• 0

Hoe kan ik sieradencollecties beschermen tegen namaak en dumpverkoop

Hulp zou fijn zijn. Wij lopen tegen het volgende aan. We ontwerpen en verkopen onze zelf ontworpen sieradencollecties.

Hoewel we al 15 jaar bestaan is de laatste 2 jaar de focus gelegd op B2B hoewel we ook een B2C site hebben. Hoewel we een klein bedrijfje zijn hebben we inmiddels wel al zo'n 80 verkooppunten. We produceren zelf cq laten onze sieraden in eigen beheer produceren.

Nu loopt 1 collectie zo goed dat er kapers op de kust komen. 

vraag 1. Hoe beschermen we onze collecties zo goed mogelijk. Moeten we alleen de naam van ons bedrijf registreren of elke collectie apart? Of vloeit het een voort uit het ander

Vraag 2. Heibel met afnemers. bij doen aan gebiedsbescherming, geen probleem bij fysieke winkels maar wat bij markten, beurzen etc. Afnemer 1 wil onze producten verkopen op grote fairs en heeft dit met ons besproken en doorgegeven welke fairs etc. Anemer 2 wil dit ook maar aan hen doorgegeven dat er al iemand op aantal fairs staat en dat er geen 2 met dezelfde producten op 1 fair kunnen staan. Nu heeft afnemer 2 achter onze rug toch een fair geboekt terwijl afnemer 1 daar ook staat. Afnemer 2 zegt dat hij zelf wel bepaald waar hij onze producten verkoopt en dat wij ooit gezegd hebben dat hij het alleeenrecht heeft. Niet dus, daar doen we niet aan.  Hoe lossen we dit dusdanig op dat zich dit soort flauwekul niet meer kan voordoen. In algemene voorwaarden? Moet ik contracten gaan sluiten en dit er expliciet in vermelden?

Vraag 3. Kan ik ten alle tijden stoppen met een afnemer?  Ik wil dat mijn producten op een bepaald level worden verkocht en niet als goedkope meuk. Hoe regel ik dat.

Ben benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt voor het meedenken

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

18 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Ramses2020,

 

Welkom op Higherlevel.

 

38 minuten geleden, Ramses2020 zei:

vraag 1. Hoe beschermen we onze collecties zo goed mogelijk.

Je hoeft de collectie niet te registreren, en vooraf kun je namaak ook eigenlijk niet voorkomen. Bij een geschil moet je achteraf wel aan kunnen tonen dat jouw ontwerp eerder was.

 

39 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Vraag 2. (...) Hoe lossen we dit dusdanig op dat zich dit soort flauwekul niet meer kan voordoen.

Je kunt niet zomaar bepalen wie er met jouw spullen wel of niet op een fair gaat staan. Zie ook vraag 3.

 

40 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Vraag 3. Kan ik ten alle tijden stoppen met een afnemer?

Je hebt geen leveringsplicht, tenzij anders overeengekomen met een afnemer. Als een afnemer jouw spullen verkoopt op een manier die je niet zint, kun je dus gewoonweg stoppen met leveren. Je kunt echter niet tegenhouden dat deze afnemer jouw spullen dan alsnog bij een andere afnemer van je koopt en gewoon verder gaat.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Als producent en merkeigenaar kun je kiezen voor intensieve (overal), selectieve en exclusieve distributie. Je kan dus beperkingen opleggen aan je resellers (of  voorwaarden stellen aan) maar dan moet je ze wel gelijk behandelen. Zo mag je verkoop online (of op beurzen) verbieden, maar je kan niet de ene wel en de ander niet toestemming geven.

