• 0

Eenmanszaak met startersaftrek naast BV

(aangepast)

Beste forumcollega's,

 

Samen met een ex-collega heb ik het plan opgevat om een bedrijf te starten dat zich bezig houdt met nieuwe vormen van marketing voor het MKB. Ondank dat we nog niet officieel zijn gestart hebben we wel al de eerst leuke klantaanvragen en de eerste projecten. Deze voer ik op dit moment met met Holding uit en mijn collega via een eenmanszaak die hij net gestart is.

Onder andere omdat we wat willen investeren denken we over het oprichten van een gezamenlijke BV. Mijn holding zou 50% aandeelhouder worden en hij als natuurlijk persoon zou 50% aandeelhouder worden omdat hij (nog) geen holding heeft. Voor mij is de BV een belangrijke voorwaarde onder andere omdat er een kans is dat deze weer in een ander project mogelijk zal participeren (lees: andere BV).


Hij twijfelt echter omdat hij niet zeker is wat de fiscale consequentie voor hem privé is.  Met name of er een mogelijkheid is om een deel van zijn eigen werkzaamheden die (nog) niet gezamenlijk zijn via zijn eenmanszaak te blijven uitvoeren zodat hij recht houdt op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.
 

Heeft iemand ervaring met een dergelijke constructie waarbij de voordelen toch nog enige tijd behouden kunnen blijven?

 

Alvast dank!

aangepast door TimK
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
31 minuten geleden, TimK zei:

Mijn holding zou 50% aandeelhouder worden en hij als natuurlijk persoon zou 50% aandeelhouder worden omdat hij (nog) geen holding heeft. 

 

Hij kan beter direct ook een holding oprichten, voor de kosten hoeft hij dat niet te laten.

 

31 minuten geleden, TimK zei:

 Met name of er een mogelijkheid is om een deel van zijn eigen werkzaamheden die (nog) niet gezamenlijk zijn via zijn eenmanszaak te blijven uitvoeren zodat hij recht houdt op zelfstandigenaftrek en startersaftrek.

 

Prima mogelijk de eerste paar jaar  mits hij met die uren van alleen de eenmanszaak wel blijft voldoen aan het urencriterium.

Daar zit meestal het probleem bij "een deel van zijn werkzaamheden": daar mee haal je die 1225 uur niet meer, en dat dus geen zelfstandigen- en startersaftrek 

 

(En haal je die uren juist wèl, dan is het meestal zonde dat je voor dat "beetje" arbeid / uren voor de BV wel een volledig gebruikelijk  DGA loon moet verlonen)

 

 

31 minuten geleden, TimK zei:

Hij twijfelt echter omdat hij niet zeker is wat de fiscale consequentie voor hem privé is.

 

Maar begrijp jij ook wat de risicotechnische consequenties voor jou en de BV zijn van die werkzaamheden voor de eenmanszaak van jouw compagnon? :winking-face:

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
Op 27-11-2019 om 08:52, Norbert Bakker zei:

Hij kan beter direct ook een holding oprichten, voor de kosten hoeft hij dat niet te laten.

Dit keer twee! Gelijk een holding op laten richten. Scheelt een hoop gedoe later.

 

Wil je een ervaren ondernemer op speed-dial hebben als je tegen complexe problemen aanloopt bij het ondernemen? Advies en ondersteuning voor ondernemers en bedrijven bij o.a. conflicten, strategische samenwerkingen, waarderingen, acquisities, investeringen en overnames (via Newmatter).

 

De Kennisbank voor investeerders over investeren!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.