• 0

BTW terugvragen buitenland- vormt dit dan omzet?

Ik heb de volgende vraag:

 

Ik werk vaak via buitenlandse bemiddelingsbureaus (bijv. Duitsland) welke naar hun klanten btw/tax berekenen.  Stel ik word ingehuurd om een design via mijn Duitse agent voor een Duitse klant te maken. Dan zie ik op mijn overzicht/factuur (deze krijg ik vanuit mijn Duitse agent) dat er (ik denk btw) wordt ingehouden welke ze onderling rekenenen word ingehouden op mijn uitbetaling. 

 

Ik zag al dat je btw kan terugvragen indien je deze hebt afgedragen in het buitenland. Betekend dit dan dat mijn omzet gaat stijgen en ik hier in NL meer belast ga worden? Of staat dit los van elkaar. 

VB.

 

- design skatebaan- dagfee 600 euro *1 minus 25 % agency fee = 450

- volgende pagina: kosten agency tax studio witholding  -18,99

uitbetaling 450-18,99=431,01

 

Ik ga alvast vragen wat deze tax precies is. Maar stel het is btw en ik mag deze terugvragen. Stijgt dan ook mijn omzet? en word ik dan in NL belast voor 450 euro? 

 

In dat geval zie ik de winst er niet vn in.

 

bedankt alvast voor jullie tips!

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Catharina,

 

Withholding tax is geen Duitse BTW (Mehrwertsteuer). Het is een voorheffing/bronbelasting vergelijkbaar met loonheffing/inkomstenbelasting in Nederland. M.b.t. jouw eigen winstberekening kun je uitgaan van een omzet van €450,-. Mocht je op geen enkele manier de inhouding terug kunnen krijgen of verrekenen, dan is er iets voor te zeggen om de omzet €431,01 te laten zijn.

 

Zelf ben ik geen kenner van het belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland, maar wellicht kunnen ze je bij Team GWO (Grensoverschrijdend Werken en Ondernemen) verder helpen (tel. 0800 024 12 12 bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 16.00 uur). Aan hun kun je vragen of je de inhouding terug kunt vragen middels een woonplaatsverklaring

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/vermogen/teruggaaf_of_vrijstelling_van_buitenlandse_bronbelasting/teruggaaf_buitenlandse_bronbelasting_woonplaatsverklaring_aanvragen )

en teruggaafformulier ( https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/vermogen/teruggaaf_of_vrijstelling_van_buitenlandse_bronbelasting/formulieren )

of dat het gebruikelijk is om  voorkoming dubbele belasting toe te passen ( https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/inkomstenbelasting/voorkomen-dubbele-belasting ). 

 

Groet, Ruud.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 194 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.