Reis, handelen beide op een zelfde manier:

  1. Je wordt gebeld en er wordt aan jou als ondernemer flinke korting beloofd op reizen via een lidmaatschap.
  2. Ze zeggen dit gesprek op te nemen.
  3. Na het aangeven dat je interesse hebt, sturen ze je een mail met de melding dat je 7 dagen bedenktijd hebt om het lidmaatschap te annuleren. Kosten lidmaatschap: € 434,39.
  4. Na 7 dagen ontvang je een factuur, die je dient te betalen. Het lidmaatschap is ingegaan voor 12 maanden en dit kan niet meer worden teruggedraaid.

 

Risico: de mail komt niet aan of verdwijnt tussen spamberichten. Als dit gebeurt, wat dan?

 

Onze situatie:

  1. Tijdens een telefoontje werd het voordeel van een lidmaatschap voorgelegd. Dit klonk interessant, maar er werd niet direct ingestemd.
  2. Er werd tegen de persoon van MKB Op Reis gezegd: 'het is prima dat jullie informatie via de mail sturen, dan kan ik het nog nalezen'.
  3. Daarna leek het erop dat de mail (nog) niet was gestuurd. Pas toen de factuur binnen kwam (deze mail ging wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) werd duidelijk dat hun eerste mail in de spam was beland.
  4. Na het lezen van deze 'spam' werd pas de consequentie duidelijk van het hierdoor niet kunnen annuleren van deze lidmaatschap.
  5. Na het ontvangen van de mail met de vraag om de factuur te betalen, werd contact gezocht met MKB Op Reis met de mededeling dat er geen mail was ontvangen.
  6. Zij stuurden een mail met daarin het bewijs dat ze een mail hadden gestuurd: inderdaad hun mail stond in de spam.
  7. De kosten voor het lidmaatschap dient nu helaas wel te worden betaald. Na meermalen bellen en mailen, kon er nog wel een coulanceregeling worden gerealiseerd: de helft van het geld kan worden kwijtgescholden. Als dit betaald wordt, kan de annulering worden doorgezet. Reden: er zijn meerdere mensen aan het werk gezet om dit lidmaatschap voor elkaar te krijgen, dus er zijn al kosten gemaakt. 

 

Wanneer je de websites van MKB Reizen en MKB Op Reis checkt, zien ze er het zelfde uit. Op allebei de websites zijn niet duidelijk reis- en garantievoorwaarden te vinden. Ook niets over hoe het allemaal in zijn werk gaat en wat voor voordelen men via deze organisatie kan krijgen. De reizen die je kan bekijken, lijken zelfs via een 'affiliate'-programma door te linken naar andere touroperators. Wie het precies zijn, is ook via deze websites onduidelijk. Bij de mail waren trouwens ook geen uitgebreide voorwaarden gevoegd.

 

'MKB-Reizen' een andere organisatie uit Arnhem meldt op hun website het volgende:

Er wordt momenteel gebeld met een anoniem nummer uit naam van MKB Reizen. Kennelijk wordt onze handelsnaam misbruikt want dit zijn wij niet geweest. Inmiddels hebben wij aangifte gedaan bij de Politie te Arnhem en staat deze melding genoteerd onder nummer 2019371440. Mocht u het ook noodzakelijk vinden om aangifte te doen kunt u refereren aan dit nummer.

 

Dit kan toeval zijn, maar het kan ook bewust zo in elkaar gezet zijn. Het lijkt mij juist een belangrijk signaal voor een ondernemer, als dit vervelende situaties oplevert, die bij hen niet ingecalculeerd zijn. Is de kans nu zo klein, dat dit de afgelopen dagen maar eenmalig is gebeurt? Er is aan hun kant druk via de telefoon naar leden gezocht. Misschien hebben ze deze dagen meer ongeruste 'leden' aan de telefoon gekregen, die (te laat) de mail in de spam moesten zoeken.

 

Vraag aan forumleden: hoe legitiem zijn dit soort praktijken en hoe kun je hierop adequaat reageren, wanneer je dit overkomt?

 

Ook al weten we allen het goedbedoelde advies: ga niet in zee met bedrijven die je via de telefoon voordelen aanbieden.

Hele slimme en goede praters weten toch slachtoffers te maken. Er kan een moment geweest zijn of komen, dat de aandacht er even niet was of is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Zojuist ook betalingsherinnering gekregen:

 

Geachte heer ,

 

 

Uit onze administratie is gebleken dat de bijgevoegde factuur van €434,39 nog niet is voldaan. Vermoedelijk heeft u deze factuur over het hoofd gezien. De betalingstermijn van 14 dagen is reeds verstreken.