 

Het is niet alleen een marketingvraagstuk, maar ook een kwestie die te maken heeft met Europees recht en lokale interpretatie. Die regelgeving is complex en de rechtspraak maakt het soms nog ingewikkelder (zie deze pdf), dus het is een aanrader om daar eens over te praten met een expert of ervaringsdeskundige. Zeker als je verdere groei verwacht.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

 

Complex? Europa kent een kartelverbod voor horizontale (gelijksoortige ondernemingen) en verticale (opeenvolgende ondernemingen) beperking van de mededinging. Daarbinnen is een groepsvrijstelling voor verticale afspraken (merkeigenaar, groothandel, reseller) als het marktaandeel de 30% niet overschrijdt. 

 

Het mag dus niet, tenzij het wel mag.

 

Binnen die groepsvrijstelling bestaan echter hardcore beperkingen (zwarte lijst) en softcore (grijze lijst). 

 

Het mag dus niet, tenzij het wel mag en niet onder de uitzonderingen valt.

 

Ik zou het graag toespitsen op sieraden, maar de materie is me te ingewikkeld...

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0
19 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Te doen gebruikelijk is gebiedsbescherming. (...) Niet iedereen komt in aanmerking om onze collecties te verkopen.

De wetgever probeert juist beperking van mededinging te voorkomen. 

 

20 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Sieraden zijn geen pindakaas en ook niet vergelijkbaar. (...) Iedereen kan pindakaas verkopen. 

Er zijn pindakaasproducenten in het hogere segment die daar vast anders over denken.

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 1
(aangepast)

Gebiedsbescherming heeft niks te maken met beurzen en fairs. Gebiedsbescherming is alleen toegestaan als het aanbod aan de volgende kenmerken voldoen - zoek op METRO criteria.

  1. Een systeem van selectieve distributie is noodzakelijk vanwege de eigenschappen van de betrokken producten.
  2. Selectie van distributeurs vindt plaats op grond van objectieve kwalitatieve criteria die uniform/zonder discriminatie worden toegepast voor alle potentiële wederverkopers.
  3. De vastgestelde criteria gaan niet verder dan noodzakelijk voor bescherming van de kwaliteit of het goed gebruik van het product.

Als je zelf online verkoopt, is het lastig dat aan anderen te ontzeggen. De ene reseller wel fair-permissie geven en de tweede niet, is het tegendeel van een objectief criterium toepassen. 

 

Mogen uw retailers zelf hun verkoopprijzen bepalen?

 

Kijk ook eens bij ons aller KvK. Misschien is de uitleg bij Charlotte's Law beter te volgen. Zij wijst op de bagatelvrijstelling.

 

Quote

De bagatelvrijstelling houdt in dat afspraken tussen kleine ondernemers, die niet veel invloed hebben op de markt of op de economie, wel toegestaan zijn. Zo zijn afspraken tussen maximaal 8 bedrijven toegestaan wanneer ze gezamenlijk een omzet hebben van niet meer dan 5,5 miljoen euro per jaar bij de verkoop van producten of gezamenlijk een omzet hebben van niet meer dan 1,1 miljoen euro per jaar in alle andere gevallen. Of, indien het aantal bedrijven meer is of de omzet groter is, mogen de bedrijven gezamenlijk niet meer dan 10% van het marktaandeel hebben. Voor MKB’ers is er daarom nog best veel mogelijk rondom het maken van onderlinge afspraken. 

 

Een voorbeeld van bescherming tegen namaak is dit document (pdf) van Pandora.

 

aangepast door TwaBla
KvK en bagatelvrijstelling

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 1
3 uur geleden, Ramses2020 zei:

Vast. Maar in hoeverre je pindakaas een bijdrage levert aan mijn vraag ontgaat me even. 

 

Ik kan me zo voorstellen dat een frabrikant van een A-merk pindakaas liever niet ziet dat dat pakweg bij de aldi, lidl of op de zaterdagmarkt verkocht wordt. 

 

Ze kunnen dat deels voorkomen door domweg het product niet te leveren aan deze wederverkopers, maar daar houdt het dan wel een beetje op in de meeste gevallen. Mocht ik het voor elkaar krijgen die potten pindakaas bij de AH in te kopen en met winst op de zaterdagmarkt in de binnenstad te verkopen, dat is er weinig dat de producent hiertegen kan doen. 

