• 0

Iemand aannemen die in de schuldsanering zit

Vandaag heeft er bij ons iemand gesolliciteerd die bijna de schuldsanering ingaat.

Loop ik dan veel risico dat er een loonbeslag wordt gelegd of zorgt de schuldsanering er juist voor dat dit niet gaat gebeuren?

Ik ken de persoon nog niet, maar ik geloof heel erg in een tweede kans, maar ik heb 1 keer eerder last gehad met een loonbeslag en ditt koste mij heel veel tijd, ergernis is ruzie met de werknemer. Dus als het even kan, liever niet meer.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 1

Lastig verhaal natuurlijk, je kunt er van uit gaan dat het loon linea recta naar het schuldsaneringstraject gaat. 

 

Op zich hoeft dat geen ruzie op te leveren, maar de vraag is een beetje wat de motivatie van die werknemer is: Direct zal hij er niet op vooruit gaan gezien alles dat hij meer verdient acuut opgaat aan het afbetalen van schulden. Anderzijds kan iemand dat accepteren, graag in de arbeidsmarkt blijven, en na afloop van het het traject erg blij zijn met het gevonden dienstverband. 

 

In die zin moet je je wellicht afvragen wat je van deze werknemer gaat verwachten: Is het iemand die voor een jaar, hooguit 2, komt werken, of is het iemand die langdurig bij je bedrijf past, en die lang genoeg zal blijven om uitiendelijk wel voordeel van het inkomen te hebben?

Link naar reactie
  • 0

Wij hadden ook eens iemand die de schuldsanering in ging aangenomen. Een van de voorwaarden die hem gesteld werd om de schuldsanering in te mogen is dat hij een inkomen had. Ik weet niet of dat altijd zo is, maar het zou best kunnen zijn dat deze sollicitant ook werk moet hebben voordat hij geaccepteerd wordt voor de schuldsanering.

 

Als jouw werknemer in de schuldsanering zit dan zal er inderdaad sprake zijn van een loonbeslag, althans, hij zal een klein bedrag aan leefgeld krijgen per week en z'n vaste lasten zullen betaald worden, de rest zal naar de schuldeisers gaan.

Link naar reactie
  • 1
8 uur geleden, Jasper S. zei:

Loop ik dan veel risico dat er een loonbeslag wordt gelegd of zorgt de schuldsanering er juist voor dat dit niet gaat gebeuren?

Nee ... de WSNP voorkomt wel in veel maar niet in alle gevallen een loonbeslag.

 

Zie: bijzondere incassobevoegdheden en preferenties van een tiental overheden

Zie ook: Werknemer met schulden of loonbeslag

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Kost loonbeslag op zich veel meer tijd? De persoon zelf werk en verdient gewoon even veel als elke andere meewerker. De loonstrook zou dus hetzelfde moeten zijn. Is het niet zo dat loonbeslag betekent dat je simpelweg een deel van het nettoloon naar een ander rekeningnummer dan dat van de persoon zelf overmaakt? Dat zou op zich te overzien moeten zijn.

 

Overigens dacht ik wel dat de werknemer er iets op vooruit gaat. Ik meen me te herinneren dat iemand die voldoende uren werkt 95% in plaats van 90% van het sociaal minimum mag houden.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Ik vind mensen die in de schuldsanering zitten/komen zeker een tweede kans moeten krijgen. Op de arbeidsmark is dat voor hen vaak niet makkelijk. Dus, wat mij betreft: TOP dat je deze persoon de kans geeft.  Komt deze persoon van een andere werkgever of heeft hij momenteel geen werk?

 

 

9 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Direct zal hij er niet op vooruit gaan gezien alles dat hij meer verdient acuut opgaat aan het afbetalen van schulden. Anderzijds kan iemand dat accepteren, graag in de arbeidsmarkt blijven, en na afloop van het het traject erg blij zijn met het gevonden dienstverband. 

Geldt vaak als men als in de WNSP zit en geen werkinkomen, maar een uitkering heeft. Én dan nog is dit mede-afhankelijk van de hoogte van zijn schuld. Kan zijn dat vanuit een WW-positie naar arbeidsloon hij er daadwerkelijk wel op vooruit gaat.

 

Gedoe krijgen met werknemers is vaak ter sprake als ze al bij je werken en er door schuldeisers loonbeslag word gelegd en de werkgever met jou gaat steggelen over dat feit.

