Jump to content
  • Welcome to HigherLevel, the Dutch business forum

    Do you have a business question, do you want feedback on your business plan or do you want to advise others? Then you are at the right place at a higher level. Here entrepreneurs come together to take each other to the next level.
    Ask your question, get a quick answer and share your experiences with entrepreneurs. The moment it suits you!
    During the day, evening and weekend 24/7 free advice and exchange of experience with entrepreneurs who understand!
gerardhonkman

Verkapt dienstverband voorkomen

Recommended Posts

Beste mede-ondernemers,

Ik ben nieuw op dit forum en hoop hier wat hulp te vinden met onderstaande. 

 

Ik heb een kleine online onderneming (eenmanszaak) waarbij een kennis helpt (op afstand/online) met de mail en administratie. Zij is een soort  'virtual assistent'. Ze doet dit naast haar fulltime baan. Wat begon met 2-uurtjes per week is nu uitgegroeid naar 12-uur per week. Zij is niet ingeschreven bij de KvK (want heeft geen andere opdrachtgevers en ambieert dat ook niet). Zij stuurt mij maandelijks een nota/factuur voor de gemaakte uren (+-1500eu p/mnd). Ze mag werkzaamheden weigeren en vrij nemen/werken wanneer ze wil.

 

Hoe meer haar uren toenemen, hoe meer zorgen ik me maak over mogelijk 'verkapt dienstverband'. Ik ben bezig met het opstellen van een 'overeenkomst van opdracht' om zo de kans te verkleinen. Maar ik vroeg me af hoe andere ondernemers dit doen. Ik kan me voorstellen dat veel, vooral online, ondernemers structureel gebruik maken van dit soort 'assistents'. Ik kan haar natuurlijk ook wel in dienst nemen, maar als ik het goed begrijp wordt ze dan bijna dubbel zo duur en komt er een forse verantwoordelijkheid op mijn schouders (waar mijn bedrijf nu te klein voor is). Payrolling is een optie maar dan wordt ze nog een stuk duurder. Kortom: hoe raden jullie aan met deze situatie om te gaan?  Dank en groet!

Share this post


Link to post
Share on other sites
24 minuten geleden, gerardhonkman zei:

Ik ben bezig met het opstellen van een 'overeenkomst van opdracht' om zo de kans te verkleinen.

Ik neem aan dat jij bepaalt hoe de die mail en administratie moet doen, ze "helpt" immers. Er lijkt hier sprake van structureel werk op uurbasis met gezagsverhouding, niet van een opdracht die naar eigen inzicht kan worden ingevuld. Als het in de praktijk een verkapt dienstverband is, helpt een stuk papier daar niet tegen.

 

24 minuten geleden, gerardhonkman zei:

maar als ik het goed begrijp wordt ze dan bijna dubbel zo duur

Aannames, aannames. Omgerekend krijgt ze nu 35 euro bruto als ondernemer, dat moet je niet vergelijken met 35 euro bruto uurloon. 

 

Niet dat het jouw probleem is, maar ik vraag me wel af hoe ze die 18.000 euro per jaar aangeeft bij de inkomstenbelasting en wat ze doet met de omzetbelasting. Misschien het Handboek Ondernemen eens doorlezen?

Edited by Ron van der Kolk

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat laatste vraag ik me ook wel af - inkomsten als fiscale niet-ondernemer opgeven als 'overige inkomsten' kan natuurlijk, maar ik kan me zo voorstellen dat de belastingdienst bij 18k per jaar wel eens zou willen weten waaruit dat inkomen voorkomt... ik vermoed niet dat veel mensen dergelijke bedragen halen door het verkopen van hun knutselwerkjes op markplaats of iets dergelijks. 

 

Uiteraard zou het best kunnen dat iemand zo'n bedrag wel haalt uit het particulier wederverkopen van goederen (auto's opknappen, kunst verhandelen, whatever), maar die hebben dan ook een logisch verhaal om aan de inspecteur te vertellen. 

 

Gezien de maandelijkse bedragen (per maand) zo hoog zijn dat ze bijna het minimum bruto loon benaderen denk ik dat dit nog wel eens een probleem kan worden: Is hier onderhand geen sprake van een verkapt parttime dienstverband? Het gaat om een toch wel substantieel bedrag, slechts 1 opdrachtgever, en in enige mate van een gezagsverhouding. 

 

Dat iemand behoorlijke vrijheid heeft in op welke uren er gewerkt wordt doet niet per se af aan een gezagsverhouding: iemand die structureel ca 48 uur per week voor je aan de slag is, maar zelf mag kiezen op welk tijdstip en bijvoorbeeld ook een paar weken vakantie mag nemen mits het werk maar gedaan wordt binnen een maand (of twee?) heeft denk ik wel een gezachtsverhouding. 

