• 0

Emigreren zzp'er

 Na jaren in loondienst is de kogel door de kerk. Wij gaan met vervroegd pensioen en we gaan emigreren per 1/2/2020

Huis gekocht in Portugal,  ons huis hier verkocht. Baan opgezegd, we gaan leven van ons spaargeld tot aan ons pensioen.

Nu heeft werkgever het dringende verzoek gedaan om voorlopig op ZZP basis actief te blijven.

Dus, inschrijven KvK. Daar brief meegekregen om ondernemingadres in Nederland te houden. Dat kan ook, bij familie.

Maar waar betaal ik inkomstenbelasting?

Woonland (Portugal) of Nederland als vestigingsland van de onderneming?

En de premies volksverzekeringen? Ik weet dat de AOW vrijwillig kan worden bijverzekerd, maar we gingen ook zonder inkomen al emigreren. 

Werkzaamheden zijn grotendeels remote, maar ik zal zeer regelmatig ook feitelijk in Nederland voor mijn oude werkgever actief zijn. Mooi te combineren met familie bezoek!!!

Voorlopig praten we over een periode van een half jaar. Daarna evaluatie.

Het is niet waarschijnlijk dat het werk zich naar buitenlandse (lees Portugese) klanten uitbreid. 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

24 antwoorden op deze vraag

  • 0

Deze vraag is weliswaar wat ouder, maar toch nog een reactie. Zelf woon ik in Duitsland en heb een bedrijf in Nederland. Daarnaast pensioen en een stukje pensioen uit de UK wat in Duitsland wordt belast. In het kort: Je bent in principe belastingplichtig in je woonland (en bijna alle landen binnen de EU kennen dan het wereldinkomen als basis, met een vrijstelling voor het buitenlandse inkomen). Inkomen dat je als ondernemer (maar ook als werknemer) in Nederland verdient wordt in Nederland belast. Dus je zal ook in NL aangifte over je wereldinkomen moeten doen. Afhankelijk van het belastingverdrag worden inkomen uit AOW en (vervroegd) pensioen in NL belast. Afhankelijk van de hoogte van het NL en buitenlands inkom,en kwalificeer je als binnenlands (90% wereldinkomen naar NL maatstaven) of als buitenlands belastingplichtige. Dit heeft invloed op de heffingskortingen en de aftrekposten.

Voor de zorgverzekering is van belang of je al dan dan verzekert bent voor de WLZ (Wet langdurige zorg). De SVB zal een beoordeling maken in verband met de NL en overige inkomsten.

Dit is een algemeen antwoord, maar hoop dat het je weer wat verder op weg helpt.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0

Blijft toch spannend. Inmiddels de vraag ook voorgelegd aan de belastingdienst.

Hun antwoord. Omdat de feitelijke werkzaamheden, remote, dus in Portugal plaatsvinden. Mag Portugal heffen.

Hoe dan ook... We zullen 50% van de verdiensten apart zetten, totdat we het definitief weten

Link naar reactie
  • 0
27 minuten geleden, Cosara zei:

Mij lijkt het een voortzetting van het dienstverband ... heeft weinig tot niets met ZZP'en te maken.

Het dienstverband is al opgezegd. Het is een klant die gevraagd heeft  een bepaald, nieuw, project onder mijn hoede te nemen.

Helaas....Concurrentie bedding!!!! Dus deze oplossing gekozen. 

Geeft ook vrijheid om te onderzoeken of ik hiermee door wil. Ook voor andere klanten

Link naar reactie
  • 0
Op 23-11-2019 om 15:13, Marlou zei:

Nu heeft werkgever het dringende verzoek gedaan om voorlopig op ZZP basis actief te blijven.

 

15 minuten geleden, Marlou zei:

Het dienstverband is al opgezegd.

Het is een klant die gevraagd heeft  een bepaald, nieuw, project onder mijn hoede te nemen.

Dat lijkt mij tegenstrijdig met elkaar ... dus wat is het nu ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0
17 minuten geleden, Marlou zei:

De oude werkgever, buurt mij in als zzp'er, om bij zijn klant te werken.

Als de werkzaamheden hetzelfde zijn als in loondienst, dan is het gewoon een voortzetting van datzelfde loondienst.

Hierbij maakt het niet uit of het een nieuw project betreft of dat je wordt gedetacheerd.

 

21 minuten geleden, Marlou zei:

Hierdoor heb ik geen last van het concurrentiebeding.

