• 0

Ervaringen met MKBREIZEN, ‘Mkb op reis’, MKB Topdeal of MKB Top deal?

Mag een bedrijf je laten betalen als hun mail door spamfilter niet is gezien?

 

Sinds kort worden 'kleine zelfstandigen' door MKB Reizen of MKB Op Reis gebeld. Dit zijn allebei dezelfde organisatie en horen bij MKB Diensten (dit bedrijf uit Hengelo levert naast reizen ook korting op energieproducten, verstuurt pakketten, levert drukwerk, verkoopt soft- en hardware, verzorgt enquêtes en kan zakelijke afspraken voor je inplannen).

 

MKB Reizen en MKB Op Reis, handelen beide op een zelfde manier:

  1. Je wordt gebeld en er wordt aan jou als ondernemer flinke korting beloofd op reizen via een lidmaatschap.
  2. Ze zeggen dit gesprek op te nemen.
  3. Na het aangeven dat je interesse hebt, sturen ze je een mail met de melding dat je 7 dagen bedenktijd hebt om het lidmaatschap te annuleren. Kosten lidmaatschap: € 434,39.
  4. Na 7 dagen ontvang je een factuur, die je dient te betalen. Het lidmaatschap is ingegaan voor 12 maanden en dit kan niet meer worden teruggedraaid.

 

Risico: de mail komt niet aan of verdwijnt tussen spamberichten. Als dit gebeurt, wat dan?

 

Onze situatie:

  1. Tijdens een telefoontje werd het voordeel van een lidmaatschap voorgelegd. Dit klonk interessant, maar er werd niet direct ingestemd.
  2. Er werd tegen de persoon van MKB Op Reis gezegd: 'het is prima dat jullie informatie via de mail sturen, dan kan ik het nog nalezen'.
  3. Daarna leek het erop dat de mail (nog) niet was gestuurd. Pas toen de factuur binnen kwam (deze mail ging wél goed in tegenstelling tot de aanbiedingsmail) werd duidelijk dat hun eerste mail in de spam was beland.
  4. Na het lezen van deze 'spam' werd pas de consequentie duidelijk van het hierdoor niet kunnen annuleren van deze lidmaatschap.
  5. Na het ontvangen van de mail met de vraag om de factuur te betalen, werd contact gezocht met MKB Op Reis met de mededeling dat er geen mail was ontvangen.
  6. Zij stuurden een mail met daarin het bewijs dat ze een mail hadden gestuurd: inderdaad hun mail stond in de spam.
  7. De kosten voor het lidmaatschap dient nu helaas wel te worden betaald. Na meermalen bellen en mailen, kon er nog wel een coulanceregeling worden gerealiseerd: de helft van het geld kan worden kwijtgescholden. Als dit betaald wordt, kan de annulering worden doorgezet. Reden: er zijn meerdere mensen aan het werk gezet om dit lidmaatschap voor elkaar te krijgen, dus er zijn al kosten gemaakt. 

 

Wanneer je de websites van MKB Reizen en MKB Op Reis checkt, zien ze er het zelfde uit. Op allebei de websites zijn niet duidelijk reis- en garantievoorwaarden te vinden. Ook niets over hoe het allemaal in zijn werk gaat en wat voor voordelen men via deze organisatie kan krijgen. De reizen die je kan bekijken, lijken zelfs via een 'affiliate'-programma door te linken naar andere touroperators. Wie het precies zijn, is ook via deze websites onduidelijk. Bij de mail waren trouwens ook geen uitgebreide voorwaarden gevoegd.

 

'MKB-Reizen' een andere organisatie uit Arnhem meldt op hun website het volgende:

Er wordt momenteel gebeld met een anoniem nummer uit naam van MKB Reizen. Kennelijk wordt onze handelsnaam misbruikt want dit zijn wij niet geweest. Inmiddels hebben wij aangifte gedaan bij de Politie te Arnhem en staat deze melding genoteerd onder nummer 2019371440. Mocht u het ook noodzakelijk vinden om aangifte te doen kunt u refereren aan dit nummer.

