• 0

Alibaba trade assurance order € 1500,00 hoe in te boeken ?

(aangepast)

Goedemiddag,

 

Ben net begonnen met importeren uit China via Alibaba Trade assurance.

Heb een honderdtal identieke producten besteld met een waarde van € 1500 als zijnde eenmanszaak.

Hiervan geen officieel factuur voor de Nederlandse wet maar wel alle betaalbewijzen en orderoverzichten uitgeprint/opgeslagen. 

Van DHL enige dagen later een btw/ invoer factuur binnen gekregen van deze bovenstaande order uit China.

 

DHL factuur in de boekhouding verwerkt, waarna de btw volledig  geneutraliseerd werd.

 

nu is mijn vraag, hoe zet ik de order van Alibaba in mijn boekhouding ?

 

Heb dit als zijnde ¨geld uitgegeven gedaan¨ en niet als  zijnde ¨factuur ontvangen¨, omdat het naar mijn mening geen officieel factuur is. Klopt dit ?

 

Ook heb ik bij invoer btw code ¨geen btw¨ ingevoerd en dus niet  ¨leveringen diensten buiten de EU 0% ¨ is dit juist ?

Geen btw of leveringen diensten buiten de EU 0% maakt voor het btw resultaat niet uit maar voor de vorm in de boekhouding wel.

Ik heb voor de code  geen BTW gekozen omdat de BTW al via het DHL factuur verwerkt is naar mijn idee.

 

Heb ik de juiste stappen gezet of had ik dit anders moeten doen.

 

Alvast bedankt  voor de reactie en wens ieder een fijne dag toe.

 

Emile

 

aangepast door Emile2000
Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Alibaba is slechts een platform, je kan gewoon een factuur (zonder BTW) vragen aan de ondernemer waar je contact mee hebt. Die kan je gebruiken voor je boekhouding.
Mijn boekhouder boekt de factuur van DHL los van de verkoopfactuur. De btw krijg je dan weer terug bij je aangifte.

Over de verkoop factuur betaal ik 21% NL BTW, dat weer wordt afgetrokken in dezelfde aangifte. 

 

Link naar reactie
  • 0

Welke eisen doel je op? de eisen voor de BTW zijn niet van toepassing het is immers een factuur "out of scope" De NL belastingdienst kan niet aan de hele wereld opleggen hoe ene factuur (zonder btw) er uit moet zien. Voor de inkomstenbelasting kan de factuur desnoods op een stuk keukenpapier staan, als je maar kan zien waar het voor was en van wie hij kwam.

 

Tbv van de btw aftrek komt de factuur van DHL of andere vervoerder en die facturen voldoen wel aan de BTW regels dus kun je gebruiken voor aftrek voorbelasting.

Link naar reactie
  • 0
(aangepast)

 

Bedankt voor de reacties.

Ik koop inderdaad voorraad goederen in met een Chinese kwitantie, welke bestaat uit de goederen plus verzendkosten.

De kosten goederen komen na omrekening op de tegenrekening Voorraad en het bedrag dat overblijft boek ik weg onder een 4000 kosten reeks grootboek verzendkosten. Dit allemaal onder de btw codes 0% buiten de EU. 

 

Mijn vraag is, mag ik bovenstaande kwitantie uit China invoeren in de boekhoudsoftware  als zijnde ¨factuur ontvangen¨ met als factuurnummer het invoicenumber  of moet ik dit inboeken als zijnde ¨geld uitgegeven¨ ?  Of mag het beide ?

 

Bedankt alvast voor de reacties :)

 

aangepast door Emile2000
verkeerde uitleg
Link naar reactie
  • 0
9 uur geleden, shoptillyoudrop zei:

 

Ik dacht dat bedoeld werd dat de goederen meteen in de kosten terecht kwamen, hoewel het eigenlijk om voorraadgoederen ging.

Maar misschien begreep ik het verkeerd, wij zullen het wel horen.

 

Het gaat inderdaad om de inkoop van voorraadgoederen

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, TBRSMA zei:

Wat ik doe is een PI (proforma invoice) of CI (commercial invoice) vragen aan de verkoper en die gewoon als kosten inboeken, ondanks dat het niet aan de regels van de belasting voldoet. De btw boek ik zoals Kevin al zei apart in.

Deze chinese invoice is meer een kwitantie dan een factuur, ik voer hem dan ook in de software als zijnde ¨geld uitgegeven¨ en niet als factuur ontvangen. 

Link naar reactie
  • 0
10 uur geleden, Roel J zei:

Welke eisen doel je op? de eisen voor de BTW zijn niet van toepassing het is immers een factuur "out of scope" De NL belastingdienst kan niet aan de hele wereld opleggen hoe ene factuur (zonder btw) er uit moet zien. Voor de inkomstenbelasting kan de factuur desnoods op een stuk keukenpapier staan, als je maar kan zien waar het voor was en van wie hij kwam.

 

Tbv van de btw aftrek komt de factuur van DHL of andere vervoerder en die facturen voldoen wel aan de BTW regels dus kun je gebruiken voor aftrek voorbelasting.

Gezien deze ¨factuur¨ dus out of scope is boek ik hem in de software dus in als zijnde ¨geld uitgegeven¨ en niet als zijnde ¨factuur ontvangen ¨ omdat het dus niet aan de Nederlandse wet voldoet en mijn boekhouding hier wel op gericht is .. Of zit ik er naast en mag het beide ?

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 265 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.