• 0

zonnepaneel ondernemer

Goedemiddag,

Heb zonnepanelen aangeschaft op mijn prive huis, dus niet zakelijk nu heb ik er veel over gelezen maar begrijp het nog niet helemaal dus ik hoop dat iemand mij dit goed kan uitleggen dit is  de situatie

- eenmanszaak 

- geen partner waar ik de btw opgave op terug kan laten doen

- is op prive woning dus geen inverstering (dus niet op de balans)

- val niet onder de kleinondernemings regeling

- ongeveer 3600 watt eigen gebruik dus prive en zeg maar 2000 watt teruglevering

Mijn vraag is nu moet ik de btw gewoon terug vorderen met mijn btw nr en dan elk jaar alleen van de teruggeleverde energie een rekening maken en daarvan de btw af dragen of eenmalig of van de totale opgewekte energie de btw afdragen (is wel allemaal prive)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het kan inderdaad verwarrend zijn. Als je zegt dat je de panelen privé hebt aangeschaft, dan wordt daarmee impliciet bedoeld: voor de inkomstenbelasting. Dit betekent inderdaad dat je panelen niet op je zakelijke balans komen te staan.

 

Echter, voor de omzetbelasting (btw) geldt dat de zonnepanelen verplicht zakelijk vermogen zijn. Dat betekent dat je dus wel btw terugvraagt of afdraagt over de zonnepanelen (aanschaf en opbrengst), maar dat je geen inkomstenbelasting betaalt over de daadwerkelijke inkomsten.

 

In praktische zin betekent dit dat je wél de btw over aanschaf en installatie terugvraagt op het moment van aanschaf, maar dat je de kosten exclusief btw NIET aftrekt van je winst. Zodra de zonnepanelen stroom gaan opwekken moet je vervolgens btw afdragen over de opgewekte stroom, maar hoef je geen inkomstenbelasting te betalen over de stroomopbrengst zelf.

 

Dus stel dat je uitgaat van een stroomprijs van 20 cent per kWh en je panelen wekken in totaal 5000 kWh per jaar op. Voor de inkomstenbelasting heb je dan eigenlijk een opbrengst van 1000 euro (5000 kWh x 0,20 euro), maar die geef je NIET op omdat de panelen privé zijn. Voor omzetbelasting draag je WEL 210 euro (21% van 1000 euro) af, want voor de btw zijn de panelen zakelijk.  

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0

In het geval van eenmanszaak en geen partner wordt je feitelijk anders behandeld dan werknemers of mensen met een partner; die hebben wel btw aftrek maar hoeven daarna geen btw af te dragen.

Is het in zo'n geval een optie om samen met iemand een VOF op te richten voor de zonnepanelen en dan gebruik te maken v.d. KOR 2020? Je krijgt dan een nieuw btw nummer voor de VOF toch? Hoef je in dat geval niet jaarlijks btw af te dragen? En wat gebeurt er als je de VOF weer opheft?

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0
11 uur geleden, UwJurist zei:

1.) Is het in zo'n geval een optie om samen met iemand een VOF op te richten voor de zonnepanelen en dan gebruik te maken v.d. KOR 2020?

2.) Je krijgt dan een nieuw btw nummer voor de VOF toch?

3.)  Hoef je in dat geval niet jaarlijks btw af te dragen?

4.)  En wat gebeurt er als je de VOF weer opheft?

 

"Goeie vragen" vind ik, dus hierbij mijn bijdrage:

 

1.) Op zich vast wel. Maar: met wie dan? En stel dat die persoon allerlei verplichtingen aangaat namens de VOF (hoofdelijke aansprakelijkheid in de VOF!!!)... En een 'bij-ding': wat is de activiteit van de VOF? Het is tenslotte een samenwerking op het gebied van XXXX (ja, wat dan?).

 

2.) Jazeker.

 

3.) Dan niet nee... (mits onder de "nieuwe KOR" dan, dus "BTW vrijstelling")  

 

4.) Lijkt mij afhankelijk van de VOF overeenkomst en de slotbalans...Moet toch verdeeld worden allemaal.