 

Wij verzoeken u daarom om binnen 5 werkdagen het openstaande bedrag over te maken op rekeningnummer IBAN NL17ABNA0849413249 ter name van MKBDIENSTEN BV onder vermelding van uw factuurnummer 2019.01736.

 

Indien uw betaling deze email heeft gekruist, kunt u deze betalingsherinnering als niet verzonden beschouwen.

 

 

Alvast bedankt voor de afhandeling.

 

 

Hoogachtend,

 

 

B. de Boer

Link naar reactie
  • 0

Volgende  week vrijdag  heb ik hier een afspraak over met een advocaat.

Ben benieuwd wat het advies word.

 

Ik heb contact gehad met mijn rechtsbijstand en ook zij pakt dit op. Zij heeft alle gegevens gekregen en ik hoor binnen 10 werkdagen meer 

 

Ik ben benieuwd wat er uitkomt

Link naar reactie
  • 0

Beste allemaal

Wij zitten in hetzelfde schuitje.. snel telefoongesprek gehad, mail in Spam niet gezien, nu 3 weken later een betalingsherinnering.  Inmiddels mail gehad met opname telefoongesprek en bevestigd dat de mail verzonden is. 

Wat is jullie advies? Kunnen we hier samen iets mee? Ik hoor het graag!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, NiArvdb zei:

Wat is jullie advies? Kunnen we hier samen iets mee? Ik hoor het graag!

 

Lees dit topic door. 

 

Je kan een melding maken bij de Fraudehelpdesk en proberen aangifte te doen bij de politie.

 

We zijn benieuwd naar mensen die dat gedaan hebben en of dat ergens toe leidt!

 

Voorlopig niet betalen en eenmalig netjes laten weten waarom (zie eerdere suggesties) aan MKBopReis. Daarna aanmaningen negeren, tenzij ze met nieuwe info komen of een incassobureau inschakelen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Koriander123, dat is bedoeld of onbedoeld oproepen tot geweld en dat is niks beter dan de kennelijke praktijken die hier blootgelegd worden.

 

De eerdere oproepen om langs te gaan zijn bedoeld om te achterhalen of op het vestigingsadres werkelijk medewerkers aanwezig zijn of dat dit als virtueel adres gebruikt wordt...

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ook mij is hetzelfde overkomen. 
Ik heb ook al 2 betalingsherinneringen gehad. 

Aangegeven in een hele nette brief dat ik niet akkoord ben gegaan met een lidmaatschap en dat ik dit graag ongedaan wil zien.

 

Ik volg ook jullie advies op om niet te betalen en ik hou dit forum goed in de gaten. 

Link naar reactie
  • 0

Ook ik heb de spam mail niet gezien en kreeg vandaag de factuur. Ondanks dat ik duidelijk gezegd had geen lid te willen worden. Tot mijn spijt heb ik wel gezegd dat ze de info mochten sturen zodat ik het miss ooit eens op mijn gemak kon doorlezen en dan beslissen.

Vandaag meteen proberen te bellen ( zoon 10 x ) maar telkens stond ik 3 min in de wacht en dan word de verbinding verbroken.

Toen maar een mail gestuurd. Die werd wel beantwoord en ze zeiden inderdaad dat ze de bandopname konden sturen. Daar wacht ik nu op. Maar ben zeker niet van plan ook maar iets te betalen. 

Link naar reactie
  • 0

We hebben nu ook iemand met ervaring als call-center medewerker bij de gedupeerden en die weet heel stellig dat in het telefoongesprek dat hij gevoerd is geen sprake was van betalingen. Dus er lijkt toch gemanipuleerd met de opnames.

 

Dat is pas relevant als een zaak ooit voor de rechter komt, maar die kans achten wij gering.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Hallo allemaal 

Ik ben ook de dupe hiervan geworden allemaal hetzelfde als het bovenstaande.

Ik heb helaas betaald en krijg me geld niet meer terug.

Ik heb maandag een afspraak om aangifte ervoor te doen.

Geen idee wat ik verder nog zou kunnen doen. Ik heb dit forum te laat gelezen helaas.