 

Dit kan toeval zijn, maar het kan ook bewust zo in elkaar gezet zijn. Het lijkt mij juist een belangrijk signaal voor een ondernemer, als dit vervelende situaties oplevert, die bij hen niet ingecalculeerd zijn. Is de kans nu zo klein, dat dit de afgelopen dagen maar eenmalig is gebeurt? Er is aan hun kant druk via de telefoon naar leden gezocht. Misschien hebben ze deze dagen meer ongeruste 'leden' aan de telefoon gekregen, die (te laat) de mail in de spam moesten zoeken.

 

Vraag aan forumleden: hoe legitiem zijn dit soort praktijken en hoe kun je hierop adequaat reageren, wanneer je dit overkomt?

 

Ook al weten we allen het goedbedoelde advies: ga niet in zee met bedrijven die je via de telefoon voordelen aanbieden.

Hele slimme en goede praters weten toch slachtoffers te maken. Er kan een moment geweest zijn of komen, dat de aandacht er even niet was of is.

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0
55 minuten geleden, TwaBla zei:

Lees het topic door...

 

Stuur ze naar TwablaHL@gmail.com, zoals al een paar keer is gemeld.

 

Er komen nu dagelijks nieuwe gedupeerden bij, allemaal met vragen die al eerder beantwoord zijn. Als iedereen een beetje huiswerk doet en meewerkt aan een oplossing van het probleem, schieten we sneller op.

 

Is er al eens iemand langs geweest in Hengelo om vast te stellen of daar inderdaad mensen op kantoor zitten? Praat dan ook eens met de andere ondernemers in dat bedrijfsverzamelgebouw. Zoek eens uit wie de verhuurder is...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Geachte,

 

Ik ben ook een gedupeerde  van MKP op reis. 
 

In mijn beleving zouden ze een mail sturen met daarin informatie. Ikzelf was aan het werk toen ze belde, het werd allemaal snel verteld en kreeg bijna geen kans om het telefoongesprek te beëindigen. 
 

Nu zeker wel geleerd om dit in de toekomst direct te doen! 
 

Tussen het verkoopgesprek en de geluidsopname zit een groot verschil! Tevens is de mail ook bij mij in de spam beland waardoor ik deze niet gezien heb. En eerlijk gezegd na bijna 3 weken dit alweer vergeten was. 
 

Totdat ik vandaag een factuur kreeg dat ik nog niet betaald heb en dit wel binnen 5 werkdagen dien te doen. 
 

Overigens ontbreekt enige vorm van een contract en/of duidelijke voorwaarden.

 

Wat te doen? Niet betalen en afwachten?    

Link naar reactie
  • 0
16 minuten geleden, TwaBla zei:

 

Is er reden om aan te nemen dat uw situatie enorm afwijkt van de voorgaande slachtoffers?


Ik kwam dit topic tegen via google en zag voor zo ver ik heb gelezen berichten die dateerde van begin tot eind december. 
 

Pas toen ik een account had aangemaakt en dit bericht plaatste zag ik de meest recente berichten.  Mijn excuses! 
 

Het is mij in ieder geval nu duidelijk dat er dagelijks “gedupeerde” bij komen. En dat het advies nog steeds is om niet te betalen. Of is er onlangs bekend geworden dat dit negatieve gevolgen heeft?

 

Wellicht heb ik dat ook over het hoofd gezien tussen de vele berichten.. Net zoals de mail die in de spam terecht is gekomen van MKB op reis. ;) 
 

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Beste Vandam,

als ik u morgen kort bel en twee e-mails waarvan één met een factuur van een paar honderd EURO stuur, overweegt u toch hopelijk niet deze te betalen?

 

Er zijn twee zaken die mij opvallen:


1. Iemand getuigt dat 'MD' of 'Mor' via KvK aan bedrijfsgevens van starters en aan een telefoonnummer komt. Klopt dat? En hoe is dit tweede contactgegeven (telefoonnummer) achterhaald?

