• 0

Ondernemen in Spanje

Beste ondernemers, 

 

Graag wil ik op korte termijn (voorjaar 2020) me laten inschrijven in het Spaanse KvK en starten met mijn business model, een "autonoma" (eenmanszaak), ondertussen heel wat research gedaan omtrent ondernemen in Spanje en mijn bedrijfsmodel is uitgestippeld maar er rest me nog steeds een persoonlijke belangrijke vraag... en kan geen duidelijk antwoord vinden op het internet..

 

Ik huur een woning van een woningbouwvereniging en deze wil ik aanhouden zodat ik 7 maanden de onderneming kan runnen in Spanje en het laag seizoen (5 maanden) kan verblijven in Nederland.

 

Vraag: Kan ik in mijn huidige gemeente hier in NL ingeschreven blijven staan en de huurwoning aanhouden zodat ik hier in de winter kan verblijven en in Spanje mijn zaak run tijdens het hoogseizoen? 

 

(Ik weet dat ik deze vraag kan stellen aan het gemeenteloket maar stel de vraag liever hier op dit forum en ook voor jullie eventuele visie over dit onderwerp) 

 

Meer tips of weetjes voor mijn avontuur zijn van harte welkom (¬‿¬)

 

Dank voor jullie tijd en interesse.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
(aangepast)

Uitschrijving geschied pas bij 2/3 van het jaar, naar de Wet Basisregistratie Personen ( specifiek Artikel 2.43 ).  
Anderzijds dwingt artikel 2.38  , waarin 2 /3 van een halfjaar ( 4 maanden dus) als tijdsvak wordt gegeven, inschrijving bij de gemeente af.

 

Ergo, zoals ik het lees, doordat je verwacht 5 maanden in Nederland te overwinteren ben je verplicht je in te schrijven bij de gemeente van huisvesting dan wel het postadres.

 

Voor de woningbouwvereniging is dit enkel een andere situatie, zij zullen hier hun eigen regels op hebben en daarvoor zul je dus ook je contract en voorwaarden moeten doornemen, staat het hier niet specifiek in benoemt..( Naar mijn weten staat er in de model overeenkomst voor sociale verhuur, dat er sprake moet zijn van hoofd bewoning. ( zie bijv: https://www.aedes.nl/artikelen/klant-en-wonen/huurbeleid/standaardmodel-huurovereenkomst-zelfstandige-woonruimte.html ))

 

Ergo maak dit dus bespreekbaar met de verhuurder, gezien deze zijn/haar/hun eigen voorwaarden hebben

aangepast door whoeier
small edit
Link naar reactie
  • 0
21 uur geleden, Richard Theuws zei:

Misschien dat het verschil maakt of het een particuliere huurwoning of sociale huur is, lijkt me iig wel handige aanvullende informatie.

In onze provincie zijn alle sociale huurwoningen van alleen maar woningbouwverenigingen en wordt er alleen maar particulier verhuurd in de particuliere sector, weet niet hoe het bij u verloopt maar enfin.... bedankt voor jullie respons

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 245 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.