 

Imitatie is natuurlijk een ander verhaal: Ik mag geen random elcheapo pindakaas in een pot stoppen en het verkopen onder de naam van het A merk. 

 

Voor een sierraad heb je wellicht ook nog de mogelijkheid om imitatie tegen te gaan door je te beroepen op modelrecht en dergelijke - dat is wel een wezenlijk verschil met pindakaas, tenzij dat in een heel herkenbare vorm (verpakking) wordt verkocht (denk aan de flessen van coca-cola, heinz, vorm van toblerone repen en dergelijke). 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Ramses2020 zei:

Maar in hoeverre je pindakaas een bijdrage levert aan mijn vraag ontgaat me even. 

Ben heeft dat al toegelicht: A-merken willen ook niet graag te grabbel liggen bij Action en Xenos, maar kunnen daar weinig tegen doen. Het zijn elders opgekochte partijen, en die mogen genoemde winkelketens gewoon verkopen. 

 

Wat jij in je openingsbericht "flauwekul" noemt is een basisbeginsel van de vrije mededinging. Daar zijn wel uitzonderingen op, zoals de door TwaBla genoemde bagatelvrijstelling. 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Hi Ramses,

 

Ten aanzien van je eerste vraag:

 

Ik ben advocaat en adviseer vaak over dit soort kwesties.

 

Het is aannemelijk dat de sieraden die jij ontwerpt auteursrechtelijk beschermd zijn. Op basis van dit auteursrecht (dat je als maker van rechtswege verkrijgt) kun je (nu al) optreden tegen namaak artikelen. 

 

Daarnaast is het verstandig om een merk te registreren ter onderscheiding van jouw waren dat je vervolgens gebruikt om die waren mee aan te duiden. Met dit merk kun je jouw producten verder onderscheiden en op basis van deze merkregistratie kun je vervolgens ook optreden tegen anderen die een merk gebruiken dat identiek is aan, of te veel lijkt op het jouwe en daarmee verwarring teweegbrengt.

 

Ten aanzien van het feitelijk optreden: In veel gevallen lost een boze brief waarin je je  beroept op deze rechten al een hoop op. Zo niet dan kun je de inbreukmaker in rechte betrekken. Soms kun je dit zelf doen en soms heb je hiervoor een advocaat nodig. 

 

Vriendelijke groet, Rick Hemstra

Link naar reactie
  • 0
5 uur geleden, Rick Hemstra zei:

Het is aannemelijk dat de sieraden die jij ontwerpt auteursrechtelijk beschermd zijn. Op basis van dit auteursrecht (dat je als maker van rechtswege verkrijgt) kun je (nu al) optreden tegen namaak artikelen. 

 

Auteursrecht op het ontwerp van een sieraad? In de zin van een ringvorming stukje metaal met daarin een edelsteen? 

 

Sowieso lijkt me hier eerder sprake van model- dan auteursrecht: als iemand een exacte of slaafse kopie maakt van jouw product zou je je erop kunnen beroepen, maar ik vraag me af hoe groot of klein de verschillen moeten zijn om inbreuk te maken. Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe uniek je product is, een ring met een diamantje zal je onmogelijk kunnen beschermen, maar een of ander complex geometrisch ontwerp misschien wel. 

 

Zelf bij heel iconisch ogende producten is er echt wel een grens hoe ver een ander ontwerp er van af moet zitten wil  het geen probleem meer zijn, een aardig voorbeeld is Toblerone versus poundland/'twin peaks'. 

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
8 hours ago, R.I.P. - Benm said:

 

Auteursrecht op het ontwerp van een sieraad? In de zin van een ringvorming stukje metaal met daarin een edelsteen? 