Je meldt: dat hij  bijna de schuldsanering ingaat. Maar, dan lijkt het mij verstandig goed te informeren bij persoon die je aan wilt nemen wat zijn situatie zal zijn als hij geen WNSP-toezegging krijgt. Hij zal open kaart moeten spelen richting jou. In hoeverre je in kunt schatten dat hij dat ook doet/eerlijk is, is en blijft moeilijk.

 

Als hij uiteindelijk niet in de WNSP komt, dan zal hij zijn eigen schulden alsnog af moeten lossen! Dan kan het gebeuren dat zijn schuldeisers na een uitspraak van de rechter bij jou aan gaan kloppen en loonbeslag eisen.

 

Kom hij wel in de WNSP, dan heb je er als werkgever in principe weinig last van. Dan zal een bewindvoerder al zijn schulden coördineren en heb je als werkgever niet meer te maken met zijn schuldeisers.

 

 

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 1

Nou ja, prinsrachid, voor mij als boekhouder vind ik het ook wel meevallen, maar een loonbeslag kan toch wel tijd rovend zijn voor een ondernemer. Het begint met een verzoek van de deurwaarder waarvoor je dan moet invullen hoeveel iemand per maand verdient, dat zal Jasper vermoedelijk niet zelf willen of kunnen dus moet hij zijn boekhouder of salarisverwerker vragen die verklaring in te vullen en vaak gaat er wel 3 a 4 keer communicatie over en weer met 1 deurwaarder voordat er daadwerkelijk een bedrag voor beslag wordt vastgelegd. Daarnaast heb je nog te maken met de werknemer, in eerste instantie verwijten ze vaak de werkgever dat die zomaar meewerkt aan het beslag en hij daardoor nauwelijks geld overhoud, soms daalt de motivatie om nog te komen werken sterk of loopt men de kantjes eraf of doet moeilijk over ingedeelde diensten of werkzaamheden.

Kortom een werknemer zonder stabiel schuldsaneringstraject kan een hoop extra werk opleveren. Dus in dat opzicht snap ik wel dat Jasper even 2x nadenkt voor je eraan begint.


het risico in dit geval zit vooral in "bijna in de schuldsanering" dat betekent ofwel dat de situatie waarschijnlijk nog niet stabiel is. Zodra iemand in de schuldsanering zit dan betekent dat met alle schuldeisers een betalingsregeling is getroffen en als die worden nagekomen dan zullen die schuldeisers geen verdere invorderingsmaatregelen zoals loonbeslag nemen.

Maar als hij nog geen akkoord heeft en er blijft een schuldeiser dwarsliggen (vooral bij het minnelijke traject) dan is de kans wel aanwezig dat op enig moment verschillende schuldeisers gaan proberen loonbeslag te leggen. Aan de andere kant, mijn ervaring is dat de eerste deurwaarder die loonbeslag legt meteen de hele vrije ruimte (inkomen boven vrij te laten bedrag) claimt om de openstaande schuld zo snel mogelijk in te lopen. Elke volgende deurwaarder die dan aanklopt is een kwestie van het formulier invullen dat er al beslag ligt en hoe lang die regeling nog loopt en daarna is het aan hen om te bewaken of ze zich weer kunnen melden.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Jasper S. zei:

Vandaag heeft er bij ons iemand gesolliciteerd die bijna de schuldsanering ingaat.

 

Bij ons was het een medewerker die al lange tijd bij ons werkte maar door privéproblemen in de schuldsanering terecht kwam.

 

Werken en er uiteindelijk weinig van op je bankrekening terecht zien komen doet rare dingen met mensen. Begrijpelijk want 5 tientjes en voedselbank zijn geen vetpot.

Van de hele positieve instelling bleef weinig over en monde uit in een "kan me net zo goed ziek melden, werk me de blubber en zie er niks van terug"  En net zulk werk.

 

21 uur geleden, Jasper S. zei:

Loop ik dan veel risico dat er een loonbeslag wordt gelegd of zorgt de schuldsanering er juist voor dat dit niet gaat gebeuren?

 

Zolang het wettelijk traject niet gestart is loop je dat risico.  En als je zelf de kennis niet hebt en salarisadministratie uitbesteed kan je dat het beste uit handen geven. Zitten wel extra kosten aan helaas. En als medewerker daadwerkelijk ziektewet in gaat kost het nog meer. Verzuimverzekering betaalde pas na 6 weken uit en ook niet alles is gedekt.

 

En met de nieuwe wet WAB moet je rekening houden met hogere kosten voor tijdelijke contracten. Wellicht is aannemen op basis van pay-roll een optie.