Bij mij was het wel een mannelijke stem maar kan me geen bedrag herinneren dat hij dat heeft vermeld en op de bandopname hoor ik dit wel 

Hij zou me informatie doorsturen en er zouden verder geen verplichtingen aan verbonden zijn ik heb de mail zelf dan ook niet eens gezien. Alleen de 2e betalings herinnering 

 

Link naar reactie
  • 0
34 minuten geleden, Danidee zei:

Als iemand weet om hier iets tegen te kunnen gaan doen Ik ben helemaal voor ik zou graag me geld terug willen aangezien het best een hoog bedrag is 

Kijk of je überhaupt iets kunt boeken. Ik heb begrepen dat er geen boekingsmachine meer beschikbaar is. Wellicht kun je dit als bewijs aanbrengen bij de aangifte. De manier van contracten aansmeren klopt niet maar als je dan toch betaald hebt en zij komen of kunnen  hun overeenkomst niet nakomen heb m.i. toch een sterk punt. Zoveel mogelijk bewijsmateriaal verzamelen printscreens e.d.

Link naar reactie
  • 0
9 minuten geleden, Danidee zei:

Nou ik heb gekeken ik kan me wel inloggen de landen zien ik kan erop klikken maar kom niet verder. verder is er helemaal niks 

Geen zoekmachine verder niks 

Nee dit klopt, zoals eerder vermeld is MKB Reizen door hun partner ontzegt van de samenwerking. Ze kunnen helemaal geen reizen aanbieden.

Ik heb ze hier gister over gemaild. Grappig om te zien dat dit het enige bericht is die ze niet beantwoorden. Dit geeft alleen maar aan dat ze weten waar ze mee bezig zijn en niet weten hoe ze met deze situatie moeten omgaan.

 

Zeker bij de politie aangeven dat je al hebt betaald, en achteraf erachter kwam dat ze helemaal niets kunnen aanbieden.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Danidee zei:

Ik heb maandag een afspraak om aangifte ervoor te doen.

 

Als we factuurnummers vergelijken, dan zijn er tenminste enkele honderden gedupeerden uit de maanden november en december.

 

We beschikken over enkele tientallen geluidsopnames, allemaal uit die periode. Op elke opname lijkt het alsof de ondernemer JA zegt op een vraag waarin ook genoemd wordt dat er geld verschuldigd is als niet binnen een week opgezegd wordt. Als dat gemonteerd is, is het goed gedaan - want ook achtergrondgeluiden lopen gewoon mee. Er zijn gedupeerden die stellig beweren NOOIT een bedrag gehoord te hebben; het aanbod betrof een informatieve mail. 

 

Reizen Verkopen?

 

In november/december konden er reizen geboekt worden via de booking engine van Travel Payouts, daar zijn opnames van gemaakt. MKBopReis was bemiddelaar (een affiliate). Travel Payouts - met kantoren in Moskou en Hongkong - heeft onderzoek gedaan en vastgesteld dat MKBopReis zich niet aan de regels houdt en niet echt reizen verkoopt. Daarom is de toegang tot de boekingsmachine losgekoppeld op 11 januari, met als gevolg dat er geen reizen meer aangeboden kunnen worden.

 

Aangifte doen?

 

De kans dat MKBopReis zijn geld gaat opeisen bij de rechter wordt gering geacht. Maar het zou goed zijn als de politie onderzoek doet, zeker omdat er wellicht een verband is met de oplichters van Voordeelpartner (uit Deventer) dat eerder op dit forum herkend werd als scam.

 

Voordeelpartner is opgezet door een Turkse familie die net een stevige boete (opgeteld 400.000 euro) had gekregen van de ACM vanwege misleiding in de verkoop van reizen aan consumenten onder labels als DeReisplanner en NextFly. Er zat een tak in Deventer, maar die scam was begonnen in Hengelo/Enschede. Ze hebben ook nog een tijdje een cashback-scam geprobeerd waarbij consumenten bonnetjes moesten fotograferen en opsturen naar Oddie.nl, een redelijk hopeloze lidmaatschapclub. Ze hadden destijds hun eigen incassobureau KeyIncasso.

 

Overeenkomsten: reizen + lidmaatschap + Hengelo/Enschede + schrijfstijl

 

Fraudehelpdesk?

 

Naast aangifte kan melding bij de Fraudehelpdesk ook nog iets toevoegen. We zijn benieuwd wie daar al ervaring mee heeft.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
4 uur geleden, TwaBla zei:

Als dat gemonteerd is, is het goed gedaan - want ook achtergrondgeluiden lopen gewoon mee. Er zijn gedupeerden die stellig beweren NOOIT een bedrag gehoord te hebben; het aanbod betrof een informatieve mail.

