mag ik jullie feedback vragen voor het volgende? Een drukker heeft mij gevraagd hem te helpen bij de werving van nieuwe klanten. Hij kampt met het 'probleem' dat hij te goedkoop is, eenvoudigweg omdat hij zijn productieproces heel slim heeft ingericht en geen woekermarges wil rekenen. Uit eigen ervaring weet ik dat hij vergeleken met drukkers uit de regio tot 40% goedkoper is. Zijn producten zijn van minimaal dezelfde kwaliteit en vaak levert hij zelfs sneller dan andere drukkers.
Het 'probleem'/gevolg van deze prijsstelling is, dat veel potentiële klanten huiverig zijn bij hem te bestellen, omdat ze vrezen dat er iets mis is met de kwaliteit (deze informatie heeft hij al vaker gekregen door afgewezen offertes na te bellen). Hij wil van zijn prijsvechters-imago af, omdat hij enerzijds meer klanten wil en anderzijds met het oog op de toekomst wil communiceren dat hij veel meer voor zijn klanten kan en wil doen dan 'alleen maar drukken' (o.a. ontwerpen, grafimedia, verpakken en verzenden van mailings en catalogi).
Nu denk ik dat de volgende benaderingen hem hierbij kunnen helpen:
- prijs verhogen (daar wil hij niet aan beginnen ;)
- Het gebruik van 'common starting points' voor zijn totaalcommunicatie: kernpunten die als een rode draad door zijn bedrijfscommunicatie lopen en consistent communiceren waar deze drukker voor staat (toegevoegde waarde, klantvoordelen) en welke diensten en producten hij kan leveren. Punten die niet eenzijdig zijn lage prijzen benadrukken.
- Concentreren op persoonlijke verkoop als aanvulling op zijn huidige direct mailbeleid.
- Het bijsluiten van succesverhalen/referenties van klanten in zijn website en offertes.
- Het bijsluiten van voorbeelddrukwerk bij zijn offertes.
- (Mondeling) uitleggen hoe zijn lage prijs tot stand komt (concurrentierisico?!)
- Opknappen van zijn bedrijfsruimte (is nogal eenvoudig en kan n likje verf gebruiken).
- Communiceren, communiceren, communiceren.
Wat vinden jullie hiervan? Hopelijk hebben jullie nog ervaringen of andere ideeën die kunnen werken. Alvast bedankt!
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Daphne B.
Daphne B.
Beste HL'ers,
mag ik jullie feedback vragen voor het volgende? Een drukker heeft mij gevraagd hem te helpen bij de werving van nieuwe klanten. Hij kampt met het 'probleem' dat hij te goedkoop is, eenvoudigweg omdat hij zijn productieproces heel slim heeft ingericht en geen woekermarges wil rekenen. Uit eigen ervaring weet ik dat hij vergeleken met drukkers uit de regio tot 40% goedkoper is. Zijn producten zijn van minimaal dezelfde kwaliteit en vaak levert hij zelfs sneller dan andere drukkers.
Het 'probleem'/gevolg van deze prijsstelling is, dat veel potentiële klanten huiverig zijn bij hem te bestellen, omdat ze vrezen dat er iets mis is met de kwaliteit (deze informatie heeft hij al vaker gekregen door afgewezen offertes na te bellen). Hij wil van zijn prijsvechters-imago af, omdat hij enerzijds meer klanten wil en anderzijds met het oog op de toekomst wil communiceren dat hij veel meer voor zijn klanten kan en wil doen dan 'alleen maar drukken' (o.a. ontwerpen, grafimedia, verpakken en verzenden van mailings en catalogi).
Nu denk ik dat de volgende benaderingen hem hierbij kunnen helpen:
- prijs verhogen (daar wil hij niet aan beginnen ;)
- Het gebruik van 'common starting points' voor zijn totaalcommunicatie: kernpunten die als een rode draad door zijn bedrijfscommunicatie lopen en consistent communiceren waar deze drukker voor staat (toegevoegde waarde, klantvoordelen) en welke diensten en producten hij kan leveren. Punten die niet eenzijdig zijn lage prijzen benadrukken.
- Concentreren op persoonlijke verkoop als aanvulling op zijn huidige direct mailbeleid.
- Het bijsluiten van succesverhalen/referenties van klanten in zijn website en offertes.
- Het bijsluiten van voorbeelddrukwerk bij zijn offertes.
- (Mondeling) uitleggen hoe zijn lage prijs tot stand komt (concurrentierisico?!)
- Opknappen van zijn bedrijfsruimte (is nogal eenvoudig en kan n likje verf gebruiken).
- Communiceren, communiceren, communiceren.
Wat vinden jullie hiervan? Hopelijk hebben jullie nog ervaringen of andere ideeën die kunnen werken. Alvast bedankt!
Groetjes,
Daphne
Diamedia Minds |
Canvas In A Box - Dress Your Walls
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
16 antwoorden op deze vraag