Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
Ramses2020

Hoe kan ik sieradencollecties beschermen tegen namaak en dumpverkoop

Recommended Posts

Hulp zou fijn zijn. Wij lopen tegen het volgende aan. We ontwerpen en verkopen onze zelf ontworpen sieradencollecties.

Hoewel we al 15 jaar bestaan is de laatste 2 jaar de focus gelegd op B2B hoewel we ook een B2C site hebben. Hoewel we een klein bedrijfje zijn hebben we inmiddels wel al zo'n 80 verkooppunten. We produceren zelf cq laten onze sieraden in eigen beheer produceren.

Nu loopt 1 collectie zo goed dat er kapers op de kust komen. 

vraag 1. Hoe beschermen we onze collecties zo goed mogelijk. Moeten we alleen de naam van ons bedrijf registreren of elke collectie apart? Of vloeit het een voort uit het ander

Vraag 2. Heibel met afnemers. bij doen aan gebiedsbescherming, geen probleem bij fysieke winkels maar wat bij markten, beurzen etc. Afnemer 1 wil onze producten verkopen op grote fairs en heeft dit met ons besproken en doorgegeven welke fairs etc. Anemer 2 wil dit ook maar aan hen doorgegeven dat er al iemand op aantal fairs staat en dat er geen 2 met dezelfde producten op 1 fair kunnen staan. Nu heeft afnemer 2 achter onze rug toch een fair geboekt terwijl afnemer 1 daar ook staat. Afnemer 2 zegt dat hij zelf wel bepaald waar hij onze producten verkoopt en dat wij ooit gezegd hebben dat hij het alleeenrecht heeft. Niet dus, daar doen we niet aan.  Hoe lossen we dit dusdanig op dat zich dit soort flauwekul niet meer kan voordoen. In algemene voorwaarden? Moet ik contracten gaan sluiten en dit er expliciet in vermelden?

Vraag 3. Kan ik ten alle tijden stoppen met een afnemer?  Ik wil dat mijn producten op een bepaald level worden verkocht en niet als goedkope meuk. Hoe regel ik dat.

Ben benieuwd naar jullie mening, alvast bedankt voor het meedenken

Beste Ramses2020,

Welkom op Higherlevel.

38 minuten geleden, Ramses2020 zei:

vraag 1. Hoe beschermen we onze collecties zo goed mogelijk.

Je hoeft de collectie niet te registreren, en vooraf kun je namaak ook eigenlijk niet voorkomen. Bij een geschil moet je achteraf wel aan kunnen tonen dat jouw ontwerp eerder was.

39 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Vraag 2. (...) Hoe lossen we dit dusdanig op dat zich dit soort flauwekul niet meer kan voordoen.

Je kunt niet zomaar bepalen wie er met jouw spullen wel of niet op een fair gaat staan. Zie ook vraag 3.

40 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Vraag 3. Kan ik ten alle tijden stoppen met een afnemer?

Je hebt geen leveringsplicht, tenzij anders overeengekomen met een afnemer. Als een afnemer jouw spullen verkoopt op een manier die je niet zint, kun je dus gewoonweg stoppen met leveren. Je kunt echter niet tegenhouden dat deze afnemer jouw spullen dan alsnog bij een andere afnemer van je koopt en gewoon verder gaat.

Als producent en merkeigenaar kun je kiezen voor intensieve (overal), selectieve en exclusieve distributie. Je kan dus beperkingen opleggen aan je resellers (of  voorwaarden stellen aan) maar dan moet je ze wel gelijk behandelen. Zo mag je verkoop online (of op beurzen) verbieden, maar je kan niet de ene wel en de ander niet toestemming geven.

Het is niet alleen een marketingvraagstuk, maar ook een kwestie die te maken heeft met Europees recht en lokale interpretatie. Die regelgeving is complex en de rechtspraak maakt het soms nog ingewikkelder (zie deze pdf), dus het is een aanrader om daar eens over te praten met een expert of ervaringsdeskundige. Zeker als je verdere groei verwacht.

Complex? Europa kent een kartelverbod voor horizontale (gelijksoortige ondernemingen) en verticale (opeenvolgende ondernemingen) beperking van de mededinging. Daarbinnen is een groepsvrijstelling voor verticale afspraken (merkeigenaar, groothandel, reseller) als het marktaandeel de 30% niet overschrijdt. 

Het mag dus niet, tenzij het wel mag.

Binnen die groepsvrijstelling bestaan echter hardcore beperkingen (zwarte lijst) en softcore (grijze lijst). 

Het mag dus niet, tenzij het wel mag en niet onder de uitzonderingen valt.

Ik zou het graag toespitsen op sieraden, maar de materie is me te ingewikkeld...

Omg 🤪 dit klinkt inderdaad wel heel erg ingewikkeld. Ik wil gewoon niet dat er 2 verkopers op dezelfde beurs staan net zomin als 2 winkels in dezelfde straat dezelfde collecties verkopen. Dat is vrij te doen gebruikelijk. Waarom zou dat bij een beurs anders zijn. 

