• 0

Ervaringen met MKBREIZEN, ‘Mkb op reis’, MKB Topdeal of MKB Top deal?

Mag een bedrijf je laten betalen als hun mail door spamfilter niet is gezien?

 

Sinds kort worden 'kleine zelfstandigen' door MKB Reizen of MKB Op Reis gebeld. Dit zijn allebei dezelfde organisatie en horen bij MKB Diensten (dit bedrijf uit Hengelo levert naast reizen ook korting op energieproducten, verstuurt pakketten, levert drukwerk, verkoopt soft- en hardware, verzorgt enquêtes en kan zakelijke afspraken voor je inplannen).

 

MKB Reizen en MKB Op Reis, handelen beide op een zelfde manier:

  1. Je wordt gebeld en er wordt aan jou als ondernemer flinke korting beloofd op reizen via een lidmaatschap.
  2. Ze zeggen dit gesprek op te nemen.
  3. Na het aangeven dat je interesse hebt, sturen ze je een mail met de melding dat je 7 dagen bedenktijd hebt om het lidmaatschap te annuleren. Kosten lidmaatschap: € 434,39.
  4. Na 7 dagen ontvang je een factuur, die je dient te betalen. Het lidmaatschap is ingegaan voor 12 maanden en dit kan niet meer worden teruggedraaid.

 

Risico: de mail komt niet aan of verdwijnt tussen spamberichten. Als dit gebeurt, wat dan?

 

Onze situatie:

  1. Tijdens een telefoontje werd het voordeel van een lidmaatschap voorgelegd. Dit klonk interessant, maar er werd niet direct ingestemd.
  2. Er werd tegen de persoon van MKB Op Reis gezegd: 'het is prima dat jullie informatie via de mail sturen, dan kan ik het nog nalezen'.
  3. Daarna leek het erop dat de mail (nog) niet was gestuurd. Pas toen de factuur binnen kwam (deze mail ging wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) werd duidelijk dat hun eerste mail in de spam was beland.
  4. Na het lezen van deze 'spam' werd pas de consequentie duidelijk van het hierdoor niet kunnen annuleren van deze lidmaatschap.
  5. Na het ontvangen van de mail met de vraag om de factuur te betalen, werd contact gezocht met MKB Op Reis met de mededeling dat er geen mail was ontvangen.
  6. Zij stuurden een mail met daarin het bewijs dat ze een mail hadden gestuurd: inderdaad hun mail stond in de spam.
  7. De kosten voor het lidmaatschap dient nu helaas wel te worden betaald. Na meermalen bellen en mailen, kon er nog wel een coulanceregeling worden gerealiseerd: de helft van het geld kan worden kwijtgescholden. Als dit betaald wordt, kan de annulering worden doorgezet. Reden: er zijn meerdere mensen aan het werk gezet om dit lidmaatschap voor elkaar te krijgen, dus er zijn al kosten gemaakt. 

 

Wanneer je de websites van MKB Reizen en MKB Op Reis checkt, zien ze er het zelfde uit. Op allebei de websites zijn niet duidelijk reis- en garantievoorwaarden te vinden. Ook niets over hoe het allemaal in zijn werk gaat en wat voor voordelen men via deze organisatie kan krijgen. De reizen die je kan bekijken, lijken zelfs via een 'affiliate'-programma door te linken naar andere touroperators. Wie het precies zijn, is ook via deze websites onduidelijk. Bij de mail waren trouwens ook geen uitgebreide voorwaarden gevoegd.

 

'MKB-Reizen' een andere organisatie uit Arnhem meldt op hun website het volgende:

Er wordt momenteel gebeld met een anoniem nummer uit naam van MKB Reizen. Kennelijk wordt onze handelsnaam misbruikt want dit zijn wij niet geweest. Inmiddels hebben wij aangifte gedaan bij de Politie te Arnhem en staat deze melding genoteerd onder nummer 2019371440. Mocht u het ook noodzakelijk vinden om aangifte te doen kunt u refereren aan dit nummer.

