• 0

SEO: Naam van concurrent gebruiken in alt-tag van plaatjes op website

Iedereen kent wel het fenomeen dat in Google de naam van concurrenten als adword/zoekwoord kan worden gebruikt. Een andere manier is de alt-tag van plaatjes op een website te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld in de alt-tag de naam van een concurrent inzetten. Een gewone website bezoeker ziet de alt-tag info niet, maar Google indexeert deze wel. In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)
23 minuten geleden, markusje zei:

In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

Daar lijk je mee weg te kunnen komen, zolang voor de lezer duidelijk is dat het jouw site is en niet die van de concurrent. Als het merk van de concurrent zichtbaar in jouw vermelding op Google terecht komt (in de tekst, de titel of de URL) kan de concurrent je aanspreken op merkinbreuk omdat je verwarring veroorzaakt bij de lezer. Zie verder dit artikel op ICTRecht uit 2014 en dit artikel op Emerce uit 2016.

 

aangepast door Ron van der Kolk

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als het niet buiten het alt-attribuut (de alt-tag bestaat niet) mag, dus als het niet in de gewone tekst mag, dan mag het ook niet in het alt-attribuut.

 

Het hangt er vanaf hoe je de naam van de concurrent gebruikt. Je mag bijvoorbeeld best jezelf met de concurrent vergelijken en zeggen dat jij wel dingen kunt die de concurrent niet kan. Je mag niet doen alsof jij de concurrent bent.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
Quote

Avoid tricks intended to improve search engine rankings. A good rule of thumb is whether you’d feel comfortable explaining what you’ve done to a website that competes with you, or to a Google employee. Another useful test is to ask, “Does this help my users? Would I do this if search engines didn’t exist?”

 

Uit ‘Basic Principles’ in de Google Webmaster Guidelines.

Link naar reactie
  • 0

Appels en peren.

 

De alternative text beschrijft wat er in een afbeelding is te zien voor mensen die geen afbeeldingen kunnen zien. Screen readers voor slechtzienden lezen deze alt-tekst voor (en zienden kunnen die tekst in de regel lezen in een pop-up door de afbeelding aan te wijzen). Zet je daarin een beschrijving die de lading niet dekt, dan is dat misleiding.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

Het wordt nu wel heel speculatief allemaal. De oorspronkelijke vraag dekt bijvoorbeeld ook het scenario dat in het plaatje een beeldmerk staat en in de alttekst de naam van het bedrijf. Dus het plaatje is ✓, de tekst is "Nike".

 

Misschien kan de vraagsteller verduidelijken waar hij het over heeft.

aangepast door Branko Collin

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 1
Op 22-11-2019 om 18:20, TwaBla zei:

Zijn er niet gewoon ook geoorloofde manieren om de naam van je concurrent te gebruiken als Adword of in  je SEO?

 

Waarom dan stiekum doen?

 

Ja, er is zeker een manier. Je mag namelijk de naam van je concurrent wel gebruiken binnen Google Ads als zoekwoord. Daardoor kan jouw advertentie in de zoekmachine tevoorschijn komen als een zoeker de naam van jouw concurrent intikt. Wat dan echter weer niet mag is het gebruiken van de naam van jouw concurrent in de advertentietekst. In sommige gevallen - wanneer het merk bij Google bekend is - worden advertenties afgekeurd als ze de merknaam van een ander bevatten.

 

Voorbeeld:

 

Je adverteert op: 'google ads' en gebruikt de merknaam 'Google' niet in je advertentie -> Je advertentie wordt getoond

Je adverteert op: 'google ads' en gebruikt de merknaam 'Google' wel in je advertentie -> Je advertentie wordt afgekeurd en niet getoond

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij controleert Google helemaal niks. Pas als er iemand klaagt, doen ze wellicht wel eens wat.

 

Dit weekend zocht ik op IKEA schilderij strip.... en dit was het resultaat via Adwords, lees ook eens wat die adverteerder schrijft op de landingspagina... het is een concurrent en ze verkopen NIKS van IKEA!

 

Of het mag, weet ik niet, maar het kan gewoon...

IKEA schilderij strip.png

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
36 minuten geleden, TwaBla zei:

Volgens mij controleert Google helemaal niks. Pas als er iemand klaagt, doen ze wellicht wel eens wat.

 

Dit weekend zocht ik op IKEA schilderij strip.... en dit was het resultaat via Adwords, lees ook eens wat die adverteerder schrijft op de landingspagina... het is een concurrent en ze verkopen NIKS van IKEA!

 

Of het mag, weet ik niet, maar het kan gewoon...

IKEA schilderij strip.png

 

Als IKEA hiertegen bezwaar aantekent weet ik zeker dat het verzoek tot afkeuring wordt gehonoreerd. Zodra er namelijk misleiding in het spel komt wordt er door Google snel opgetreden. Wel bijzonder dat IKEA blijkbaar de bescherming van haar merk niet op orde heeft aan de kant van Google. Ik heb een paar jaar geleden voor IKEA Nederland wat Google Ads klussen gedaan en toen is dit ook niet ter sprake gekomen... Vreemd!

Moeite met het bereiken van je doelgroep? Middels online en/of offline campagnes maken we jouw bedrijf op het juiste moment zichtbaar en activeren we je doelgroep!

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, TwaBla zei:

Volgens mij controleert Google helemaal niks.