1 uur terug, Ramses2020 zei:

Dat is vrij te doen gebruikelijk. Waarom zou dat bij een beurs anders zijn. 

Bij AH en Jumbo koop je dezelfde pindakaas. Bij de boekhandel koop je dezelfde boeken. 

Wat is te doen gebruikelijk?

Te doen gebruikelijk is gebiedsbescherming. Sieraden zijn geen pindakaas en ook niet vergelijkbaar. Niet iedereen komt in aanmerking om onze collecties te verkopen. Iedereen kan pindakaas verkopen. 

19 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Te doen gebruikelijk is gebiedsbescherming. (...) Niet iedereen komt in aanmerking om onze collecties te verkopen.

De wetgever probeert juist beperking van mededinging te voorkomen. 

20 minuten geleden, Ramses2020 zei:

Sieraden zijn geen pindakaas en ook niet vergelijkbaar. (...) Iedereen kan pindakaas verkopen. 

Er zijn pindakaasproducenten in het hogere segment die daar vast anders over denken.

Vast. Maar in hoeverre je pindakaas een bijdrage levert aan mijn vraag ontgaat me even. 

Gebiedsbescherming heeft niks te maken met beurzen en fairs. Gebiedsbescherming is alleen toegestaan als het aanbod aan de volgende kenmerken voldoen - zoek op METRO criteria.

1. Een systeem van selectieve distributie is noodzakelijk vanwege de eigenschappen van de betrokken producten.
  2. Selectie van distributeurs vindt plaats op grond van objectieve kwalitatieve criteria die uniform/zonder discriminatie worden toegepast voor alle potentiële wederverkopers.
  3. De vastgestelde criteria gaan niet verder dan noodzakelijk voor bescherming van de kwaliteit of het goed gebruik van het product.

Als je zelf online verkoopt, is het lastig dat aan anderen te ontzeggen. De ene reseller wel fair-permissie geven en de tweede niet, is het tegendeel van een objectief criterium toepassen. 

Mogen uw retailers zelf hun verkoopprijzen bepalen?

Kijk ook eens bij ons aller KvK. Misschien is de uitleg bij Charlotte's Law beter te volgen. Zij wijst op de bagatelvrijstelling.

De bagatelvrijstelling houdt in dat afspraken tussen kleine ondernemers, die niet veel invloed hebben op de markt of op de economie, wel toegestaan zijn. Zo zijn afspraken tussen maximaal 8 bedrijven toegestaan wanneer ze gezamenlijk een omzet hebben van niet meer dan 5,5 miljoen euro per jaar bij de verkoop van producten of gezamenlijk een omzet hebben van niet meer dan 1,1 miljoen euro per jaar in alle andere gevallen. Of, indien het aantal bedrijven meer is of de omzet groter is, mogen de bedrijven gezamenlijk niet meer dan 10% van het marktaandeel hebben. Voor MKB’ers is er daarom nog best veel mogelijk rondom het maken van onderlinge afspraken. 

Een voorbeeld van bescherming tegen namaak is dit document (pdf) van Pandora.

Edited by TwaBla
KvK en bagatelvrijstelling

3 uur geleden, Ramses2020 zei:

Vast. Maar in hoeverre je pindakaas een bijdrage levert aan mijn vraag ontgaat me even. 

Ik kan me zo voorstellen dat een frabrikant van een A-merk pindakaas liever niet ziet dat dat pakweg bij de aldi, lidl of op de zaterdagmarkt verkocht wordt. 

Ze kunnen dat deels voorkomen door domweg het product niet te leveren aan deze wederverkopers, maar daar houdt het dan wel een beetje op in de meeste gevallen. Mocht ik het voor elkaar krijgen die potten pindakaas bij de AH in te kopen en met winst op de zaterdagmarkt in de binnenstad te verkopen, dat is er weinig dat de producent hiertegen kan doen. 

Imitatie is natuurlijk een ander verhaal: Ik mag geen random elcheapo pindakaas in een pot stoppen en het verkopen onder de naam van het A merk. 

Voor een sierraad heb je wellicht ook nog de mogelijkheid om imitatie tegen te gaan door je te beroepen op modelrecht en dergelijke - dat is wel een wezenlijk verschil met pindakaas, tenzij dat in een heel herkenbare vorm (verpakking) wordt verkocht (denk aan de flessen van coca-cola, heinz, vorm van toblerone repen en dergelijke). 

10 uur geleden, Ramses2020 zei:

Maar in hoeverre je pindakaas een bijdrage levert aan mijn vraag ontgaat me even. 

Ben heeft dat al toegelicht: A-merken willen ook niet graag te grabbel liggen bij Action en Xenos, maar kunnen daar weinig tegen doen. Het zijn elders opgekochte partijen, en die mogen genoemde winkelketens gewoon verkopen. 

Wat jij in je openingsbericht "flauwekul" noemt is een basisbeginsel van de vrije mededinging. Daar zijn wel uitzonderingen op, zoals de door TwaBla genoemde bagatelvrijstelling.