 

Dit kan toeval zijn, maar het kan ook bewust zo in elkaar gezet zijn. Het lijkt mij juist een belangrijk signaal voor een ondernemer, als dit vervelende situaties oplevert, die bij hen niet ingecalculeerd zijn. Is de kans nu zo klein, dat dit de afgelopen dagen maar eenmalig is gebeurt? Er is aan hun kant druk via de telefoon naar leden gezocht. Misschien hebben ze deze dagen meer ongeruste 'leden' aan de telefoon gekregen, die (te laat) de mail in de spam moesten zoeken.

 

Vraag aan forumleden: hoe legitiem zijn dit soort praktijken en hoe kun je hierop adequaat reageren, wanneer je dit overkomt?

 

Ook al weten we allen het goedbedoelde advies: ga niet in zee met bedrijven die je via de telefoon voordelen aanbieden.

Hele slimme en goede praters weten toch slachtoffers te maken. Er kan een moment geweest zijn of komen, dat de aandacht er even niet was of is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 1

De huisbaas van MKBopReis het Business Center Twente heeft per medio december de huur opgezegd van dit bedrijf, omdat er teveel boze mensen aan de balie kwamen. Dat is ook doorgegeven aan de Kamer van Koophandel, zodat deze ondernemers niet langer kunnen beweren dit bezoekadres te gebruiken.

 

Op de website en in de mail-correspondentie van het bedrijf wordt echter nog steeds het oude adres gebruikt.

 

Een verklaring van de verhuurder kan toegevoegd worden aan het dossier dat ingezet wordt als dit ooit voor de rechter komt. Weer een bewijs van bedrog en misleiding!

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Zijn de bank en Belastingdienst/FIOD ook al bijgepraat over al deze ontwikkelingen?

Zijn er al (m)eerdere aangiften bij de Politie gedaan?

 

Lijkt me toch een duidelijk verhaal te worden om een rekening te bevriezen...

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik heb gisteren een 2e betalingsherinnering per mail ontvangen, wederom een mail teruggestuurd dat ik het factuur niet zal betalen wegens de bekende redenen. (Het is zinloos, ik weet het maar goed.)

 

In deze mail ook vermeld dat ik vast niet de enige ben en daarbij het niet eens mogelijk is een vakantie te boeken ? (als ik dat überhaupt zou willen).

 

Het volgende kreeg ik terug:

 

Wij zijn op de hoogte van deze klachten. Hiervan zijn er al een aantal in behandeling genomen onder vermelding van smaad.

 

De reden dat onze website een foutmelding aangeeft is dat wij momenteel  in onderhandeling zijn voor nieuwe afspraken voor het jaar 2020.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Des te meer redenen om niet te betalen!  Als die er al niet genoeg waren.. 

Link naar reactie
  • 0

 

3 uur geleden, Vandam zei:

De reden dat onze website een foutmelding aangeeft is dat wij momenteel  in onderhandeling zijn voor nieuwe afspraken voor het jaar 2020.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.


Dit hebben ze mij ook gestuurd (paar berichten terug te lezen), waarbij ik ook een reactie heb gegeven dat ze dus momenteel niets (kunnen) aanbieden, zonder dit te communiceren. Ze hebben deze mail beantwoord met een aanmaning.

 

2 uur later kreeg ik opeens toch bericht erop, met simpelweg het argument van het eerste bericht;
 

''Wij hebben u meerdere malen (zie vorige mailverkeer) aangegeven het lidmaatschap niet te kunnen annuleren vanwege de inmiddels verlopen bedenktijd. Zoals eerder aangegeven zal niemand dan ook een akkoord op iets geven wat niet vooraf is besproken.

 

Zodoende gaan wij ervan uit dat de door u goedgekeurde voorwaarden u duidelijk zijn medegedeeld.

 

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.''

Link naar reactie
  • 0

Vandaag de geluidsopname ontvangen. Echt overdreven duidelijk dat deze is gemonteerd. Lachwekkend gewoon. Ik en mijn dochter zijn bij het gesprek aanwezig geweest, en we weten gewoon dat het gesprek zo niet is gegaan. Man man, wat een amateuristisch gedoe zeg. ik mail 'm zometeen even door.