Ik vind dat je hier wel een beetje je bericht van een aantal weken geleden tegenspreekt.... Maar goed, dit is ook niet erg. Ik vind zelfs dat je in dit bericht gelijk hebt.

Ik weet dat de bandopname die ze hebben gestuurd niet is bewerkt, dit heb ik persoonlijk ook nooit geclaimd. Mijn mail was ook niet in mijn spam beland. Ik betwijfel ook ten zeerste dat dit bij anderen is gebeurd.

Laten we eerlijk zijn; we hebben allemaal zelf ons mailadres doorgegeven; stomme fout nummer 1. Daarna hebben we niet geantwoord op de mail van MKB Reizen; grote, stomme fout nummer 2. Niet in hun verdediging, maar zo is het nu eenmaal.

 

Echter blijf ik erbij dat hun verkoopstrategie en manier van communicatie niet echt ethisch is (of was). En dat het verkoopgesprek en de manier van spreken (enigszins) invloed had op de benaderde persoon.

 

Ik ben me ervan bewust dat ik een grote fout heb gemaakt en mag hopen hiervan te hebben geleerd. Ik ben wel heel blij en opgelucht van het feit dat ze op het moment niets meer hebben om aan te bieden en ik bij deze de overeenkomst heb kunnen opzeggen. Dit is zeker door het feit dat hun manier van aanpak niet echt ethisch is/was, maar in principe is dit telemarketing en gebeurt het wel vaker. Wat als dit bedrijf wel partner was gebleven van Travel Payouts? Dan had ik waarschijnlijk gewoon kunnen betalen...

 

Nogmaals; niet in hun verdediging, maar ik denk dat we wel moeten beseffen dat we zelf uiteindelijk verantwoordelijk blijven in zo'n situatie, ookal is het allemaal niet echt op een uiterst eerlijke manier tot stand gekomen. We mogen van geluk spreken dat ze nu geen poot meer hebben om op te staan en hieruit concluderen dat we voortaan niet meer op telemarketing moeten ingaan. Want ook bedrijven die niet per sé oplichters zijn en aan telemarketing doen, gebruiken vaak een vorm van communicatie waarbij de ontvanger deels beïnvloed wordt. "Potentiële klanten" overhalen tot aankoop/inschrijving/etc.. hoort nou eenmaal bij marketing.

Link naar reactie
  • 0
2 minuten geleden, Kaanjel zei:

Daarna hebben we niet geantwoord op de mail van MKB Reizen; grote, stomme fout nummer 2.

Ik was trouwens in eerste instantie niet bewust dat dit de betreffende mail was. Maargoed, het staat wel in deze mail aangegeven. Kunnen we MKB Reizen hier dan op aankijken? Eigenlijk niet...

 

Maar goed, het totaalbeeld, het telefoongesprek, het aantal mensen die zijn geschrokken van een factuurmail en dan het bedrag wat ze in rekening brengen.... Toch is en blijft en niet echt 'fair' en vooral met zo'n bedrag neig ik te zeggen oplichting🤷‍♂️

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, Kaanjel zei:

Ik vind dat je hier wel een beetje je bericht van een aantal weken geleden tegenspreekt....

 

Is ook zo. Er zijn nu veel meer geluidsopnames beschikbaar. Een eventuele montage is niet goed hoorbaar. Misschien is die zichtbaar te maken.

 

Tegelijk zijn er ook veel meer verklaringen van mensen die zich niet herinneren een bedrag gehoord te hebben. 

 

Dus dat is tegenstrijdig.

 

Los van die opname lijkt het me onwaarschijnlijk dat al die mensen schaapachtig JA zeggen op een voorstel dat zo onwaarschijnlijk is. Lid worden (a 359- euro) van een club die reiskorting biedt...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
6 minuten geleden, TwaBla zei:

Los van die opname lijkt het me onwaarschijnlijk dat al die mensen schaapachtig JA zeggen op een voorstel dat zo onwaarschijnlijk is. Lid worden (a 359- euro) van een club die reiskorting biedt...

Nee, ik sluit ook zeker niet uit dat ze ertoe in staat zijn. Ik heb ook aangegeven; "u mag mij best info sturen, maar ik hoef geen lidmaatschap", waarop het antwoord simpelweg "Dat is prima." was. Maar wat de bandopname betreft -in mijn geval- denk ik niet dat het bewerkt is, maar meer mijn stomme fout niet goed te luisteren wat gezegd word, omdat het besproken is in het verkoopgesprek wat niet meer terug te halen is. Ik denk daardoor voornamelijk dat het in het verkoopgesprek ligt...