 

Weet niet of het tegenwoordig nog zo is, want heb ze al een tijdje niet meer gebruikt.

Maar in het verleden was het zelfs zo dat als je op een bepaalde zoekterm wilde adverteren, je ook suggesties van Google kreeg voor andere gerelateerde zoektermen.

En daar zaten ook gewoon namen van concurrenten in die sector bij...

Link naar reactie
  • 0

We dwalen een beetje erg af van de oorspronkelijke vraag.

Als ik de vraag goed lees gaat het Mario niet eens om wat Google goedvind of niet maar wat volgens de wet mag of niet

 

Op 22-11-2019 om 12:45, markusje zei:

Iedereen kent wel het fenomeen dat in Google de naam van concurrenten als adword/zoekwoord kan worden gebruikt. Een andere manier is de alt-tag van plaatjes op een website te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld in de alt-tag de naam van een concurrent inzetten. Een gewone website bezoeker ziet de alt-tag info niet, maar Google indexeert deze wel. In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

 

Hier lijkt dus meer de vraag of de regels van vergelijkende reclame van toepassing zijn als je de naam van je concurrent "verstopt" in het alt-attribuut van afbeeldingen.

Ik denk dat dit heel dicht bij misleidingen/of verwarring kan komen, omdat de wet rondom vergelijkende reclame soms best streng wordt uitgelegd.

de vraag is of er ooit al over geprocedeerd is als het alleen gaat om onzichtbaar gebruik van de naam op een website.

Link naar reactie
  • 0

Vergelijkende reclame lijkt de enige manier (recente rechtspraak over matrassen) waarop je de merknaam van een concurrerend merk kan verwerken in de tekst, zichtbaar of onzichtbaar. Dat maakt voorgaande opmerkingen zijdelings relevant.

 

De Google Ads Policy legt ook duidelijk uit wat wel en niet mag, en waar Google zich niet mee bemoeit. Het gebruik van een merknaam in de tekst is overigens iets anders dan gebruik als zoekbegrip.

 

Quote

Handelsmerken als zoekwoorden

We doen geen onderzoek naar en leggen geen beperkingen op aan handelsmerken als zoekwoorden.

 

Dan is het verstoppen in alt-attribuut toch overbodig, of begrijp ik iets niet?

 

Ik zou zeggen, die alt is onderdeel van de tekst en dus is het daar niet toegestaan. Tenzij die attribuut bijdraagt aan een vergelijking.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2019 om 15:53, Ward van der Put zei:

De alternative text beschrijft wat er in een afbeelding is te zien voor mensen die geen afbeeldingen kunnen zien. Screen readers voor slechtzienden lezen deze alt-tekst voor (en zienden kunnen die tekst in de regel lezen in een pop-up door de afbeelding aan te wijzen). Zet je daarin een beschrijving die de lading niet dekt, dan is dat misleiding.

 

Inderdaad, voor bijvoorbeeld een blinde bezoeker zou dergelijk gebruik van tags wel degelijk kunnen zorgen voor verwarring: een ziende gebruiker ziet jouw logo met een alt-tag en/of filename die de naam van een concurrent niet aan als misleiding, gezien die deze informatie niet direct in beeld krijgt. Het is natuurlijk best in beeld te krijgen door naar de broncode te kijken oid, maar zoals een normale ziende gebruiker naar een pagina kijkt is er niets van te zien. 

 

Vervolgens bezoekt een blinde gebruiker je website, en die kan de afbeelding niet zien, maar wellicht wel de alt tag lezen op een brailleregel of iets dergelijks. 

 

In zo'n geval zou je kunnen argumenteren dat je wel degelijk inbreukt pleegt door jezelf voor te doen als je concurrent, ook al is het vooral een nogal kleine en selectieve groep bezoekers. Iemand die dat negatief wil uitleggen zal vervolgens stellen dat 'bedrijf X misbruikt maakt van blinden door zich voor te doen als bedrijf Y' - geen prettige manier om de media mee te halen, ook al was  het helemaal niet je bedoeling die doelgroep te benadelen. 

Link naar reactie
  • 0
Op 22-11-2019 om 12:45, markusje zei:

Iedereen kent wel het fenomeen dat in Google de naam van concurrenten als adword/zoekwoord kan worden gebruikt. Een andere manier is de alt-tag van plaatjes op een website te gebruiken. Je kunt bijvoorbeeld in de alt-tag de naam van een concurrent inzetten. Een gewone website bezoeker ziet de alt-tag info niet, maar Google indexeert deze wel. In hoeverre is dit eigenlijk juridisch toegestaan?

 

Juridisch mag dit wellicht wel, maar daarom moet je het nog niet doen. De ALT-tag is er voor blinden en slechtzienden. Los er van komt het nogal wanhopig over, je wil dom meeliften met het succes van een ander. Dikke marketingfaal.

 

Je kan dit ook subtiel en slim aanpakken. In de meeste branches mag jij jezelf vergelijken met concurrenten. Je kan dan kort en krachtig een aantal topics aansnijden, aangeven wat ze bij jou krijgen en wat bij je concurrenten.

 

Let op, niet elk type bedrijf moet dit doen. Het hangt allemaal wat samen met je algemeen imago en de levensfase waar je bedrijf zich bevindt.

️ Haal meer uit je website, maak hem gebruiksvriendelijk

 

Download je gratis e-book

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 102 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.