 

In die zin denk ik dat je zorgen terecht zijn: wat begon als iets dat niet echt aan te merken was als een verkapt diensverband is wellicht gegroeid tot iets dat daar behoorlijk op gaat lijken. Het vervelende is dat het vooral jouw probleem is: als men het aanmerkt als een diensverband dan draai je op voor het afdragen van sociale premies en dergelijke, en wordt het wellicht net zo duur als diegene in loondienst te nemen. Misschien eens kijken naar mogelijkheden voor payrolling of iets dergelijks, voordat je een nog groter financieel risico laat ontstaan?

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bedankt voor de heldere reacties. Ik begrijp dat het slim is een andere optie te gaan overwegen. Als ik het goed begrijp blijft enkel 'vaste dienst' of 'payrolling' over (of is er nog een 3e optie)?

 

Echt even een starters vraag hoor. Vooral n.a.v. deze quotes

 

10 uur geleden, gerardhonkman zei:

Ik kan haar natuurlijk ook wel in dienst nemen, maar als ik het goed begrijp wordt ze dan bijna dubbel zo duur...........

 

10 uur geleden, Ron van der Kolk zei:

Aannames, aannames. Omgerekend krijgt ze nu 35 euro bruto als ondernemer, dat moet je niet vergelijken met 35 euro bruto uurloon. 

 

Ik betaal haar nu bruto 30,- euro per uur (zij geeft dit op via 'overige werkzaamheden') en houdt hier zo'n 17,50 euro netto aan over. 

Wat zou een grove schatting zijn van wat ik (minimaal) aan haar kwijt ben per uur als ze in vaste dienst zou zijn (en ze hetzelfde netto zou willen overhouden)?  Ik dacht altijd dat je dan wel bijna over het dubbele praat, dus bijna 50,- / 60,- euro p-uur. Klopt deze redenatie? 

 

Klopt het dat dit nog duurder wordt in geval van 'payrolling' (omdat je dan een stukje verantwoordelijkheid afkoopt)? Ik begrijp dat dit beginnersvragen zijn, en misschien zeg ik wat doms, maar ik sta ook echt aan het begin :)

 

Dank voor het geduld en het meedenken.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
9 minuten geleden, gerardhonkman zei:

Ik betaal haar nu bruto 30,- euro per uur (zij geeft dit op via 'overige werkzaamheden') en houdt hier zo'n 17,50 euro netto aan over. 

Wat zou een grove schatting zijn van wat ik (minimaal) aan haar kwijt ben per uur als ze in vaste dienst zou zijn (en ze hetzelfde netto zou willen overhouden)?

Die rekensom met netto bedragen zou je niet 1-op-1 moeten maken. Die 17,50 die ze nu netto lijkt over te houden zou ze ook moeten gebruiken voor sparen voor ziekte, vakantie, arbeidsongeschiktheid, pensioen enzovoorts. In dienstverband krijgt ze minder loon, omdat jij als werkgever zorgt voor afdracht van premies en ze daardoor meer rechten en minder risico heeft. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, gerardhonkman zei:

Zij is niet ingeschreven bij de KvK (want heeft geen andere opdrachtgevers en ambieert dat ook niet).

Zij stuurt mij maandelijks een nota/factuur voor de gemaakte uren (+-1500eu p/mnd).

Ze mag werkzaamheden weigeren en vrij nemen/werken wanneer ze wil.

Zij is misschien geen ondernemer voor de inkomstenbelasting, maar toch wel ondernemer voor de btw.

 

Genoemde activiteiten en inkomsten ontsteigd het hobbyisme of onregelmatige bijverdiensten.

Eén opdrachtgever maakt niet per definitie het verschil tussen wel of geen onderneming.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Dat zou ook nog wel  kunnen, maar BTW is geen probleem denk ik: Als ze zich zou inschrijven bij de kvk en belastingdienst en vervolgens hetzelfde bedrag plus btw factureert, trek je dat als opdrachtgever af en zijn draagt het 1:1 weer af aan de belastingdienst. Kwestie van geld rondpompen zonder netto effect. 

 

Probleem is denk ik vooral dat een inspecteur dit vroeg of laat gaan aanzien voor een dienstverband. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
17 minuten geleden, Benm zei:

Kwestie van geld rondpompen zonder netto effect.

Kwestie van wettelijke regels toepassen ... ook al heeft dat voor betrokken partijen geen netto effect.


Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 uur geleden, Cosara zei:

Ze mag werkzaamheden weigeren en vrij nemen/werken wanneer ze wil.

Als dit werkelijk zo is,  kan het principe van de 'vrije werker' van toepassing zijn.  Google daar maar eens op...