 

Sowieso lijkt me hier eerder sprake van model- dan auteursrecht: als iemand een exacte of slaafse kopie maakt van jouw product zou je je erop kunnen beroepen, maar ik vraag me af hoe groot of klein de verschillen moeten zijn om inbreuk te maken. Dat hangt er natuurlijk ook vanaf hoe uniek je product is, een ring met een diamantje zal je onmogelijk kunnen beschermen, maar een of ander complex geometrisch ontwerp misschien wel. 

 

Zelf bij heel iconisch ogende producten is er echt wel een grens hoe ver een ander ontwerp er van af moet zitten wil  het geen probleem meer zijn, een aardig voorbeeld is Toblerone versus poundland/'twin peaks'. 

 

De drempel voor auteursrecht is niet erg hoog. Het is vaste rechtspraak dat om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen vereist is dat het werk getuigt van een eigen, oorspronkelijk karakter en het persoonlijk stempel van de maker draagt.

 

De eis dat het voortbrengsel het persoonlijk stempel van de maker moet dragen betekent dat sprake moet zijn van een vorm die het resultaat is van scheppende menselijke arbeid en dus van creatieve keuzes, en die aldus voortbrengsel is van de menselijke geest. Daarbuiten valt in elk geval al hetgeen een vorm heeft die zo banaal of triviaal is, dat daarachter geen creatieve arbeid van welke aard ook valt aan te wijzen, zo heeft de Hoge Raad eens bepaald. Dit noemen we ook wel de werktoets. De drempel voor auteursrechtelijke bescherming is dus erg laag.

 

Of in dit specifieke geval aan deze vereisten is voldaan dat kan ik aan de hand van bovenstaande informatie niet beoordelen, maar er zal al snel creatieve arbeid achter het ontwerp van een sieraad aan te wijzen zijn. Ook achter een 'ringvorming stukje metaal met daarin een edelsteen' gaat vaak nog verrassend veel creativiteit schuil. Zie hier bijvoorbeeld een uitspraak waarin de rechter aanneemt (en motiveert) dat sieraden voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen

 

https://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBARN:2007:BA5689

 

Dat er een auteursrecht is sluit overigens niet uit dat er ook een modelrecht is. IE-rechten kunnen prima cumuleren. Het een sluit het ander niet uit.

 

 

aangepast door Rick Hemstra
Link naar reactie
  • 0
2 uur geleden, Rick Hemstra zei:

De drempel voor auteursrecht is niet erg hoog. Het is vaste rechtspraak dat om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen vereist is dat het werk getuigt van een eigen, oorspronkelijk karakter en het persoonlijk stempel van de maker draagt.

 

Dit sluit overigens niet uit dat twee sierradenmakers onafhankelijk van elkaar op hetzelfde, extreem voor de hand liggende idee kunnen komen. Beide hebben dan een auteursrecht.

 

Daarnaast maakt niet elke kopie inbreuk. Denk bijvoorbeeld aan supermarkten die hun huismerkproducten zoveel mogelijk op de producten van merkfabrikanten laten lijken. Dat zijn altijd kopieën van oorspronkelijke werken, maar ze maken lang niet altijd inbreuk. (Al vraag ik me af hoe deze zaak zou zijn verlopen als hij over het auteursrecht in plaats van het merkrecht was gespeeld.)

 

 

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0

Tja, dat is weer een ander verhaal: in denk dat er genoeg voorbeelden zijn van huismerkproducten die inbreuk maken op A merken, maar in lang niet alle gevallen gaat de merkhouder hier iets aan doen. 

 

Unilever versus AH is ook gewoon een heel vreemde zaak: het zijn elkaars grootste handelspartners. Unilever had domweg kunnen dreigen om niet langer aan AH te leveren, maar heeft dat risico niet gelopen. Anderzijds kan AH ook dreigen geen unilever producten te verkopen - die twee hebben elkaar aardig in de tang ;)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.