• 0

Aansprakelijkheid VS en Canada

Ik bouw in Nederland stalen fietsen, op maat voor klanten, 1 fiets per keer, max 4 per maand. Deze lever ik tot dusver alleen in de EU, en mijn aansprakelijkheidsverzekering dekt schade die ontstaat door gebreken aan mijn werk. Ik krijg nu wat vragen vanuit de VS en Canada om daar te gaan leveren, maar uiteraard dekt mijn verzekering dat niet standaard. De kosten om dit wel te gaan dekken lijken hoger te zijn dan dat ik op dit moment met mijn omzet kan afdekken, dus ik heb besloten dit nog niet te gaan doen.

Echter, bij navraag van mij hoe het zit met de aansprakelijkheid van fietsen die door inwoners van de EU zijn gekocht, maar die de fiets zelf meenemen naar de VS of Canada (of die 2ehands een fiets van een klant van mij kopen en meenemen naar VS/Canada) kreeg ik te horen dat dat niet gedekt werd en ik dus persoonlijk aansprakelijk zou zijn.

Ik acht de kans niet groot dat iets dergelijks gaat gebeuren, maar het klinkt me wel wat onlogisch (of zelfs onredelijk..) in de oren. Ik ben per slot van rekening niet bij machte om ten allen tijde bij te houden wie wat met mijn fietsen doet. Ik zou natuurlijk in mijn voorwaarden kunnen opnemen dat men bij aanschaf accepteert dat de fiets niet in de VS mag worden gebruikt (of niet door een inwoner van de VS mag worden gebruikt) maar zeker wanneer een fiets 2ehands wordt doorverkocht heeft een dergelijke optie geen enkele zin.

 

Wie heeft hier iets zinnigs over te zeggen? Of wie weet een goed betaalbare verzekering die ook gewoon de risico in de VS afdekt? 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Michiel, allereerst welkom op Higherlevel!

 

De meest algemene MKB/ZZP -verzekeraars bieden inderdaad helemaal geen dekking voor het productaansprakelijkheidsrisico USA en Canada. Daarbij maakt het niet uit of jij de zaken wel of niet zelf hebt verkocht/geleverd aan die landen: alle schade ontstaan in VS en Canada is voor eigen rekening en risico. 

 

Maar er zijn uitzonderingen. Er zijn ook verzekeraars waarbij schade ontstaan in USA en Canada  als gevolg van een ontwerp- of productiefout in Nederland /EU wel is meeverzekerd als jij die fiets niet zelf aan de VS en Canada hebt geleverd en ook een ander dat niet beroeps- of bedrijfsmatig heeft gedaan (bijvoorbeeld een consument die de fiets zelf meeneemt bij emigratie of vakantie, of als cadeau aan familie in VS en Canada levert) . 

Dit noemen we "secundaire dekking"

 

Is secundaire dekking voor USA/Canada een optimale oplossing? Nee. Zie maar eens aan te tonen dat iemand anders die fiets al dan niet bedrijfs- of beroepsmatig heeft geleverd buiten jou om. Bovendien moet ook de claim zelf ingesteld worden in de EU, en niet in de USA. 

Maar zolang een volledige productaansprakelijkheidsdekking inclusief USA/Canadadekking niet tot de budgettaire mogelijkheden behoort, is het wel de één-na-best mogelijke oplossing.  

 

(Er zijn overigens ook nog andere alternatieven: zoals de orders voor de USA leveren aan een reseller in EU en/of USA die het product onder eigen label (en eigen veranrtwoordelijkheid qua productaansprakelijkhei) levert, maar dat lijkt met met jouw volumes overkill)

 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
21 minuten geleden, Michiel p12 zei:

Ik ga dat eens doorsluizen naar mijn verzekeraar, kijken of die ook zo'n uitzondering kan bieden.

 

Wat ik bedoelde is dat er verzekeraars zijn die die secundaire dekking standaard  bieden, en daarmee de uitzondering vormen 

Een verzekeraar die het standaard niet dekt gaat het meestal niet bij wijze van uitzondering alsnog dekken 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0
1 uur terug, Michiel p12 zei:

Ah ok, dan wordt het tijd om wellicht eens verder te gaan kijken. Destijds een aantal offertes opgevraagd, maar toen uiteraard niet naar deze kwestie gekeken. 

 

Ik ben geen verzekeringsexpert, maar het lijkt dat de verzekeraar toch ook kijkt naar het daadwerkelijke risico in de US/Canada.

 

Die verzekeraar zal, neem ik aan, toch een veel redelijker offerte maken als het om 5 fietsen gaat dan om 5000? Of heb ik dat mis?

 

Heb je dat aspect (zeer beperkte aantallen/waarde) wel voldoende benadrukt bij het vragen van offertes?

 

En wellicht is het ook eens te bekijken of je dit risico kunt afdekken door middel van het oprichten van een rechtspersoon (een BV). In het onwaarschijnlijke geval dat er dan een dikke schadeclaim komt, is de BV failliet, maar jij zelf niet. Je zit hier wel potentieel met bestuurdersaansprakelijkheid, maar ik weet niet of je als bestuurder nalatig bent als je geen verzekering neemt als die, gezien je omzet, overdreven duur is. Wellicht te checken bij een jurist.

Bel een octrooigemachtigde van Patenthuis bij al uw octrooivragen !

Link naar reactie
  • 0
52 minuten geleden, kuifje zei:

Die verzekeraar zal, neem ik aan, toch een veel redelijker offerte maken als het om 5 fietsen gaat dan om 5000? Of heb ik dat mis?

 

De offerte voor een primaire dekking inclusief USA/Canada bij 5000 fietsen zal een naar verhouding veel lager premiepromillage (of premie per fiets) opleveren.

Voorbeeld: bij 5000 fietsen kost verzekering € 5,- per fiets. Bij 5 fietsen kost verzekering € 300,- per fiets, want de miniumumpremie is € 1.500,- 

Per saldo is verzekering voor die 5 fietsen dus 60x duurder per fiets! 

 

De premie bij 5 fietsen is relatief gezien hoog  doordat verzekeraars voor USA/Canada  hoge minimumpremies  rekenen (vanaf € 1.500,-). Dit doen ze vooral omdat de juridische (start)kosten in de VS veel hoger liggen.  

 

52 minuten geleden, kuifje zei:

En wellicht is het ook eens te bekijken of je dit risico kunt afdekken door middel van het oprichten van een rechtspersoon (een BV). In het onwaarschijnlijke geval dat er dan een dikke schadeclaim komt, is de BV failliet, maar jij zelf niet. Je zit hier wel potentieel met bestuurdersaansprakelijkheid, maar ik weet niet of je als bestuurder nalatig bent als je geen verzekering neemt als die, gezien je omzet, overdreven duur is

 

Een BV als alternatief voor een verzekering van € 1.500,-? Het middel kan dan wel eens erger (en duurder! ) zijn dan de kwaal.  En het lijkt mij geen 100% veilige optie om bestuurdersaansprakelijkheid te ontlopen want er is immers dekking mogelijk. Een BV als bescherming van het privé vermogen werkt vooral als de restrisico's echt onverzekerbaar of echt onbetaalbaar zijn, dat is dit niet. 

 

Als vraagsteller die premie  nog niet kan afdekken met de omzet is de keuze makkelijk en goedkoop: lever dan vooralsnog niet aan USA/Canada en zorg voor een verzekering met secundaire dekking. Dat kost bij een goede adviseur/verzekeraar niets extra's 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 257 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.