 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Mikky Vrolijk zei:

Ik vind mensen die in de schuldsanering zitten/komen zeker een tweede kans moeten krijgen. Op de arbeidsmark is dat voor hen vaak niet makkelijk. Dus, wat mij betreft: TOP dat je deze persoon de kans geeft.

 

Helemaal met je eens, heb meerdere mensen aangenomen met een rugzakje, 50plussers die nergens aan de bak kwamen enz. Heb wel gemerkt dat dit een zware wissel trekt op je bedrijf als je kleine werkgever bent. Een of twee op een groter personeelsbestand zal wat makkelijker zijn.

Link naar reactie
  • 0

Allereerst bedankt voor de vele reacties, tips en ervaringen.

Dit zal me zeker helpen met mijn beslissing.

Ik heb hem eerst gevraagd een CV op te sturen en dan wil ik hem uitnodigen voor een gesprek. Behalve dat ik wil weten of hij in ons bedrijf past, ga ik ook proberen uit te vinden hoe hij in deze situatie terecht is gekomen en om welk bedrag we praten.

R.I.P. - Benm, dit is zeker uitzoeken waard.

Wouter Hol, dit is inderdaad bij hem ook het geval. Zonder inkomsten wordt hij niet toegelaten.

Cosara, bedankt voor de links, zeker hulpzaam.

Mikky Vrolijk Wat ik nu weet is dat hij nu een uitkering heeft, maar weet niet hoe hij hierin terecht is gekomen.
Het doel was een proeftijd van 1 maand in een tijdelijk contract van 7 maanden en dan een contract voor een jaar.
Dat laatste doe ik normaal niet, maar in dit geval lijkt het me wel verstandig.

Roel J Ik zou kunnen overwegen om hem pas in dienst te nemen na acceptatie van de WNSP.

 

henkh Goed om ook jouw ervaringen te lezen. Mijn verzekering betaald pas uit na 2 maanden, omdat ik normaal de kosten van kort verzuim prima zelf kan dragen.


Ik ga volgende week eerst eens proberen meer informatie te krijgen en te kijken wat voor man mijn sollicitant is. Wellicht dat we dan een beter inschatting kunnen maken.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Schuldsanering kent twee vormen

 

Minnelijke regeling Natuurlijke Personen (MSNP) en een Wettelijke Schuldsanering Natuurlijke Personen (WSNP).

 

Bij een MSNP is er vaak een regeling, met behulp van de gemeentelijke schuldhulpverlening, tot stand gekomen.

De afbetaling aan de schuldeisers gebeurt dan vaak via de gemeente. De schuldenaar betaalt zelf een maandelijks bedrag aan de gemeente die daarmee de schulden afbetaalt.

Soms is er sprake van een saneringskrediet waarbij met dit krediet - een deel van -de schulden zijn afbetaald. De schuldenaar betaalt het krediet aan de gemeentelijke kredietbank terug. De schuldenaar krijgt van zijn werkgever gewoon het volledige loon uitbetaald.

Soms kan er voorafgaand aan een schuldsaneringstraject worden besloten om een bewindvoerder, door de rechtbank te laten benoemen.

De bewindvoerder opent een (beheer) bankrekening. De werkgever betaalt het  loon naar deze bankrekening en de bewindvoerder zorgt voor alle betalingen, de schuldenaar krijgt leefgeld voor de dagelijkse boodschappen.

 

Bij de WSNP is er ook sprake van een door de rechtbank benoemde bewindvoerder. Deze heeft ook een beheerrekening waar het loon op binnen komt. Deze schuldenregeling loopt in principe 36 maanden (3 jaar).

 

Bij een WSNP traject is het gedurende de looptijd niet mogelijk voor schuldeisers om (loon)beslag te leggen.

Bij een MSNP traject bestaat de mogelijkheid van beslag wel. Dit gebeurt haast nooit omdat er bij een MSNP traject, als het goed is, alle schuldeisers zijn betrokken. Deze zijn dan akkoord gegaan met een regeling en er is dan geen reden om, met extra kosten, beslag te gaan leggen.

 

Een nieuwe werknemer aannemen die via de gemeentelijke schuldhulpverlening een MSNP traject heeft lopen of is toegelaten tot de WSNP levert geen extra risico op loonbeslag dan een ander werknemer.

aangepast door Hans van den Bergh
Omwille van leesbaarheid interpunctie en grammatica enigszins aangepast.
Link naar reactie
  • 0

Ik wil even reageren als ervaringsdeskundige op dit gebied, maar er is lang niet altijd sprake van loonbeslag of maandelijkse betaling aan de schuldhulpverleningsinstantie.