Als de oude werkgever de nieuwe opdrachtgever gaat worden, dan kan het concurrentiebeding, in onderling overleg en akkoord, toch gewoon buiten werking worden gesteld of worden aangepast ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De werkzaamheden zijn niet hetzelfde. Die wil ik juist niet meer doen, ben er helemaal klaar mee!!! Daar stop ik mee op 31 december.

Oude werkgever is op deze manier akkoord, kan zelf ook nog extra mensen inzetten, klant is blij dat ik het wil doen en de belastingdienst is op de hoogte.

Ik neem in Portugal een particuliere zorg verzekering, zodat ik niet tussen de wal en het schip val. We merken het wel wie er uiteindelijk belasting heft. 

Dank voor jullie inbreng

Link naar reactie
  • 0

Mooi dat je een keuze hebt kunnen maken. Zou je over een tijdje eventueel terug willen koppelen of het allemaal naar behoren werkt? Of dat je nog iets hebt moeten veranderen? Dergelijke vragen komen vaker voor en mensen komen regelmatig op HigherLevel uit als ze gaan googlen, dus jouw antwoorden kunnen dan heel behulpzaam zijn voor anderen. 

 

Succes en veel plezier in de zon!

Commerciële ondersteuning nodig? Theuws.com

Link naar reactie
  • 0

Ik ben ook benieuwd hoe het gaat verlopen - en wellicht wat de fiscale verschillen zullen zijn tussen portugal en nederland!

 

13 uur geleden, Cosara zei:

Als de werkzaamheden hetzelfde zijn als in loondienst, dan is het gewoon een voortzetting van datzelfde loondienst.

Hierbij maakt het niet uit of het een nieuw project betreft of dat je wordt gedetacheerd.

 

Afgezien van de werkzaamheden is er wellicht ook een heel andere gezagsverhouding: De situatie waarbij je werkt in het kantoor van je werkgever is fundamenteel anders dan wanneer je freelance diensten verleent aan je voormalig werkgever. Bovendien val je door emigratie niet meer onder de nederlandse wetgeving op dat gebied. Ik heb geen idee hoe het in portugal is geregeld, maar ik kan me voorstellen dat de criteria voor zelfstandigheid daar afwijken van die hier. 

Link naar reactie
  • 1
6 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Bovendien val je door emigratie niet meer onder de nederlandse wetgeving op dat gebied.

TS start in NL een eenmanszaak, met een vestigingsadres in NL, met inkomsten uit dienstverlening uitsluitend uit NL, en op termijn leven van een Nederlands pensioen ... hoe buitenlands ben je fiscaal gezien ?

 

TS mag dan wel naar Portugal verhuizen, maar de economische binding is nog steeds met Nederland. De fiscale woonplaatsbepaling volgens artikel 4 AWR kan nog wel eens een lastige worden.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

De inkomsten uit een Nederlandse onderneming worden in ieder geval in Nederland belast, ongeacht of men hier als binnen- of buitenlandse belastingplichtige wordt aangemerkt. Nederland heft over het wereldinkomen en op grond van het belastingverdrag verleend een eventuele vrijstelling.

Portugal heft eveneens over het wereldinkomen en verleend dan eveneens een eventuele vrijstelling. Portugal mag heffen op grond van het woonlandbeginsel als aan de inwonerseisen wordt voldaan (o.a. de 183 dagen regeling)  en Nederland op grond van de in Nederland genoten inkomsten. Het belastingverdrag van 11-8-2000 is bepalend. Zoals ik de situatie nu lees, zal het inkomen uitsluitend bestaan uit enerzijds een eenmanszaak in Nederland en anderzijds vermogen.

Er zal dan ook bijna zeker in beide landen aangifte inkomstenbelasting moeten worden gedaan en vervolgens daarin een beroep  gedaan worden op de vrijstellingen uit het belastingverdrag. Ik adviseer dan ook in Portugal een adviseur te nemen die op de hoogte is van het verdrag met Nederland.

Administratiekantoor Frelo

Link naar reactie
  • 0
16 uur geleden, Cosara zei:

TS start in NL een eenmanszaak, met een vestigingsadres in NL, met inkomsten uit dienstverlening uitsluitend uit NL, en op termijn leven van een Nederlands pensioen ... hoe buitenlands ben je fiscaal gezien ?

 

TS mag dan wel naar Portugal verhuizen, maar de economische binding is nog steeds met Nederland. De fiscale woonplaatsbepaling volgens artikel 4 AWR kan nog wel eens een lastige worden.

