• 0

Hoe voer je een juiste administratie m.b.t. commissie/provisie (bemiddeling)?

(aangepast)

Beste HigherLevel-collega’s,

 

Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor het ontwikkelen van een platform waar mensen producten of diensten kunnen kopen/verkopen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het platform zelf niet commissionair is: het doel is om de koper en verkoper aan elkaar te koppelen en zelf alleen als bemiddelaar op te treden. Het verdienmodel bestaat uit een provisie/commissie (bijv. 20%) per transactie.

Een bekend voorbeeld van een dergelijke bemiddelingsdienst voor producten is Bol.com's Partnerprogramma en voor diensten Upwork.com. Deze platformen (marktplaatsen) berekenen gemiddeld 15-20% commissie over elke transactie.

Weten jullie hoe dit ten aanzien van de btw, belasting en facturatie administratief verwerkt dient te worden? Met name de onderstaande vragen zijn voor mij nog niet helder.

Rekenvoorbeeld in geval van 20% commissie:

  1.        Een verkoper verkoopt een product/dienst t.w.v. EUR 1.210 incl. btw (1.000,- excl. btw).
  2.        De koper betaalt het volledige bedrag aan het platform (de bemiddelende, neutrale partij).
  3.        Nadat het product is verzonden of de dienst is geleverd, kan de verkoper een geldopnameverzoek sturen naar het platform voor 0,20 x 1.000 = 200 - 1.210 = EUR 1.010.

 

  •     De commissie van 20% (EUR 200,-) wordt dus berekend over de verkoopprijs excl. btw - is dit juist? (De 21% btw van de verkoopprijs gaat naar de verkoper.)
  •     De commissie van 20% is incl. 21% btw. De commissie excl. btw is dus 15,8%. Volstaat het voor de belastingdienst om een administratie in Excel bij te houden van de commissie excl. en incl. btw en het btw-bedrag per commissie?
  •     De commissie van 20% wordt dus automatisch ingehouden op/verrekend met het uit te keren bedrag aan de verkoper. Is het administratief gezien daarmee compleet? Of dient de verkoper van het platform voor elke afzonderlijke transactie (en dus per commissie-verrekening) een aparte (reeds betaalde) factuur te ontvangen? Hierover is de website van de Belastingdienst niet duidelijk. Zie deze link.
Quote

"Bemiddelt u tussen 2 partijen die uiteindelijk met elkaar de overeenkomst sluiten? Bijvoorbeeld als makelaar? Dan gelden uw werkzaamheden als dienst. Voor deze dienst brengt u een vergoeding in rekening aan uw opdrachtgever. U berekent dan btw over deze vergoeding."

 

Deze dienst is naar mijn mening echter al in rekening gebracht aan de verkoper en verrekend via het inhouden van de commissie op het uit te keren bedrag. Een aanvullende factuur aan de verkoper lijkt mij daarom onnodig en ook praktisch gezien niet haalbaar als het om veel transacties gaat, maar ik wil graag even jullie mening hierover.

 

Alvast bedankt voor de reactie.

aangepast door Marco-
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

0 antwoorden op deze vraag

Er zijn nog geen antwoorden op deze vraag

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 115 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.