Na mijn faillisement heb ik ook te maken gehad met schuldhulpverlening via een minnelijk traject en bij mij werkte het in ieder geval anders als hier tot nu toe geschetst.

 

Ik had gewoon betaald werk en spaarde per maand zelf op mijn eigen spaarrekening het bedrag boven het vrij te laten bedrag, met elke maand een kopie loonstrook en bankrekening per mail naar de Plangroep toe. 1 keer per jaar kwam de verrekening met de schuldeisers en kreeg ik van de Plangroep een document met welk bedrag naar wie moest worden overgemaakt en ik stuurde daarna het bewijs dat dit ook gebeurt was.

 

De werkgever heeft nooit geweten dat ik überhaupt in een schuldhulpverleningssituatie zat en ik had veel vrijheid van de Plangroep en werd ook als volwassen vent behandeld. Dit heeft mij in ieder geval een heel goed gevoel gegeven destijds.

 

Je moest wel voordat je toegelaten werd een test maken waarbij gekeken werd hoe goed je schulden en prioriteiten kon inschatten en ik scoorde 20 van 20 vragen. Dat zal er wel mee te maken hebben dat ze mij toen heel coulant hebben behandeld.

 

Maar wilde ook even die kant belichten.

 

Groet, Martin

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Martin.

Ik heb vandaag een goed gesprek gehad met de sollicitant.

Het lijkt mij een oprechte eerlijk man, die door wat verkeerde keuzes in de schulden terecht is gekomen.
Vrijdag heb ik nog even contact met de persoon die hem helpt bij de wnsp, even kijken of het verhaal klopt.

Ik vond het schuld bedrag heel erg meevallen en verwacht dat hij in 2 jaar zijn schulden kan hebben afbetaald. Mits hij een fulltime baan heeft.

Hij had veel ambitie om door te groeien in het bedrijf, iets wat bij ons ook zonder vooropleiding prima kan.

Ik denk dat hij met de juiste hulp, betere beslissingen kan maken en dat de juiste mensen ook ervoor kunnen zorgen dat hij kan beginnen met afbetalen ipv alleen maar rente betalen.

Ik weet nog niet of ik hem ga aannemen, ik heb mezelf tot vrijdag gegeven om er over na te denken.

 

Link naar reactie
  • 0

De sollicitant had er ook voor kunnen kiezen niks te laten weten over zijn persoonlijke omstandigheden. Als er dan loonbeslag wordt uitgevoerd moet je er ook aan meewerken. Ik zou zeggen: wees blij dat iemand dusdanig eerlijk communiceert dat je vooraf al op de hoogte bent. Het kost tijd en moeite, maar als iemand prima geschikt is, eerlijk is en mogelijkheden heeft is een loonbeslag nog te overzien toch. 

Link naar reactie
  • 0
1 uur geleden, Jasper S. zei:

 Ik heb vandaag de werknemer laten weten dat hij is aangenomen, eerst voor een periode van 7 maanden en als de samenwerking goed gaat vooronbepaalde tijd.

 

Nu hopen dat ie gewoon goed werk aflevert en je heel blij met hem gaat worden, compliment dat je hem de kans geeft in ieder geval.

 

Groet, Martin

Link naar reactie
  • 0

Dag Jasper,

 

Iemand een kans geven om zijn financiën weer op orde te krijgen geeft aan de de ondernemer de juiste Skill heeft.

Overigens als de werknemer in de minnelijke of de wettelijke regeling valt wordt alles geregeld na de salaris betalingen en heeft de werkgever juist geen last meer van schuldeisende crediteuren van de werknemer. bij de wettelijke regeling wordt er een bewindvoerder aangesteld met dezelfde uitgangspositie.

 

Fijne dag,

 

Cor

Cor Vork

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Toch nog een anti climax.
De werknemer gaf vlak voor het tekenen van het contract nog even aan dat hij niet wil werken in december, terwijl dat de drukste periode van het jaar is.
Er was ineens geen ruimte voor een rationeel gesprek.

Dus ik denk dat we het maar niet gaan doen. Ben blij dat dit nu naar voren is gekomen. Werkweigering is toch een nare situatie.

 

Op naar de volgende kandidaat dan maar.

aangepast door Jasper S.
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.