 

 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0

Mijn indruk is dat de zonnepanelen-VOF inderdaad een loophole is. De KvK zal de onderneming mijns inziens wél inschrijven, omdat de voorwaarden voor ondernemerschap in het Handelsregister - voor zover ik weet - zijn gelijk getrokken met die voor het btw-ondernemerschap. Als iemand als ondernemer voor de omzetbelasting wordt gezien is dat op zich al voldoende grond om iemand in te schrijven bij de KvK. Aangezien het hier alleen gaat om ondernemerschap voor de omzetbelasting kan de VOF zelfstandig gebruik maken van de KOR (zowel in de oude als de nieuwe regeling).

 

Dan kun je natuurlijk nog van mening verschillen over hoe de panelen dan vervolgens moeten worden geëtiketteerd voor de inkomstenbelasting. Dat is ook mede afhankelijk van of de panelen wel of niet geïntegreerd zijn op het huis en of ze als roerend kunnen worden gezien. De fiscus ziet overigens panelen die 'losjes' zijn gemonteerd ook als roerend. Je zou kunnen zeggen dat de panelen dan zakelijk zijn, omdat ze worden gebruikt om zonnestroom te verkopen. De VOF verkoopt de stroom aan één of twee particulieren. In dat geval moet de VOF een rekening sturen naar die personen. Die zonnestroomomzet zijn dan baten voor de VOF. Daar staat tegenover dat de VOF afschrijvingskosten heeft. Omdat de VOF waarschijnlijk niet aan de voorwaarden voor ondernemerschaf voor de inkomstenbelasting voldoet, heb je geen recht op ondernemersfaciliteiten. Het kan zelfs zijn dat de resultaten voor de voorziene toekomst negatief is. Of de resultaten kunnen zo laag zijn dat de fiscus het ziet als een 'hobby'. In beide gevallen wordt er volgens mij niet verwacht dat je iets opgeeft. Mocht er wel sprake zijn van een structurele winst dan wordt het resultaat verdeeld over de vennoten van de VOF en belast als resultaat overige werkzaamheden (zonder recht op Mkb-winstkorting of ondernemersaftrek).

 

Maar goed, dit is slechts mijn mening. Ik weet niet of er fiscalisten zijn die er anders over denken.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
Quote

Is het in zo'n geval een optie om samen met iemand een VOF op te richten voor de zonnepanelen en dan gebruik te maken v.d. KOR 2020?

KOR 2020 betekent toch ook geen voorbelasting meer terug kunnen vragen op de aanschaf. Of kun zou je eerst de BTW terug kunnen vragen en daarna aanmelden voor de KOR2020, Het is een leuke gedachtengang dat wel.

 

De belastingdienst bied (of bood) de mogelijkheid een tweede BTW nummer aan te vragen voor andere activiteiten, Ik denk dat deze mogelijkheid nog steeds bestaat. 

 

Ik zou de belastingdienst verzoeken om een tweede BTW nummer, de BTW terugvragen en daarna verzoeken om ontheffing van administratieve verplichtingen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0
3 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

De belastingdienst bied (of bood) de mogelijkheid een tweede BTW nummer aan te vragen voor andere activiteiten, Ik denk dat deze mogelijkheid nog steeds bestaat. 

 

Het lijkt er misschien op dat je een nieuw of 'ander' btw-nummer aanvraagt, maar dat is volgens mij niet het geval. Je kunt weliswaar een ander subnummer aanvragen (02 naast 01), maar dat subnummer wordt gezien als onderdeel van het hoofdnummer. Voor zover ik weet geldt de KOR daarom dus voor het geheel van alle subnummers (01 t/m 99) en nooit voor slechts één of een paar van de subnummers.

