Hoe voer je een juiste administratie m.b.t. commissie/provisie (bemiddeling)?
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Marco-
Marco-
Beste HigherLevel-collega’s,
Ik ben momenteel de mogelijkheden aan het onderzoeken voor het ontwikkelen van een platform waar mensen producten of diensten kunnen kopen/verkopen. Belangrijk om hierbij te vermelden is dat het platform zelf niet commissionair is: het doel is om de koper en verkoper aan elkaar te koppelen en zelf alleen als bemiddelaar op te treden. Het verdienmodel bestaat uit een provisie/commissie (bijv. 20%) per transactie.
Een bekend voorbeeld van een dergelijke bemiddelingsdienst voor producten is Bol.com's Partnerprogramma en voor diensten Upwork.com. Deze platformen (marktplaatsen) berekenen gemiddeld 15-20% commissie over elke transactie.
Weten jullie hoe dit ten aanzien van de btw, belasting en facturatie administratief verwerkt dient te worden? Met name de onderstaande vragen zijn voor mij nog niet helder.
Rekenvoorbeeld in geval van 20% commissie:
Deze dienst is naar mijn mening echter al in rekening gebracht aan de verkoper en verrekend via het inhouden van de commissie op het uit te keren bedrag. Een aanvullende factuur aan de verkoper lijkt mij daarom onnodig en ook praktisch gezien niet haalbaar als het om veel transacties gaat, maar ik wil graag even jullie mening hierover.
Alvast bedankt voor de reactie.
aangepast door Marco-Link naar reactie
Aanbevolen berichten
0 antwoorden op deze vraag