• 0

Te goedkoop?!

Beste HL'ers,

 

mag ik jullie feedback vragen voor het volgende? Een drukker heeft mij gevraagd hem te helpen bij de werving van nieuwe klanten. Hij kampt met het 'probleem' dat hij te goedkoop is, eenvoudigweg omdat hij zijn productieproces heel slim heeft ingericht en geen woekermarges wil rekenen. Uit eigen ervaring weet ik dat hij vergeleken met drukkers uit de regio tot 40% goedkoper is. Zijn producten zijn van minimaal dezelfde kwaliteit en vaak levert hij zelfs sneller dan andere drukkers.

 

Het 'probleem'/gevolg van deze prijsstelling is, dat veel potentiële klanten huiverig zijn bij hem te bestellen, omdat ze vrezen dat er iets mis is met de kwaliteit (deze informatie heeft hij al vaker gekregen door afgewezen offertes na te bellen). Hij wil van zijn prijsvechters-imago af, omdat hij enerzijds meer klanten wil en anderzijds met het oog op de toekomst wil communiceren dat hij veel meer voor zijn klanten kan en wil doen dan 'alleen maar drukken' (o.a. ontwerpen, grafimedia, verpakken en verzenden van mailings en catalogi).

 

Nu denk ik dat de volgende benaderingen hem hierbij kunnen helpen:

- prijs verhogen (daar wil hij niet aan beginnen ;)

- Het gebruik van 'common starting points' voor zijn totaalcommunicatie: kernpunten die als een rode draad door zijn bedrijfscommunicatie lopen en consistent communiceren waar deze drukker voor staat (toegevoegde waarde, klantvoordelen) en welke diensten en producten hij kan leveren. Punten die niet eenzijdig zijn lage prijzen benadrukken.

- Concentreren op persoonlijke verkoop als aanvulling op zijn huidige direct mailbeleid.

- Het bijsluiten van succesverhalen/referenties van klanten in zijn website en offertes.

- Het bijsluiten van voorbeelddrukwerk bij zijn offertes.

- (Mondeling) uitleggen hoe zijn lage prijs tot stand komt (concurrentierisico?!)

- Opknappen van zijn bedrijfsruimte (is nogal eenvoudig en kan n likje verf gebruiken).

- Communiceren, communiceren, communiceren.

 

Wat vinden jullie hiervan? Hopelijk hebben jullie nog ervaringen of andere ideeën die kunnen werken. Alvast bedankt!

 

Groetjes,

Daphne

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

16 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hij kampt met het 'probleem' dat hij te goedkoop is, eenvoudigweg omdat hij zijn productieproces heel slim heeft ingericht en geen woekermarges wil rekenen. Uit eigen ervaring weet ik dat hij vergeleken met drukkers uit de regio tot 40% goedkoper is.

 

Ik maak uit jouw verhaal op dat de drukker waarschijnlijk te kort geschoten is in het communiceren naar de klanten dat hij effiecient, en daarom goedkoop en adequaat kan werken.

De voornamelijkste taak voor jouw lijkt me om dit uit te dragen en van daaruit verder te bouwen aan nieuwe relaties.

Ga ook eens na waarom de huidige klanten bij die drukkerij kopen!

 

Dennis K.

Kennis is beperkt houdbaar als het niet gedeeld wordt en dus de moeite om het te verkrijgen is verspild.

 

www.improval.nl - owner

www.gartner.com - associate

Link naar reactie
  • 0

40% goedkoper zijn dan de concurrentie is, naast een eventueel negatief effect op het imago, gewoon dom.

 

 

Hoe bedoel je dit? Het lijkt mij eerder een teken van slimheid als je zoveel goedkoper kunt aanbieden dan de concurrentie, toch?