 

2. En er is kennelijk ook een bestaand HL-lid met of zonder (nieuwe) inschrijving benaderd.  Hoeveel eerste gesprekken worden op de vrijdag gevoerd?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
37 minuten geleden, Vandam zei:

Het is mij in ieder geval nu duidelijk dat er dagelijks “gedupeerde” bij komen. En dat het advies nog steeds is om niet te betalen. Of is er onlangs bekend geworden dat dit negatieve gevolgen heeft?

 

De laatste paar uren is er geen nieuwe info bijgekomen. Welkom bij de club! :upside-down-face:

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
24 minuten geleden, Highio zei:

1. Iemand getuigt dat 'MD' of 'Mor' via KvK aan bedrijfsgevens van starters en aan een telefoonnummer komt. Klopt dat? En hoe is dit tweede contactgegeven (telefoonnummer) achterhaald?

 

2. En er is kennelijk ook een bestaand HL-lid met of zonder (nieuwe) inschrijving benaderd.  Hoeveel eerste gesprekken worden op de vrijdag gevoerd?

 

Waar komt die vrijdag vandaan?

 

Volgens mij zijn het niet allemaal starters.

 

Vandaag zijn we over de tien gegaan met het aantal gedupeerden. De eerste groep is van voor de Kerst, maar ik vrees dat er nu snel meer bijkomen. Of na te gaan is waar de adressen vandaan komen, is nog niet vastgesteld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Quote

Waar komt die vrijdag vandaan?

Ik lees in dit draadje drie berichten terug die specifiek deze dag van de week vermelden.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Ik ben niet gedupeerd, omdat ik zelf een reisbureau heb weet ik dat 35% zeker niet haalbaar is. Ik ben ze wel verder uit gaan horen. Gevraagd om de voorwaarden alvorens een mail te sturen met informatie. De voorwaarden zouden in de mail staan en dat kon niet op een andere manier aangeleverd worden. Ik vroeg hem om de voorwaarden dan maar voor te lezen, maar dan zou hij 2 uur bezig zijn. Ik heb daarop gezegd: ik heb tijd om 2 uur te luisteren, als ik het zelf moet lezen ben ik ook 2 uur bezig. 
Ik heb 20 jaar mijn reisbureau en in februari 2019 mijn tweede bedrijf ingeschreven bij de kvk, ik heb niet de indruk dat ze alleen startende ondernemers bellen. Een collega die ruim 15 jaar haar eigen bedrijf heeft is ook gebeld. Ze letten  zo te zien niet echt op de bedrijfsnaam, beetje vreemd om een reisbureau te bellen met dit aanbod.

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
18 minuten geleden, AnitaK zei:

Nee. De meesten hebben deze mail in de spam gekregen en hierin staat vermeld dat je binnen 7 kalenderdagen moet annuleren.

 

De overeenkomst is uit de aard der zaak mondeling (voor zover er sprake is van een overeenkomst).

 

De algemene voorwaarden kunnen wel schriftelijk zijn. Als deze, zoals Reisadviseur stelt, niet op aanvraag ter hand worden gesteld, zijn de a.v. nietig.

 

 

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
16 uur geleden, Highio zei:

Iemand getuigt dat 'MD' of 'Mor' via KvK aan bedrijfsgevens van starters en aan een telefoonnummer komt. Klopt dat? En hoe is dit tweede contactgegeven (telefoonnummer) achterhaald?

 

Telefoonnummers achterhalen is niet zo heel lastig. Die staan genoteerd bij de KVK en zijn daar tegen betaling op te vragen. Er zijn online telefoongidsen die een nieuw bedrijf standaard en ongevraagd opnemen. Dat wil ik als zzp-er helemaal niet, want dan ligt al je info zelfs onbetaald op straat, KVK vraagt er in ieder geval nog een paar euro voor. Overigens verwijderden beide bedrijven mijn info na een mailtje.

