• 0

Typevaardigheidstrainingen en omzetbelasting

(aangepast)

Ls,

 

Mijn bedrijf doet in typevaardigheidstrainingen en is lid van CRKBO (Centraal Register Korte BeroepsOpleidingen).  Ons bedrijf is gevestigd in zuid Nederland. Begin dit jaar  hebben in het zuiden alle (bekende) type-instituten een aanschrijven gekregen dat zij vanaf 1 januari 2020 omzetbelasting plichtig worden. Dit is op basis van een Besluit in 2010 (BTW vrij zijn cursussen gericht op het functioneren van personen in een (toekomstige) werkkring, bijvoorbeeld management, automatiserings-, taal-, sollicitatie- en ondernemingsraadcursussen) waarbij in tegenstelling met het voorgaande ingetrokken besluit van 1993, cursussen typevaardigheid en stenografie niet meer expliciet worden genoemd.

 

Afgezien van het feit dat ik het nu uitsluiten van toetsenbordvaardigheidstraining, daar waar we met zijn allen nu en in de toekomst steeds meer op het toetsenbord (gaan) werken, niet erg logisch vindt, richten mijn bezwaren zich met name op  de volgende zaken.

 

1)Een Besluit heeft bij mijn weten tot doel de wet te verduidelijken. De in het ingetrokken Besluit van 1993 genoemde cursussen zoals typevaardigheid verliest zijn waarde van de toepassing van de vrijstelling alleen als deze in een nieuw Besluit specifiek en met redenen omkleed wordt uitgesloten. Dat is in alle Besluiten die daarna zijn gekomen niet gebeurd. Dus ondanks dat de typecursus niet in het nieuwe Besluit genoemd wordt, neem ik toch het standpunt in dat deze onder de beroepsopleiding kan vallen omdat deze ook nooit  is uitgesloten in nieuwe Besluiten.

 

2)Het kan toch niet zo zijn dat die btw verplichting alleen geldt voor bedrijven in het zuiden? Wij werken landelijk en moeten concurreren met bedrijven waarvan ik 100% zeker weet dat die nu en volgend jaar niet btw plichtig zijn. Mag de overheid beslissingen nemen die er toe leiden dat er geen sprake meer is van een gelijk veld speelveld voor allen? Als ik dit aangeef aan de belastingdienst wordt gereageerd met, "ik moet mij aan de regels houden en heb uiteraard geen inzicht in wat er elders gebeurt, misschien is het verstandig als u mij aangeeft welke bedrijven dat zijn".

 

Alle adviseurs die ik spreek geven mij aan dat ik mij geen zorgen hoef te maken omdat dit niet zou kunnen. Er wordt dan gesproken over onbehoorlijk bestuur. Dat kan allemaal wel zo zijn maar ik zit straks met de aanslagen en de boetes. Ik heb inmiddels stappen ondernomen om mijn bedrijf te verplaatsen naar een andere regio maar ik vind dit eerlijk gezegd de wereld op zijn kop! Kan iemand mij hierin een advies geven?

 

 

aangepast door opleider
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste opleider,

 

Welkom op Higherlevel.

 

5 uur geleden, opleider zei:

Afgezien van het feit dat ik het nu uitsluiten van toetsenbordvaardigheidstraining, daar waar we met zijn allen nu en in de toekomst steeds meer op het toetsenbord (gaan) werken, niet erg logisch vindt

Misschien wel juist daarom is het logisch dat het niet valt onder de vrijstelling voor beroepsopleidingen, maar onder algemene persoonlijke vaardigheden: "ontwikkelen van vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer (bijvoorbeeld lessen voor EHBO of voor het rijbewijs B) valt niet onder het begrip beroepsopleiding" (bron). 

Met vriendelijke groet, Ron van der Kolk MSc MBA

 

Ik werk via Inflection als interimmanager voor de publieke sector aan betere

dienstverlening, bedrijfsvoering & informatievoorziening door de overheid. 

Link naar reactie
  • 0

Is inderdaad een opvatting die te beargumenteren valt  alhoewel je je kunt afvragen of al die toetsenbordactiviteiten binnen de bedrijven wel te definiëren valt als "activiteiten in de persoonlijke levenssfeer".  En als dat laatste  niet het geval is, lijkt het mij toe dat het ontwikkelen van de vaardigheden om deze activiteiten naar behoren te kunnen verrichten, ook niet als "ontwikkelen van vaardigheden in de persoonlijke levenssfeer" te definiëren zijn.

Overigens heb ik geen principiële bezwaren tegen de omzetbelastingplicht maar die heb ik wel wel met betrekking tot het proces van invoering en de willekeur die er op dit moment bestaat.