 

Tja, als je het merendeel van het jaar in portugal verblijft ben je fiscaal weinig nederlands. Probleem is natuurlijk wel hoe je een eenmanszaak langdurig ingeschreven kunt houden in nederland, als je 8 maanden weg bent wordt je geacht je uit te schrijven uit de gemeentelijke basisadministratie, en daarmee verlies je min of meer ook de mogelijkheid om een eenmanszaak in nederland te runnen. 

 

Reeds opgebouwd pensioen blijft natuurlijk wel overeind, als je daarvoor premies hebt betaald is er geen reden dat je recht op uitkering daarvan vervalt bij emigratie. Wat je wel verliest is AOW met 2% per jaar dat je niet in nederland woont. 

 

Als je daadwerkelijk permanent naar portugal verkast lijkt het me verstandiger je daar in te schrijven, inclusief bedrijf. Voor het handelsverkeer met nederland is dat verder geen enkel probleem: het is beide EU, het grootste verschil zit hem wellicht in wat je met BTW moet doen: Als je vanuit portugal diensten of goederen zakelijk aanbiedt dan is ICL wellicht de eenvoudigste optie. 

Link naar reactie
  • 0
8 uur geleden, R.I.P. - Benm zei:

Probleem is natuurlijk wel hoe je een eenmanszaak langdurig ingeschreven kunt houden in nederland, als je 8 maanden weg bent wordt je geacht je uit te schrijven uit de gemeentelijke basisadministratie, en daarmee verlies je min of meer ook de mogelijkheid om een eenmanszaak in nederland te runnen.

Dank voor alle reacties.

Eigenlijk wil ik gewoon stoppen met werken.

Het gaat om een klus van 6 maanden. Die nu in deze ZZP vorm wordt gegoten. De KvK inschrijving komt op adres van mijn dochter. Wij schrijven ons officieel in Portugal in, ons huis hier is verkocht.  Als blijkt dat ik langer, bij deze en/of een andere klant blijf werken is overschrijven van bedrijf naar Portugal logisch. 

Op 24-12-2019 om 09:27, Cosara zei:

. De fiscale woonplaatsbepaling volgens artikel 4 AWR kan nog wel eens een lastige worden.

Vandaar deze vraag. Kan een tijdje duren maar ooit zal er wel duidelijkheid komen. Ik laat het jullie weten tzt

 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
Quote

Wat je wel verliest is AOW met 2% per jaar dat je niet in nederland woont. 

 

Quote

Ik weet dat de AOW vrijwillig kan worden bijverzekerd, maar we gingen ook zonder inkomen al emigreren. 

 

Bouw ik AOW op als ik in het buitenland ga wonen of werken?

 

Groet,

 

Highio

aangepast door Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Marlou zei:

Het gaat om een klus van 6 maanden. Die nu in deze ZZP vorm wordt gegoten.

Compleet onzinnig om voor 6 maanden een onderneming op te tuigen en de te zeilen hijsen.
Voortzetting van het dienstverband met een extra/andere taakomschrijving is dan ook veel logischer en eenvoudiger. Je pensioen- en AOW-opbouw loopt dan ook gewoon door.

 

Waarom wil de werkgever deze ZZP-oplossing zo graag ?

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 0

Allicht ten overvloede en inmiddels ook geen onderwerp voor een ondernemersforum:

 

https://www.svb.nl/nl/aow/aow-buiten-Nederland/u-gaat-buiten-Nederland-wonen.html?sg_sessionid=1577279000_5e035e18a26418.52111591&__sgtarget=-1&__sgbrwsrid=15b044d6fa5211a3c6a783e27131f5fb#sgbody-90158451

 

Ik zou alle scenario's even goed doorlopen en laten doorrekenen als advies.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

'Het gaat om een klus van 6 maanden. Die nu in deze ZZP vorm wordt gegoten. '

 

Ik heb zelf een vergelijkbare situatie gehad: wonen in het buitenland en tijdelijk werken bij een Nederlandse werkgever in Nederland. De oplossing die wij hebben gevolgd is dat ik een tijdelijk contract heb gehad en gewoon in de salarisadministratie ben opgenomen geweest. Op deze wijze is mij een hoop rompslomp bespaard gebleven (geen eigen zaak oprichten etc). Het enige dat ik wel moet doen is mijn salaris meenemen in de belastingaangifte van mijn woonland.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 238 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.