 

Potentiële opdrachtgevers die voor jou kiezen vanwege de lage prijs, zullen dat waarschijnlijk ook al doen als je bijv. 20% goedkoper bent dan alle concurrenten. Waarom zou je die extra 20% zomaar weg geven? In sommige branches is het al voldoende om 5% goedkoper te zijn dan de concurrentie. Hoe dat exact ligt in de drukkerijwereld weet ik niet, maar je kunt op je klompen aanvoelen dat je met 40% onnodig veel geld laat liggen.

Link naar reactie
  • 0

Tja, waarom 40% goedkoper gaan zitten als je met 10% goedkoper nog steeds de voordeligste bent? Ik zie je omzet 50% stijgen met de prijsverhoging alleen, nog afgezien van het imago-effect.

 

Maar het gaat er meer om de potentiele klanten te overtuigen van de kwaliteit. Zowel het bijsluiten van voorbeeldmateriaal als noemen van referenties kan daar heel sterk aan bijdragen.

 

Natuurlijk kun je ook toelichten waarom je voordeliger bent, mits dat voor de gemiddelde klant een beetje een begrijpelijk verhaal wordt.

Link naar reactie
  • 0

- Doen die andere drukkers aan kartel vorming?

 

- hij zou (samen met jou) een overzichtstabel kunnen maken van zijn klanten (portfolio analyse) daaruit kun je flink wat zaken halen. Welk type klant ligt hem goed, heeft hij veel kleine of een paar grote klanten. werkt hij al jaren voor dezelfde klanten.

 

- hij kan z'n prijzen, voor gescheiden markten differentieëren.

 

- Meer service betrekken in de offertes, bijvoorbeeld koeriersdiensten, of afwerkservice bij product betrekken. Spot vernis, UV bestendige transparante lak etc. hij komt dan misschien op een gelijk prijspeil als collega's , maar wel met (veel) meer service inclusief.

 

- ik weet niet of hij vnl voor consumenten werkt (ipv btb) bij consumenten speelt prijs een grotere rol. Hij kan zijn diensten aanbieden goede doelen, stichtingen, verenigingen etc. die zijn meestal erg blij met een lage prijs.

 

- Kwaliteit en perceptie hebben met meerdere factoren te maken, prijs is er maar een van.

 

- Klopt het verhaal wel helemaal, het klinkt namelijk wel wat vreemd,

heeft hij een andere agenda, breng jij veel business naar hem toe...

Ik wil niet bij voorbaat wantrouwend zijn.

 

 

Succes met jouw advies aan hem, Dirk Pieter van Walsum

dpid.nl | onderscheidend ontwerp
tagtika.com | onze tool & methode om snel en doelgericht kernwaarden te bepalen

Link naar reactie
  • 0

(Alvast) Hartstikke bedankt voor al jullie reacties! Goed om de bevestiging en de kritische noot te lezen.

 

Wat achtergrondinfo over hoe zijn lagere prijs tot stand komt: hij heeft n tweekleurenpers en bespaart zo op t aantal drukrondes. Verder heeft hij relatief weinig overheadkosten. Deze voordelen geeft hij door aan zijn klant.

 

Ik weet zeker dat hij oprecht is. Hij is n integere persoon die heel (te?) bescheiden is over zijn werk en daar n navenante prijs voor vraagt.

 

Qua klantenkring: b-to-b (ook n aantal reclamebureaus), grote en kleine bedrijven. Weinig tot geen particulieren.

 

Daphne

Link naar reactie
  • 0

Grappig om te zien dat veel reacties over de prijs gaan, terwijl daar juist niet het probleem van de meeste niet-klanten (blijkbaar) ligt. Als iedereen de perceptie zou hebben dat hij dezelfde kwaliteit levert als iedereen, dan zou de prijs alleen maar omzet aanjagen.

 

Maar ze zijn bang van zijn kwaliteit, denk ik : zo goedkoop, dan kan je nooit goede kwaliteit leveren. Of is er iets met zijn proces aan de hand : bijvoorbeeld : hij is wel goedkoop, maar hij kan absoluut niet op tijd aan leveren, is niet flexibel, etc.