Link naar reactie
  • 0

ik snap dat jij je eigen business probeert te verdedigen op die typevaardigheid, maar laten we wel zijn, de gemiddelde 4 jarige kan al een toetsenbord bedienen en waar basisscholen zich nu nog best veel op schrijfvaardigheid richten zal dat de komende jaren steeds meer typevaardigheid. Het  is nu al net zo belangrijk dat je kunt typen als dat je kunt schrijven. Digibeet was vroeger een grapje voor iemand die niet zo handig was met computers. Het zal niet lang duren voordat digibeet zijn net zo serieus word aangepakt als het aanpakken van analfabetisme..

 

mbt tot je BTW probleem ik denk niet dat wij  daar als forum veel voor je kunnen betekenen. Dit is zo speficiek en vaktechnisch dat dit echt voer voor een fiscaal jurist is en geen geschikt onderwerp voor collegiale hulp van ons forum. We kunnen hooguit jou verbazing delen of gezamenlijk de wenkbrauwen fronsen over die vermeende regionale aanpak bij het btw plichtig maken van diensten.

 

Mijn enige reactie op dat punt: dat kan niet waar zijn. BTW regels gelden landelijk of meestal zelfs Europees, het kan niet zo zijn dat 1 belastingkantoor in voor 1 regio andere regels oplegt. Het enige wat ik mij kan bedenken is dat er een regionale handhavingsactie op touw wordt gezet om te kijken of typvaardigheidsinstituten zich de afgelopen jaren wel aan de wet hebben gehouden.  Ik heb de brief natuurlijk niet gelezen maar at is zo ongeveer het enige wat ik kan bedenken als verklaring een handhavingsactie waarbij vooraf wordt aangekondigd te zorgen dat de zaakjes per 1-1-2020 op orde te hebben zodat bij een controle coulant wordt omgegaan met foutjes uit het verleden.

 

Jou eerste punt ga ik me niet eens aan wagen, ik weet best wel wat van btw wetgeving, maar vooral als boekhouder en ondernemer in de praktijk geleerd en niet vanuit juristenperspectief en wetsinterpretatie. Het argument dat je daar voorlegt lees ik vooral als een argument dat een jurist in een bezwaarschift of rechtszaak opvoert.

Als gewoon btw ondernemer kan ik daar geen zinnig woord over zeggen wat de kans van slagen

Link naar reactie
  • 0
32 minuten geleden, Roel J zei:

Laten we wel zijn, de gemiddelde 4 jarige kan al een toetsenbord bedienen.

 

Dat is dan die vaardigheid in de persoonlijke levenssfeer. Wat je erbovenop leert tijdens een typecursus is dan een beroepsvaardigheid. We moeten allemaal kunnen typen. We hoeven er lang niet allemaal goed in te zijn. Net zoals we allemaal moeten kunnen koken, maar niet allemaal kok hoeven te zijn.

Branko Collin, front-end web developer / prototyper / Drupal-developer.

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, opleider zei:

Ons bedrijf werkt voor en ten behoeve van basisscholen

 

Maar dat lijkt mij dan geen beroepsonderwijs.

 

Gelukkig voor jou heb je ook "handelingen die nauw samenhangen met (wettelijk geregeld) onderwijs" en daar geldt ook een vrijstelling voor (art. 11,2 W.).  

Misschien kan je hier wel gebruik van maken? Net als er een vrijstelling voor huiswerk- en studiebegeleiding, remedial teaching e.d. (zie BLKB2014/125M) is.

 

Of gaat het niet over de kinderen maar de leerkrachten, misschien...?

Want als de training gegeven wordt aan de docenten die vervolgens zelf de kinderen instrueren, dan zal het niet lukken denk ik. 

"What, me worry?"

Link naar reactie
  • 0
Op 26-11-2019 om 17:00, opleider zei:

 

2)Het kan toch niet zo zijn dat die btw verplichting alleen geldt voor bedrijven in het zuiden?

 

Dat kan inderdaad niet, de wetgeving is landelijk, vraag is hoogstens waarom het lokaal anders gezien wordt dan in de rest van het land. Men zou dit moeten harmoniseren. 

 

Als het zich richt op basisscholen kan ik me echter niet voorstellen dat het zou kunnen vallen onder beroepsonderwijs, wellicht zit hem daar het verschil in?

 

In het algemeen kan ik me wel voorstellen dat typevaardigheid gezien kan worden als een beroepsopleiding, als daarbij een bepaalde standaard gehaald moet worden (snelheid/accuratesse score oid) die benodigd is om in aanmerking te komen voor bepaalde vacatures. 

 

Dat argument kan je dan ook wel doortrekken naar rijbewijs B, maar gezien vrijwel iedereen dat rijbewijs om persoonlijke redenen ook haalt is het niet zo gek dat men het niet wil kwalificeren als beroepsonderwijs. Voor iets als rijbewijs C of D kan dat heel anders liggen, mocht je de ambitie te hebben beroepsmatig te gaan rijden op een vrachtwagen of bus - relatief weinig mensen zullen dat willen doen om persoonlijke redenen. 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.