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, corkoning zei:

Vandaag de geluidsopname ontvangen. Echt overdreven duidelijk dat deze is gemonteerd. 

 

Dat is dus reden om niet te betalen. Doe een beroep op bedrog en gebruik ook het woord dwaling.

 

Merk op dat hun website is afgesloten van het reisaanbod omdat de leverancier het een scam vond, en wijs erop dat hun bezoekadres al sinds december niet meer klopt. 

 

Als ze ooit geld willen uitgeven aan een incassobureau, kun je meteen stellen dat de vordering betwist is.

 

Als ze nog meer geld willen besteden aan een dagvaarding (rechtszaak) ligt er een heel dossier klaar, waarop we een tegeneis kunnen stellen.

 

Nou is de uitdaging om ze strafrechtelijk aan te pakken.... (aangifte doen)

 

 

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste Allen,

 

Mijn vrouw is helaas ook slachtoffer van deze organisatie.  In het verkoopgesprek ( waar ik zelf ook bij was, speaker aan gezet)) werd geen mededeling gedaan over een lidmaatschap dat 359,00 exclusief btw zou kosten, er zouden louter alleen maar voordelen zijn ivm de 35% korting die ze konden geven. Ook in het opname gesprek ( we hadden hem op speaker )  werden er geen kosten benoemd voor het lidmaatschap en heeft mijn vrouw verder overal "ja " op gezegd. Ze mochten de info opsturen en mijn vrouw heeft helaas door drukte de mail niet goed gezien ( er waren al 9 dagen overheen gegaan) totdat wij op 20 januari de rekening kregen voor het abonnement. Daar stond dus in dat we die 434,39 moeten betalen .

Toen heb ik meteen gebeld dat het niet klopte en dat we misleid waren, en dat ik af zie van hun lidmaatschap. Ik had gezegd dat tijdens de beide gesprekken er geen bedrag werd vernoemd. De dame aan de telefoon stond mij verder netjes te woord, zei  wel dat ik aan het lidmaatschap vast zit ivm te laat opzeggen,  en ze zou de bandopname nakijken en deze opsturen als hun toch in hun gelijk stonden. De bandopname hebben we dezelfde dag nog ontvangen, je kon horen dat mijn vrouw wat later "ja " zegt als dat de vraag gesteld werd. Ook op de vraag dat het lidmaatschap 359,00 exclusief btw koste.  Als wij dit tijdens de opname hadden gehoord, hadden we al meteen "nee" gezegd . Hier ruikt het naar misleiding van bandopname.

Wij moeten de rekening betalen voor 3 februari, maar gaan dit niet doen. Ik heb gelukkig dit Forum gevonden en alles gelezen. Dank allen voor jullie info, ik wil graag aansluiten voor eventueel verdere stappen. Ik kan de bandopname eventueel wel opsturen naar Twabla.  Verder zit ik ook te denken om aangifte te doen bij de politie  en/ of onze rechtsbijstand verzekering in te schakelen.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook de dupe geworden van deze praktijken, heb de aanmaning al binnen van €481. 58 euro Ik zit nu in dubio wat te doen? 

 

Heb het opnamebandje binnen en het gaat voor de opname over vrijblijvend naar in de opname een lidmaatschap voor 1 jaar a 359 ex btw.  Waar ik automatisch ja op heb gezegd omdat ik niet oplet.

 

Wat moet ik nu doen?  

 

Groet Maarten,

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allen,

 

Ik heb een poosje niet op dit forum kunnen kijken, en er is inmiddels weereen hoop bijgekomen zie ik.

 

Afgelopen vrijdag hebben wij een gesprek gehad met een advocaat.  Zijn conclusie was dat het een smerig verdienmodel was, maar toch het bedrag eerst te betalen.

De kosten van een eventuele advocaat zijn na 2 uur al duurder dan het te betalen bedrag.

Er zijn ook zat malafide incassobureaus die dit soort vorderingen voor een prikkie op willen kopen.

 

Hij gaf nog  mee  dat er wellicht gezamenlijk  een advocaat ingehuurd kon worden, of dat  dit middels crowdfunding gedaan kon worden.  Hier heb ik echter geen verstand van. Hoe zijn de meningen daar over?