The goal of a resonance cascade is to plant the seeds of growth rather than yearning. If you think pseudo-profound bullshit quotes are inspirational, you're, well, kinda dumb. https://goo.gl/fZf4oe

Link naar reactie
  • 0
5 minuten geleden, prinsrachid zei:

Het lijkt er misschien op dat je een nieuw of 'ander' btw-nummer aanvraagt, maar dat is volgens mij niet het geval. Je kunt weliswaar een ander subnummer aanvragen (02 naast 01), maar dat subnummer wordt gezien als onderdeel van het hoofdnummer. Voor zover ik weet geldt de KOR daarom dus voor het geheel van alle subnummers (01 t/m 99) en nooit voor slechts één of een paar van de subnummers.

Dat is op zich ook weer logisch, dan gaat deze vlieger ook niet op.

 

11 minuten geleden, Paul van Minderhout zei:

KOR 2020 betekent toch ook geen voorbelasting meer terug kunnen vragen op de aanschaf. Of kun zou je eerst de BTW terug kunnen vragen en daarna aanmelden voor de KOR2020

 

Dat lijkt dus wel te kunnen, je betaald je de voorbelasting die je voor aanvang van de KOR2020 ontvangen heb terug over de komende 5 jaar, dus elk jaar 20% van de teruggevraagde BTW. Maar omdat er een drempel is van 500 Euro betaal je deze effectief niet bij zonnepanelen.

Link naar reactie
  • 0
17 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

"Goeie vragen" vind ik, dus hierbij mijn bijdrage:

 

1.) Op zich vast wel. Maar: met wie dan? En stel dat die persoon allerlei verplichtingen aangaat namens de VOF (hoofdelijke aansprakelijkheid in de VOF!!!)... En een 'bij-ding': wat is de activiteit van de VOF? Het is tenslotte een samenwerking op het gebied van XXXX (ja, wat dan?).

 

2.) Jazeker.

 

3.) Dan niet nee... (mits onder de "nieuwe KOR" dan, dus "BTW vrijstelling")  

 

4.) Lijkt mij afhankelijk van de VOF overeenkomst en de slotbalans...Moet toch verdeeld worden allemaal.

 

 

1. Met een vertrouwd persoon, bijv. een familielid. En de vof hef je daarna snel weer op. Bovendien kan  je ook vastleggen dat dat de andere vennoot niet alleen beveogd is, of kun je kiezen voor een CV.
De omschrijving van de activiteit vind ik inderdaad een lastige.

 

 

Met vriendelijke groet,

mr. Monique Doomernik

UwJurist.nl-Contracten en Voorwaarden-Arbeidsrecht-Huurrecht-Franchiserecht

Link naar reactie
  • 0

Maar als ik het dus goed begrijp moet ik voor de omzetbelasting dus over het gehele opgewekte energie btw betalen, maar als ik nu aan kan tonen met extra meter in mijn prive hal waar ik dus wel mijn werkzaamheden doe (prive woning en hal staan niet op balans) hoef ik dan niet af te dragen van de zakelijke stroomenergie dus de btw ervan.

Stel voor wek 5000 watt op gebruik prive 2000 en kan aantonen door meter dat de rest zakelijk is hoef ik dan over de 3000 geen btw af te dragen ?

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)
5 uur geleden, importexport72 zei:

Maar als ik het dus goed begrijp moet ik voor de omzetbelasting dus over het gehele opgewekte energie btw betalen (...)

 

Je moet BTW (omzetbelasting) afdragen over je 'doorverkochte' energie (je omzet dus). Naast je privégebruik dan natuurlijk.

 

Voor particulieren geldt een forfait, maar voor ondernemers (zoals een eenmanszaak) dus niet (althans zoals ik het begrepen heb), dus daar gaat het over de 'echte' opbrengsten. Maar je krijgt toch wel een overzicht van de energiemaatschappij van hoeveel zij afgenomen hebben, neem ik aan?

Daaruit kan je dan toch je omzet herleiden (dacht ik tenminste - maar verder geen ervaring mee) en dus ook de verschuldigde BTW.

 

En je privégebruik kan je inderdaad wel (lijkt mij) benaderen met 'tussenmeters' of dergelijke. 

 

 

 

 

aangepast door shoptillyoudrop

"What, me worry?"

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.