Link naar reactie
  • 0
14 uur geleden, TwaBla zei:

Travel Payouts - met kantoren in Moskou en Hongkong - heeft onderzoek gedaan en vastgesteld dat MKBopReis zich niet aan de regels houdt en niet echt reizen verkoopt. Daarom is de toegang tot de boekingsmachine losgekoppeld op 11 januari, met als gevolg dat er geen reizen meer aangeboden kunnen worden.

Ik heb zojuist een mail teruggekregen met de mededeling; "Dat onze website een foutmelding weergeeft, heeft te maken met het feit dat we voor 2020 nieuwe partners zoeken voor onze samenwerking. Wij hebben ervoor gekozen de samenwerking met Tavel Payouts te beëindigen."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Ik heb zojuist een mail teruggekregen met de mededeling; "Dat onze website een foutmelding weergeeft, heeft te maken met het feit dat we voor 2020 nieuwe partners zoeken voor onze samenwerking. Wij hebben ervoor gekozen de samenwerking met Tavel Payouts te beëindigen."

 

Wat een grappenmaker(s) en dommerik(en), kopieer die mail hier even in en stuur deze naar het verzameladres.

 

Dat is namelijk ook een mooie voor dossiervorming.

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
29 minuten geleden, Highio zei:

 

Wat een grappenmaker(s) en dommerik(en), kopieer die mail hier even in en stuur deze naar het verzameladres.

Dat is namelijk ook een mooie voor dossiervorming.

Dit was hun mail: 

Geachte heer,

 

 

In het voorgesprek dienen alle medewerkers aan te geven, dat het om een lidmaatschap gaat en dat er een bijdragen dient voldaan te worden.

 

De opname dient ervoor om te kunnen controleren of de medewerker zich aan deze regels heeft gehouden. Gezien niemand dan ook een akkoord op iets zal geven wat niet vooraf is besproken, gaan wij ervan uit dat de door u goedgekeurde voorwaarden u duidelijk zijn medegedeeld.

 

De reden dat onze website een foutmelding aangeeft is dat wij momenteel  in onderhandeling zijn voor nieuwe afspraken voor het jaar 2020.

 

Wij hebben in 2019 met Travel Payouts gewerkt maar voor 2020 hebben wij ervoor gekozen om met andere partijen samen te werken.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

Kirsten de Jong

 

Dit was mijn reactie:
Beste

 

Dat dit een keuze vanuit uw bedrijf is, behoort natuurlijk tot de mogelijkheden en zal ik ook niet uitsluiten. Echter verwacht ik van veranderingen zoals deze -op welke de gehele overeenkomst is gebaseerd- wel vooraf een bericht met een mededeling dat dit zal gebeuren en tijdelijk zal zijn, of dat jullie ervoor zorgen dat dit overlapt met de toegankelijke aanbiedingen van de volgende partij(en). Aangezien dit niet is gebeurd, blijft het feit dat jullie momenteel niet aan de overeenkomt voldoen en is er voor mij totaal geen reden om de factuur te voldoen.

 

Hierbij is het dus mijn wettelijk recht de overeenkomst te ontbinden op grond van wanprestatie.

 

Bedankt voor uw begrip

 

 

Kyle Heijdendael

aangepast door Kaanjel
Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Mijn vrouw is net als ikzelf ook ondernemer en is op 10 jan 2020 gebeld. Hetzelfde verhaal. Nu wil het toeval dat mijn vrouw het gesprek op de speaker had staan, en dat mijn dochter het gehele gesprek heeft gehoord. Er is met geen woord gerept over een abonnement van 434,39 per jaar. Mijn vrouw heeft gezegd dat ze best een mail mogen sturen, maar dat ze niet weet of ze er iets mee gaat doen. Er is dus geen sprake van een mondelinge overeenkomst. De mail waarin je ze dan vertellen dat je ineens een lidmaatschap hebt ( hoe dan??) en 7 dagen de tijd hebt om te annuleren ( wat annuleren? Er is geen overeenkomst!) eindigt ook hier weer in de Spam. De mail met de factuur komt  toevallig niet in de spam terecht ( he, wat raar zeg :-) ). Ik betaal uiteraard niet, en wacht geduldig op de bandopname. Heb ze namelijk gebeld, en na mijn gescheld gaat ze de bandopname erbij zoeken. Zodra ik deze heb mail ik 'm wel door.

 

 

aangepast door corkoning
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 68 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.