 

Ik sta nog steeds in dubio. Principieel wil ik niet betalen.  Maar mijn zakken hebben een bodem :face-savoring-food:

Link naar reactie
  • 0

Voor welke geleverde dienst of verrichte prestatie zou je willen betalen? Wat maakt het advies van deze advocaat?

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Het melden bij Fraudedesk is een mogelijke actie. Zij registreren de melding en zullen de melding misschien ook in een dossier met andere meldingen stoppen, maar zij hebben geen opsporingsbevoegdheid. Er wordt door hen dan ook geadviseerd om een jurist ter hand te nemen.

 

Mijn gedachten: als er een incassobureau zich meldt, dan kunnen we hier op dit forum vast genoeg medestanders vinden om een zaak aan te gaan, indien dit onvermijdelijk is. Ik heb zelf in totaal twee aanmaningen in mijn mail gezien. Wat de volgende stap wordt, ga ik zien.

 

Als alle 'belaagde' mensen nu aangifte doen bij de politie, zal hun dossier ook groeien en moeten zij er uiteindelijk iets mee doen, lijkt mij.

Voor aangifte moet ieder echter een afspraak maken bij de politie van zijn/haar woonplaats. Online is dit namelijk niet mogelijk.

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Rob_2017 zei:

 

Als alle 'belaagde' mensen nu aangifte doen bij de politie, zal hun dossier ook groeien en moeten zij er uiteindelijk iets mee doen, lijkt mij.

Voor aangifte moet ieder echter een afspraak maken bij de politie van zijn/haar woonplaats. Online is dit namelijk niet mogelijk.

Dit moet idd wel gebeuren dan pas word er een zaak gemaakt hebben ze me verteld 

Als mensen dit niet doen gebeurd er ook niks want met 1 of 2 aanklachten hebben ze niks 

Link naar reactie
  • 0
49 minuten geleden, Rob_2017 zei:

Mijn gedachten: als er een incassobureau zich meldt, dan kunnen we hier op dit forum vast genoeg medestanders vinden om een zaak aan te gaan, indien dit onvermijdelijk is.

 

Als zich een serieus incassobureau meldt, dan is een serieuze tegenstap te overwegen. Maar waarschijnlijk is MKBopReis nu al lam-geschoten, nu de huisbaas van Business Center Twente de huur heeft opgezegd en de reis-leverancier de levering heeft gestaakt. MKB Diensten BV is een lege huls, dus het is relatief simpel om elke vordering af te wijzen op grond van gebrek aan lever-vermogen.

 

Plan B is een tegenvordering namens ondernemers die al betaald hebben.

 

We kunnen bijvoorbeeld aan de beljuristen van Brandmeester vragen of ze een tegenvordering willen instellen, waarbij de kosten gedeeld worden door diegenen die nog niet betaald hebben. Zo kunnen we het bedrijf wellicht omduwen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben helaas ook een van de gedupeerden.

16 januari ben ik gebeld met het desbetreffende verkooppraatje. 
Ik zat in de auto, dus had niet mijn volledige aandacht bij het gesprek. 
De dag erna de mail ontvangen (niet in mijn spambox) die ik vandaag pas heb geopend. Helaas dus 4 dagen te laat, er stond ondertussen ook al een factuur op me te wachten. 
Heb al een aantal keer geprobeerd telefonisch contact met ze op te nemen, maar krijg helaas steeds te horen dat dit nummer niet bereikbaar is. 
Vervolgens een mail gestuurd, gemeld dat ik geen toestemming heb gegeven voor dit lidmaatschap, tot ik op dit forum stuitte.

Ik zal daarom ook een opnamebandje opvragen, en bij ontvangst meteen doormailen naar TwaBla. En ik ga zeker niet betalen!

 

Groet, Elke 

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Er zijn inmiddels 2 gedupeerden die in januari zijn gebeld aangemeld bij dit forum.

 

van de week toen ik het hele topic  nog eens na las viel het mij op dat er nog steeds nieuwe slachtoffers zich melden en het topic al in november gestart is.