 

Twee tips:

 

Stel een Google Alert in (google.nl/alerts) op je eigen naam en bedrijfsnaam. Dan krijg je een bericht als je naam opduikt in het nieuws of op het web.

 

Neem een VOIP-nummer voor een paar euro en zet dat op je website. Als er een anoniem nummer belt laat je dat naar voicemail gaan. Mijn ervaring; iedereen die iets wil verkopen spreekt nooit iets in; reguliere (potentiele) klanten wel. Houdt naast dit soort ongein ook alle energie-verkopers op afstand.

 

Hans

Hans Damen - Insparcom

Strategisch Advies - Crisismanagement - Spreker - Dagvoorzitter - Divemaster

Laatste blogs

Link naar reactie
  • 0
Op 7-1-2020 om 15:58, TwaBla zei:

 

Is er al eens iemand langs geweest in Hengelo om vast te stellen of daar inderdaad mensen op kantoor zitten? Praat dan ook eens met de andere ondernemers in dat bedrijfsverzamelgebouw. Zoek eens uit wie de verhuurder is...


Daar dacht ik eergisteren nog aan toen ik langs het gebouw reed. Zal ik eens naar binnen lopen?

Ik doe als (SEO-)copywriter leuke klussen voor leuke bedrijven: http://www.hardcopy.nl.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Allemaal,

 

Ik heb  eergisteren ze nogmaals gemaild met de mededeling dat ik geen klant wil zijn en dat ik het betwijfel of deze gang van zaken wel legaal is. Tevens gevraagd naar hun av en overeenkomst omdat ik deze nergens vinden kan. Dit was hun antwoord.

 

" Beste, 

 

Gezien het wettelijk niet toegestaan is om het hele gesprek op te nemen, beschikken wij enkel over het door de wet vereiste voicelog gedeelte.

 

In het voorgesprek dienen alle medewerkers aan te geven, dat het om een lidmaatschap gaat en dat er een bijdragen dient voldaan te worden.

 

De opname dient ervoor om te kunnen controleren of de medewerker zich aan deze regels heeft gehouden. Gezien niemand dan ook een akkoord op iets zal geven wat niet vooraf is besproken, gaan wij ervan uit dat de door u goedgekeurde voorwaarden u duidelijk zijn medegedeeld.

 

Wat de echtheid van de opname betreft, deze kunt u heel simpel via software testen op het internet.

 

Betreft de algemene voorwaarden:

 

MKBOPREIS hanteert geen algemene voorwaarden behalve de algemene voorwaarden die u telefonisch zijn medegedeeld.

 

Wij hebben ons volledig aan de wet en regelgeving gehouden. Ook hebben wij ons volledig aan de met u gemaakte afspraken gehouden.

 

Helaas kunnen we de order niet meer terugdraaien. Wij willen u eventueel tegemoet komen met een betalingsregeling.

 

Indien u gebruik wenst te maken van deze regeling, vernemen wij dit graag van u.

 

Wij vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

 

Met vriendelijke groeten,

 

 

Kirsten de Jong

 

Tel.: 074 762 0800 | E-mail: info@mkbopreis.nl| Internet: www.mkbopreis.nl

KVK 75381397 | Molenstraat 20 | 7551 DC Hengelo".

Link naar reactie
  • 0
53 minuten geleden, JSmit05 zei:

Dit was hun antwoord.

 

Klopt, dat is de standaard reactie op iedereen die kritische vraagtekens plaatst bij hun aanpak. Ze suggereren dat het wettelijk niet toegestaan is dat het hele verkoopgesprek op te nemen. 

 

Dat is zulke evidente onzin, dat je daaruit mag afleiden dat ze de zaken waarschijnlijk* nooit door een rechter zullen laten toetsen - want dan is duidelijk dat ze maar wat bedenken om ondernemers onder druk te zetten. Daarom is het advies ook: niet betalen.