 

Mijn ervaring met drukkerijen is dat er nog steeds veel gepraat moet worden hoe je een kleur bedoelt, waarvoor een print bedoeld is : glossy/brochure/zwart-wit, etc. En dat je daardoor zeker bij btob gemakkelijk mensen aan je drukkerij bindt door de relatie.

 

Mijn advies zou dus zijn : ga in gesprek met 1-2 potentiele klanten. Leg inderdaad uit waarom je anders bent en stel voor om een pilot te doen : vraag hen om je een opdracht te geven, waaruit kan blijken dat je evengoede kwaliteit kan leveren.

En probeer natuurlijk dan ook uit te vissen of er nog meer elementen zijn, waardoor je niet aan de bak komt/kan komen.

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Ik zou, als ik hem was, zorgen dat hij zo'n 15% goedkoper is dan zijn concurrenten, dat is voldoende om argwaan (veel te goedkoop, kan niets wezen) te voorkomen en toch de order binnen te halen.

 

Nu zal de concurrentie tzt ook wel efficienter gaan werken en de prijzen gaan verlagen zodat ze onder de prijs van jouw klant uit zullen komen.

 

Als je inderdaad van een 15% lagere aanvangsprijs uitgaat heeft je klant nog genoeg marge over om nogmaals onder de prijzen van zijn concurrentie te duiken. Dit effect zou zich zelfs een aantal keren kunnen herhalen, en dat kan een aantal jaren duren zodat je klant op die manier jarenlang zowel de goedkoopste is als een gezonde marge geniet. Dat is nou zaken doen! Of je moet filantroop zijn...

 

En het spreekt voor zich dat je je kanten van de kwaliteit van je product moet overtuigen dmv monsters etc.

www.beeweb.nl | internetconcepten en online magazines (www.kampeerzaken.nl, www.watersporters.info en www.outdoormania.nl)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben nu wel erg benieuwd naar de naam van deze drukker, indien deze zo goedkoop is. ;D

 

Verder kan ik het met de meeste reacties hierboven wel eens zijn. De prijs zou ik zeker verhogen. Naast het verbeteren van je financiële positie, kan een gedeelte hiervan ook van pas komen bij het veranderen van het imago.

Link naar reactie
  • 0

De integriteit van de drukker kan tot veel dingen leiden; mooi hoge winstmarges, mooie klantenkring van tevreden klanten, enzovoorts.

Als hij deze prijs wil blijven handhaven zie ik eigenlijk maar één marketingtool die mensen goed over de streep helpt: gratis! Een beetje tricky kan dat wel zijn, maar mensen moeten vertrouwen krijgen dat goedkoop ook kwaliteit is.

 

Verder zou ik zelf denken aan een mooie paradox-strategie; zorg dat de identity van die drukker er super gelikt en vertrouwenwekkend uitziet, bouw dat merk op als hoogwaardig, servicegericht, met aandacht voor de mens, 'laat zich niet gemakkelijk uitonderhandelen' (vormgevers weten dat ze drukkers tegen elkaar uit moeten spelen...).

 

Als het probleem structureel 'te-lief-itis' is, dan is aan de kant van de marketing/communicatie ook niet waar je de oplossing moet zoeken maar in het zelfbeeld van de persoon.

 

Link naar reactie
  • 0

Wat hebben jullie allemaal goede ideeën, zelfs zo vroeg/laat nog! Hartelijk dank voor het constructieve meedenken.

 

Om te beginnen ga ik nog eens met hem overleggen over zijn prijsstrategie, in combinatie met zijn positionering en eigen visuele identeit. Die zijn allemaal nogal aan de bescheiden kant. Dirk Pieter's voorstel voor de klantenanalyse en Annelies' paradox-strategie kan ik daar goed voor gebruiken, vooral omdat hij zelf ook al aangegeven heeft bereid te zijn alles op de schop te nemen.

 

Ik houd jullie op de hoogte van de ontwikkelingen!

 

Groet,

Daphne

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 152 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.