 

3 uur geleden, TwaBla zei:

Maar waarschijnlijk is MKBopReis nu al lam-geschoten, nu de huisbaas van Business Center Twente de huur heeft opgezegd

 

blijkbaar storen ze zich daar niet aan en gaan ze gewoon door met benaderen van bedrijven.

 

in hoeverre is een bedrijf frauduleus of strafbaar  als bij de KVK geen actuele gegevens  te vinden zijn of een product verkoopt wat vervolgens niet te leveren is. En welke instantie heeft de bevoegdheid om dit bedrijf dan aan te pakken?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
2 uur geleden, henkh zei:

Van de week toen ik het hele topic  nog eens na las viel het mij op dat er nog steeds nieuwe slachtoffers zich melden en het topic al in november gestart is.

 

Het merendeel stuurt geluidsopnames en die waren allemaal van november en december. Deze week zijn er twee uit januari aan toegevoegd.

 

Op papier is het een kwestie voor de Fraudehelpdesk en voor de politie, maar in praktijk doet niemand er wat aan. Soms komt een kwestie in Vara Kassa of Tros Radar, maar dan zetten ze een advocaat aan tafel die beweert dat je als zelfstandig ondernemer een beroep kan doen op reflexwerking.

 

Van alle kwesties die hier op HL terecht komen (zo'n twee tot drie nieuwe scams elk jaar) zijn het vooral Proximedia en Streya die inderdaad rechtszaken hebben gevoerd. Voordeelpartner, NVSO en Regiobedrijvengids zijn stilletjes verdwenen.

 

2019 MKBopReis (nog gaande)

2019 Voordeelpartner (lijkt gestopt)

2019 Trademark Office (failliet verklaard)

2018 NVSO (energiekollektief lijkt gestopt)

2017 Streya (failliet gegaan)

2017 Bedrijfs Reclame Nederland (gevangenisstraf voor oprichters)

2016 Regiobedrijvengids (is verdwenen)

2015 Bedrijvenpagina (incidentele oprispingen)

2012 Proximedia - MKB Clickservice (is stil geworden)

 

Er zit al weer een nieuwe aan te komen: Vandaag Online (voorheen MKB Online Adviseurs - pdf + pdf2), opgericht door ex-medewerkers van Proximedia die de werkwijze van hun oude werkgever voor eigen gewin gekopieerd hebben.

 

 

aangepast door TwaBla
Lijstje met links toegevoegd

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, TwaBla zei:

Vandaag Online (voorheen MKB Online Adviseurs - pdf + pdf2), opgericht door ex-medewerkers van Proximedia die de werkwijze van hun oude werkgever voor eigen gewin gekopieerd hebben.

 

Dat belooft wat, op klacht.nl staan al weer genoeg klachten. kwestie van tijd dat we hier op HL ook reacties gaan krijgen.

 

2 uur geleden, TwaBla zei:

Op papier is het een kwestie voor  de politie,

 

Dat is fietsendiefstal ook , daarvan zeggen ze zonder blikken of blozen dat dit geen prioriteit heeft.

 

Kan me voorstellen dat ze voor aangiftes voor dit soort fraude een apart archief hebben nl. het ronde. :face-with-tongue:

 

 

Link naar reactie
  • 0

De volgende mail is een reactie op de mededeling dat hun momenteel geen dienst aan kunnen bieden; 

 

Het is enkel voor niet leden niet mogelijk om een vakantie te boeken. Voor leden gelden de gemaakte afspraken. U kunt gebruik maken van de functie boeken door het formulier in te vullen vraagt u een offerte aan voor een eventuele vakantie.

 

Wij verwerken enkel aanvragen van leden die de factuur hebben voldaan.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

Kirsten de Jong

 

 

Aangezien ik het factuur uiteraard niet voldaan heb, ben ik volgens de bovenstaande mail nog geen lid. Ze spreken zichzelf volledig tegen in deze mail in mijn ogen, want als je niet heb gereageerd op de eerste mail met daarin het “lidmaatschap” was je automatisch al lid. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.