 

* waarschijnlijk, want je moet wel zelf de afweging blijven maken...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
7 uur geleden, David Brinks zei:


Daar dacht ik eergisteren nog aan toen ik langs het gebouw reed. Zal ik eens naar binnen lopen?

 

Dat zou erg mooi zijn. Aan de Molenstraat 20 zit Business Center Twente (BCT) dat ook als virtueel adres fungeert. Daar zijn een heleboel bedrijven ingeschreven. MKB Diensten is daar niet bij, hoewel ze het adres wel opgeven als postadres. MKB Diensten is ingeschreven in Enschede, op het woonadres van iemand die mogelijk als katvanger ingeschakeld is. Business Center Twente is zelf een ltd, dus die staat niet in een Nederlands handelsregister.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
11 minuten geleden, TwaBla zei:

Dat zou erg mooi zijn. Aan de Molenstraat 20 zit Business Center Twente (BCT) dat ook als virtueel adres fungeert. Daar zijn een heleboel bedrijven ingeschreven. MKB Diensten is daar niet bij, hoewel ze het adres wel opgeven als postadres.

 

Staan ze tegenwoordig wel ingeschreven: https://www.kvk.nl/orderstraat/product-kiezen/?kvknummer=753813970000

Gok dat drimble wat achterloopt met de wijzigingen.

Link naar reactie
  • 0
Op 7-1-2020 om 14:41, AnitaK zei:

Ik ben vanmorgen gebeld door een juriste van de DAS Rechtsbijstand en zij vertelde dat het inderdaad veelvuldig voorkomt. Zij adviseerde mij ook om beslist niet te betalen en DAS gaat hiermee aan de slag om dit op te lossen voor ons. Zij gaan MKBopreis medewerkers zelf benaderen.

Dus is mijn advies: als je rechtsbijstand bent verzekerd, geef het zeker uit handen aan hun. Zij lossen het voor je op.

 

Groet, Anita

 

Regel jij dit via jouw persoonlijke rechtsbijstand of zakelijke? Ik ben kleine ZZP'er en heb alleen een persoonlijke rechtsbijstand, waarschijnlijk gaan ze mij om die reden niet helpen. 

Link naar reactie
  • 0

 

Het aanbod wordt vanuit MKBopReis gedaan aan ondernemers. Wordt het dan ook niet aanvaard in de hoedanigheid van ondernemer. Zal me benieuwen hoe de rechtsbijstand daar tegenaan kijkt.

 

MKBopReis moet de horde naar een incassobureau nog nemen. Geen enkele aanwijzing dat ze ooit gaan dagvaarden. Maar als dat gebeurt, zijn we redelijk goed voorbereid. Ik verwacht dat gedupeerden ook bereid zijn elkaar te helpen, met verklaringen bijvoorbeeld.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het nu bij mijn persoonlijke rechtsbijstand neergelegd maar op de factuur staat mijn bedrijfsnaam waardoor rechtsbijstand zegt dat dit een zakelijke overeenkomst is. Kan ook slim gespeeld zijn van MKB (ik denk tegenwoordig dat die alles hebben uitgedacht). Mijn rechtsbijstand heeft nog geen definitieve beslissing genomen of ze mij gaan helpen of niet, ik ben benieuwd en zal jullie op de hoogte houden. 

Link naar reactie
  • 0
43 minuten geleden, TwaBla zei:

Het aanbod wordt vanuit MKBopReis gedaan aan ondernemers.

 

Blijkt dat ook uit de geluidsopnames?

Wordt daarin de bedrijfsnaam van de ondernemer genoemd, of is er een andere indicatie dat dit het geval is?

 

Mocht het als een consumentenovereenkomst opgevat kunnen worden, dan zou je er nog onder de bedenktermijn die consumenten bij koop op afstand hebben vanaf kunnen.

Men heeft dan immers de consument niet op zijn 14 dagen (niet slechts 7)  bedenktijd gewezen, en dan wordt de termijn opgerekt naar 1 jaar. :thinking-face:

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 282 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.