Succes & Groet, Hans van den Bergh, Horeca- & Recreatie-ondernemer 'VOF De Witte Boerderij'

Share this post


Link to post
Share on other sites
4 uur geleden, gerardhonkman zei:

Ik betaal haar nu bruto 30,- euro per uur (zij geeft dit op via 'overige werkzaamheden') en houdt hier zo'n 17,50 euro netto aan over. 

Dan heeft ze dus naast dit 'inkomen' nog veel meer inkomen. Want als dit het enige inkomen is dan zit je met de heffingskorting op een veel hoger netto.

 

Als dit het enige inkomen is houdt ze €27,40 over aan €30,00 butto. En anders €19,00. Beetje afhankelijk van de situatie.

 

Verder moet je niet aan het dubbele denken bij een werknemer in dienst maar aan ongeveer/maximaal 30% bovenop het bruto.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Werkgever

https://www.berekenhet.nl/ondernemen/loonkosten-werkgever.html

Edited by Rik ·

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vraag gewoon eens een offerte bij een payroll bedrijf voor 1 werknemer obv 12 uur per week en 17,5 netto loon. dan zul je zien dat die kosten echt niet ver boven de 30 euro gaan liggen en daar zitten dan ook nog allerlei voordelen voor haar aan zoals ww rechten, doorbetaling bij ziekte (in payroll prijs), vakantiedagen

 

Als zij als zelfstandige (als dat al haalbaar is gegeven de situatie) 17,5 verdiend per gewerkt uur maar zij kan door ziekte en vakantie 1 maand niet werken dan heeft ze gewoon zeg geven (4x12=)48*17,5 = 840 euro minder netto onkomen. Terwijl bij payroll zou ze doorbetaald worden. ALs je dat vertaald naar een uurloon zal ze als zelfstandige op jaarbasis dan "maar" 16 euro netto verdienen. 

Ik neem nu even de door jou genoemde bedragen over maar rik geeft al aan dat die bedragen best iets anders kunnen zijn. Maar mijn idee is dat als zij tevreden is met 17,5 netto dan kun jij daarbij makkelijk berekeningen laten maken wat het jou gaat kosten. Voor een eerste werkneemster vind ik een voordeel van payroll dat je daarmee bijna alle werkgeversrisico's "afkoopt" waarvan ziekte de duurste is.. Als je iemand in dienst neemt moet je bij ziekte doorbetalen terwijl geen arbeid wordt geleverd, daar kun je je voor verzekeren, maar dan is er vaak een wachttijd en dan draag je ook de kosten.

Bij payroll blijven je kosten dus beter voorspelbaar zonder risico op grote tegenvallers.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 26-11-2019 om 13:05, Rik · zei:

Als dit het enige inkomen is houdt ze €27,40 over aan €30,00 butto. En anders €19,00. Beetje afhankelijk van de situatie.

 

Er staat 'naast een fulltime baan' - dus ga uit van maximale marginale belastingdruk voor een werknemer, of in ieder geval een schrijf van 38.1%. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Op 26-11-2019 om 14:07, Roel J zei:

Vraag gewoon eens een offerte bij een payroll bedrijf voor 1 werknemer obv 12 uur per week en 17,5 netto loon. dan zul je zien dat die kosten echt niet ver boven de 30 euro gaan liggen en daar zitten dan ook nog allerlei voordelen voor haar aan zoals ww rechten, doorbetaling bij ziekte (in payroll prijs), vakantiedagen

 

Dank voor het meedenken en je positieve reactie! Ik heb ondertussen een offerte opgevraagd bij een payroll-bedrijf. Goeie tip! Ze bellen me vandaag terug.

 

Mijn plan is nu om haar vanaf 2021 in te gaan huren via Payrolling.


En komend jaar de situatie nog bij het oude te laten (haar door te blijven betalen als freelancer icm een 'overeenkomst van opdracht'). Mede omdat ik overal lees dat die wet DBA pas gehandhaafd gaat worden vanaf jan 2021 (https://www.ikgastarten.nl/bedrijf-starten/wet-dba-geen-boetes-tot-2021). Het zou een prettige meevaller zijn om (als startende ondernemer) deze extra kosten die bij payrolling komen kijken nog even uit te stellen tot 2021.

 

Nogmaals dank voor het meedenken van iedereen! Erg prettig!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


  • Bring your business plan to a higher level!

    All topics related to entrepreneurship are discussed on this forum.

    • Ask your entrepreneur questions
    • Answers / solutions from fellow entrepreneurs
    • > 65,000 registered members
    • > 100,000 visitors per month
    •  Available 24/7 / within <6 hours of response
    •  Always free

  • Who's Online

    Er zijn 3 leden online en 78 gasten

    (See full list)    
  • Ondernemersplein



EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept