• 0

Fiscale oudedagsreserve bij stopzetten onderneming

Hi, 

 

Ik heb een eenmanszaak en een Fiscale Oudedagsreserve opgebouwd in de laatste 3 jaar. Die FOR zit niet in een lijfrente- of bankspaarproduct, maar heb ik bij elke aangifte wel opzij gezet. Sinds een jaar ben ik feitelijk al gestopt met ondernemen en zit ik weer in loondienst. Maar ik heb mij bijvoorbeeld nog niet uitgeschreven bij de KvK en doe elk kwartaal nog btw-aangifte.

 

Mijn vraag is: Om te voorkomen dat ik alsnog op korte termijn de volle mep belasting moet betalen op die fiscale oudedagsreserve, moet ik het nu alsnog in een lijfrente- of bankspaarproduct stoppen? Is dat ook de enige manier waarop ik kan voorkomen dat er belasting over geheven wordt als ik officieel stop met de onderneming?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0
17 uur geleden, Wil123 zei:

Is dat ook de enige manier waarop ik kan voorkomen dat er belasting over geheven wordt als ik officieel stop met de onderneming?

Yep, dat is de enigste oplossing.


Maar wat is het probleem ? ... of u koop een lijfrente voor het hele FOR-bedrag en u kunt tot aan uw pensioen niet over dat geld beschikken ... of u betaald voor ongeveer 1/3 deel belasting en kunt direct over het restant beschikken, voor zover u dat al niet heeft gedaan.

 

17 uur geleden, Wil123 zei:

Maar ik heb mij bijvoorbeeld nog niet uitgeschreven bij de KvK en doe elk kwartaal nog btw-aangifte.

Wel of niet uitgeschreven ... Ook als u niet aan het urencriterium voldoet, moet er worden afgerekend.

 

Bij staking (opheffen) van de onderneming heeft u misschien ook nog recht op stakingsaftrek.

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
  • 1
24 minuten geleden, Cosara zei:

Wel of niet uitgeschreven ... Ook als u niet aan het urencriterium voldoet, moet er worden afgerekend.

 

Zolang niet uitgeschreven alleen indien en voor zover de FOR het ondernemingsvermogen overstijgt, maar je kunt je uiteraard afvragen hoe zakelijk een ondernemingsvermogen nog is als je niet meer onderneemt (zelfs als het geen liquiditeiten maar overige activa betreft).

 

En dat moment komt - als je je niet uitschrijft - pas als je 2 achtereenvolgende jaren niet aan het urencriterium voldoet: dit biedt dus ook nog ruimte om het afstorten te spreiden 

Beluister mijn nieuwste podcast: de verplichte AOV, wat moet jij er mee?

 

Link naar reactie
  • 0

Dank voor de reactie!

 

Mijn probleem hiermee is dat de rente erg laag staat. Stel ik zet nu voor 30 jaar geld in een bankspaarproduct dan krijg je iets meer dan 1 procent. Maar de rente zal over 20 jaar mogelijk flink hoger staan. 

 

 

Quote

Wel of niet uitgeschreven ... Ook als u niet aan het urencriterium voldoet, moet er worden afgerekend.

 Het gaat er meer om dat ik dit jaar geen echte ondernemingsactiviteiten heb gedaan. Zou de fiscus bijvoorbeeld kunnen zeggen dat ik eigenlijk vorig jaar al ben gestopt? 

Link naar reactie
  • 0
26 minuten geleden, Wil123 zei:

Stel ik zet nu voor 30 jaar geld in een bankspaarproduct dan krijg je iets meer dan 1 procent. Maar de rente zal over 20 jaar mogelijk flink hoger staan.

Je kunt toch gewoon kiezen voor een variabele rente? Dan krijg je nu wel geen 1 procent (maar b.v. 0,4%) maar dan kan die wel gewoon met eventuele rentestijgingen meestijgen.

 

(Ik zie overigens op de meeste plaatsen 1,3% voor 30 jaar)

Link naar reactie
  • 0
39 minuten geleden, Wil123 zei:

Mijn probleem hiermee is dat de rente erg laag staat. Stel ik zet nu voor 30 jaar geld in een bankspaarproduct dan krijg je iets meer dan 1 procent. Maar de rente zal over 20 jaar mogelijk flink hoger staan. 

Je kunt ook gewoon afrekenen en met het restbedrag zelf gaan beleggen c/q investeren.

 

39 minuten geleden, Wil123 zei:

Het gaat er meer om dat ik dit jaar geen echte ondernemingsactiviteiten heb gedaan. Zou de fiscus bijvoorbeeld kunnen zeggen dat ik eigenlijk vorig jaar al ben gestopt? 

Die vraag kunt u zelf makkelijk beantwoorden ... vorig jaar de zelfstandigenaftrek geclaimd ?

 

21 uur geleden, Wil123 zei:

Die FOR zit niet in een lijfrente- of bankspaarproduct, maar heb ik bij elke aangifte wel opzij gezet.

Spaargeld is dood geld ... geld moet wel in beweging blijven.

 

Als je voor dat bedrag in januari 2019 Bitcoins had gekocht dan had je anno nu 100% winst gemaakt.

Als je voor dat bedrag in januari 2019 Goud had gekocht dan had je anno nu 15% winst gemaakt.

 

Косара - Счетоводни и консултантски услуги / Cosara - Biuro Rachunkowe i Doradztwo Podatkowe

Instead of Thinking Outside the Box, Get Rid of the Box.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 174 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.